Skip to main content

Eigenlijk sinds we al ons abonnement bij jullie afnemen, kampen we met heel erg wisselend en over het algemeen erg traag internet. We hebben meerdere malen de online wifimanager doorlopen en elke keer komt daar uit dat er wat aan de instellingen gedaan moet worden en dat we 5 minuten moeten wachten. Enfin, na deze 5 minuten is het elke keer hetzelfde verhaal, het wifi kanaal is aangepast en het probleem zou nu opgelost moeten zijn. Nu vind ik dit ook al wel erg gek, ervan uitgaande dat het Xperia modem analoog werkt aan de connectbox van ziggo en een apparaat verbinding maakt met de 5GHz frequentie gaat het niet zo zijn dat de kanalen zo druk bezet zijn (we hebben nauwelijks buren en de 5GHZ freq heeft legio aan beschikbare kanalen) en dat de problemen door een ander kanaal opgelost zouden moeten zijn. 

Maar goed, zojuist heb ik dit nog maar weer eens doorlopen en weer werd er een kanaalwijziging doorgevoerd. Voor uw beeldvorming, op de 3 woonlagen (waarvan het modem op de eerste staat) was de snelheid respectievelijk in de 60, 30 en 20 Mbps. Na het wijzigen van kanaal was het bij de eerste meting 3, 2, en nogmaals 2 Mbps. Paar minuten gewacht, want misschien moet het modem even rustig opstarten, maar de wifi op de beneden verdieping bleef rond de 10 Mbps hangen. Wat het op de verdiepingen erboven zou zijn mag u zelf bedenken. Soms zitten er wel metingen en korte pieken tussen dat ik rond de 110-140 meet, wat zeker niet slecht is, maar dat zijn uitzonderingen en in het dagelijkse gebruik is het internet om te huilen. 

Nu probeer ik jullie dan telefonisch te bereiken omdat ik toch wel graag iets zie gebeuren, maar dan krijg ik een keuze menu waar mij verteld wordt om de stekker van het modem eruit te halen en er weer in te doen en of ik dit wil doen alvorens weer op te bellen. Vervolgens wordt de verbinding verbroken. Dit is toch te gek voor woorden, dit hebben we ook al meermaals gedaan overigens. Alsmede ook de reset knop ingedrukt en in de instellingen van het modem zelf gekeken of we iets konden optimaliseren. Allemaal tevergeefs. 

Dit is dan ook mijn laatste roep om hulp, ik hoop dat ik zo iemand bij jullie kan bereiken die mij wel kan helpen. Een oplossing vinden om het internet toch fatsoenlijk te krijgen zonder over te stappen heeft toch echt mijn voorkeur, maar als dat niet mogelijk is zie ik toch graag dat de verplichte contractsduur van 1 jaar wordt kwijtgescholden (ivm het niet kunnen leveren van ons abonnement) en maak ik liever gebruik van de werknemerskorting die ik bij ziggo kan krijgen. 

 

Groetjes

Goedemiddag @Onslow21, welkom! Heeft u dit al eens geprobeerd? Misschien dubbel, maar toch.

Reset je KPN Box (modem)

Wanneer je bij je modem een reset uitvoert, dan worden alle instellingen van het modem terug naar de fabrieksinstellingen gezet. Dat betekent dat al je persoonlijke wijzigingen in het modem verwijderd worden. Ook moeten je aangeloten producten (zoals een smart thermostaat) mogelijk opnieuw aansluiten.

Tip: lees eerst deze beschrijving goed door (of maak er een foto van). Bij het resetten van je modem valt ook je internetverbinding weg. Het resetten van je modem kan op twee manieren:

 

Gebruik de Servicetool Fabrieksinstellingen

Je kunt je KPN modem het makkelijkst resetten via de Servicetool Herstellen Fabrieksinstellingen Experia Box Modem. Dit werkt alleen als je thuis bent.

 

Handmatige reset van de KPN Experia Box V10 en V10a

- Steek een pen, een paperclip of ander puntig voorwerp in het gaatje ‘reset’. Je vindt het reset gaatje naast de stroomkabel, aan de zij- of achterkant van het modem.

- Houd deze een aantal seconden ingedrukt.

- Laat de pen of ander puntig voorwerp direct los als het 'Power' lampje rood gaat branden. De KPN Experia Box start nu opnieuw op en zal persoonlijke gegevens in de KPN Experia Box terugzetten. 

Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet! Na de reset moeten de lampjes ‘Power’, ‘Services’ en ‘Internet’ weer branden.

Weet je na de reset van de modem, je wifinaam en wachtwoord niet meer? Wijzig deze dan thuis via de 'Servicetool wifi naam en wachtwoord wijzigen'.

Ik hoop dat het gaat helpen, laat u me dat nog even weten? Dit kan misschien ook nog helpen:Trage Wifi


Dank voor de snelle reactie. Dit hebben we zoals aangegeven al meermaals gedaan en dan is het inderdaad voor een kortere termijn wel weer goed, alleen na een week of 2 is het dan hetzelfde gedoe en om telkens het modem te resetten is ook alles behalve ideaal toch? Maar goed, ik heb hem net weer de hard-reset gegeven. Laten we hopen dat de problemen nu magischerwijs als sneeuw voor de zon verdwijnen. 


Dank voor de snelle reactie. Dit hebben we zoals aangegeven al meermaals gedaan en dan is het inderdaad voor een kortere termijn wel weer goed, alleen na een week of 2 is het dan hetzelfde gedoe en om telkens het modem te resetten is ook alles behalve ideaal toch? Maar goed, ik heb hem net weer de hard-reset gegeven. Laten we hopen dat de problemen nu magischerwijs als sneeuw voor de zon verdwijnen. 

Dat hoop ik ook voor u!


Zoals voorspeld was het WiFi vandaag weer om van te huilen, direct bedraad op de tv ontvanger en PlayStation valt het weg en laadt het niet. Met snelheidsmetingen meet ik weer rond de 50 waar ik na de reset rond de 170 meet. Dan kan er wel weer geopperd worden om de reset nog eens te doen maar dat ding wekelijks resetten is toch belachelijk?


Doorloop eens alle bedrading en contacten. En dan vooral het stuk vanaf de hoofd-aansluiting van binnenkomst van internet in je huis (welke soort verbinding heb je?? Koper of glasvezel?).
Maak contacten schoon, en/of vervang eens een bekabeling.

Voor meer achterliggende info en/of begrip, zie bijv.:
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/modem-te-ver-van-isra-punt-510487


Bedrading ziet er allemaal goed uit. We hebben glasvezel


Goed “eruit zien” daar kun je geen connecties op beoordelen.
Dat zou uit de achterliggende informatie waar ik naar verwijs toch duidelijk moeten zijn?


Niet als je een glasvezelaansluiting hebt zoals wij nee, daarom vond ik het ook raar dat je die link bij je opmerking plaatste aangezien dat alleen over A-/VDSL gaat. Dus niet bij mij van toepassing. Verder zeg je maak schoon en vervang bekabeling, dit doe je dus als het vies is (wat je constateert met je ogen en dus waarneemt en vervang bekabeling wat we ook al gedaan hebben. Alles binnenshuis is minstens cat 5e utp kabel en naar computers gebruiken we cat6). Ik heb dus niks te maken met een ISRA-punt en afstanden tot het modem die wel of niet te lang zijn. Ik heb glasvezel en qua aansluiting en bekabeling binnenhuis is het zoals het hoort te zijn. Ik ben ervan op de hoogte dat problemen vaak zat ontstaan bij de klant thuis en vaak ook door een klant zelf komen, aangezien ik voor mijn werk alleen maar bij ziggo klanten thuis kom die het zelf ergens verkeerd aanpakken (en een enkele keer is het een fout van ons vanuit ziggo). 

Dus nee, de informatie waar je naar verwijst maakt niks duidelijker. Binnenshuis is het allemaal zoals het hoort te zijn, de glasvezelaansluiting zelf is voor zover ik in staat ben om te beoordelen prima en de bekabeling binnenshuis is zoals het hoort te zijn. Toch ervaar ik dus wifi wat onstabiel is en waar het stabiel is, is het gewoon uitermate traag. Dat online traject van KPN waar ze je online proberen te helpen met je wifiproblemen werkt voor geen meter, zoals boven uitgelegd en wanneer ik dan wil bellen kan je niemand aan de lijn krijgen. Dat is toch gewoon belachelijk. Dan ga ik op dit forum, wordt geopperd dat ik een hardreset moet uitvoeren voor de zoveelste keer, doe ik dat nogmaals en na nog geen week begint het gezeik weer van voor af aan. Zo lastig zou het toch niet moeten zijn om een fatsoenlijk wifi netwerk bij een klant in ftth gebied te krijgen? 

Maar goed, het is niet eens enkel wifi. Voor zover ik weet beloofd elke glasvezelprovider een symmetrische up-/download over een direct bedrade verbinding over het modem zowel als dat de direct bedrade gemeten snelheid ook dat moet zijn wat je in je abonnement afneemt (indien gebruik gemaakt van een goede utp-kabel). Dit is bij ons beiden niet het geval aangezien onze downloadsnelheid zowel lager is dan als wat wij bij KPN afnemen als onze uploadsnelheid (gemeten over een cat 5e kabel). 

Al met al dus drama. Is er niet gewoon een nummer wat te bellen valt waar ik geen geautomatiseerd keuzemenu te horen krijg en waar ik gewoon iemand aan de lijn kan krijgen die een passende oplossing weet te bereiken?

 


Je bent al een tijdje aan het tobben. Weet je zeker dat er geen sluiting of oxidatie zit in een connector/stekkertje.  Ga een keer uitgebreid testen. Begin zonder iets aan te sluiten op de experiabox. Daarna iedere keer een aansluiting toevoegen. De problemen die je ervaart duiden echt op een probleem na het modem. 


Niet als je een glasvezelaansluiting hebt zoals wij nee, daarom vond ik het ook raar dat je die link bij je opmerking plaatste aangezien dat alleen over A-/VDSL gaat.

Het heeft betrekking op “ALLE” bekabeling, dus ook op ethernetbekabeling.
Als je het onderwerp wat meer had uitgediept zou dat voor je duidelijk zijn geweest.
 

Verder zeg je maak schoon en vervang bekabeling, dit doe je dus als het vies is (wat je constateert met je ogen en dus waarneemt en vervang bekabeling wat we ook al gedaan hebben.

Nee, microscopisch fijne oxidatie of vervuiling van contacten dat kun je niet met je ogen waarnemen.
Bijv. de verend metalen lipjes in een LAN-poortje, en de dunne fijne stripjes van een stekkertje.
Vaak door een stekkertje uit een contact te halen en weer terug te stoppen “schrapen” die contacten langs elkaar heen, en zou in gevallen al voldoende kunnen zijn om de demping die men het ervoor had, voldoende te corrigeren.

Verder kun je ook niet met je ogen waarnemen of de samenstelling van doorgedrukte metalen pinnetjes in stekkertjes door de kerndraadjes heen, of daar problemen zijn.
Door trekbelasting willen die contacten daarin nog wel eens problemen opleveren.

Verder kun je aan de buitenkant ook niet zien of je van goedkope “no-name” kabels gebruik maakt, waarvan de kerndraden uit aluminium bestaan, met een dun laagje koper eroverheen.
Of de “twisting” van draadparen wel voldoende is.

https://www.netwerkproducten.com/service/cca-kabel/

Alles binnenshuis is minstens cat 5e utp kabel en naar computers gebruiken we cat6).

……

Voor zover ik weet beloofd elke glasvezelprovider een symmetrische up-/download over een direct bedrade verbinding over het modem zowel als dat de direct bedrade gemeten snelheid ook dat moet zijn wat je in je abonnement afneemt (indien gebruik gemaakt van een goede utp-kabel). Dit is bij ons beiden niet het geval aangezien onze downloadsnelheid zowel lager is dan als wat wij bij KPN afnemen als onze uploadsnelheid (gemeten over een cat 5e kabel). 

Al met al dus drama.


En waarschuwing voor de rotzooi die veel wordt verkocht o.a. YouTube vanaf hier.

Bekijk origineel


Dus daar begint het mee --goede bekabeling--  Controleren of het daar aan voldoet.
Daarvoor zul je toch echt wat dieper moeten duiken dan alleen een “visuele inspectie”.
Als dat goed is, kun je verder kijken om WiFi in een thuis netwerk te verbeteren.
De basis van WiFi Access Points e.d. begint ook daar namelijk met een goede bekabeling.
Is de connectie via kabel slecht, is de connectie met WiFi erachter ook slecht.

Voor je thuisnetwerk ben jezelf verantwoordelijk, niet KPN.
(Die kan je er ook niet in ondersteunen. En zeker niet “op afstand”).


Niet als je een glasvezelaansluiting hebt zoals wij nee, daarom vond ik het ook raar dat je die link bij je opmerking plaatste aangezien dat alleen over A-/VDSL gaat.

Het heeft betrekking op “ALLE” bekabeling, dus ook op ethernetbekabeling.
Als je het onderwerp wat meer had uitgediept zou dat voor je duidelijk zijn geweest.
 

Verder zeg je maak schoon en vervang bekabeling, dit doe je dus als het vies is (wat je constateert met je ogen en dus waarneemt en vervang bekabeling wat we ook al gedaan hebben.

Nee, microscopisch fijne oxidatie of vervuiling van contacten dat kun je niet met je ogen waarnemen.
Bijv. de verend metalen lipjes in een LAN-poortje, en de dunne fijne stripjes van een stekkertje.
Vaak door een stekkertje uit een contact te halen en weer terug te stoppen “schrapen” die contacten langs elkaar heen, en zou in gevallen al voldoende kunnen zijn om de demping die men het ervoor had, voldoende te corrigeren.

Verder kun je ook niet met je ogen waarnemen of de samenstelling van doorgedrukte metalen pinnetjes in stekkertjes door de kerndraadjes heen, of daar problemen zijn.
Door trekbelasting willen die contacten daarin nog wel eens problemen opleveren.

Verder kun je aan de buitenkant ook niet zien of je van goedkope “no-name” kabels gebruik maakt, waarvan de kerndraden uit aluminium bestaan, met een dun laagje koper eroverheen.
Of de “twisting” van draadparen wel voldoende is.

https://www.netwerkproducten.com/service/cca-kabel/

Alles binnenshuis is minstens cat 5e utp kabel en naar computers gebruiken we cat6).

……

Voor zover ik weet beloofd elke glasvezelprovider een symmetrische up-/download over een direct bedrade verbinding over het modem zowel als dat de direct bedrade gemeten snelheid ook dat moet zijn wat je in je abonnement afneemt (indien gebruik gemaakt van een goede utp-kabel). Dit is bij ons beiden niet het geval aangezien onze downloadsnelheid zowel lager is dan als wat wij bij KPN afnemen als onze uploadsnelheid (gemeten over een cat 5e kabel). 

Al met al dus drama.


En waarschuwing voor de rotzooi die veel wordt verkocht o.a. YouTube vanaf hier.

Bekijk origineel


Dus daar begint het mee --goede bekabeling--  Controleren of het daar aan voldoet.
Daarvoor zul je toch echt wat dieper moeten duiken dan alleen een “visuele inspectie”.
Als dat goed is, kun je verder kijken om WiFi in een thuis netwerk te verbeteren.
De basis van WiFi Access Points e.d. begint ook daar namelijk met een goede bekabeling.
Is de connectie via kabel slecht, is de connectie met WiFi erachter ook slecht.

Voor je thuisnetwerk ben jezelf verantwoordelijk, niet KPN.
(Die kan je er ook niet in ondersteunen. En zeker niet “op afstand”).

Nou maar even bijna 3 weken gewacht met reageren omdat ik geen zin had een bericht te schrijven vanuit de irritatie die dit bericht oproept en nog is die niet helemaal weg. Het is dan ook gewoon ronduit belachelijk als dit “klantenservice” zou worden genoemd en u een kpn medewerker zou zijn. De kabels eruit en erin doen hebben we natuurlijk vaak zat gedaan, evenals vervangen, modem resetten, kabels in andere poorten drukken in allerhande configuraties en wat je ook als standaard lijstje op wilt noemen. Niet geheel ontoevallig ga ik hetzelfde lijstje bij af wanneer ik als servicemedewerker bij ziggoklanten langs kom ivm internetproblemen. Nu is er altijd een moment bij enkele klanten waar ik er alles aan gedaan heb met de apparatuur die de klant in huis heeft (wanneer die nieuw en goed genoeg is (zoals die dus ook bij mij is)) dat er een groter probleem is die niet op die simpele manier van jou verholpen kan worden. Dat je zegt “Voor je thuisnetwerk ben jezelf verantwoordelijk, niet KPN.” is al helemaal van de zotten en slaat echt nergens op. Ik neem bij u (KPN) een product af (oa internet met een snelheid van 200 mbits/s). Dan kunt u mij niet wijsmaken dat het niet KPNs probleem is dat ik nooit bedraad dan wel onbedraad überhaupt in de buurt kom van 150 Mbit/s (laten we 25% verlies als enig verlies over de wifi nemen wanneer je bij het modem staat). In het algemeen meet ik zelfs doorgaans nog geen 25 mbits beneden en nee het ligt niet aan de muren aangezien het mijn werk is te constateren dat het aan muren zou kunnen liggen. 

 

Hoe het er naar mijn idee nu simpelweg voor staat is dat KPN verzaakt te leveren waarvoor ik al enkele maanden betaal, zowel bedraad als onbedraad. Zowel telefonisch, via de wifimanager als op dit forum is de “hulp” die aangeboden wordt helemaal geen hulp en kom je nergens. Dan lijkt mij dat nog een optie rest, het mogelijk maken door KPN dat ik van dat jaarcontract af kom zodat ik eindelijk weer naar Ziggo kan. Ik zie graag een nummer dan wel e-mailadres van iemand of een afdeling tegemoet waar dit geregeld kan worden.


Nou maar even bijna 3 weken gewacht met reageren omdat ik geen zin had een bericht te schrijven vanuit de irritatie die dit bericht oproept en nog is die niet helemaal weg. Het is dan ook gewoon ronduit belachelijk als dit “klantenservice” zou worden genoemd en u een kpn medewerker zou zijn.

Ik ben dan ook helemaal niet van de klantenservice of een KPN-medewerker. (Gelukkig niet).
Gewoon een klant net als u…..  Aan de hand van problemen geef ik gewoon advies waar op te letten, en waar problemen in kunnen voorkomen. Niet meer- niet minder.