Skip to main content

Hoe kom ik te weten welke glasvezel aansluiting ik krijg?

AON

GPON

XGS-PON

Ā 

Hoogstwaarschijnlijk de onderste. Maar wat maakt dat uit?


Ik wil direct op het glasvezelkastje aansluiten middels een Fritzbox 5590 en niet achter de ONT.

Daarvoor heb ik de juiste module nodig. Anders werkt het niet.


Een module voorĀ XGS-PON is er dacht ik nog niet...


Hallo @Hermann2411Ā dat hangt er vanaf waar je woont, als je in een wijk woont waar al langer glas ligt, wordt het AON, is het een wijk waar pas glas ligt wordt het XGS-PON

Ā 


is het een wijk waar pas glas ligt wordt het XGS-PON

Dat hoeft niet, het ligt er volledig aan wat voor een netwerkstructuur er al in de buurt aanwezig is of wanneer het netwerk is ontworpen. Hier in Nijmegen zijn bijvoorbeeld vorig jaar nog hele wijken opgeleverd op AON, ofwel aangesloten op bestaande PoPs ofwel in nieuw gebouwde PoPs. Ook in Gendt is een volledige nieuwbouwwijk aangesloten op een bestaande centrale met AON, daar was namelijk nog capaciteit om dit te plaatsen, het is dan vele malen goedkoper om op AON te bouwen dan voor een enkele wijk een PON-netwerk aan te leggen in de wijze hoe KPN Netwerk dat tegenwoordig doet met OAPs.

Helaas krijgen wij als serviceprovider-tak van KPN deze informatie pas door van KPN Wholesale zodra er klaar is om te leveren. We kunnen vaak al wel een gokje wagen, in Ede is het bijvoorbeeld dat er hele wijken op PON aangesloten worden, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat er nog een AON wijk tussendoor komt maar als er een nieuwbouwwijk is die al langer gepland staat dan het PON-netwerk eromheen dan is er een weer een aannemelijke kans dat dat gewoon AON wordt.


Hallo @NHendriksĀ bedankt voor de toelichting, weer wat geleerd, heb mijn reactie nog aan kunnen passen.


Ze zijn bij ons (Nieuwegein) komen graven in het voorjaar van 2021. Het kabel ligt sinds eind mei van dit jaar al bei ons opgeroldĀ tegen de gevel aan. WaarschijnlijkeĀ  oplevering November/December dit jaar.

Ik zou daarom gaarne willen weten wat voor aansluiting ik krijg. Ik heb al twee keer probeert deze info bij de KPN servicedesk te krijgen. Niemand kon mij het vertellen. Ik heb het ook bij KPN-netwerk probeert.

Misschien dat iemand hier bij de community het weet.Ā 
Ik kan dan zorgen dat ik alles in huis heb als de glasvezel verbinding actief is.


Ze zijn bij ons (Nieuwegein) komen graven in het voorjaar van 2021. Het kabel ligt sinds eind mei van dit jaar al bei ons opgeroldĀ tegen de gevel aan. WaarschijnlijkeĀ  oplevering November/December dit jaar.

Ik zou daarom gaarne willen weten wat voor aansluiting ik krijg. Ik heb al twee keer probeert deze info bij de KPN servicedesk te krijgen. Niemand kon mij het vertellen. Ik heb het ook bij KPN-netwerk probeert.

Misschien dat iemand hier bij de community het weet.Ā 
Ik kan dan zorgen dat ik alles in huis heb als de glasvezel verbinding actief is.

Je zou kunnen polsen in andere gebieden van je woonplaats, bij vrienden etc, wat zij hebben gekregen.Ā 

Het beste wat je kunt doen is de experia box voor je eigen router plaatsen en daar 3 dagen mee draaien. In die tijd bestel je de juiste spullen, dan ben je met 7 dagen wel online met je eigen router. Of je besteed nog 70 dagen aan het achterhalen van je aansluit type. Het is echter zo dat helpdesks etc niet op dit niveau ingelezen zijn, ze weten het simpelweg niet.

De vuistregel is: alles wat nieuw gepland & aangelegd wordt is XGSPON. Tenzij er al veel eerder in jouw woonplaats gegraven is, dan heb je kans dat je een restant AON krijgt. Alhoewel ze in mijn woonplaats op 50% zijn omgeschakeld van AON naar XGSPON. Volgende week komt de vezel door de fundering heen, ben erg benieuwd.


Bedankt voor de info. Maar zoals je gelezen hebt wil ik direct op het glasvezel kastje een Fritzbox 5590 aansluiten. En niet op de ONT. Ik vind nogmaals vreemd dat niemand mij kan vertellen wat voor een aansluiting ik krijg.


Omdat die afdelingen diep in de project organisatie liggen. Zonder een klantcontact afdeling of ingang.Ā 

Ā 

Met de 5590 heb je keuze genoeg qua SFPs tzt.Ā 
Ā 

Ondersteunde glasvezelstandaarden

  • AON conform ITU-T G.652 of IEEE 802.3ah-2004 1000BASE-BX10 (met SFP-module "FRITZ!SFP AON")
  • GPON conform ITU-T G.984.2 / G.984.5 (met SFP-module "FRITZ!SFP GPON")
  • XGS-PON conform ITU-T G.9807.1 (met SFP-module "FRITZ!SFP XGS-PON")

Bedankt voor deze info. De Fritzbox 5590 is helaas nog niet te verkrijgen hier in Nederland. Maar wel te bestellen in Duitsland. De SFP module ā€œFRITZ!SFP XGS-PONā€is te verkrijgenĀ middels een e-mail te sturen naar zubehoer@avm.de.Ā Gelieve je aanvraag in het Duits of Engels indienen.
Deze info heb ik van AVM uit Berlin gekregen.


@wjbĀ Ā en ik zien totaal geen voordelen om de glasvezelkast van KPN te vervangen door eigen spul.

Een eigen router kan ik me eventueel nog voorstellen als de standaard router van KPN net niet dat biedt wat jij wilt, verder alleen maar nadelen, investeringen in apparatuur, investeringen in reinigingsapparatuur voor de glasvezel , dat weegt mijns inziens niet op tegen het beetje stroom dat de glasvezelkast van KPN verbruikt. De lijn wordt er niet sneller en stabieler van. @Hermann2411Ā 

Ā 


Ik snap oprecht niet waarom men de door KPN geleverde NTU/ONT zou willen vervangen door een eigen NTU/ONT in de vorm van een (dure) SFP module.

Functioneel zal je er niets beter van worden maar ondertussen maak je wel extra kosten voor

  1. Een NTU/ONT SFP module
  2. Een glasvezel patchkabel
  3. Een FTU cover
  4. Een glasvezelreinigingspen

Die kosten bedragen al snel zoā€™n ā‚¬100,-.

Wel is het zo dat de stijgende prijs van elektriciteit het omslagpunt voor het gebruik van een NTU/ONT SFP module dichterbij brengt.

Er vanuit gaande dat de NTU/ONT 5 watt meer verbruikt dan een SFP module en de prijs per kWh doorstijgt naar ā‚¬1,- zal je dat op jaarbasis dus een besparing van ā‚¬70,-Ā opleveren en verdien je de investering dus in anderhalf jaar terug. Bij de prijs die ik momenteel nog per kWhĀ betaal (ā‚¬0,22) is de terugverdientijd echter al zeseneenhalf jaar.Ā 


Mogenlijk gebruikt een fritzbox met sfp module meer stroom dan zonder. Dan ben je die energiebesparing weer voor een groot gedeelte kwijt.


Mogenlijk gebruikt een fritzbox met sfp module meer stroom dan zonder. Dan ben je die energiebesparing weer voor een groot gedeelte kwijt.

Daar had ik in mijn berekening al rekening mee gehouden maar aan de andere kant is het verbruik van de NTU/ONT sterk afhankelijk van het type dat je in gebruik hebt.

Mijn Genexis Gigabit NTU heeft een stroomadapter met een output van 5 voltĀ en 0,5 ampĆØre en dat betekent dat een verbruik dus niet hoger kan liggen dan 2,5 watt. Een Genexis XGS-PON ONT heeft echter een stroomadapter met een output van 12 volt en 1 ampĆØre. De specificaties spreken over een verbruik tussen 7,7 watt (idle)Ā en 8,3 watt. Bron (pdf)

Ā 


Ik snap oprecht niet waarom men de door KPN geleverde NTU/ONT zou willen vervangen door een eigen NTU/ONT in de vorm van een (dure) SFP module.

Functioneel zal je er niets beter van worden maar ondertussen maak je wel extra kosten voor

  1. Een NTU/ONT SFP module
  2. Een glasvezel patchkabel
  3. Een FTU cover
  4. Een glasvezelreinigingspen

Die kosten bedragen al snel zoā€™n ā‚¬100,-.

Wel is het zo dat de stijgende prijs van elektriciteit het omslagpunt voor het gebruik van een NTU/ONT SFP module dichterbij brengt.

Er vanuit gaande dat de NTU/ONT 5 watt meer verbruikt dan een SFP module en de prijs per kWh doorstijgt naar ā‚¬1,- zal je dat op jaarbasis dus een besparing van ā‚¬70,-Ā opleveren en verdien je de investering dus in anderhalf jaar terug. Bij de prijs die ik momenteel nog per kWhĀ betaal (ā‚¬0,22) is de terugverdientijd echter al zeseneenhalf jaar.Ā 

Ā 

Bij sommige mensen telt het gevoel van vrijheid in keuze zwaarder dan de portemonnee. Ik begrijp ook niet wat mensen zoeken bij Freedom, voor veel geld.Ā 

Bij ICT vrijheid weeg ik zelf altijd Ć©Ć©n factor mee: wie de encryptie keys beheert bepaalt de mate van vrijheid. En bij XGSPON ben je dat niet zelf, meen ik? Zoals je al aangeeft @wjbĀ het is voor mij persoonlijk geen behoefte, ik heb liever dat KPN de ONT kan uitlezen en storingen proactief ziet verschijnen.Ā 

Zo heeft ieder zijn wensen en behoeftes en is er voor bepaalde groepen nu de vrije modemkeuze.

Als het een specifieke FritzBox behoefte is, dan zou ik mijn oude FritzBox met UTP aansluiten opde ONT voor 0 euro ;-)

Ā 

Ā 


Bij ICT vrijheid weeg ik zelf altijd Ć©Ć©n factor mee: wie de encryptie keys beheert bepaalt de mate van vrijheid. En bij XGSPON ben je dat niet zelf, meen ik?

Ook met een eigen XGS-PON SFP module ben je dat niet zelf.

Ā 

Zo heeft ieder zijn wensen en behoeftes en is er voor bepaalde groepen nu de vrije modemkeuze.

Klopt, iedereen is vrij om zelf een keuze te maken maar het staat iedereen ook vrij om zijn/haar advies daarover te geven zodat die keuze goed overwogen genomen kan/zal worden.

Persoonlijk ben ik van mening dat men er echt verstandig aan doet om de NTU/ONT van KPN te blijven gebruiken (mijn advies). Mijns inziens kan je dan ook beter een FRITZ!Box 4060 kiezen.


Ze hebben mij verzekerd bij KPN dat ik een XGS-PON aansluiting krijg. Mijn vraag is nu welk glasvezel aansluiting zit in de ONT. Een blauwe of een groene aansluiting. IK wil een Fritzbox 5590 direct op het glasvezel kastje aansluiten. Een originele XGS-PON module van AVM heb ik al. Alleen nog de kabel.


Ze hebben mij verzekerd bij KPN dat ik een XGS-PON aansluiting krijg. Mijn vraag is nu welk glasvezel aansluiting zit in de ONT. Een blauwe of een groene aansluiting. IK wil een Fritzbox 5590 direct op het glasvezel kastje aansluiten. Een originele XGS-PON module van AVM heb ik al. Alleen nog de kabel.

Als de aanleg door KPN Netwerk gebeurd dan krijg je een zogenoemde TK01 FTU met daarin een SC/APC pigtail. Het makkelijkste is dan ook om hiervoor een patchcover aan te schaffen en er een andere patchkabel in te zetten (https://www.kpnwebshop.com/modems-routers/producten/patchcover-kit-ftu-tk01/2). Als het door een andere partij gebeurd dan durf ik niet te zeggen welk type FTU en welke connector er geplaatst wordt.


Bedankt voor de info. Maar dat is info van Reggefieber uit 2016. Intussen hebĀ ik begrepen heeftĀ KPN verschillende leveranciers gehad voor het NTU glasvezel kastje. Of zit ik fout.

Ik zou graag alleen willen weten welk glasvezel kastje ze nu laten monteren. Dan kan ik de juiste kabel bestellen.

Ā 


Zoals ik al zei: als het netwerk van KPN Netwerk is dan krijg je een TK01 FTU met daarin een SC/APC pigtail. De afgelopen paar jaar wordt eigenlijk alleen nog maar de TK01 gebruikt door KPN Netwerk, in enkele gevallen wordt er een ander ouder type nog hersteld maar bij nieuwe uitrol wordt echt enkel de TK01 FTU geplaatst. En zoals ik ook al zei, haal zo'n patchcover zodat je niet met een koppelbusje hoeft te rommelen, kwestie van eroverheen schuiven en klaar. Dat is precies waar ze voor ontworpen zijn, wij als monteurs gebruikten die zelfde covers toen we nog geen XGS-PON maar GPON leverden.


Bedankt voor de info. Maar dat is info van Reggefieber uit 2016. Intussen hebĀ ik begrepen heeftĀ KPN verschillende leveranciers gehad voor het NTU glasvezel kastje. Of zit ik fout.

Ik zou graag alleen willen weten welk glasvezel kastje ze nu laten monteren. Dan kan ik de juiste kabel bestellen.

Ā 

Hallo @Hermann2411Ā Reggefiber bestaat nog steeds en opereert onder de naam KPNNetwerkNL en de spullen op de website zijn actueel die KPN gebruikt.

Ā 


Ā 

Ik zou graag alleen willen weten welk glasvezel kastje ze nu laten monteren. Dan kan ik de juiste kabel bestellen.

TK01 van het plaatje heb ik vorige maand gekregen.

Ā 


Ik heb vandaag de patchcover van KPN binnen gekregen. Dit zit er goed uit. Deze kan direct over het glasvezel kastje geschoven worden. Aan de patchcover zit de juiste glasvezel kabel die direct in het FRITZ!SFP XGS-PON moduul gestoken kan worden.

Bedankt aanĀ Ā NHendriks

Ā 

Ā (https://www.kpnwebshop.com/modems-routers/producten/patchcover-kit-ftu-tk01/2).Ā 

Ā 

GR

Hermann