Skip to main content
Vraag

Wat plaatsen tussen KPN Box 12b en UniFi switch/accesspoints?

• February 26, 2026
  • 3 reacties
  • 32 keer bekeken

Hi,

Ik heb een nieuwe woning en in de woning is al eea aan Unifi spul dat overgenomen is. Het gaat om een USW-Lite-8-POE switch met daaraan 3 U6 Pro access points. Ik heb nu een 1 gbps glasvezelverbinding abonnement van KPN met een Box 12b modem/router. Daarnaast ook TV (geen telefoon dus).

Wat ik niet weet is hoe ik het beste dit aan elkaar kan koppelen. Ik denk aan dit soort opties

1) ONT => KPN Box 12 => Unifi Switch => Accesspoints

Beetje getest, maar als ik op de wifi van de accesspoint zit, haal ik maar snelheden van ~100 Mbps. Terwijl als ik op de kpn wifi zit, dan gaat het richting de 6/700 Mpbs. (en ik sta vlak naast de accesspoints). Geen idee waarom het zo veel trager is

2) ONT => KPN Box 12 => Controller/gateway van Unifi => Unifi Switch => Accesspoints

Ik zie dingen als een Cloud Gateway Ultra, of Dream Router dat ik zou kunnen gebruiken.
Dream router heeft weer ingebouwde wifi, wat ik niet nodig heb met de accesspoints, zou ik denken. 
Maar uberhaupt: is dit een goede opzet?

3)  ONT => Controller/gateway van Unifi => Unifi Switch => Accesspoints

Geen KPN Box 12 meer ertussen. Ik lees dat dit kan, maar dan moet e.e.a. ingesteld worden om TV te kunnen kijken. Klopt dat?

Bij optie 2/3 => Wat is aangeraden aan controller/gateway? Cloud Gateway Ultra, Dream Router, of iets heel anders?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

3 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • February 26, 2026

Unifi is mooi spul maar niet voor iedereen omdat je wel wat kennis van netwerken moet hebben om het goed werkend te krijgen.

In principe zou je met de setup die je nu hebt al hogere snelheden op de wifi moeten kunnen halen. Voordat je gaat investeren in extra apparatuur is het verstandig om eerst dat wifi probleem aan te pakken. 

Om je unifi apparatuur te beheren heb je de “unifi os server” op een dedicated pc of de unifi cloudkey nodig. Welke van de 2 gebruik je? Als je geen van beide gebruikt dan zou ik adviseren om daarmee te beginnen.

Als ik de snelheid zo zie lijkt het alsof je verbind met 2.4g ipv 5g. Dit kan je testen door bv de Fritz!app wifi te instaleren op je telefoon (android) deze geeft niet alleen de frequentie waarop je verbonden bent aan maar ook de maximale snelheid tussen je telefoon en AP.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

1.

je hebt een interface nodig waarmee je Unify apparatuur kan bedienen. Je kunt een Cloud Key kopen, of iets in de lucht zetten met een Raspberry Pi. De AP’s van Unify kunnen perfect in een mesh netwerk functioneren, maar dit moet je wel kunnen configureren. Vandaar de Cloud Key.

2.

Er is een mooie router van Unify die hogere snelheden aan kan, volgens mij zit daar een Cloud Key bij in . Er is iemand hier op dit forum die je perfect kan adviseren. 

3. 

Er zijn lui die rechtreeks op fiber koppelen, lees de mediaconverter er tussen uit meubelen, maar dat zou ik niet doen. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hey ​@aoemraw, welkom! Je hebt mooi spul overgenomen. Maar het is inderdaad niet direct beginnervriendelijke apparatuur.  Ik denk dan ook dat je het beste kunt beginnen met de tips van Eagle. En als je daarmee in de knoop raakt, geef het aan. Dan denken we verder met je mee.