Skip to main content

Onlangs  heb ik een Aruba 1930 Instant On switch aangeschaft in combinatie met 2 Wifi Access Points model AP22, ook van Aruba. Om precies te zijn, de Aruba Instant On 1930 24G 4SFP+ 24-poorts Manged L2 PoE+ Switch (370W).

De setup ziet er als volgt uit: 

KPN Experia Box V12 (192.168.2.254) → Aruba 1930 Switch (192.168.2.3/24) → 2x Aruba AP22 WIFI Access Points. 

De problemen beginnen wanneer ik een extra VLAN aanmaak,, conform de instructies van Aruba, voor bijvoorbeeld een KPN TV box of een PS5.

Voorbeeld:

  • VLANB wordt aangemaakt (192.168.3.1/24)
  • VLANB wordt toegekend aan bijvoorbeeld poort 5 van de switch. (Untagged)
  • De PS5 wordt aangesloten op poort 5. 

De PS5 is zichtbaar in het device overzicht van de switch. De PS5 ontvangt echter geen IP adres en kan geen verbinding maken met het internet. 

De switch beschikt ook over een default VLAN, genaamd VLAN1. Sluit ik de apparaten hierop aan dan  werkt alles naar behoren. Echter, hier is het default VLAN1 niet voor bedoeld.

 

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met de Aruba 1930 switch en Experia Box V12?

Als je alles achter je Experiabox zet, hoef je in principe niet met VLANs te werken.

Wat is de reden om toch VLANs in te richten?


Omdat ik het verkeer van mijn IOT devices gescheiden wil houden van mijn reguliere devices. In vele security artikelen wordt geadviseerd om deze decives op een apart VLAN te plaatsen. 

Daarnaast las ik dat je met de Experia Box V12 geen VLAN’s kunt aanmaken, bijv: 

Hoe kan ik zelf een VLAN instellen | KPN Community


Wellicht is dan een blik op een kennisbank artikel: vrije modemkeuze of het topic: gebruik een eigen router dan nog een optie Henk. Ik zou zo 1,2,3 ook geen andere oplossing kunnen bedenken.