Nee. Dat kan niet. WPS werkt alleen op het hoofdnetwerk.
Bedankt Marlon, wel jammer, want dat had ons een hoop ellende gescheeld.
Hoi @BPMD, welkom op de community. De WPS knop is alleen voor het hoofdnetwerk inderdaad. Ik weet niet welk model modem je precies hebt, in onze Kennisbank kan je meer vinden over het gastnetwerk per type modem: Kennisbank Modems.
WPS is een protocol om de wifi gegevens uit te wisselen. Wat je zou kunnen doen is een netwerknaam en wachtwoord voor je gast netwerk bedenken maar deze in je modem bij je hoofd netwerk invullen. Je kan dan de solaredge dmv wps koppelen. Hierna zet je in het modem je hoofdnetwerk en je gasten netwerk terug op de juiste plek. Als het goed is is de solaredge vanaf dan verbonden met je gast netwerk
WPS is een protocol om de wifi gegevens uit te wisselen. Wat je zou kunnen doen is een netwerknaam en wachtwoord voor je gast netwerk bedenken maar deze in je modem bij je hoofd netwerk invullen. Je kan dan de solaredge dmv wps koppelen. Hierna zet je in het modem je hoofdnetwerk en je gasten netwerk terug op de juiste plek. Als het goed is is de solaredge vanaf dan verbonden met je gast netwerk
Dat gaat niet werken @eagle3824 , het gastnetwerk heeft een heel andere ip range dan het hoofd netwerk, of je moet van DHCP gebruik maken.
Zowel op hoofd als gast netwerk staat standaar dhcp aan in de modems van KPN dus geen probleem. En een apparaat wat opnieuw verbinding maakt met een bekende wifi doet daarbij een nieuwe DHCP request.
Beste eagle3824, en anderen
Bedankt voor de reactie op mijn post. Dus als ik het goed begrijp, zou het volgende moeten werken, waarbij ik veronderstel dat het hoofdnetwerk “XXXX” heet:
- Zet een gastnetwerk op zoals beschreven in deze webpagina
- Zorg ervoor dat het gastnetwerk ongelimiteerd actief blijft
- Hernoem gastnetwerk naar XXXX_Gast2
- Hernoem het hoofdnetwerk naar XXXX_Gast
- Koppel de solaredge inverter aan het hoofdnetwerk via WPS
- Hernoem het hoofdnetwerk naar XXXX (De inverter zal nu geen SSID meer vinden)
- Hernoem gastnetwerk naar XXXX_Gast (De inverter zou dit netwerk moeten kunnen vinden)
Dan heb ik nog twee vragen, ervan uitgaand dat bovenstaand in principe kan werken:
- Is het paswoord van hoofd- en gastnetwerk nu nog van belang
(er wordt immers WPS gebruikt voor de koppeling) ? - Zo ja, dan neem ik aan dat beide paswoorden gelijk dienen te zijn ?
- Werkt alles nog goed als (bijvoorbeeld door stroomuitval) het modem wordt gereset ?
(Er worden dan mogelijk andere DHCP adressen uitgedeeld)
Alvast dank namens onze VVE
Je kan het gastennetwerk ook gewoon dezelfde naam en wachtwoord geven als wat die vroeger bij de vorige bewoners had. Dan hoef je helemaal niks te doen verder. Zou zo moeten werken.
Maar ja ... vinden de huidige bewoners het goed dat jij dat helemaal in gaat stellen?
Hoi Marlon,
Bedankt voor de tip, maar de vorige bewoners zijn al een half jaar weg, en die weten vast niet meer wat hun SSID/paswoord was.
Het enige wat ik kan doen is de discussie aangaan, en deze informatie andragen, en dan samen met de nieuwe bewoners kijken, of zij bereid zijn deze stappen samen te ondernemen, want als het lukt:
- Hebben zij de veiligheid van de inverter op een volledig gescheiden gast netwerk.
- Hoeft de VVE geen installateur te laten komen om de solaredge inverter via SSID + paswoord op het gastnetwerk te installeren, ervan uitgaand dat ze daar mee akkoord gaan
of als laatste alternatief:
- Een MiFi (Mobilie-WiFi) router op het dak installeren met WPS functionaliteit. Maar naast de kosten van de router (ca 100 euro) komen er dan de installatiekosten (voor 230 volt aansluiting + waterdicht plastic kastje), alsmede de maandelijkse kosten voor een 4G SIM data abonnement.
Odido Klik&Klaar. Kost 25 euro per maand.
https://www.odido.nl/internet/klik-en-klaar
Kan je eigenlijk niet voor tobben.
Hi Marlon, bedankt voor je reactie.
Jouw voorstel kost ons EUR 300.- per jaar terwijl we nu geen kosten hebben. We hebben twee installaties, dus dat kan oplopen tot EUR 600.- per jaar !
Kun je misschien aangeven of het mogelijk is om bepaalde apparaten (via DHCP aangesloten) te beperken in de IP-adressen die zij online mogen benaderen ? Liefst via een domeinnaam, of anders via IP-adres?
Dat geeft al weer een beetje extra veiligheid, indien apperatuur is aangesloten op het hoofdnetwerk.
Alvast bedankt voor je advies
Hi Marlon, bedankt voor je reactie.
Jouw voorstel kost ons EUR 300.- per jaar terwijl we nu geen kosten hebben. We hebben twee installaties, dus dat kan oplopen tot EUR 600.- per jaar !
Natuurlijk kost het geld. Maar als die mensen niet willen, wat ik me heel goed voor kan stellen, dan zal er vrij weinig anders op zitten.
En wat is nu 600 euro op de totale onderhoudskosten van het hele gebouw? Waarschijnlijk relatief weinig.
Zijn er 2 installaties op verschillende plekken? Verschillende gebouwen?
Kun je misschien aangeven of het mogelijk is om bepaalde apparaten (via DHCP aangesloten) te beperken in de IP-adressen die zij online mogen benaderen ? Liefst via een domeinnaam, of anders via IP-adres?
Nee. Bied ook geen enkele extra veiligheid.
Dat geeft al weer een beetje extra veiligheid, indien apperatuur is aangesloten op het hoofdnetwerk.
Alvast bedankt voor je advies
Hou er rekening mee dat veiligheid misschien helemaal niet het probleem is bij die nieuwe bewoners. Als je apparatuur van buiten je eigen huis, wat niet van jou is, toe laat op je eigen netwerk, dan beperkt dat je enorm in je vrijheid. Je kunt dan niet zomaar meer je WiFi naam/wachtwoord wijzigen, want dan werkt die apparatuur niet meer.
En als je 2 weken op vaker gaat, dan kan je ook niet meer alles uitzetten. Want dan hang jij natuurlijk weer aan de telefoon "de WiFi voor de zonnepanelen doet het niet meer". Ik zou het niet willen. En dat heeft dan niets met veiligheid te maken.
En als ik het wel zou doen, dan zou ik er sowieso een paar 100 euro voor willen hebben. Zoiets gratis doen is al helemaal te gek voor woorden. Ik ben malle pietje niet.