Skip to main content

Sinds ik ben overgestapt naar KPN glasvezel is mijn VPN verbinding naar een tweede lokatie met een LTE modem één groot drama. Zie hier het logboek van de Fritz met de glasvezel: https://prnt.sc/A0tjn3Em4vuP

en hier het logboek van de Fritz aan met de LTE verbinding: https://prnt.sc/3WpmHohqLIWH

Ik denk dat je even wat dingen moet blurren in je screenshots.

Hoe stabiel is je glasvezel verbinding? Goede connection-time?

zijn interne adressen, adressen die wisselen of gegevens die elders toch al openbaar staan.

Met de verbinding zelf merk ik geen problemen, ook niet met streamen.

@Johgs Je publiek IP adres is veranderd sinds glasvezel, je moet dit veranderen. BTW je publieke IP adres is wel zichtbaar op je screenshot

nslookup 86.85.2x.2xx
Name:    86-85-2x-2xx.fixed.kpn.net
Address:  86.85.2x.2xx

Correcting the internet address of the remote FRITZ!Box

1. Click "Internet" in the FRITZ!Box user interface.
  2. Click "Permit Access" in the "Internet" menu.
  3. Click on the "VPN" tab.
  4. Click the  (Edit) button next to the respective VPN connection.
  5. Enter the complete internet address of the remote FRITZ!Box in the "Internet address" field:
    1. If you use MyFRITZ!, enter the MyFRITZ! address of the remote FRITZ!Box (kw23qbmnj31x5aw75.myfritz.net). "https://" and the port number do not belong to the MyFRITZ! address.
    2. If you use a different DynDNS provider, a MyFRITZ! account may not be configured in the remote FRITZ!Box.
    3. If you use a fixed IP address, neither a MyFRITZ! account nor dynamic DNS may be configured in the remote FRITZ!Box.
  6. Click "OK" to save the settings and on the FRITZ!Box, confirm that the procedure may be executed if asked to do so.

Publieke IP adres wijzigt continu,  de "grap” met een Fritz VPN is dat dit continu wordt bijgewerkt, ook het IP van het LTE modem wijzigt dagellijks, soms meerdere keren per dag met name als het LTE modem zich verplaatst in het GSM net. (van het LTE modem krijg ik het nieuwe IP toegestuurd vandaar dat ik weet hoe vaak het wisselt)
De VPN werkt ook wel, wordt alleen regelmatig verbroken en hersteld zich na enige tijd weer spontaan.
Ik gebruik de VPN (afgezien van beveiliging, met name juist om die wisselende IP adressen bij te werken, anders zou ik met portforwarding kunnen werken.

Ik dacht dat ondanks dat je op papier dynamisch IP hebt, deze in de praktijk bij KPN vrijwel nooit veranderd. Maar dat weet ​@TDN vast beter

Klopt, zou langer constant moeten zijn, al mag je nog altijd extra betalen (bij zakelijk) of echt vast te krijgen.
Het LTE krijgt wel steeds ander adres, ondanks instelling advancedinternet die vroeger wel een vast IP gaf.

Maar ik zie in de VPN instellingen aan de glaskant nog wel een oud IP vermeld staan (wat ik niet kan wijzigen op eerste zicht).

@Johgs ​@ikheetjeff Mobiele IP adressen veranderen continue, idR na 1 of meervoud van 24uur. Glasvezel ip adressen veranderen bijna nooit. Maar voor dit geval kan je beter een DynDNS dienst gebruiken voor richting LTE→Glasvezel. Voor de richting Glasvezel→LTE speelt ook een rol dat je een publieke IP adres moet hebben om een werkende verbinding te hebben, deze is bij LTE niet gegarandeerd. Bij een private IP adres moet de LTE router de verbinding maken en niet andersom. De private ranges zijn:

1. 10.0.0.0 - 10.255.255.255
  2. 100.64.0.0 - 100.127.255.255 (Carrier-grade NAT)
  3. 172.16.0.0 - 172.31.255.255
  4. 192.0.0.0 - 192.0.0.7 (dual-stack lite)
  5. 192.168.0.0 - 192.168.255.255

Vooral de rangen 2 (CGN) en 4 (IPv6 only) komen vaker voor.

Begrijp ik nu dat het verschil maakt welk Fritz de VPN opbouwt? 
Heb het LTE modem moeten resetten na wat stoeien met IPv6 waarna de box welk verbinding maakte maar verder geen data doorliet, ook niet na terugzetten op IPv4 waarna het niet meer lukt de verbinding op te bouwen, ook niet met wireguard.  Ondanks advancedinternet blijft het IP niet publiek.

Vanuit de LTE naar glas zou dus wel moeten werken? Dit Fritz is bereikbaar vanuit Internet.

(Heb overigens de Box14 vervangen door een nieuwe Fritz.

Reageer