Skip to main content

Kan ik bij de binnenkomst van de glasvezel eerst een oude router (Cisco E1000 V2) aansluiten. Om daarna bekabeld  naar mijn kpn router te gaan?

Ik heb gezien hoe dat moet met ip adressen enzo. Maar ik kwam ook iets tegen over interactieve tv.  Maar ik kan er niet zo veel over vinden. of dit werkt

 

Mijn kpn router staat op de 1e verdieping. Mijn telefoon kabel komt ergens midden in mijnhuis binnen. Die heb ik vroeger doorgelegd naar de eerste verdieping (vroeger inbel modem). Nu komt de glasvezel aan de andere kant binnen. Namelijk in mijn meterkast. Ik wil graag mijn kpn router op de huidige plaats laten staan zodat ik het beste wifi bereik heb. echter wil ik ook wat meer bekabelde poorten hebben. Kan ik in de meter kast een oude router (Cisco E1000 V2) gebruiken?

Ik kom al aan 5 bekabelde apparaten en wil er 8 tot mijn beschikking hebben.

Hallo @Jan.r ,

Ik raad je aan om de glasvezel tot aan jouw modem op de eerste verdieping aan te laten leggen. Dat heb ikzelf ook laten doen: als je het de mensen die het aanleggen dat vriendelijk vraagt en ze een bakje koffie aanbiedt, dan doen ze dat bij jou ongetwijfeld ook. 
 

Dit lijkt mij een betere oplossing dan wat jij beschrijft. Los daarvan werkt een oud modem mogelijk niet met glasvezel. 


Uuuuuuuh dat heb ik geprobeerd maar…………

Bij moet je dan onder door de vloer en het is 25 meter extra. En als ik er nu 1 kon vinden die mijn vraag begrijpt……. Zelf kan ik alles aanleggen dus het kost mij niets. Maar ben bang dat ik een bekabelde router met 8 poorten van kpn moet kopen. Of iets wat daar op lijkt.

Nu hangt er een omzetter van Glas naar utp in de metertkast en zit ik nog op de oude telefoon kabel.


Loopt er een netwerkkabel van de meterkast naar het KPN modem op de 1e verdieping? Dan kan je het KPN modem rechtstreeks verbinden met het glasvezelkastje. Voor extra poorten kan je een switch gebruiken zoals deze: Switches (apparatuurvoorthuis.kpn.com)


 

 

 

Nu hangt er een omzetter van Glas naar utp in de metertkast en zit ik nog op de oude telefoon kabel.

Dan lijkt het al te laat. Mijn modem had ik destijds al op de eerste verdieping laten plaatsen bij de oplevering. En nu kon ik dus ook de glasvezel laten doortrekken. Inderdaad vanwege de beste WiFi en een directe bekabeling naar mijn werk-PC.


Natuurlijk loopt er nu geen kabel van mijn meterkast naar de eerste verdieping. Dat is juist wat ik moet gaan doen en waar niemand antwoord op kan geven of de kpn dat gratis doet. En als ik er voor moet betalen ( wat ik vermoed) kan ik het beter zelf doen. Nu ben ik een plan aan het maken als ik onder de vloer moet waar ik al mijn kabels naar toe ga leggen. Of naar boven of naar de meterkast. De meterkast heeft mijn voorkeur.


https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2438528/switch-tp-link-tl-sg108e/

Kan deze router ook als eerste aan de glasvezel omzetter? volgens mij moet je dan een Wlan poort hebben toch?


Kan ik bij de binnenkomst van de glasvezel eerst een oude router (Cisco E1000 V2) aansluiten. Om daarna bekabeld  naar mijn kpn router te gaan?

Ik heb de rest nog niet gelezen, maar ik kan u nu al vertellen dat dit zeker niet kan. De router van KPN moet als eerste. Die werkt niet als 2de router.


Voor meer poorten gebruikt u een switch. Dat is veel beter dan een router.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052

KPN bied ook een model aan met 8 poorten.

Dus van het glasvezelkastje met een utp-kabel eerst naar de KPN router. En van KPN router met een 2de utp-kabel weer terug naar meterkast waar u bij voorkeur een 5 of 8 poorts switch aansluit. Lukt dat? 2 utp-kabels? 

U kunt ook de KPN router gewoon in de meterkast zetten en boven een WiFi versterker bekabeld aansluiten. Dan is het WiFi signaal zeker ook gewoon goed. Dan heeft u maar 1 utp-kabel nodig.


Hallo @Jan.r ,

Ik raad je aan om de glasvezel tot aan jouw modem op de eerste verdieping aan te laten leggen.

Lijkt me zinloos. Dat kan namelijk ook gewoon met een utp-kabel. Het voordeel is dat da later veel meer flexibiliteit bied. Een utp-kabel kan je zelf eenvoudig verleggen als je het anders wilt. Ook reparatie bij beschadiging is veel eenvoudiger en goedkoper. Met een glasvezelkabel kan je zelf niets. Als je er iets aan wilt veranderden kost het veel geld. Het heeft ook qua snelheid ofzo geen enkele meerwaarde. 


Ik zat inderdaad ook te kijken of ik mijn kpn router dan maar naar de meterkast ga doen en dan een expiria wifi boven te zetten. Onderstaande is maar 15 euro. 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/

Die Mesh technologie is veel duurder.

 


Deze Experia WiFi heeft ook alle functies die de SuperWiFi's ook hebben. Het enige verschil is: hij moet aan een utp-kabel. Maar dat is sowieso het beste. En ik denk ook in uw situatie de enige optie. Want ik lees iets over 25 meter? Nou ... dat gaat met een draadloze SuperWiFi nooit lukken 😄


25meter kabel is hemelsbreed in mijn geval 11 a 12 meter.


Deze Experia WiFi heeft ook alle functies die de SuperWiFi's ook hebben. Het enige verschil is: hij moet aan een utp-kabel. Maar dat is sowieso het beste. En ik denk ook in uw situatie de enige optie. Want ik lees iets over 25 meter? Nou ... dat gaat met een draadloze SuperWiFi nooit lukken 😄

IK vraag mij af of mijn telefoon automatisch naar de sterkste zender gaan of blijft hij zo lang mogelijk bij 1 punt en gaat pas een ander zoeken als hij niets meer heeft.


Deze Experia WiFi heeft ook alle functies die de SuperWiFi's ook hebben. Het enige verschil is: hij moet aan een utp-kabel. Maar dat is sowieso het beste. En ik denk ook in uw situatie de enige optie. Want ik lees iets over 25 meter? Nou ... dat gaat met een draadloze SuperWiFi nooit lukken 😄

IK vraag mij af of mijn telefoon automatisch naar de sterkste zender gaan of blijft hij zo lang mogelijk bij 1 punt en gaat pas een ander zoeken als hij niets meer heeft.

Ja, u telefoon springt steeds over naar het punt wat het dichste bij is. Dat is bij de SuperWiFi's zo. En dat is ook zo bij de Experia WiFi's. 


De uitgang van de glasvezel converter is een ethernet aansluiting. Deze mag je gerust langer maken dan het bijgevoegde kabeltje, uit mijn hoofd maximaal 100 meter. De KPN router hoeft dus niet naast de glasvezel aansluiting te staan maar mag op een voor jou handige plek komen.

Ik heb zelf de router ook op een andere verdieping staan dan waar de glasvezel binnenkomt.


Ik zat inderdaad ook te kijken of ik mijn kpn router dan maar naar de meterkast ga doen en dan een expiria wifi boven te zetten. Onderstaande is maar 15 euro. 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/

Die Mesh technologie is veel duurder.

 

Experia Wifi is zeker een prima product, houdt er rekening mee dat deze een maximale bandbreedte heeft van 250Mbps op wifi. Voor 50 euro heb je via de Wifimanager de nieuwere Superwifipunten die meer antennes aan boord hebben en welke ook een hogere doorvoersnelheid kunnen voeren. Door het grotere aantal antennes en Wifi 6 kun je ook meer apparaten te gelijk laten communiceren. Nu is Wifi 6 nog niet heel erg standaard op apparatuur en alleen de nieuwste dingen hebben het aan boord dus dat zal momenteel nog niet heel veel voordeel geven.

 

Welk type modem heb je nu staan? Als je een Experiabox V10a of een KPN Box12 hebt dan kan je een enkel Experiawifi- of Superwifipunt aansluiten, als je een Experiabox V10 gebruikt dan nemen deze de wifi van het modem over en gaat de wifi van de V10 uit. Alle types van voor de V10 worden kosteloos omgeruild voor een Box12.


Ondertussen alle kabels gelegd naar de meterkast. Hier wil ik een switch gaan zetten.

Mijn modem (experia V10) blijft boven op de eerste verdieping 1 kabel heen en 1 terug.

Maar begrijp ik het nu goed gaat mijn wifi van mijn modem uit? Als ik de experia wifi in de schuur hang en bekabelt op de switch aansluit.

 

1 switch https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2438528/switch-tp-link-tl-sg108e/

1 experia wifi https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/