Skip to main content

Ben al uren lang bezig, maar krijg het niet meer voor elkaar. Ik had voorheen met de Experiabox v8 voor elkaar gekregen dat ik zowel over LAN als een netwerk van buitenaf mijn PCs thuis aan kon zetten. Packets verstuurde ik door middel van de android app Wake On Lan van mr-webb.

Nu een nieuwe box van KPN (de experiabox v10a) gisteren geinstalleerd. Static ip ingesteld voor de machines waar het om gaat en poorten geopend zoals voorheen.. maar nu gebeurt op beide PCs niks.

Ik heb wireshark om packets te monitoren. Ik kan zien dat er wel 3 magic packets met het WOL protocol binnen komen elke keer als ik de wake on lan app gebruik. Er komen 6 magic packets binnen als mijn telefoon verbonden is met hetzelfde netwerk over wifi. 3 komen er dan van de experiabox, 3 van mijn telefoon. Toch gebeurt er niks als de pc uit of in slaapstand staat.

Ik heb ook een poging gedaan om de experiabox te telnetten om de arp list te checken maar kom er niet eens in.. Ook niet met firewall uitgeschakeld. “Could not open connection to the host, on port 23: connection failed”

Help :)

Dat het vanaf Internet werkte zou eigenlijk niet mogen tenzij je voor elke machine een andere poort gebruikte en, heel belangrijk, jouw machines aangemeld bleven in de ARP tabel van jouw Experia Box.

Dat laatste daar gaat het waarschijnlijk fout. Werkt WoL wel als je kort na het uitzetten van het apparaat deze met WoL wil aanzetten?

Als je een Synology NAS hebt, dan kan je de door mij ontwikkelde "Synology Wake On LAN Gateway" downloaden.


Dat het vanaf Internet werkte zou eigenlijk niet mogen tenzij je voor elke machine een andere poort gebruikte en, heel belangrijk, jouw machines aangemeld bleven in de ARP tabel van jouw Experia Box.

Dat laatste daar gaat het waarschijnlijk fout. Werkt WoL wel als je kort na het uitzetten van het apparaat deze met WoL wil aanzetten?

Als je een Synology NAS hebt, dan kan je de door mij ontwikkelde "Synology Wake On LAN Gateway" downloaden.


Hmm ik heb geen nas. :(

Ik weet ook niet waarom het met de v8 wel lukte. Ik had toen voor 1 PC poort 9 in gebruik en voor de andere poort 11 haha. Het werkte wel. Dat is nu niet meer het plan, ik wil eigenlijk alleen de ene PC aan kunnen zetten. Maar het lukt op dit moment zelfs niet over het lokaal netwerk. Met de v8 heb ik nooit omgekeken naar de ARP tabel, het werkte gewoon. Alleen wel ingesteld dat ze een static ip hadden. Kan het kloppen dat ik met de v10a helemaal niet bij de ARP tabel kan komen?

Kort na het uitzetten werkt het nu zelfs niet. Ik heb wel één keer een geslaagde poging gehad vanuit slaapstand waar hij 10 seconden in stond. Maar zelfs dit kon ik geen tweede keer voor elkaar krijgen.


Over LAN zou wel moeten werken. Dus dat moet je eerst maar eens uitvogelen waarom over LAN zelfs niet werkt.


Over LAN zou wel moeten werken. Dus dat moet je eerst maar eens uitvogelen waarom over LAN zelfs niet werkt.

 

Ja dat dacht ik ook. Wat gek is, is dat ik kan zien dat de packets wel binnen komen als de PC aan staat. Ik verneem dat dit wel te maken heeft met de ARP tabel, maar helaas heb ik hier niet veel verstand van. Maar ook lijkt het er op dat ik hier niets in kan aanpassen bij de v10a. :(


Ook ik gebruik de Wake on LAN app van Mike Webb om mijn -via mijn Wake On LAN Gateway- apparaten thuis aan te zetten.

Onderstaand een voorbeeld van de instellingen om een demo server thuis aan te zetten vanaf Internet.

 

Naar welk iP adres verstuur je het WoL magic packet, naar het publieke IP adres, naar het broadcast adres van de Experia Box (192.168.2.255) of naar het IP adres van de PC?

 


Ook ik gebruik de Wake on LAN app van Mike Webb om mijn -via mijn Wake On LAN Gateway- apparaten thuis aan te zetten.

 

Onderstaand een voorbeeld van de instellingen om een demo server thuis aan te zetten vanaf Internet.

 

Naar welk iP adres verstuur je het WoL magic packet, naar het publieke IP adres, naar het broadcast adres van de Experia Box (192.168.2.255) of naar het IP adres van de PC?

 

 

Ja dat is de app die ik gebruik! Ik gebruik het publieke ip adres. Dat deed ik voorheen ook zo. Ik kan hem natuurlijk veranderen naar de experiabox of de pc zelf, maar dit betekend volgens mij dat de functie van een ander netwerk sowieso buitengesloten wordt.


Ik kan hem natuurlijk veranderen naar de experiabox of de pc zelf, maar dit betekend volgens mij dat de functie van een ander netwerk sowieso buitengesloten wordt.

Klopt, maar voor nu als test is dat wel heel interessant om eens te proberen.

Als je op jouw eigen netwerk aangesloten bent en het WoL magic packet naar 192.168.2.255 stuurt, werkt het dan wel?


@Ruuddd  Heb je ooit in de PC WOL expliciet geactiveerd ?

Windows maakt voor een andere/nieuwe router een nieuw connectie object aan en als standaard de WOL feature uitstaat, kan dat een reden zijn dat ook in LAN de PC niet ontwaakt als je een correct packet stuurt.


Windows maakt voor een andere/nieuwe router een nieuw connectie object aan en als standaard de WOL feature uitstaat, kan dat een reden zijn dat ook in LAN de PC niet ontwaakt als je een correct packet stuurt.

Wat bedoel je daar toch mee? Het is gewoon de NIC die wel of niet geconfigureerd is om de computer te wekken o.b.v. een WoL magic packet.


Klopt, maar voor nu als test is dat wel heel interessant om eens te proberen.

Als je op jouw eigen netwerk aangesloten bent en het WoL magic packet naar 192.168.2.255 stuurt, werkt het dan wel?

 

Yep. Met mijn telefoon op het lokale netwerk lukt het wel wanneer ik de packet naar het broadcast address stuur. Bij de ene PC in ieder geval wel. De andere op dit moment ff niet, maar dat is niet het grootste probleem. Heb van die PC ook de bios geupdate etc.

 

Maar wat ik nu raar vind is dat ik de packets wel kan zien als de pc aan staat. Zowel lokaal als zonder dat ik met het lokale netwerk verbonden ben. Hieronder het resultaat als ik met lokale wifi verbonden ben met mijn telefoon.

En als ik wifi uitschakel. Verbinding over 4G, en dan de pakcets naar het publieke ip adres stuur krijg ik dit.

 

Naar mijn idee zou dat ook moeten werken dan.. Maar toch doet hij dan niets. Hij reageert zelfs niet op het publieke ip adres als ik wel met het lokale wifi netwerk verbonden ben.

 

Met de experiabox v8 lukte dit dus wel :(


Het is allemaal heel verklaarbaar maar dan wordt het wel heel technisch.

Alles heeft te maken met het feit of een apparaat nog in de ARP tabel staat of niet meer.

In de ARP tabel staat op welke LAN poort een apparaat voor het laatst "gezien" is.

Als er gecommuniceerd moet worden naar dat apparaat dan moeten de datapakketjes dus op die LAN poort doorgestuurd worden. 

Zolang een apparaat "gezien" wordt zal alles goed lopen en zullen ook port forwardings werken.

Een apparaat hoort uit de ARP tabel verwijderd te worden als deze enige tijd (paar minuten) niet meer "gezien" is. Dat leek op jouw oude V8 niet te gebeuren al hoort dat eigenlijk wel zo te zijn.

Vanaf dat moment weet de router dus niet meer naar welke LAN poort de communicatie doorgezet moet worden en dus komt het WoL magic packet niet meer aan ... tenzij ... het WoL magic packet expliciet gebroadcast wordt en zo naar alle LAN poorten doorgezet wordt.

Port-forwardings naar het IP adres van het apparaat zelf zullen dus ook niet meer doorkomen.

Broadcasten kan je forceren door de data naar het broadcast adres (192.168.2.255) te sturen echter een goede router zal port-forwardings naar het broadcast adres niet toestaan omdat daarmee DDoS aanvallen wel heel eenvoudig netwerken zouden kunnen platleggen.

 

Overigens is het doorsturen van dat WoL magic packet naar het broadcast adres precies wat mijn "Synology Wake On LAN Gateway" doet. Op de router staat een port-forwarding naar de Synology NAS (die wel aan staat). Mijn Wake on LAN Gateway controleert of het WoL magic packet voldoet aan de beveiligingseisen en als dat het geval is dan wordt het WoL magic packet doorgestuurd naar het broadcast adres die het op zijn beurt dus doorstuurt naar alle apparaten.


Reageer