Skip to main content

Wat vinden jullie van de Mac Mini?

• November 20, 2025
  • 25 reacties
  • 216 keer bekeken

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32

Mijn iMac uit 2014 is aan het verouderen. Ik zal toch langzamerhand eens op zoek moeten gaan naar een opvolger. ​@Jasper van KPN noemde al een optie; De Mac Mini. Die is er al vanaf 639 euro. Een iMac is er vanaf rond de 1.400 euro.  Nogal een verschil. 

Wat vinden jullie van de Mac Mini?

Ik tag even wat Apple-liefhebbers : ​@Michel.uit.Arnhem ​@huistijger ​@bnh ​@Berteman  ​@Jasper van KPN  maar ook van andere liefhebbers hoor ik graag een mening.  

Ik heb hier nog een monitor staan van het merk Dell, verder ben ik ook voorzien van toetsenbord en muis. Ik ga er vanuit dat dit allemaal aan te sluiten is op een Mac Mini. Klopt dat? 

Waar moet ik verder rekening mee houden? 

25 reacties

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 20, 2025

@Noordzee Leuk dat je het vraagt! Inderdaad heb ik ook weleens een blik geworpen op een mini. Let wel dat je ‘m zodanig geconfigureerd dat je nog jaren vooruit kan, immers later spulletjes ‘inbouwen’ gaat niet, maar da’s bij een iMac ook het geval, zover niks nieuws. RAM Geheugen op 16 moet voldoende zijn, opslag kan je wel met externe SSD’s voor elkaar boxen. Wil je wél extra geheugen erin dan gaat de prijs wel omhoog… 1TB zit je al op €1219 bij de Apple Store… v.w.b. monitoring moet een Dell ook te behappen zijn, echter in ben bang dat je kwa resolutie wel een stapje terug gaat, het is immers geen retina display. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 20, 2025

Een Mac Mini heb ik in het begin ook gehad, beviel mij prima.
Het nadeel is dat er geen monitor bij zit, die moet je er extra bij kopen.
En als je er uit wilt halen wat kan, dan is dat best een dure monitor.

Dus verkijk je er niet op.
Je kunt wel heel gemakkelijk het geheugen er bij kopen.

Die Mac van je uit 2014 is al antiek  ​@Noordzee 😋

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • November 20, 2025

Mijn huidige iMac heeft een geheugen van 8 GB 1600 MHz DDR3.

Ik kan nu kiezen uit 16 GB, 24GB, 32 GB en 64GB.     

En de eerste opslagschijf van 256 GB, 512 GB en 1 TB.

Is 16 GB en 256 GB voldoende? Dat lijkt me voorlopig toch wel? 

(Zeker als je er later eventueel extra geheugen kunt bijkopen wat ik hierboven lees.)   

v.w.b. monitoring moet een Dell ook te behappen zijn, echter in ben bang dat je kwa resolutie wel een stapje terug gaat, het is immers geen retina display. 

Mijn huidige videokaart is Intel HD Graphics 5000 1536 MB. 

https://support.apple.com/en-us/112031

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 20, 2025

In mijn MacBook Pro zit ook 16GB, dat werkt perfect. Tenzij je met allerlei grafische software werkt en alles tegelijkertijd open hebt staan, zou je iets hoger moeten gaan zitten, maar dan wordt de prijsstelling uiteraard hoger.

Vwb externe geheugen is er van alles te koop, bijvoorbeeld de Seagate, of Western Digital SSD’s. Werken met Thunderbolt op USB-C. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 20, 2025

@Noordzee  schreef :En de eerste opslagschijf van 256 GB, 512 GB en 1 TB.
ik heb nu  een Imac met een 500GB SSD en ruimte zat,,,.. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • November 20, 2025

Ik heb vorige week toevallig een nieuwe MacBook gekocht. Al jaren ben ik fan van Apple, maar een computer van Apple had ik nog niet. Mijn vriendin heeft al een paar jaar een MacBook en is daar erg tevreden over. Zelf ben ik een echte Windows gebruiker, maar vergeleken met Apple is dat toch echt een ander verhaal!  

Tot nu toe ben ik er heel tevreden mee, vergeleken met Windows is hij super snel! Ik heb gekozen voor de versie met 24 GB werkgeheugen en een 1 TB SSD. Met alle updates en AI-functies die steeds meer opkomen, wilde ik voorbereid zijn op de toekomst. Ik hoop er zo’n 6 à 7 jaar mee te doen.  

Het enige minpuntje dat ik heb ontdekt, is dat de schermkwaliteit extern wat minder is, omdat Apple vooral is afgestemd op Retina schermen. Mijn externe scherm heeft 109 ppi (2x een Dell), terwijl de MacBook zelf 220 ppi heeft, waardoor het er extern minder scherp uitziet. Voorlopig laat ik het zo, omdat ik het vooral gebruik voor het forum en andere zaken dus het valt nu niet super op (en met de software Better Display kan je een hoop opvangen). Gamen doe ik voorlopig nog op mijn Windows-pc (al verwacht ik dat onze gamegroep volgend jaar overstapt op console vanwege GTA 6, en dan gaat mijn Windows pc de kast in).  

Om terug te komen op je vraag: ik zou zelf kiezen voor wat meer power onder de motorkap als je er lang mee wilt doen. Te weinig RAM kan leiden tot memory swapping naar je SSD, en dat maakt het niet sneller. Ook zou ik minimaal voor 500 GB opslag gaan. Liever nu iets te veel dan later spijt, want upgraden kan niet. Bij Apple zelf kom je dan rond de €1210 uit, bij andere winkels vaak iets goedkoper.  

Dat gezegd hebbende, mijn vriendin heeft een MacBook met 16 GB en een 1 TB schijf, en die draait ook nog steeds prima met een M1-chip. Dus iets minder is zeker niet verkeerd.

Ik ben benieuwd waar je voor kiest, ik vind de Mac Mini er mooi uitzien!
De iMac is ook mooi, maar als je die wilt upgraden betaal je er flink voor. Maar dan heb je wel wat!

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Noordzee 

Erg leuk dat je dit aan ons vraagt, en ik zie dat je al de nodige antwoorden op jouw vragen hebt gekregen, waar ik mij bij aansluit.

Ik ben een groot Apple fan en weet veel af van hun producten, maar de Mac mini heb ik nog nooit gehad, aangezien ik fan ben van de iMac All-in-One in zijn mooie kleuren.
Zelf heb ik de groene kleur van de iMac op mijn bureau staan.

De Mac mini die jij voor ogen hebt, is een topproduct met een goede hardware en software aanboort, dus je koopt hiermee dus kwaliteit.
Op de Mac mini kun je dus een zelfgekozen scherm aansluiten (dus ook van Dell), en die geldt ook voor het toetsenbord en de muis.

Zelf zou ik kiezen voor een goede OLED scherm van LG met 4K, waardoor de kleuren en beelden uit je scherm spatten en je dus alles uit je Mac mini haalt.
Je kunt ook voor een goede scherm kopen van bijvoorbeeld Samsung die eveneens 4K ondersteunt.

Als toetsenbord en muis zou ik persoonlijk voor de originele van Apple gaan, die je bij de meeste MediaMarkten en natuurlijk online los kunt kopen.

Voor de rest wens ik je veel succes toe bij het maken van je overwogen keuze.
Laat wel even weten, waarvoor je uiteindelijk hebt gekozen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • November 21, 2025

aangezien ik fan ben van de iMac All-in-One in zijn mooie kleuren.
Zelf heb ik de groene kleur van de iMac op mijn bureau staan.

Ja eens, uiteraard is de iMac mooier om te zien en het is inderdaad all-in-one. Maar wel ruim dubbel zo duur. Toevallig heb ik hier sinds kort een beeldscherm staan die je kunt gebruiken bij de Mac Mini. Ik denk er verder over na en lees met plezier jullie reacties.

Als toetsenbord en muis zou ik persoonlijk voor de originele van Apple gaan, 

Die heb ik al, die waren meegeleverd bij mijn huidige iMac. Maar het is daarnaast mooi dat er ook een mogelijkheid is om andere toetsenborden en muizen erop aan te sluiten. 

• November 21, 2025

Nou ja... bijkopen. Als je nu bijvoorbeeld 16 gb hebt, dan is de kans groot dat er 2 x 8 gb in zit. Als je dan naar 32 gb wilt, dan zal je waarschijnlijk volledig nieuw moeten kopen. 2 x 16 gb dus. Want meer dan 2 kunnen er niet in. 

En dat is waarschijnlijk best prijzig.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 21, 2025

Nou ja... bijkopen. Als je nu bijvoorbeeld 16 gb hebt, dan is de kans groot dat er 2 x 8 gb in zit. 

Ze hebben over opslag. Een geheugen kan je bij huidige Mac Mini niet uitbreiden of vervangen, de laatste waar het nog kan was model uit 2012. De gewenst geheugen moet je kiezen bij koop.

En is waarschijnlijk best prijzig.

Dat is waar, wegens AI-hype schieten overal de prijzen omhoog. Bij Samsung is 60%

https://www.reuters.com/world/china/samsung-hikes-memory-chip-prices-by-up-60-shortage-worsens-sources-say-2025-11-14/

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 21, 2025

Je kunt er eerst een 8 vervangen voor 16 dan heb je 24Gb
Kun je later hetzelfde  nog eens doen dan heb je 32 Gb
Dat heb ik n.l. ook toen gedaan, maar ik moet eerlijk zeggen dat was wel +/- 10 jaar geleden, dus wie weet wat er nog veranderd is.
En Apple is te duur met geheugen er zijn genoeg zaken die ze goedkoper aanbieden, let wel op de technische gegevens van het geheugen.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 21, 2025

Ze hebben over opslag. Een geheugen kan je bij huidige Mac Mini niet uitbreiden of vervangen, de laatste waar het nog kan was model uit 2012.

Daar was ik al bang voor om eerlijk te wezen…...

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 21, 2025

Je kunt er eerst een 8 vervangen voor 16 dan heb je 24Gb
Kun je later hetzelfde  nog eens doen dan heb je 32 Gb

https://support.apple.com/nl-nl/102328

2024, 2023, 2020

Geheugen is geïntegreerd in het chippakket van de Apple M-serie in Mac mini (2024)Mac mini (2023) en Mac mini (M1, 2020) en kan niet worden uitgebreid. Je kunt het geheugen van je Mac mini configureren bij de aankoop ervan.

2018

Mac mini (2018) heeft geen RAM-geheugen dat door de gebruiker zelf kan worden geïnstalleerd. Je kunt het geheugen van je Mac mini (2018) configureren bij de aankoop ervan. Als je het geheugen in je Mac mini (2018) wilt laten uitbreiden, ga je naar een Apple Store of erkende Apple serviceprovider.

De verkrijgbaarheid van RAM-geheugen varieert per land en regio.

2014

Mac mini (eind 2014) heeft geheugen dat is geïntegreerd in het moederbord en niet kan worden uitgebreid.

• November 21, 2025

Ze hebben over opslag.

Ok. Geheugen is geheugen en geen opslag.

Maar goed. Als dat dan niet uitgebreid kan worden en je wilt weer 10 jaar met dat kastje doen, dan zou ik voor (minmaal) 32 gb gaan.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 21, 2025

In het verleden had je via bedrijven het pc privé project. Daar werd ook gesproken over intern geheugen, sommige wilde er zoveel mogelijk in hebben. ‘Wat wil je ermee doen?’ vroeg ik steevast. ‘Oh, een beetje tekstverwerken en printen’, dan is, toentertijd, 32 GB wel overkill, maar vandaag de dag wel toereikend, zeker met zware toepassing. 

Ik ben benieuwd wat het gaat worden ​@Noordzee want ik ben toch wel een beetje geïnspireerd.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 21, 2025

Ik heb boven een Imac 24” M4 met 24 GB intern geheugen 512 GB SSD, die 512GB SSD vind ik wel prettig maar 24 GB intern geheugen is daarin totaal overkill, de huidige Mac’s gaan veel effectiever met intern geheugen om dan de oude intel mac’s, 16 GB is voor normaal gebruik echt ruim voldoende.

• November 21, 2025

... 16 GB is voor normaal gebruik echt ruim voldoende.

Nu wel. Maar over 10 jaar misschien niet meer.

Jasper van KPN
Moderator

Ik ben 'm zelf ook aan het overwegen inderdaad. In het verleden had ik een iMac uit 2009, maar die gaf op een gegeven moment de geest. Ik heb ook een MacBook (Air M2) in gebruik, maar sinds ik verhuisd ben en de ruimte heb voor een apart kantoortje wil ik die ook goed in gebruik nemen met een Mac Mini. Ik wil er geen grafische dingen mee doen, maar op een later moment (als de bankrekening een beetje hersteld is van alle grote uitgaven de laatste weken 😅) wil ik ook veel met smart home dingen gaan doen. Het kantoortje met de Mac Mini is dan een mooi startpunt daarvoor in mijn plannen 😁

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • November 22, 2025

Ik ben benieuwd wat het gaat worden ​@Noordzee want ik ben toch wel een beetje geïnspireerd.

Ik laat het t.z.t. hier wel weten. Het is niet zo dat ik nu vanwege Black Friday ineens naar de winkel ren. Mijn huidige iMac werkt nog steeds prima, maar is alleen niet zo snel meer. Verder wordt het besturingssysteem niet meer geüpdatet. Ik lees hier en elders graag nog meer informatie en ik zal dan daarna de knoop doorhakken.

Het is mij nu wel duidelijk dat de Mac Mini een interessante optie is, naast de veel duurdere iMac. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

Verder wordt het besturingssysteem niet meer geüpdatet.

Met OpenCore Legacy Patcher mogelijk tot MacOS 15 (Sequoia) te updaten. Nieuwere models tot MacOS 26 (Tahoe)

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/

Ik lees hier en elders graag nog meer informatie en ik zal dan daarna de knoop doorhakken.

Ik had zelfs een MacBook van 2006 met Intel CPU en Linux erop, ziet er beter uit met Deepin dan MacOS

Jasper van KPN
Moderator

Ik had van het weekend ook nog een aantal reviews gekeken voor de volledigheid. Een daarvan (deze) heeft maar er 1 ding op aan te merken, en dat is dat de aan-/uitknop aan de onderkant zit. En hij maakt er een complottheorie van dat er iemand bij Apple moet werken die 1 feature voor elk product bedenkt waar mensen over kunnen klagen. Zoals de laadpoort van de Magic Mouse aan de onderkant, zodat je 'm niet kunt laden en gebruiken tegelijkertijd 😅

Maar bij de Mini maakt dat vermoedelijk weinig uit, als die weinig stroom gebruikt in slaapstand kan die daarin blijven staan denk ik.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 24, 2025

Die laadpoort aan de onderkant van de Magic Mouse (waardoor niet laden tijdens gebruik) is veel nadeliger dan die “aan” / “forceer uit” knop aan de onderkant.

Bij zowel mijn Mac Studio M2 Max als mijn iMac M4 zit die knop aan de achterkant maar beide slechts 1 keer ingedrukt na het aansluiten, en die Mac Studio staat hier nu al bijna 2 jaar continu aan.

Mijn Apple Studio display heeft niet eens een aan/uit schakelaar.

(Met die knop geforceerd af moeten sluiten is, in tegenstelling tot mijn oude Intel iMac’s, nooit nodig geweest)

Jasper van KPN
Moderator

Die laadpoort aan de onderkant van de Magic Mouse (waardoor niet laden tijdens gebruik) is veel nadeliger dan die “aan” / “forceer uit” knop aan de onderkant.

Dat verwacht ik ook inderdaad. Ik heb nog geen idee hoe lang de batterij van de muis meegaat, maar als je die 's avonds aan de Mini aansluit kan die 's ochtends weer klaar zijn voor gebruik denk ik?

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

Ik heb nog geen idee hoe lang de batterij van de muis meegaat, maar als je die 's avonds aan de Mini aansluit kan die 's ochtends weer klaar zijn voor gebruik denk ik?

Ik “muis” nagenoeg de gehele dag, de muisbatterij gaat bij mij ongeveer 3 weken mee, ik laad hem op wanneer deze onder de 25% komt, laden gaat vrij snel, binnen een paar uur weer vol.

Jasper van KPN
Moderator

Dan zal dat in de praktijk minder belemmering opleveren dan ik dacht, dat is goed om te weten. Merci Dicksooo!