Skip to main content

Hallo, 

Hoe kan het dat ik met 2 telefoons verbonden ben met dezelfde KPN experiabox, maar waarbij de ene telefoon verbinding maakt met de 2,4 ghz verbinding en de andere met de 5ghz verbinding, dat de download snelheid bij de ene (2,4ghz ) op 1 mbps uitkomt en bij de andere (5ghz) op 71 mbps uitkomt? 

 

 

Hallo @V_Borst , welk merk en type modem heb je?


KPN experiabox v10


Hoi @V_Borst 
De 5Ghz reikt niet zo ver als de 2,4 Ghz, dus als je verder van het modem afzit dan zal je telefoon automatisch op het 2,4Ghz signaal overgaan omdat het 5Ghz signaal te zwak wordt.


Daar gaat mijn probleem niet over. Als ik 1 meter naast het modem zit heb ik dit probleem op de 2,4 ghz verbinding. 

 

Oftewel...de wifi op 2,4ghz is ineens super slecht. Modem resetten helpt niet. Terug naar fwbrieksinstellingen niet. 6 verschillende wifi kanalen geprobeerd....niets helpt. 

 

 


Ah, nu begrijp ik je beter.
Als eerste zou ik je willen adviseren de Wifi manager te proberen, dat wil in veel gevallen helpen.
Wat je ook kunt doen is de Eperiabox een reset geven.
Let wel heb je iets veranderd in de V10 dan moet je die na de reset weer instellen, heb je niets veranderd dan is er geen probleem.
Aan de achterkant bij de draden zit een klein gaatje waar Reset bij staat.
Druk het schakelaartje in dat gaatje met b.v. een paperclip tot het powerlampje rood wordt.
Nu gaat de V10 opnieuw opstarten wat iets langer duurt dan normaal.
Test het dan nog eens.


Heeft u versterkers in huis? Want dan staat het wifi van die V10 uit. 


Als ik de ssid naam van 2,4 en 5 ghz een gescheiden naam geef is het probleem ineens opgelost.  


Hallo @V_Borst, welkom op het KPN forum. Goede vraag, je bent verbonden met je Experiabox, en waarom heb je op het ene netwerk (2.4 Ghz) een trage verbinding en het andere (5 Ghz) een razend snelle? Ik leg het je graag in het kort uit: 

WiFi wordt door de lucht verzonden via een frequentie. Net als veel ander apparatuur in en om jouw huis die ook een zend- en ontvang functie hebben. Omdat deze apparaten dicht of op dezelfde golflengte functioneren, kan een kanaal ‘vollopen’. Je WiFi wordt langzamer. Deze apparaten verstoren het draadloze signaal. 

Storingsbronnen WiFi

  • Draadloze audio apparatuur
  • Bluetooth apparatuur
  • Dimbare (Led)lichten
  • Babyfoons
  • Magnetrons


Jouw modem ondersteunt twee frequenties, namelijk: 2.4 Ghz en 5 Ghz. De meest gebruikte frequentie  is 2.4 Ghz. Deze 2.4 Ghz frequentie heeft 13 kanalen, hierin zit wat overlap. Er zijn slechts 3 kanalen die elkaar niet overlappen. Dat zijn 1, 6 en 11. Het is daarom verstandig om te wisselen van kanaal wanneer je een trage WiFi verbinding hebt. 


De 5 Ghz frequentie is minder druk bezet Er is meer ruimte op deze band én heeft minder last interferentie van ander apparatuur. Dit zorgt voor een snellere en stabielere draadloze verbinding. Eén nadeel: in tegenstelling tot het 2.4 Ghz signaal, gaat het 5 Ghz minder goed door objecten heen.

Storingsbronnen 5 Ghz 

  • Muren
  • Isolatieglas (HR+++)
  • Vloeren van (gewapend) beton
  • Metalen oppervlakken
  • Isolatiemateriaal
  • Zonnepanelen


5 Ghz band heeft dus minder verstoring met omliggende netwerken, maar heeft ook een minder groot bereik dan de 2.4 band. 
De combinatie van beide banden zorgt ervoor dat je overal in huis WiFi hebt, ga je wat verder van je modem af, naar een andere etage dan springt je toestel automatisch over naar het best bereikbare netwerk (2.4 Ghz). Ben je wat dichterbij het modem, dan kan je het beste op 5 Ghz. verbonden zijn.

Ik hoop dat daarmee je vraag beantwoord is :) 


Reageer