Skip to main content
Beantwoord

VPN Server op Mac opzetten

• 31 maart 2025
  • 5 reacties
  • 43 keer bekeken

Vraag aan KPN of andere expert op dit forum; Als ik een VPN server probeer op te zetten op mijn Mac met OpenVPN, krijg ik bij het handmatig aanmaken van de .ovpn file onder andere de vraag; 

remote “YOUR_PUBLIC_IP” 1194 of als alternatief

remote myvpn.ddns.net 1194

Mijn public IP is zichtbaar via https://ip-lookup.net en als ik deze op de router check staat daar ook: tijd actief 6 weken 6 dagen 18 uren etc, dus dit lijkt een adres dat mogelijk wijzigt en niet fixed is. Echter zie ik dit adres ook staan bij DNSv4 service als IPv4 adres. Als dit adres niet fixed is moet ik de VPN verbinding om de zoveel tijd opnieuw instellen. Kan iemand mij vertellen of dit publieke adres fixed is en zo niet hoe ik dan een ddns kan aanmaken of andere alternatief aandragen om deze VPN te kunnen opzetten. Mijn VPN heeft eerder via andere PC systemen goed gefunctioneerd. 

Beste antwoord door Maja van KPN

Hi ​@GeBeHee, ik zie dat Marlon je al uit heeft gelegd dat die tijd niks te maken heeft met je IP-adres, mocht jouw modem herstart worden dan begint die teller weer op 0 zonder dat er iets met je IP gebeurt 😊

Wij bieden overigens alleen bij de zakelijke markt statische(fixed) IP-adressen aan, in de praktijk zien we echter dat klanten zelden of nooit een ander IP adres krijgen. Dit gebeurt eigenlijk alleen als er iets wijzigt aan de manier waarop het signaal binnen komt, zoals een migratie van koper naar glasvezel of van AON naar XSG-PON. Je kunt er dus voorzichtig van uit gaan dat jouw IP-adres niet zal gaan wijzigen in de toekomst. 

Bekijk origineel

5 reacties

• 5791 reacties
  • 31 maart 2025

De tijd die jij ziet staan is de tijd dat de router draait. Dus die is iets minder dan 7 weken een keer opnieuw opgestart. Jou ip adres blijft gewoon hetzelfde. Dat kan zomaar 10 jaar hetzelfde blijven als je zolang bij KPN blijft. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 1 april 2025

Bedankt voor je snelle reactie Marlon92 ! 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • 15388 reacties
  • Antwoord
  • 3 april 2025

Hi ​@GeBeHee, ik zie dat Marlon je al uit heeft gelegd dat die tijd niks te maken heeft met je IP-adres, mocht jouw modem herstart worden dan begint die teller weer op 0 zonder dat er iets met je IP gebeurt 😊

Wij bieden overigens alleen bij de zakelijke markt statische(fixed) IP-adressen aan, in de praktijk zien we echter dat klanten zelden of nooit een ander IP adres krijgen. Dit gebeurt eigenlijk alleen als er iets wijzigt aan de manier waarop het signaal binnen komt, zoals een migratie van koper naar glasvezel of van AON naar XSG-PON. Je kunt er dus voorzichtig van uit gaan dat jouw IP-adres niet zal gaan wijzigen in de toekomst. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 11 april 2025

Hartelijk dank voor je duidelijke toelichting Maja, top ! 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • 15388 reacties
  • 12 april 2025

Fijn dat het zo duidelijk is 😊

Reageer