Skip to main content

In de hoop dat er iemand van KPN meeleest. 

Ik heb nu meer dan een half jaar glasvezel. Ik heb er voor gekozen om een eigen modem en SFP te gebruiken, heb ik zelf een modem gekocht plus een SFP module. Dit heeft een half jaar lang probleemloos gewerkt. Maar de afgelopen week valt regelmatig de verbinding weg. Het probleem lost op zodra ik de SFP module een reset geef en daarna de snelheid vast op 1Gb zet. Het lijkt wel of de verbinding word gereset. Zijn er meer mensen die problemen hebben met de verbinding op een eigen modem?


Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

@Glasvezelbart  Misschien even in de dit topic reageren met de technische details van jouw verbinding:

Ik kan pas de lijn goed meten als er een experiabox achter zit. Als daarmee je verbinding ook wegvalt, hebben we een duidelijk aanknopingspunt dat er aan onze kant iets misgaat. 


hallo Erwin, dank je voor je snelle reactie!

 

Ik heb zowel de NTU als het modem door eigen hardware vervangen. Het probleem zit met name in de fiber verbinding. Het lampje op de SFP poort van de switch is bij de storing ook uit. Zodra ik op de switch de snelheid van de SFP op auto zet en daarna weer op 1Gb werkt de verbinding weer zonder dat ik iets hoef te doen in het modem.

wil je dat ik alle KPN hardware terugplaats of alleen de modem?


Voordat je de hele boel gaat omkatten vraag ik toch nog even @wjb 's visie. 

Kan het zijn dat TS door eigen instellingen in zijn apparatuur  de verbinding ‘over de kop’ laat gaan?  

Kun je tevens alle relevante technische details van jouw eigen hardware met ons delen?


@Glasvezelbart : ik doe net even snel een meting. Klopt het dat je de apparatuur al verwisseld hebt? Ik meen een box12 te zien.


Nee, alles is nog met eigen hardware. De verbinding  is overigens al wel weer 2x uitgevallen.


@Glasvezelbart,

Wat is het merk en type van jouw "modem" en SFP module?

Je praat ook nog over een switch. Staat die switch tussen jouw "modem" en glasvezel aansluiting?

 

Kan het zijn dat TS door eigen instellingen in zijn apparatuur  de verbinding ‘over de kop’ laat gaan?  

Dat lijkt me onwaarschijnlijk, maar zonder details m.b.t. de gebruikte hardware is het nog een beetje koffiedik kijken.


Dag Erwin,

 

Dat is zeker een oorzaak die ik niet uit wil sluiten. Wel is het vreemd dat het meer dan 6 maanden probleemloos heeft gewerkt. Mijn setup is als volgt. Ik heb een Netgear WNDR3700v3 modem/router. Deze ondersteund geen VLAN,s . daarvoor heb ik een managed switch een interlocix GE-DSG-24.

Deze 24 poorts switch ondersteund wel VLANS en heeft ook de mogelijkheid voor een SFP module. Deze module is een FS Europe en is een 1000basex-BX-BiDi SFP 1310nm-TX/149nm-RX 20KM SC transiever module. De module zit op poort 24 van de switch en het modem op poort 23 (CAT)van de switch. Beide poorten zijn opgenomen in VLAN6. De switch zorgt er dus voor dat de tags er af gaan en het modem via ppp connectie maakt. Ik hoef bij uitval nooit iets op het modem te doen. Alleen de snelheid van de sfp op auto zetten en daarna weer terug naar 1Gb zorgt ervoor dat de verbinding weer op komt.

Oh ja, de andere poorten van de switch heb ik aan VLAN1 toegewezen en zijn allemaal untagged. 


Mag ik je vragen waarom je niet gewoon de NTU van KPN gebruikt?


Klinkt stom , allereerst omdat er dan nog een  kastje en bijbehorende kabels in de meterkast zitten. Ten tweede omdat ik geen vrij stopcontact meer heb voor de NTU. Omdat de switch ook die optie heeft leek het mij wel zo netjes om het te combineren.


Persoonlijk heb ik er voor gekozen om de NTU gewoon zijn werk te laten doen. 

In de SFP poort van mijn EdgeRouter 4 zit dan ook een gewone RJ45 module.

Dat je geen stopcontact vrij had had je natuurlijk ook met een stekkerblok kunnen oplossen.

 

Jouw configuratie zou natuurlijk geen problemen mogen geven, maar als dat toch het geval is, dan zou ik opteren om de NTU terug te plaatsen en te kijken of de verbinding dan stabiel blijft.


!update!.  Heb dus net live een uitval gezien. Het lijkt er op dat de switch spontaan reboot. Ziet er dus naar uit dat er bij mij iets niet goed gaat. IK zal de switch eens loshalen/schoonmaken resetten en opnieuw configureren. Kijken of dat helpt.


!update!.  Heb dus net live een uitval gezien. Het lijkt er op dat de switch spontaan reboot. Ziet er dus naar uit dat er bij mij iets niet goed gaat. IK zal de switch eens loshalen/schoonmaken resetten en opnieuw configureren. Kijken of dat helpt.

check ook even de voeding van de switch, als die b.v. even ‘dipt’ kan dan lastig oorzaak zoeken zijn in alle complexiteit van netwerk/verbinding/enz.


Ik heb vandaag de switch afgekoppeld en open gemaakt. Blijkt een klein ventilatortje in te zitten die niet meer draait. Waarschijnlijk is de switch gewoon te warm geworden. Er zat geen overmatig stof in maar heb hem toch maar even schoon geblazen. Ik heb maar een ander ventilatortje in gezet die constant op hoge snelheid draait. Ben benieuwd of het daarmee opgelost is.


Ik heb vandaag de switch afgekoppeld en open gemaakt. Blijkt een klein ventilatortje in te zitten die niet meer draait. Waarschijnlijk is de switch gewoon te warm geworden. Er zat geen overmatig stof in maar heb hem toch maar even schoon geblazen. Ik heb maar een ander ventilatortje in gezet die constant op hoge snelheid draait. Ben benieuwd of het daarmee opgelost is.

Ik had in het verleden 1 van de eerste modellen Gigabit switch van merk wat nu Netgear is dacht ik. Was 8-poorts, intern 2x4 leek het, want 2 ‘tegels’ (chips) met fan in het midden. Die tegels kon je niet te lang aanraken zo heet. Op gegeven moment had ik vage problemen tussen mijn samba server en workstation. Andere switch bleek het probleem te verhelpen (waren gewoon domme/unmanaged dingen). Mijn conclusie destijds was ie ‘kapot’ was, ook fan stond meer stil dan dat ie draaide.

De jouwe is managed, misschien kun je ergens zien wat oorzaak is. En beetje chip heeft tegenwoordig wel een watchdog aan boord die aan de reset lijn trekt als het hoofdgedeelte niet meer reageert. Bits die ‘omvallen’ in de programma code door b.v. te hoge temperatuur zouden anders voor onbepaald lange tijd voor uitval  op vele niveaus kunnen zorgen. In de log als die al opgeslagen wordt, zou iets van ‘hond blafte’ ofzo te zien moeten zijn.


Vandaag vanaf gisteren geen uitval meer geweest. Voorheen was de temperatuur 62 graden en nu 46. Er is een log uit te lezen, helaas bij een reboot begint deze weer leeg. Je kunt dus alleen zien dat er een cold reboot is geweest. Het begint er op te lijken dat de temperatuur de boosdoener was. Dank allemaal voor het meedenken en KPN dank voor het meekijken. Super handig zo’n forum!