Skip to main content

Na toevoegen van Nest videodeurbel zeer trage of geen Wifi verbinding.
Deze week een Envoy module geïnstalleerd voor contact met onze zonnepanelen en deze krijgt zelfs  helemaal geen verbinding met de router.

WiFi manager al gedraaid, die constateert dat een downloadsnelheid van 45 Mbps inderdaad erg traag is. Maar dat is geen Wifi probleem want de bekabelde snelheid komt ook niet boven de 50 Mbps. We wachten met smart op glasvezel maar dat kan nog wel 2 jaar duren.

Als het toevoegen van Wifi versterker(s) inderdaad de oplossing zou zijn dan vind ik dat KPN dat mag uitvoer zonder kosten voor ons; we zijn al 32 jaar trouwe klant en hebben jarenlang voor een 100 MBps verbinding betaald die achteraf technisch helemaal niet haalbaar blijkt te zijn.

Wat zegt deze site over de mogelijkheden op jouw adres?


Wat

Sneller Internet Buitengebied 4G

Beschikbaar

small_red_cross-26fe90cc6dcbd5be856dc28369a363afbdb31f799b26f69a32175e16d12e2cfc.png

Uitvalredenen

Snelheid >= 2Mbps, Geen buitengebied

Technologie

Internet Snelheid

Koper/DSL

26 Mbit/s

Bonded Koper/DSL

52 Mbit/s

Technologie

Internet Snelheid

Fiber

-

Wat

Sneller Internet Buitengebied

Beschikbaar

small_red_cross-26fe90cc6dcbd5be856dc28369a363afbdb31f799b26f69a32175e16d12e2cfc.png

Uitvalredenen

Snelheid >= 30Mbps, Geen buitengebied

 

 


Nou het is geen supersnelheid maar genoeg voor dagelijks gebruik. Heb je dit soort dingen in huis?

 


Nee, momenteel geen Wifi repeaters of versterkers geïnstalleerd.


Je zal het type v10 hebben als modem.  Welke snelheid heb je nu met wifi?


Inderdaad v10. Maximale snelheid bekabeld is 55 Mbps, via Wifi max. 45 Mbps.


Ok dat is dus prima. Meer is dus gewoon niet haalbaar. Maar wat is nu precies het probleem waar je tegen aan loopt?


Het probleem is, behalve de snelheid, met name de dekking in huis. Er zijn nogal wat blind spots en de Video deurbel, die uiteraard buiten hangt, valt regelmatig uit. De router voor de zonnepanelen, die in de meterkast hangt, is voor het netwerk helemaal onvindbaar.


Helaas ontkom je tegenwoordig bijna niet aan Wifi versterkers. Gewoon omdat er teveel wifi in de lucht is. Zeker in dichtbevolkte gebieden. Alhoewel ik met de v10 overal voldoende dekking heb maar het modem staat bij mij niet inde meterkast maar in een open ruimte en alles gelijkvloers is. De v10 is trouwens een uitstekend modem zo niet het beste modem wat kpn heeft. Kan je de omvormer dan niet met een kabeltje aansluiten aan het modem? of staat het modem niet in de meterkast? Heb je de 2.4ghz band en de 5ghz band ieder een eigen naam gegeven? Voor de deurbel en de omvormer zal je namelijk gebruik moeten maken van de 2.4ghz band.


Hi Joep,

Nee, de v10 hangt niet in de meterkast maar bewust op de 1e etage, centraal in het huis (3 etages).

Oké, gesteld dat (via KPN) de snelheid niet hoger kan zolang er geen glasvezel wordt aangelegd, wat zou dan de beste manier zijn om de dekking te verbeteren?

TP link antenne aansluiten op de Experiabox?

Plaatsen van draadloze WiFi versterkers?

Aanleggen van een mesh netwerk?

En hoe simpel is dat?

 

(Ik heb even geteld, maar er hangen gemakkelijk 25 WiFi gekoppelde apparaten in ons huis 🐌)


Hi Joep,

Nee, de v10 hangt niet in de meterkast maar bewust op de 1e etage, centraal in het huis (3 etages).

Dat is niet de beste locatie. Mede ook omdat zo de kabel tussen uw aansluitpunt, wat op de begane grond zal zitten, en de Experiabox langer is. Volgens de richtlijn van KPN mag die niet langer zijn dan een meter. Bij u zal die langer zijn.

U kunt beter de Experiabox bij het aansluitpunt plaatsen. En WiFi versterkers gebruiken. Deze bij voorkeur wel bekabeld aansluiten als dat gaat. 

Dus 1 versterker beneden, WiFi op de Experiabox zelf uit. En 1 versterker op de eerste verdieping, bekabeld aangesloten. 

Als goedkoper alternatief zou u boven de TP-Link kunnen gebruiken. En onder de WiFi op de Experiabox aan kunnen laten. Dan heeft u geen versterkers nodig.


Kleine correctie of aanvulling, Nick:

De KPN lijn komt, weliswaar verlengd, op de eerste etage binnen, direct naast de Experiabox.

Verandert dat je advies?


Kleine correctie of aanvulling, Nick:

De KPN lijn komt, weliswaar verlengd, op de eerste etage binnen, direct naast de Experiabox.

Verandert dat je advies?

Nee.


@Haringkop heb je het nog werkend kunnen krijgen?


Dag Thomas,

De situatie is niet verbeterd. Ik heb getest met extra repeaters; dit zorgt wel voor een iets betere dekking op sommige plekken in het huis, maar verlaagt daarentegen weer de snelheid en die was al bedroevend laag.

Omdat KPN dit blijkbaar niet kan of wil oplossen, heb ik besloten om een set (3) TP-Link Deco X20 Acces Points aan te schaffen. Door deze bedraad aan te sluiten hoop ik eindelijk een dekkend mesh netwerk te creëren.
Als dat ook niet naar behoren werkt wordt het tijd om afscheid te nemen van KPN en mijn heil te zoeken bij ZIGGO.

 


Hallo @Haringkop voor een optimale werking van de TP-Links zet dan wèl de wifi binnen de modem uit, want die kan niet samenwerken met de TP-Links.

 


Update:
Bedankt voor jullie tips!

Gisteren de TP-Link Deco X50 geïnstalleerd.
Volgens advies van @JanD de Wifi op de Experiabox v.10 uitgeschakeld. Access points (3) rechtstreeks aangesloten op de EB, blijft er nog één poort over voor het aansluiten van 2 KPN Set-top boxes, dus daar moest een 3Com switch tussen.

Vanuit de TP-Link Deco AP’s heb ik de rest bekabeld aangesloten.
 

Vooralsnog werkt het goed. De snelheid blijft natuurlijk wel een dingetje, maar uiteindelijk hebben we nu wel door het gehele huis redelijk stabiele Wifi (tussen 30 en 40 Mbps).