Skip to main content

Weet iemand waar ik een xgs-pon-module (zonder ont) voor de FRITZ!Box 5530 fiber kan bemachtigen?

Die staat “aangekondigd” op de fritzschop maar bij navraag wat die moet kosten laten ze me wat in de steek. Nu is die shop sowieso erg duur maar die module moet toch nog wel ergens anders te krijgen/te koop zijn dan alleen die fritzschop?

Ik vind dit soort praktijken niet passen bij AVM, doet me eerder aan Apple denken.

Als ik AVM was dan zou ik me juist richten op één generiek model waarbij de SFP module bepaalt in welk type netwerk hij gebruikt kan worden.

- FRITZ!SFP RJ45 voor achter een NTU, ONT, VDSL of DOCSIS modem.

- FRITZ!SFP AON voor direct op een AON glasvezel.

- FRITZ!SFP G.PON voor direct op een G.PON glasvezel.

- FRITZ!SFP XGS.PON voor direct op een XGS.PON glasvezel.

- FRITZ!SFP VDSL voor direct op het ISRA punt van een VDSL netwerk. Voorbeeld.

- FRITZ!SFP DOCSIS 3.1 voor direct op een DOCSIS 3.1 netwerk.

Dat zou inderdaad een mooie ontwikkeling zijn! En dan zouden er nog steeds meerdere modellen Fritzboxen kunnen zijn met verschillende specificaties voor verschillende doeleinden. Niet iedereen heeft bijvoorbeeld behoefte aan een DECT-basisstation of een S0-poort. Het enige wat ik dan mis is de bonded VDSL maar als er een goede xDSL-SFP ontwikkeld wordt dan heb je dat probleem natuurlijk ook niet.

Ik ben wel benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen op het gebied van GPON en XGS-PON CPE's nu we de vrije modemkeuze hebben. Ik verwacht niet dat ik er zelf gebruik van zal maken maar het zou wel een mooie ontwikkeling zijn.


Ik ben wel benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen op het gebied van GPON en XGS-PON CPE's nu we de vrije modemkeuze hebben. Ik verwacht niet dat ik er zelf gebruik van zal maken maar het zou wel een mooie ontwikkeling zijn.

Ik denk dat de markt voor GPON en XGS-PON CPE's veel te klein is voor leveranciers omdat het meerendeel van de abonnees gewoon de door de provider in bruikleen gegeven modem/router combinatie blijft gebruiken en van het deel die wel kiest voor eigen apparatuur het overgrote meerendeel wel de NTU/ONT van de provider zal blijven gebruiken i.c.m. een router naar eigen keuze.


monopolistisch

Het is overduidelijk dat ze zich nu bij AVM op de FRITZ!Box 5590 gaan concentreren (met ingebouwde xgs-pon) en de FRITZ!Box 5530 fiber “hangt” er nu een beetje bij. Als “doekje voor het bloeden” zullen ze nog wel een “paar” xgs-pon-modules naar Groningen (die gevraagd wanneer die module beschikbaar is en hoe duur die dan (ongeveer) dan gaat worden, maar ik krijg daar dus ook een nul op mijn request) zo'n xgs-pon-module sturen maar dit zet echt geen zoden aan de dijk en is alleen maar om FRITZ!Box 5530 fiber gebruikers “zoet” te houden. En zo worden klanten eigenlijk voor de gek gehouden………. of zoals Eric van Uden (of is het wjb?) terecht schrijft misleidend.

De enige die echt misleidend is in dit verhaal is Fritzshop naar mijn mening. Die geven aan dat het eraan komt waardoor de verwachting wordt gewekt dat het een nieuw product is in het standaardassortiment van AVM. AVM wordt nu beschuldigd dat de XGS-PON SFP alsnog als zoethoudertje gestuurd wordt maar daar geloof ik niet in. AVM kon immers ook niet weten dat GPON voor hen op de Nederlandse markt een veel kleiner aandeel zou krijgen dan XGS-PON. Uiteindelijk blijkt de productie van XGS-PON apparatuur duurder dan verwacht en mogelijk is de vraag ook voorlopig minimaal. Dan is het voor een bedrijf financieel gezien een betere stap om een nieuw product te ontwikkelen wat op den duur meer geld in het laatje brengt.

 

Eén ding begrijp ik niet helemaal xgs-pon-(modules) bestaat al veel langer en waarom is zo'n sfp-module òf met ingebouwde ont zo moeilijk “ergens” anders dan in Groningen te koop? sfp-modules voor een 1 Gb. verbinding zijn volop “elders” te koop…… xgs-pon is schijnbaar nog erg “schaars"……….

1Gbps AON (GoF) SFP's zijn totaal niet vergelijkbaar met ONT's voor XGS-PON. De techniek voor single-mode gigabit glasvezel wordt ook wereldwijd in veel andere industrieën gebruikt buiten de telecom. Denk dan bijvoorbeeld aan een distributiecentrum met meerdere locaties die onderling verbonden zijn. PON is veel minder interessant voor een bedrijfsnetwerk omdat die vaak op een hele andere manier met glasvezel werken en het hier vaak in het LAN wordt toegepast. Kan met XGS-PON ook maar voor de schaal is XGS-PON weer veel duurder en daarom niet interessant voor het lokale netwerk. 1000BASE-x bestaat nu zo'n 20 jaar, net zoals GPON. 1000BASE-x is echter veel weider toegepast en daardoor is er ook een veel grotere markt. PON is altijd een ‘niche’ geweest op de wereldmarkt van glasvezel die voornamelijk door Fttx-netwerkbeheerders wordt aangelegd omdat het voor de internetprovider kostentechnisch een voordeel heeft ten opzichte van AON. Het gaat immers ook om miljoenen aansluitingen voor een netwerkbeheerder tegenover enkele tientallen voor een bedrijfsnetwerk. XGS-PON bestaat pas sinds 2016, er moet gewoon wat tijd komen.

> AVM wordt nu beschuldigd dat de XGS-PON SFP alsnog als zoethoudertje gestuurd wordt maar daar geloof ik niet in.

Dàt hoef je niet te geloven, maar ik heb die informatie wel rechtstreeks van AVM en dat zou dan inhouden dat AVM die mensen die een xgs-pon-module willen gaan gebruiken met een FRITZ!Box 5530 fiber eigenlijk voor de gek houden. Ik heb er namelijk op gegokt om de meegeleverde gpon-module te kunnen gebruiken wanneer er vrije router keuze komt. Een passend glasvezel kabeltje aangeschaft en er dan mee gerekend dat de glasvezel rechtstreeks op de router kan worden aangesloten. Dus fout gegokt (kan namelijk altijd; is niets mis mee) maar wanneer de kpn dan besluit om gpon gewoon over te slaan en naar xgs-pon over te stappen vind ik dit op z'n zachts gezegd goed kl*te. En wanneer dit nu maar een paar keer gebeurd is dit niet een ramp, maar de kpn bedient zich regelmatig van zulke praktijken……….

> XGS-PON weer veel duurder en daarom niet interessant voor het lokale netwerk.

Locale netwerk? Ik heb op voorbereiding van mijn “locale” (lees interne) netwerk al een 10 Gb/s switch en QNap met sfp 10 Gb/s-module en één computer met een 2,5 Gb/s netwerkadapter.

> er moet gewoon wat tijd komen.

Wat ik me dan afvraag is dat ze daar vanaf 2016 (volgens jou) de tijd voor hebben gehad? We zijn momenteel ruim zes jaar verder en bedrijven die zich met de ontwikkeling van zulke producten bezighouden dus hier al lang zo’n produkt kunnen leveren? Natuurlijk is het wat moeilijk om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen omdat die techniek razend snel gaat, maar toch…….

AVM ontpopt zich nu als “monopolist”. Daar ben ik me van bewust. Monopolistich gedrag is nooit goed gebleken. Heeft er iemand een “alternatief"?


wjb schrijft: Weet je zeker dat de 5590, net als de 5490 een ongebouwde glasvezel module gaat krijgen en niet een SFP+ slot waar de benodigde FRITZ!SFP ingestoken kan worden?

Nee, dat weet ik niet zeker. Maar wanneer ze een “aparte” xgs-pon-module zouden gaan maken/ontwikkelen, zou je die toch ook met een FRITZ!Box 5530 fiber kunnen gebruiken? Ik krijg de indruk van de AVM-medewerker dat je de xgs-pon-(module?) niet met een FRITZ!Box 5530 fiber kunt gebruiken……… maar alleen met de FRITZ!Box 5590.


> AVM wordt nu beschuldigd dat de XGS-PON SFP alsnog als zoethoudertje gestuurd wordt maar daar geloof ik niet in.

Dàt hoef je niet te geloven, maar ik heb die informatie wel rechtstreeks van AVM en dat zou dan inhouden dat AVM die mensen die een xgs-pon-module willen gaan gebruiken met een FRITZ!Box 5530 fiber eigenlijk voor de gek houden. Ik heb er namelijk op gegokt om de meegeleverde gpon-module te kunnen gebruiken wanneer er vrije router keuze komt. Een passend glasvezel kabeltje aangeschaft en er dan mee gerekend dat de glasvezel rechtstreeks op de router kan worden aangesloten. Dus fout gegokt (kan namelijk altijd; is niets mis mee) maar wanneer de kpn dan besluit om gpon gewoon over te slaan en naar xgs-pon over te stappen vind ik dit op z'n zachts gezegd goed kl*te. En wanneer dit nu maar een paar keer gebeurd is dit niet een ramp, maar de kpn bedient zich regelmatig van zulke praktijken……….

Zoals al vaker aangegeven doet KPN dit om de klant in de toekomst te behoeden voor nieuwe kosten omdat als er dan een verplichte migratie naar XGS-PON komt klanten niet alsnog weer een nieuw ONT moeten aanschaffen. Nu ben je weer KPN van iets aan het beschuldigen in mijn optiek en dat is naar mijn mening onterecht. Je roept ook dat er vaker zulke praktijken zijn, ben nu wel benieuwd naar de voorbeelden. KPN was een van de eerste providers die een volledig vrije apparatuurkeuze aanbood waarbij alle diensten gebruikt konden worden, van TV en internet tot vaste telefonie. Dat een ONT voor KPN nog als eindpunt van het netwerk gold vond ik niet gek, dat deed iedere provider op een PON-netwerk.

 

> XGS-PON weer veel duurder en daarom niet interessant voor het lokale netwerk.

Locale netwerk? Ik heb op voorbereiding van mijn “locale” (lees interne) netwerk al een 10 Gb/s switch en QNap met sfp 10 Gb/s-module en één computer met een 2,5 Gb/s netwerkadapter.

 Ja, lokaal netwerk. Glasvezel wordt volop door de zakelijke markt in het interne netwerk gebruikt. Dit is dan vrijwel altijd point-to-point glasvezel. XGS-PON wordt vrijwel alleen maar door providers ingezet en vandaar is het voor fabrikanten niet interessant om hier volop te gaan investeren om een productielijn op te zetten met ONT's voor eindgebruikers. Providers hebben hun vaste merken zoals bijvoorbeeld Nokia en Alcatel Lucent, dan is het niet interessant om bijvoorbeeld als Ubiquiti, AVM, TP-Link of ieder ander consument/prosument-gericht merk hier een productielijn op te gaan bouwen. Hetzelfde geldt voor andere merken die voornamelijk de zakelijke markt bedienen. Zonde van de investering.

Ik ben ook nog steeds van mening dat nu investeren in een 10Gbit lokaal netwerk als reguliere thuisgebruiker ter voorbereiding op de toekomst zonde van het geld is. Switches vallen mee maar zijn nog steeds prijzig. De SFP+ modules die het aankunnen zijn echt enorm veel duurder dan gigabit.

 

> er moet gewoon wat tijd komen.

Wat ik me dan afvraag is dat ze daar vanaf 2016 (volgens jou) de tijd voor hebben gehad? We zijn momenteel ruim zes jaar verder en bedrijven die zich met de ontwikkeling van zulke producten bezighouden dus hier al lang zo’n produkt kunnen leveren? Natuurlijk is het wat moeilijk om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen omdat die techniek razend snel gaat, maar toch…….

De tijd hebben ze gehad, maar er was geen markt. Zou jij als bedrijf een nieuw product gaan ontwikkelen als er geen afnemers voor zijn? Denk het niet. 

 

AVM ontpopt zich nu als “monopolist”. Daar ben ik me van bewust. Monopolistich gedrag is nooit goed gebleken. Heeft er iemand een “alternatief"?

In welke zin ontpopt AVM zich als monopolist? Dat zij de eerste zijn die voor de consument een product gaat aanbieden betekent echt niet dat ze monopolist zijn. Er zijn meerdere XGS-PON ONT's te verkrijgen op het internet, FS.com bied ze bijvoorbeeld ook aan.

 

wjb schrijft: Weet je zeker dat de 5590, net als de 5490 een ongebouwde glasvezel module gaat krijgen en niet een SFP+ slot waar de benodigde FRITZ!SFP ingestoken kan worden?

Nee, dat weet ik niet zeker. Maar wanneer ze een “aparte” xgs-pon-module zouden gaan maken/ontwikkelen, zou je die toch ook met een FRITZ!Box 5530 fiber kunnen gebruiken? Ik krijg de indruk van de AVM-medewerker dat je de xgs-pon-(module?) niet met een FRITZ!Box 5530 fiber kunt gebruiken……… maar alleen met de FRITZ!Box 5590.

Dat zou zo maar eens kunnen. Voor XGS-PON is een SFP+ slot toch echt wel goed om te hebben, die heeft de 5530 niet. Ik weet ook niet in hoeverre XGS-PON overweg kan met een CPE die geen 10Gbit kan hebben maar reguliere SFP-modules zijn niet standaard auto-negotiable zoals ethernet dit wel is. Ik betwijfel of dit bij XGS-PON wel het geval is.


Dat laatste vraag ik mij ook af

Ik heb een keer de r9000 sfp 10gbit aangesloten op de switch 1gbit sfp

Werkte niet

Zelfde kabel werkte wel tussen de switchen sfp 1gbit beide switchen

 

 


En wat ik niet begrijp is dat kpn gpon (wat nog niet zo lang bestaat) gaat uitfaseren

Terwijl t-mobile nog wel gpon gebruikt

Komt dit door het vele uitval op gpon ?

(Bijvoorbeeld door nieuwe klant waar nog een oude nt hangt gaat er een deel plat)

 

 


En wat ik niet begrijp is dat kpn gpon (wat nog niet zo lang bestaat) gaat uitfaseren

Terwijl t-mobile nog wel gpon gebruikt

Komt dit door het vele uitval op gpon ?

(Bijvoorbeeld door nieuwe klant waar nog een oude nt hangt gaat er een deel plat)

KPN wil het heft in eigen hand houden als het gaat om het kunnen upgraden van haar netwerk en dat betekent dat zij niet afhankelijk wil zijn van de abonnee.

Stel KPN zou nu G.PON toestaan, dan zou het voor de abonnee natuurlijk zeer teleurgesteld zijn als over twee of drie jaar het netwerk alsnog naar XGS.PON omgezet wordt waardoor de abonnee dan dus opnieuw moet investeren in een een geschikte router. Ik denk dat dat heel wat boze reacties teweeg zou brengen en dat KPN dat op deze manier wil voorkomen.

 

Ziggo doet overigens hetzelfde. Zij stelt DOCSIS 3.1 als eis terwijl op datzelfde netwerk ook best EuroDOCSIS 3.0 modems aangesloten zouden kunnen worden.


En wat ik niet begrijp is dat kpn gpon (wat nog niet zo lang bestaat) gaat uitfaseren

Terwijl t-mobile nog wel gpon gebruikt

Komt dit door het vele uitval op gpon ?

(Bijvoorbeeld door nieuwe klant waar nog een oude nt hangt gaat er een deel plat)

Nee, wat er bij Glasoperator (de daadwerkelijke eigenaar van T-Mobile apparatuur in wijkcentrales) gebeurd komt omdat er daar GPON en AON door elkaar gebruikt worden. Zij plaatsen bijvoorbeeld een PON OLT in een PoP waar KPN WBA uitsluitend AON gebruikt, dan krijg je last van zogenoemde ‘aliens’. KPN heeft dit zelf niet omdat zij de twee netwerkarchitecturen niet mengen. Van het ‘vele uitval op GPON’ is bij KPN voor zover ik weet dan ook geen sprake. Tenminste niet door die reden die bij Glasoperator speelt. De uitval op PON-netwerken die we nu zien komt vaker voort uit administratieve fouten bij het fysieke netwerk waardoor het helaas voor kan komen dat er foutief een verkeerde verbinding uit dienst getrokken wordt. XGSPON heeft echter wel het voordeel dat deze niet geraakt worden door een AON-NT op het netwerk omdat deze op een andere licht-golflengte opereert.

GPON was voor zover ik weet altijd al bedacht als tijdelijke technologie bij KPN. De apparatuur voor XGS-PON was nog niet breed leverbaar en de techniek nog onvoldoende getest. Dat is ook de reden dat we met die Nokia ONT een patchcover moesten gebruiken. Voor het aantal en de duur van het gebruik zou het te kostbaar zijn om Nokia een speciaal ONT te laten maken die op de TK01 zou passen. We moeten ook wel over op XGSPON omdat GPON zijn beperkingen heeft in bandbreedtegebruik, dat is bij XGSPON minder aan de orde. Sure, de hele wijkcentrale heeft nog steeds zijn limieten in uplinks maar met XGSPON kan je meerdere gigabit-klanten gemakkelijk kwijt op dezelfde poort, met GPON gaat dat niet.

Uiteindelijk is het ook gemakkelijker om alles onder dezelfde technologie onder te brengen, vandaar dat er nu ook nog enkel geleverd wordt op XGSPON bij KPN. Bij WBA Wholesale zie ik nog wel eens GPON voorbij komen maar ook dat wordt volledig XGSPON.

 

En naast dit alles ook hetgeen wat @wjb aangeeft. We kunnen nu wel vrije modemkeuze op GPON toelaten maar als een klant dan op den duur omgezet wordt naar XGSPON dan heb je een boze klant die opnieuw apparatuur moet aanschaffen. Bij een EoF naar GoF migratie gaat het misschien om een tientje, bij GPON naar XGSPON spreek je al snel over bedragen tussen de 40 en 100 euro.


@NHendriks 

Bedankt voor de heldere uitleg 👍


@NHendriks 

Misschien domme vraag 

Als de pop in Rijssen van AON naar XGSPON gaat (al iets bekend ?) 

En ik neem een fritzbox 5590 (10gbit) 

En heb thuis 2,5gbit pc en switchen 

Wat kan ik dan halen met het 1gbit pakket ?

 


Van AON naar XGSPON switchen is nog lang geen sprake. Vooralsnog zijn er dan ook geen plannen om zoiets te gaan uitvoeren. Ik verwacht wel dat AON ooit omgebouwd gaat worden naar een netwerkstructuur op basis van PON maar ik vermoed dat we dan ook alweer een nieuwe techniek zoals 25GPON of 50GPON hebben. Ik kan hier dus geen antwoord op geven.


Wat kan ik dan halen met het 1gbit pakket ?

1Gbps.


 

Wat kan ik dan halen met het 1gbit pakket ?

1Gbps.

Ha ha 

Nu heb ik 940mbit max 

Dus 1000mbit 

Ik was er gewoon benieuwd naar 

 


Wat kan ik dan halen met het 1gbit pakket ?

1Gbps.

Minus VLAN en PPPoE overhead toch?


Wat kan ik dan halen met het 1gbit pakket ?

1Gbps.

Minus VLAN en PPPoE overhead toch?

Dat hoeft natuurlijk niet want het profiel zou dan de capping op bijvoorbeeld 1100Mbps in kunnen stellen.


Wat kan ik dan halen met het 1gbit pakket ?

1Gbps.

Minus VLAN en PPPoE overhead toch?

Dat hoeft natuurlijk niet want het profiel zou dan de capping op bijvoorbeeld 1100Mbps in kunnen stellen.

Dit is eigenlijk de antwoord op mijn vraag

 

 


Wat kan ik dan halen met het 1gbit pakket ?

1Gbps.

Minus VLAN en PPPoE overhead toch?

Dat hoeft natuurlijk niet want het profiel zou dan de capping op bijvoorbeeld 1100Mbps in kunnen stellen.

Maar dan moet je minimaal een 2.5 of 10 Gbps interface hebben op je router.


Maar dan moet je minimaal een 2.5 of 10 Gbps interface hebben op je router.

Klopt en dat was ook precies wat @peter-keetfm aangaf.


Hendriks schrijft: Nu ben je weer KPN van iets aan het beschuldigen in mijn optiek en dat is naar mijn mening onterecht. Je roept ook dat er vaker zulke praktijken zijn, ben nu wel benieuwd naar de voorbeelden.

Dàt ga ik hier niet doen op straffe van niet bij het onderwerp blijven en dat zou je toch niet begrijpen, omdat jij niet zulke ervaringen hebt met de ptt-telecom later kpn.

Oh, wat heb ik een medelijden met de kpn.wjb schrijft: Stel KPN zou nu G.PON toestaan, dan zou het voor de abonnee natuurlijk zeer teleurgesteld zijn als over twee of drie jaar het netwerk alsnog naar XGS.PON omgezet wordt waardoor de abonnee dan dus opnieuw moet investeren in een een geschikte router. Ik denk dat dat heel wat boze reacties teweeg zou brengen en dat KPN dat op deze manier wil voorkomen.

Och, wat heb ik nu een medelijden met de kpn. Die is altijd al goed geweest om hun klanten op kosten te jagen. Dat deden ze vroeger al en nu nog steeds. Meneer Hendriks krijgt “zijn” voorbeeld….

Ik heb jaren een analoge telefoonaansluiting gehad en voor een B.B.S. heb ik toen vanwege de twee netlijnen ISDN genomen. Toen ik het B.B.S. opgedoekt heb omdat toen internet ISDN heeft ingehaald heb ik de aansluiting weer om laten zetten naar een analoge aansluiting. Moest ik weer even de volle mep aansluitkosten f 210,-- betalen en dan ben je jaren trouwe klant. En zo kan ik nog wel even doorgaan met uiterst onaangename dingen die de kpn mij geflikt heeft. Mensen die dit allemaal niet is overkomen, begrijpen dit niet en dat is dan gewoon praten tegen een muur. Dus kom me niet meer met het argument dat de kpn je kosten wil besparen…………...


Fritzbox 5590? Het lijkt erop dat we binnenkort meer duidelijkheid krijgen:

https://stadt-bremerhaven.de/avm-fritzbox-5590-fiber-steht-vor-der-tuer/

 

 


Hendriks schrijft: Nu ben je weer KPN van iets aan het beschuldigen in mijn optiek en dat is naar mijn mening onterecht. Je roept ook dat er vaker zulke praktijken zijn, ben nu wel benieuwd naar de voorbeelden.

Dàt ga ik hier niet doen op straffe van niet bij het onderwerp blijven en dat zou je toch niet begrijpen, omdat jij niet zulke ervaringen hebt met de ptt-telecom later kpn.

Oh, wat heb ik een medelijden met de kpn.wjb schrijft: Stel KPN zou nu G.PON toestaan, dan zou het voor de abonnee natuurlijk zeer teleurgesteld zijn als over twee of drie jaar het netwerk alsnog naar XGS.PON omgezet wordt waardoor de abonnee dan dus opnieuw moet investeren in een een geschikte router. Ik denk dat dat heel wat boze reacties teweeg zou brengen en dat KPN dat op deze manier wil voorkomen.

Och, wat heb ik nu een medelijden met de kpn. Die is altijd al goed geweest om hun klanten op kosten te jagen. Dat deden ze vroeger al en nu nog steeds. Meneer Hendriks krijgt “zijn” voorbeeld….

Ik heb jaren een analoge telefoonaansluiting gehad en voor een B.B.S. heb ik toen vanwege de twee netlijnen ISDN genomen. Toen ik het B.B.S. opgedoekt heb omdat toen internet ISDN heeft ingehaald heb ik de aansluiting weer om laten zetten naar een analoge aansluiting. Moest ik weer even de volle mep aansluitkosten f 210,-- betalen en dan ben je jaren trouwe klant. En zo kan ik nog wel even doorgaan met uiterst onaangename dingen die de kpn mij geflikt heeft. Mensen die dit allemaal niet is overkomen, begrijpen dit niet en dat is dan gewoon praten tegen een muur. Dus kom me niet meer met het argument dat de kpn je kosten wil besparen…………...

En toch kom je steeds met je diensten weer bij KPN zo slecht is het allemaal och och...


De fritzbox 5590 lijkt ook gewoon een uitwisselbare sfp module te krijgen, net als de 5530:

 

https://stadt-bremerhaven.de/avm-fritzbox-5590-fiber-offiziell-vorgestellt/


De fritzbox 5590 lijkt ook gewoon een uitwisselbare sfp module te krijgen, net als de 5530:

Dat belooft dan niet veel goeds als ondertussen de FRITZ!SFP XGS.PON niet of nauwelijks op de Nederlandse markt beschikbaar komt.


De fritzbox 5590 lijkt ook gewoon een uitwisselbare sfp module te krijgen, net als de 5530:

Dat belooft dan niet veel goeds als ondertussen de FRITZ!SFP XGS.PON niet of nauwelijks op de Nederlandse markt beschikbaar komt.

Dan zou ik gewoon een 7590AX of 4060 kopen en de NT lekker laten zitten. Minder kans op storingen, fouten, meer vrijheid en en qua kosten gaat het uiteindelijk ook niet veel uitmaken.