Skip to main content
Beantwoord

Werkt de TP-Link EAP613 samen met de Experia Box voor Wifi?

• 25 februari 2025
  • 12 reacties
  • 76 keer bekeken

Beste KPN members,

Ik zou graag mijn wifi willen upgraden via plafond modules. Ik heb hier geen stroom lopen dus zal moeten werken met Power over Ethernet. Nu zag ik de volgende TP-Link switch: TP-Link EAP613

EAP613 | AX1800 Ceiling Mount WiFi 6 Access Point | TP-Link Nederland

Deze kan ik makkelijk bevestigen op het plafond en de ethernet kabels via een PoE switch aansluiten en van spanning voorzien.

Gaat dit systeem ook werken met een KPN Experiabox?

Beste antwoord door Kevin Boer

Marlon92 schreef:
Kevin Boer schreef:

Beste KPN members,

Ik zou graag mijn wifi willen upgraden via plafond modules. Ik heb hier geen stroom lopen dus zal moeten werken met Power over Ethernet. Nu zag ik de volgende TP-Link switch: TP-Link EAP613

Deze kan ik makkelijk bevestigen op het plafond en de ethernet kabels via een PoE switch aansluiten en van spanning voorzien.

Ja natuurlijk. WiFi's op de KPN Box zet je uit. Je sluit de switch met een utp kabel op de KPN Box aan en het werkt.

Als je meerdere van die TP-Link WiFi punten hebt kan je wel het best wel een controller gebruik. Dan kan je ze vanuit 1 punt centraal beheren.

Sorry maar nu ben ik lost. De een zegt het kan niet en de ander zegt het kan wel. 
Dus voor de volledigheid:

Ik behoud mijn Experiabox maar moet de Wifi feature uitzetten. Ik sluit de 3 TP Links via een Power over Ethernet switch aan op de Experiabox en vervolgens zet ik een WiFi netwerk op met de 3x TP links. Deze krijgen dan internet via de Experiabox. 
Juist aanname?

Bekijk origineel

12 reacties

• Kevin Boer De Experiabox 12 levert GEEN POE over zijn netwerkpoorten.

• Auteur
  • 5 reacties
  • 25 februari 2025
Koos Slingerland schreef:
  • Kevin Boer De Experiabox 12 levert GEEN POE over zijn netwerkpoorten.

Hallo Koos, dat klopt dat weet ik. Vandaar dat ik ook bij het bericht had gezet om een PoE switch er bij te plaatsen.

Maar het gaat mij meer om de tp link wifi spots of deze werken samen met een KPN experia box. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8396 reacties
  • 25 februari 2025

Beste ​@Kevin Boer een KPN modem/router kan geen mesh vormen met niet-KPN wifipunten.

Dat is niets exclusiefs voor KPN.

Er zijn zo goed als geen apparaten die een mesh kunnen vormen met verschillende merken.

Als je de apparaten allemaal dezelfde SSID-naam en wachtwoord geeft, lijkt het alsof ze een mesh gaan vormen, maar dat doen ze dus niet.

• Auteur
  • 5 reacties
  • 25 februari 2025
JanD schreef:

Beste ​@Kevin Boer een KPN modem/router kan geen mesh vormen met niet-KPN wifipunten.

Dat is niets exclusiefs voor KPN.

Er zijn zo goed als geen apparaten die een mesh kunnen vormen met verschillende merken.

Als je de apparaten allemaal dezelfde SSID-naam en wachtwoord geeft, lijkt het alsof ze een mesh gaan vormen, maar dat doen ze dus niet.

Dank voor dit antwoord. Dat betekend dus dat ik altijd vast zit aan de Super Wifi punten van KPN zelf en geen 3rd party devices kan gebruiken om een mesh netwerk te maken. Dit is erg jammer en kon bij Ziggo wel. 

Zoals gezegd ik heb de ruimtes in mijn plafond en met power over ethernet devices had ik dit perfect kunnen oplossen. Helaas heeft Superwifi geen PoE. 
Dan zit er niets anders op door of terug te gaan naar Ziggo of geen wallmount mesh devices te kopen maar de lelijke Super Wifi ergens in een hoekje neer te zetten. 

• 3387 reacties
  • 25 februari 2025
Kevin Boer schreef:

Beste KPN members,

Ja natuurlijk. WiFi's op de KPN Box zet je uit. Je sluit de switch met een utp kabel op de KPN Box aan en het werkt.

Als je meerdere van die TP-Link WiFi punten hebt kan je wel het best wel een controller gebruik. Dan kan je ze vanuit 1 punt centraal beheren.

• 3387 reacties
  • 25 februari 2025
Kevin Boer schreef:

Maar het gaat mij meer om de tp link wifi spots of deze werken samen met een KPN experia box. 

Nee dat doen ze niet. Maar dat hoef ook niet. Gewoon WiFi op de KPN Box uit zetten.

• Auteur
  • 5 reacties
  • Antwoord
  • 25 februari 2025
Marlon92 schreef:
Kevin Boer schreef:

Beste KPN members,

Sorry maar nu ben ik lost. De een zegt het kan niet en de ander zegt het kan wel. 
Dus voor de volledigheid:

Ik behoud mijn Experiabox maar moet de Wifi feature uitzetten. Ik sluit de 3 TP Links via een Power over Ethernet switch aan op de Experiabox en vervolgens zet ik een WiFi netwerk op met de 3x TP links. Deze krijgen dan internet via de Experiabox. 
Juist aanname?

• 3387 reacties
  • 25 februari 2025
Kevin Boer schreef:

Als je de WiFi van de KPN Box aan zou laten met dezelfde netwerk naam, dan kan het problemen opleveren.

Kevin Boer schreef:

Juist aanname?

Ja dit werkt.

• Auteur
  • 5 reacties
  • 25 februari 2025
Marlon92 schreef:
Kevin Boer schreef:

Als je de WiFi van de KPN Box aan zou laten met dezelfde netwerk naam, dan kan het problemen opleveren.

Kevin Boer schreef:

Juist aanname?

Ja dit werkt.

Bedankt voor je antwoorden. Dan ga ik alles bestellen. Je zegt een controller inestalleren? Maar de TP Link hebben een web omgeving waar ik ze kan beheren. Dat is ook voldoende toch? 

• 3387 reacties
  • 25 februari 2025
Kevin Boer schreef:

Je zegt een controller inestalleren? Maar de TP Link hebben een web omgeving waar ik ze kan beheren. Dat is ook voldoende toch? 

Ja, maar dan beheer je ze dus allemaal apart. Je zult op elk punt in moeten loggen om het juiste WiFi netwerk in te stellen. En als je door het huis loopt met je smartfoon of laptop gaat deze waarschijnlijk ook niet steeds automatisch naar het dichtstbijzijnde WiFi punt.

De controller software kan je gratis downloaden  vanaf de TP-Link website en op Windows of Linux installeren. 

Of je koopt een Omada Cloud Controller. 

https://www.bol.com/nl/nl/p/tp-link-omada-oc200-access-point-cloud-controller/9200000097706358/?Referrer=kpnforum

• Auteur
  • 5 reacties
  • 25 februari 2025
Marlon92 schreef:
Kevin Boer schreef:

Je zegt een controller inestalleren? Maar de TP Link hebben een web omgeving waar ik ze kan beheren. Dat is ook voldoende toch? 

Ja, maar dan beheer je ze dus allemaal apart. Je zult op elk punt in moeten loggen om het juiste WiFi netwerk in te stellen. En als je door het huis loopt met je smartfoon of laptop gaat deze waarschijnlijk ook niet steeds automatisch naar het dichtstbijzijnde WiFi punt.

De controller software kan je gratis downloaden  vanaf de TP-Link website en op Windows of Linux installeren. 

Of je koopt een Omada Cloud Controller. 

https://www.bol.com/nl/nl/p/tp-link-omada-oc200-access-point-cloud-controller/9200000097706358/?Referrer=kpnforum

Maar deze 3 wifi 6 Access points maken er toch een Mesh netwerk van?  Op de website staat:

Omada Mesh: Enables wireless connectivity between access points for extended range and flexible deployment.§

Dus ik ga er vanuit dat ik dan gewoon door mijn huis kan “roamen” met mijn mobiel en hij elke keer het sterkte signaal pakt. 

mrGanesha
Slimmerik
  • 201 reacties
  • 26 februari 2025

Omada Mesh: Enables wireless connectivity between access points for extended range and flexible deployment.§ 

Er staat een note achter deze zin. En die note luidt: “Omada Mesh requires the use of Omada Controllers.“

Daarbij wil je helemaal geen mesh maken, aangezien je de APs gewoon via ethernet aansluit. Mesh houdt in dat de APs zelf niet aan ethernet zitten, maar hun data ook weer draadloos doorgeven naar een volgende AP (tot de “master” AP, die dan wel bedraad aan de router zit).

Wat je dus wel wilt is fast/seamless roaming. Daarvoor is echt een Omada controller nodig.

Reageer