Skip to main content

Ik heb een garage in de achtertuin. Daar wil ik een UTP kabel naartoe trekken. Opzich geen probleem. De UTP kabel heb ik al. Dat is een koperen cat5e kabel op rol 100 meter. Ik ga hem vanuit de meterkast naar buiten voeren net onder de tegels. Daarna laat ik hem weer net onder de stenen de garage in lopen en monteer ik hem af op een WCD. 
 

dat heb ik allemaal wel helder, alleen nu nog de mantelbuis. Ik wilde gewoon een rol flexibele pvc buis gebruiken van de gele variant die normaal ook voor elektra binnenshuis wordt toegepast. Dat kost dan ook geen drol. Maar kan dat wel? Is dat spul niet veel te zacht?

Voorbeeld andere soort mantelbuis.

Je had mogelijk al direct kunnen voorzien of je al niet beter een UTP-kabel had kunnen aanschaffen, waarvan de mantel van de kabel zelf al geschikt is voor buitengebruik.

Weet niet hoe ver die garage in de achtertuin staat, er zijn ook draadloze opties die prima kunnen voorzien. Scheelt je een hoop werk.
(Gebruik hier een Super WiFi set voor verbinding naar de overkant van de straat ~18-20 meter).


Voorbeeld andere soort mantelbuis.

Je had mogelijk al direct kunnen voorzien of je al niet beter een UTP-kabel had kunnen aanschaffen, waarvan de mantel van de kabel zelf al geschikt is voor buitengebruik.

Weet niet hoe ver die garage in de achtertuin staat, er zijn ook draadloze opties die prima kunnen voorzien. Scheelt je een hoop werk.
(Gebruik hier een Super WiFi set voor verbinding naar de overkant van de straat ~18-20 meter).

Misschien heb ik mijzelf niet op de juiste manier uitgedrukt. Ik had de UTP kabel al reeds voorraadig. Een nieuwe rol kopen, als ik nog een rol van 100 meter in bezit heb, leek mij overbodig. Anders had ik inderdaad een buitenkabel aangeschaft. 
 

mijn garage is losstaand achterin de hoek van de tuin, ik schat zo’n 40 meter van het huis af. Nou is de WIFI sowieso belabberd, want het is een huis uit 1949. Er wordt dus flink wat tegengehouden. Zodra ik de keuken uit ben, dan is het gedaan met de verbinding.

 

ik wilde zelf een flexibele gele PVC buis gebruiken van 19mm. Die zijn op rol 100 meter zo’n 35 euro. Nu vraag ik mij af of er iemand ervaring heeft met zo’n buis in de buitenlucht. Hij gaat van binnen dan naar buiten direct de grond in en komt gelijk de muur van de garage weer uit. Last van water of UV gaat hij dus niet krijgen. 


Een huis uit 1949 zou juist ideaal moeten zijn voor de wifi, veel hout, zeer weinig beton dat de boel tegenhoudt.

Zelf heb ik een huis uit 1968, dus ook geen beton, en dek met mijn modem het hele huis wat de wifi betreft.


Die (flexibele) gele mantelbuis is in princiepe niet geschikt voor buiten of onder de grond. Ik heb het zelf wel in de kruipruimte liggen trouwens, maar dat geeft tot zover geen problemen.

Omdat je onder de grond door gaat is het toch beter materiaal voor buiten te gebruiken.


Het zou kunnen dat zo’n gele buis problemen kan opleveren 's winters als het vriest.
Niet dat we hier van die koude winters meer hebben, maar bij vorst wordt dat materiaal hard en bros, en breekt makkelijk.
Je moet er plaatselijk dan wel erg stevige krachten opzetten. Onder tegels gelegd zal de drukverdeling van krachten evenredig over een veel groter oppervlak worden verspreid.

Dus misschien valt het allemaal erg mee?

40 meter voor een "gewone” WiFi verbinding, is wat teveel van het goede.
(Een oud huis lijkt me inderdaad ideaal m.b.t. WiFi verbindingen. Hoewel je natuurlijk niet weet wat er allemaal inmiddels aan isolatiemateriaal in zo’n huis is gestopt, wat het WiFi-signaal dan weer dempt).


Het klinkt inderdaad allemaal heel ideaal. Echter, het zit zo dat het huis in 1987 is gerenoveerd en in 2007 nog een keer. Er zit inderdaad veel hout in verstopt. Ze hebben alles volgegoten met beton. Waar alle vloeren van origine van hout zijn, hebben ze alles in de egaline gezet. De buitenmuren zijn echter wel van van een harde steensoort gemaakt. Een soort grijze blokken. De binnenmuren zijn van een zachtere steensoort. Bakstenen met kiezels erin. Alles was afgewerkt met hout, maar is vervangen door gips. 
 

in 1988 is ook alle bedrading opnieuw door de ijzeren leidingen getrokken. Ik weet niet wat ze gedaan hebben, maar alle groepen zitten door elkaar. Devolo’s boden ook geen uitkomst. Binnenshuis is er overal WIFI, maar zodra je de deur naar buiten pakt, is het direct klaar.

 

maar genoeg van het lange verhaal. 
 

Ik wil die flexibele buis net onder de klinkers leggen. Of weten jullie een mantelbuis van pak m beet 19mm die onder de grond kan? 
 

Ik heb de Hostalit versie van de gele pvc gezien, maar dan betaal je boven de 100 euro voor een stukkie. Terwijl de gele 35 euro voor 100 meter is.


https://bouwjeproject.nl/elektra-in-tuin-aanleggen/


Voorbeeld andere soort mantelbuis.

Je had mogelijk al direct kunnen voorzien of je al niet beter een UTP-kabel had kunnen aanschaffen, waarvan de mantel van de kabel zelf al geschikt is voor buitengebruik.

Weet niet hoe ver die garage in de achtertuin staat, er zijn ook draadloze opties die prima kunnen voorzien. Scheelt je een hoop werk.
(Gebruik hier een Super WiFi set voor verbinding naar de overkant van de straat ~18-20 meter).

Misschien heb ik mijzelf niet op de juiste manier uitgedrukt. Ik had de UTP kabel al reeds voorraadig. Een nieuwe rol kopen, als ik nog een rol van 100 meter in bezit heb, leek mij overbodig. Anders had ik inderdaad een buitenkabel aangeschaft. 
 

mijn garage is losstaand achterin de hoek van de tuin, ik schat zo’n 40 meter van het huis af. Nou is de WIFI sowieso belabberd, want het is een huis uit 1949. Er wordt dus flink wat tegengehouden. Zodra ik de keuken uit ben, dan is het gedaan met de verbinding.

 

ik wilde zelf een flexibele gele PVC buis gebruiken van 19mm. Die zijn op rol 100 meter zo’n 35 euro. Nu vraag ik mij af of er iemand ervaring heeft met zo’n buis in de buitenlucht. Hij gaat van binnen dan naar buiten direct de grond in en komt gelijk de muur van de garage weer uit. Last van water of UV gaat hij dus niet krijgen. 

 

De gele PVC buis is inderdaad niet zo geschikt voor gebruik in de grond. Hiervoor kan je beter slagvaste PVC buis kopen. Dat is de grijze versie. Voorbeeld in de link is geheel willekeurig en elke andere winkel kan natuurlijk ook.

 

Andere optie die ik zelf nogal eens gebruikte in de tuin is tyleenbuis voor water. Die is ook flexibel en daardoor wat makkelijker uit te rollen, in een bocht te leggen, etc.. Diezelfde buis wordt normaliter gebruikt door waterleidingbedrijven voor het stuk huisaansluiting vanuit de stoep naar de woning (in nieuwbouw) en is zeker geschikt voor gebruik in de grond. Niet alleen vanwege de omstandigheden in de grond maar ook omdat je er niet meteen doorheen steekt met een schop.


Voorbeeld andere soort mantelbuis.

Je had mogelijk al direct kunnen voorzien of je al niet beter een UTP-kabel had kunnen aanschaffen, waarvan de mantel van de kabel zelf al geschikt is voor buitengebruik.

Die zou ik ook door een buisje heen leggen hoor.


Die (flexibele) gele mantelbuis is in princiepe niet geschikt voor buiten of onder de grond.

Er is ook een grijze variant. Die is iets beter bestand tegen weersinvloeden. Volgens mij iets dikwandiger.

https://www.elektramat.nl/pipelife-installatiebuis-19-mm-polvalit-vsv-grijs-per-4-meter/

Ward linkt daar ook naar zie ik nu.

Koppelstukjes vastlijmen met pvc lijm.


Ik ga jullie advies opvolgen en tyleen gebruiken. Heeft de juiste dikte en kost geen drol in verhouding met flexibele hostalit buis.


Zo komen er bij elkaar toch allemaal leuke opties voorbij, met de mogelijkheden wat voorhanden is. Succes toewenst. Laat je nog wel weten of het allemaal werkt / functioneert zoals gedacht?


Je had mogelijk al direct kunnen voorzien of je al niet beter een UTP-kabel had kunnen aanschaffen, waarvan de mantel van de kabel zelf al geschikt is voor buitengebruik.

En toch zou ik zoiets altijd in een buis leggen. De kabel is alsnog beter beschermd, er kan gemakkelijk extra bekabeling bij aangelegd worden indien nodig en zo zijn er nog wel een paar argumenten te bedenken.


Zeker, dubbelop is altijd beter. Maar als ik zie dat bijv. hele stukken glasvedelkabels over nogal wat lengtes zonder mantelbuis in de grond worden gestopt, lijkt me dat ethernet bekabeling met de juiste specificaties ook daar gewoon aan zou moeten kunnen voldoen?


Zeker, maar als ik zie dat hele stukken glasvedelkabels ook over nogal wat lengtes zonder mantelbuis in de grond worden gestopt, lijkt me dat bekabeling met de juiste specificaties daar gewoon aan zou moeten kunnen voldoen?

Ooh qua specificaties voldoet het zeker! Meeste buitenkabels hebben een PE-mantel en dat is precies wat er voor glasvezel gebruikt wordt maar ook voor de oude koperlijn sinds 1968. Enkel de 96’er glasvezels worden bij KPN Netwerk en KPN in mantelbuizen aangelegd naar mijn weten. Het is meer gemak en dat als er in mijn tuin wat mee mankeert ik het zelf op moet lossen, dan is het makkelijker om een nieuwe kabel door de buis te trekken dan de hele tuin weer open te moeten trekken om een kabel te vervangen of indien nodig bij te leggen. 


Andere optie die ik zelf nogal eens gebruikte in de tuin

Een kantoormens met praktijk ervaring, dat is een pre :-)

is tyleenbuis voor water. Die is ook flexibel en daardoor wat makkelijker uit te rollen, in een bocht te leggen, etc.. Diezelfde buis wordt normaliter gebruikt door waterleidingbedrijven voor het stuk huisaansluiting vanuit de stoep naar de woning (in nieuwbouw) en is zeker geschikt voor gebruik in de grond. Niet alleen vanwege de omstandigheden in de grond maar ook omdat je er niet meteen doorheen steekt met een schop.

Helemaal eens, ook mijn idee, als ervarings ”deskundige”.

Een beetje jammer, onhandig voor degene die mogelijk deze slang tegenkomt met graven, je weet dan niet wat er in zit, stel dat je een buitenkraan er bij wil maken en . . .

Misschien een plastic lint er boven leggen, met de juiste opdruk, is dat ergens te koop ? in kleine stukken ?


Voorbeeld andere soort mantelbuis.

Je had mogelijk al direct kunnen voorzien of je al niet beter een UTP-kabel had kunnen aanschaffen, waarvan de mantel van de kabel zelf al geschikt is voor buitengebruik.

Weet niet hoe ver die garage in de achtertuin staat, er zijn ook draadloze opties die prima kunnen voorzien. Scheelt je een hoop werk.
(Gebruik hier een Super WiFi set voor verbinding naar de overkant van de straat ~18-20 meter).

@David00 

Gebruik de tips van @Babylonia dat zijn de juiste.

Die rode mantel buis gebruik ik ook. 

Makkelijk door te voeren en het juiste product voor zijn doel. 

Mijn tip gebruik nooit andere soorten buis om utp door te trekken.

Gewoon niet doen.

 

 

 

 


Ik maak eerst een klein proefgeultje in de grond, maar als ik rare dingen tegen ga komen, gaan die klinkers er weer net zo had in, als dat ze eruit kwamen. Hoe dichter tot het oppervlak blijven hoe beter. Dikke mantelbuis gaat m niet worden, maar is ook overkill voor zo’n klein kabeltje. Wat leidingen betreft, teken ik deze gewoon bij op de lijst. Er lopen al een aantal leiding vanaf het huis naar de garage. Een normale stroomleiding, krachtstroom. Zijn in het verleden allemaal afgekoppeld en onklaar gemaakt MUV de 230V leidingen. Niemand hoeft bang te zijn een leiding op te graven die niet bekend is. 
 

ik ga geen 150 euro betalen voor een flexibele Hostalit buis. Is belachelijk. Gele PVC gaat m niet worden. Dan maar tyleen. Normale Hostalit wordt hem ook niet, teveel haakse bochten. 
 

ik hou jullie op de hoogte over de afloop.

 


Ik maak eerst een klein proefgeultje in de grond, maar als ik rare dingen tegen ga komen, gaan die klinkers er weer net zo had in, als dat ze eruit kwamen. Hoe dichter tot het oppervlak blijven hoe beter. Dikke mantelbuis gaat m niet worden, maar is ook overkill voor zo’n klein kabeltje. Wat leidingen betreft, teken ik deze gewoon bij op de lijst. Er lopen al een aantal leiding vanaf het huis naar de garage. Een normale stroomleiding, krachtstroom. Zijn in het verleden allemaal afgekoppeld en onklaar gemaakt MUV de 230V leidingen. Niemand hoeft bang te zijn een leiding op te graven die niet bekend is. 
 

ik ga geen 150 euro betalen voor een flexibele Hostalit buis. Is belachelijk. Gele PVC gaat m niet worden. Dan maar tyleen. Normale Hostalit wordt hem ook niet, teveel haakse bochten. 
 

ik hou jullie op de hoogte over de afloop.

 

Ik zou gewoon deze er in leggen https://www.elektramat.nl/mantelbuis-met-trekdraad-en-koppelstuk-diameter-40-mm/

past een ftp kabel makkelijk in en andere kabels ook.

Ik gebruik zelf de 50mm en is toekomst bestendig.

Voordeel die mantelbuis kost haast niks en je kunt altijd meerdere kabels toevoegen.

 

 

 


Ik maak eerst een klein proefgeultje in de grond, maar als ik rare dingen tegen ga komen, gaan die klinkers er weer net zo had in, als dat ze eruit kwamen. Hoe dichter tot het oppervlak blijven hoe beter. Dikke mantelbuis gaat m niet worden, maar is ook overkill voor zo’n klein kabeltje. Wat leidingen betreft, teken ik deze gewoon bij op de lijst. Er lopen al een aantal leiding vanaf het huis naar de garage. Een normale stroomleiding, krachtstroom. Zijn in het verleden allemaal afgekoppeld en onklaar gemaakt MUV de 230V leidingen. Niemand hoeft bang te zijn een leiding op te graven die niet bekend is. 
 

ik ga geen 150 euro betalen voor een flexibele Hostalit buis. Is belachelijk. Gele PVC gaat m niet worden. Dan maar tyleen. Normale Hostalit wordt hem ook niet, teveel haakse bochten. 
 

ik hou jullie op de hoogte over de afloop.

 

Ik zou gewoon deze er in leggen https://www.elektramat.nl/mantelbuis-met-trekdraad-en-koppelstuk-diameter-40-mm/

past een ftp kabel makkelijk in en andere kabels ook.

Ik gebruik zelf de 50mm en is toekomst bestendig.

Voordeel die mantelbuis kost haast niks en je kunt altijd meerdere kabels toevoegen.

 

 

> Dan maar tyleen.

Dat is een goede keus. Er ligt hier al meer dan twintig jaar zulke buis in de grond zonder enige problemen. Maar de lengte is een beetje het "probleem”. Een bouwmarkt heeft die “maar” in een lengte van tien meter. Nu hoorde ik van een kennis dat die een rol van veel meer meters heeft, maar waar je die koopt heb ik niet gevraagd…….


Ik maak eerst een klein proefgeultje in de grond, maar als ik rare dingen tegen ga komen, gaan die klinkers er weer net zo had in, als dat ze eruit kwamen. Hoe dichter tot het oppervlak blijven hoe beter. Dikke mantelbuis gaat m niet worden, maar is ook overkill voor zo’n klein kabeltje. Wat leidingen betreft, teken ik deze gewoon bij op de lijst. Er lopen al een aantal leiding vanaf het huis naar de garage. Een normale stroomleiding, krachtstroom. Zijn in het verleden allemaal afgekoppeld en onklaar gemaakt MUV de 230V leidingen. Niemand hoeft bang te zijn een leiding op te graven die niet bekend is. 
 

ik ga geen 150 euro betalen voor een flexibele Hostalit buis. Is belachelijk. Gele PVC gaat m niet worden. Dan maar tyleen. Normale Hostalit wordt hem ook niet, teveel haakse bochten. 
 

ik hou jullie op de hoogte over de afloop.

 

Ik zou gewoon deze er in leggen https://www.elektramat.nl/mantelbuis-met-trekdraad-en-koppelstuk-diameter-40-mm/

past een ftp kabel makkelijk in en andere kabels ook.

Ik gebruik zelf de 50mm en is toekomst bestendig.

Voordeel die mantelbuis kost haast niks en je kunt altijd meerdere kabels toevoegen.

 

 

> Dan maar tyleen.

Dat is een goede keus. Er ligt hier al meer dan twintig jaar zulke buis in de grond zonder enige problemen. Maar de lengte is een beetje het "probleem”. Een bouwmarkt heeft die “maar” in een lengte van tien meter. Nu hoorde ik van een kennis dat die een rol van veel meer meters heeft, maar waar je die koopt heb ik niet gevraagd…….

Bouwmarkt levert ook rollen van 50 meter op bestelling. Dan zit je op de 50 euro +/-.


Ik maak eerst een klein proefgeultje in de grond, maar als ik rare dingen tegen ga komen, gaan die klinkers er weer net zo had in, als dat ze eruit kwamen. Hoe dichter tot het oppervlak blijven hoe beter. Dikke mantelbuis gaat m niet worden, maar is ook overkill voor zo’n klein kabeltje. Wat leidingen betreft, teken ik deze gewoon bij op de lijst. Er lopen al een aantal leiding vanaf het huis naar de garage. Een normale stroomleiding, krachtstroom. Zijn in het verleden allemaal afgekoppeld en onklaar gemaakt MUV de 230V leidingen. Niemand hoeft bang te zijn een leiding op te graven die niet bekend is. 
 

ik ga geen 150 euro betalen voor een flexibele Hostalit buis. Is belachelijk. Gele PVC gaat m niet worden. Dan maar tyleen. Normale Hostalit wordt hem ook niet, teveel haakse bochten. 
 

ik hou jullie op de hoogte over de afloop.

 

Ik zou gewoon deze er in leggen https://www.elektramat.nl/mantelbuis-met-trekdraad-en-koppelstuk-diameter-40-mm/

past een ftp kabel makkelijk in en andere kabels ook.

Ik gebruik zelf de 50mm en is toekomst bestendig.

Voordeel die mantelbuis kost haast niks en je kunt altijd meerdere kabels toevoegen.

 

 

 

Dat was mijn eerste idee, alleen dan moet ik dus een heel groot rond gat in mijn gevels gaan boren. De kabel mag onder geen enkele omstandigheid buiten eindigen. Ze moeten binnen tegen de muur aan eindigen. Daar is Tyleen dan kwa diameter perfect voor. En omdat ze binnen beginnen en binnen eindigen in geïsoleerde ruimtes heb je geen last van vocht of weersinvloeden.


Waarom (waterleiding) buis gebruiken. ?

Kan goedkoper en beter.

 


Nou toch deze discussie.

Ik gebruik buiten huis een pot riool buis 110mm met schroefdop 

Daar laat ik de buis op aan komen 

Sluit ik af met kunsthars 

Kabels zijn altijd doorvoerbaar  

 


Waarom (waterleiding) buis gebruiken. ?

Kan goedkoper en beter.

 

Beste Peter, die buis is te dik. Maximaal 25mm diameter. Die mantelbuis zou vast het dubbele zijn. Zie je het voor je: een gat van 40mm in je buitengevel? Ik moet van onder de stenen haaks omhoogboren in de door de gevel om tegen de vloer aan uit te komen.