Skip to main content

Zo stel je KPN TV in op Unifi Dream Router

Hi allemaal,

Ik heb KPN IPTV aan de praat gekregen op mijn nieuwe Unifi Dream Router met UniFi OS 3.0.17.

Hiervoor heb ik een paar dingen gedaan:

1. Deze geïnstalleerd https://github.com/fabianishere/udm-iptv en geconfigureerd
    1. sh -c "$(curl https://raw.githubusercontent.com/fabianishere/udm-iptv/master/install.sh -sSf)"
    2. udm-iptv configure
  2. Bij de DHCP Client options van de internetverbinding, option 60 op value 121 gezet
  3. IGMP Snooping aangezet

4. IGMP Proxy / IPTV Support niet aangezet

Hopelijk heeft iemand hier iets aan!

19 reacties

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi @abontjer. Welkom op het KPN Forum! Wat fijn dat je het aan de praat hebt gekregen. Bedankt voor het delen van de juiste instellingen. 👍🏽

wjb
Superuser
  • 74590 reacties
  • 22 juli 2023

Vreemd dat jij de IGMP proxy niet aan hebt hoeven zetten voor TV van KPN.

Welk type TV ontvangers van KPN heb jij in gebruik?

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 20 februari 2024

Voor degenen die zich afvragen of je IPTV ook kunt draaien met een Unifi Express, hier staat beschreven hoe dat te doen:

https://github.com/fabianishere/udm-iptv/discussions/292

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 27 juli 2024

Ik heb ook mijn nieuwe UniFi Cloud Gateway Max werkend gekregen.

Ik kreeg ik de foutmelding met de standaard configuratie van https://github.com/fabianishere/udm-iptv de foutmelding:

Device eth8 for iptv does not exist

Je moet eth8 vervangen door eth4 in /etc/udm-iptv.conf om dit op te lossen. Eth4 is de juiste WAN poort (poort 5 op de Cloud Gateway Max.

@wjb Ik heb een ARRIS VIP5202. IGMP proxy moet inderdaad niet ingeschakeld zijn.

wjb
Superuser
  • 74590 reacties
  • 27 juli 2024

abontjer schreef:

Ik heb een ARRIS VIP5202. IGMP proxy moet inderdaad niet ingeschakeld zijn.

Dat kan ik me niet voorstellen, een goed ingerichte en werkende igmp proxy server is immers een absolute vereiste om televisie te kunnen kijken via het multicast TV platform van KPN.

Dan is er dus een script in die configuratie van fabianshare die een igmpproxy server configureert immers zonder igmp proxy server geen televisie op een 5202.

Edit: Ik heb die github even bekeken en die configureert inderdaad een igmp proxy server.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 27 juli 2024
wjb schreef:

Dan is er dus een script in die configuratie van fabianshare die een igmpproxy server configureert immers zonder igmp proxy server geen televisie op een 5202.

Klopt, het maakt gebruik van deze igmp proxy https://github.com/pali/igmpproxy

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 1 september 2024
abontjer schreef:

Ik kreeg ik de foutmelding met de standaard configuratie van https://github.com/fabianishere/udm-iptv de foutmelding:

Je moet eth8 vervangen door eth4 in /etc/udm-iptv.conf om dit op te lossen. Eth4 is de juiste WAN poort (poort 5 op de Cloud Gateway Max.

@wjb Ik heb een ARRIS VIP5202. IGMP proxy moet inderdaad niet ingeschakeld zijn.

Ik heb tevens een UniFi Cloud Gateway Max en ben al 2 dagen bezig om de tv (ARRIS VIP5202) aan het werk te krijgen, maar dat lukt niet echt. Er is een nieuwe versie van https://github.com/fabianishere/udm-iptv die al automatisch eth8 naar eth4 zet. Alle stappen doorlopen ik begrijp alleen niet helemaal waar je in de CGM de volgende instelling maakt
DHCP Client options van de internetverbinding, option 60 op value 121. Heb dat nu bij het vlan op deze plek op deze manier gedaan. Verder kan ik geen DHCP Opties vinden. Weet niet of het hier aan kan liggen

De ARRIS VIP5202 start steeds op tot 85%. Bij configuratie stopt alles en krijg je na een tijdje de foutmelding: Fout 563:opstarten niet mogelijk

Heb je een screenshot van jouw instellingen?

abontjer schreef:

Hi allemaal,

Ik heb KPN IPTV aan de praat gekregen op mijn nieuwe Unifi Dream Router met UniFi OS 3.0.17.

Hiervoor heb ik een paar dingen gedaan:

1. Deze geïnstalleerd https://github.com/fabianishere/udm-iptv en geconfigureerd
    1. sh -c "$(curl https://raw.githubusercontent.com/fabianishere/udm-iptv/master/install.sh -sSf)"
    2. udm-iptv configure
  2. Bij de DHCP Client options van de internetverbinding, option 60 op value 121 gezet
  3. IGMP Snooping aangezet

4. IGMP Proxy / IPTV Support niet aangezet

Hopelijk heeft iemand hier iets aan!

@abontjer Heb je wellicht de eerste stappen die je gedaan hebt om het werkend te krijgen? Welke instellingen heb je allemaal gebruikt?
Ik krijg namelijk de error bij het opstarten van de Cloud Gateway Max, met de NTU direct op de WAN poort, dat de ethernet cable niet meer verbonden is. 

Frankietje schreef:
abontjer schreef:

Ik heb tevens een UniFi Cloud Gateway Max en ben al 2 dagen bezig om de tv (ARRIS VIP5202) aan het werk te krijgen, maar dat lukt niet echt. Er is een nieuwe versie van https://github.com/fabianishere/udm-iptv die al automatisch eth8 naar eth4 zet. Alle stappen doorlopen ik begrijp alleen niet helemaal waar je in de CGM de volgende instelling maakt
DHCP Client options van de internetverbinding, option 60 op value 121. Heb dat nu bij het vlan op deze plek op deze manier gedaan. Verder kan ik geen DHCP Opties vinden. Weet niet of het hier aan kan liggen

De ARRIS VIP5202 start steeds op tot 85%. Bij configuratie stopt alles en krijg je na een tijdje de foutmelding: Fout 563:opstarten niet mogelijk

Heb je een screenshot van jouw instellingen?

Hallo,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Script netjes geïmplementeerd en de aanpassing van eth 8 naar eth 4 gedaan. Ook hier blijft na 85% de foutmelding op de KPN TV komen.

De reden dat ik zelf de DHCP Client options niet zie is omdat PPPoE is geconfigureerd zodat ik gelijk op het glasvezel zit en niet meer de Exeperia Box 12 er tussen heb.

@abontjer zijn er nog andere zaken waar we rekening mee moeten houden? Op het moment werkt het dus niet. 

wjb
Superuser
  • 74590 reacties
  • 11 oktober 2024

userforthisforum schreef:

De reden dat ik zelf de DHCP Client options niet zie is omdat PPPoE is geconfigureerd zodat ik gelijk op het glasvezel zit en niet meer de Exeperia Box 12 er tussen heb.

Maar naast de pppoe verbinding op vlan 6 voor internet heb je ook een verbinding o.b.v. DHCP op vlan 4 voor TV. Dat is de DHCP Client waar die DHCP opties aan meegegeven moeten worden.

wjb schreef:

userforthisforum schreef:

Maar naast de pppoe verbinding op vlan 6 voor internet heb je ook een verbinding o.b.v. DHCP op vlan 4 voor TV. Dat is de DHCP Client waar die DHCP opties aan meegegeven moeten worden.

Volgens mij begrijp ik het niet helemaal.
De primary WAN staat op PPPoe. Dat heb ik geconfigureerd onder “Internet”

Maar je VLAN4 die je configureert voor IPTV heb ik geconfigureerd onder “Networks” met een VLAN voor TV.

OF moet je dit dan doen bij Internet? 

Ik wil hier eigenlijk wel een toevoeging plaatsen. Ik had nog een oude managed switch van Netgear  liggen (GS105Ev2, ooit gekregen bij een ouder abonnement van KPN), en ik ben dus maar eens wat gaan proberen. Het was de eerste keer direct raak!

Ik heb vanaf de ONT een kabel aangesloten op de GS105Ev2, en vanaf daar twee kabels richting mijn UniFi Cloud Gateway Ultra. Ik heb in de switch niets geconfigureerd behalve een reset naar de factory defaults. Switch Port 5 > ONT, Switch Port 1 > WAN (Port 5) UniFi Cloud Gateway Ultra, Switch Port 2 > Port 3 UniFi Cloud Gateway Ultra. Deze laatste heb ik dus binnen UniFi network ingesteld als extra WAN.

Binnen mijn UniFi Cloud Gateway Ultra heb ik twee WANs ingesteld: WAN I op VLAN 6, PPPoE met gebruikersnaam/wachtwoord internet/internet. WAN II is ingesteld op VLAN 4 met DHCP Option 60 waarde ‘IPTV_RG’, DHCPv4 en IGMP Proxy ingesteld voor mijn KPN TV virtueel netwerk. WAN II krijgt door Option 60 waarde ‘IPTV_RG’ nu een IP uit de range 10.x.x.x. WAN Mode is failover.

Klaarblijkelijk werkt multicast nu ‘gewoon’. Ik ben ervan overtuigd dat dit geen best practice is, maar zolang het werkt, raak ik het niet aan. De UniFi Cloud Gateway Ultra geeft aan dat er geen verbinding is op WAN II, maar er is gewoon gigabytes aan dataverkeer, afhankelijk hoelang je TV kijkt ;). Ook werkt multicast niet wanneer de tweede kabel van IP TV uit de switch is getrokken. Dus… doe er je voordeel mee.

wjb
Superuser
  • 74590 reacties
  • 18 februari 2025

Met die configuratie is niets mis al kan het wat netter.

Je bent wel een extra poort kwijt voor de WAN zijde van jouw UCG Ultra maar dat mag de pret niet drukken.

Persoonlijk zou ik wel kiezen om de scripts van Fabianshere te gebruiken zodat de twee vlans (6 en 4) gewoon netjes op één WAN poort staan.

wjb schreef:

Met die configuratie is niets mis al kan het wat netter.

Je bent wel een extra poort kwijt voor de WAN zijde van jouw UCG Ultra maar dat mag de pret niet drukken.

Persoonlijk zou ik wel kiezen om de scripts van Fabianshere te gebruiken zodat de twee vlans (6 en 4) gewoon netjes op één WAN poort staann.

Goed punt! Ik ben vergeten te vermelden dat ik juist geen scripts wilde draaien op mijn UCG Ultra, en vandaar dat ik een oplossing als deze zocht!

Het missen van de poort is inderdaad wel een ‘dingetje’, maar daar heb ik voorlopig nog geen last van.

Tot slot: bedoelde je met een nettere oplossing, de oplossing van Fabianshere?

wjb
Superuser
  • 74590 reacties
  • 18 februari 2025
Mitchell van Bijleveld schreef:

Tot slot: bedoelde je met een nettere oplossing, de oplossing van Fabianshere?

De netste oplossing is mijns inziens die van Fabianshere maar met die switch ertussen zou die switch eigenlijk vlan aware geconfigureerd moeten worden. Hierbij zou op de poort richting ONT alleen vlan 4 en vlan 6 tagged gedefinieerd mogen zijn en op de poorten richting UCG Ultra alleen tagged het respectievelijke vlan (4 of 6). vlan 1 zou dus niet op die poorten moeten staan. Op de overgebleven twee poorten van de switch laat je alleen vlan 1 untagged actief staan. Als je dan nog een kabeltje van de UCG Ultra naar de switch zou leggen dan kan je die switch ook vanaf jouw LAN beheren en de overgebleven poort op de switch is dan weer een gewone LAN poort.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 7 maart 2025

Heeft iemand toevallig dit ook al op een dream router 7 werkend gekregen ?
Heb het met de oplossing van fabian geprobeerd, maar ik krijg geen ip adres van KPN waardoor de igmp proxy ook niet gaat werken.

extra info:

Kan niet de dhcp optie 60 aanzetten aangezien deze niet bestaat bij pppoe config, maar als ik kijk naar de oplossing van fabian wordt er wel iets dergelijks geconfigureerd:

options "-O staticroutes -V IPTV_RG"

Dit is de output van de diag:

Please share the following output with the developers:
=== Configuration ===
WAN Interface: eth4
WAN VLAN: 4 (dev IPTV)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 213.75.0.0/16 217.166.0.0/16
LAN Interfaces: br44
IGMP Proxy quickleave disabled: false
IGMP Proxy debug: false
=== IP Link and Route ===
=== Service Logs ===
Mar 05 15:28:55 Dream-Router-7 systemd[1]: udm-iptv.service: Failed with result 'exit-code'.
Mar 05 15:29:00 Dream-Router-7 systemd[1]: udm-iptv.service: Scheduled restart job, restart counter is at 189.
Mar 05 15:29:00 Dream-Router-7 systemd[1]: Stopped IPTV support for the UniFi Dream Machine.
Mar 05 15:29:00 Dream-Router-7 systemd[1]: Started IPTV support for the UniFi Dream Machine.
Mar 05 15:29:00 Dream-Router-7 udm-iptvd[241324]: Device IPTV already exists.. Deleting device
Mar 05 15:29:01 Dream-Router-7 udm-iptvd[241324]: Obtaining IP address for VLAN interface
Mar 05 15:29:01 Dream-Router-7 udm-iptvd[241345]: udhcpc: started, v1.30.1
Mar 05 15:29:01 Dream-Router-7 udm-iptvd[241345]: udhcpc: sending discover
Mar 05 15:29:04 Dream-Router-7 udm-iptvd[241345]: udhcpc: sending discover
Mar 05 15:29:07 Dream-Router-7 udm-iptvd[241345]: udhcpc: sending discover

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 23 maart 2025

@Dannyvz73 ben zelf ook naar het kijken voor een Dream Router 7 en heb zelf nog geen ubiquity. Maar heeft deze niet andere / minder poorten dan de gateway max?

Met andere woorden, je hebt kans dat je een andere ethernet port adressering moet hanteren. 🤔

wjb
Superuser
  • 74590 reacties
  • 23 maart 2025

Persoonlijk zou ik kiezen voor de Unifi Cloud Gateway Fiber als je een 4Gbps abonnement van KPN neemt.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 24 maart 2025

​heb het ondertussen werkende gekregen.  Ik bleek een fout gemaakt te hebben in de nummering, ik wilde poort 4 gebruiken maar dat is dan eth0.

echter tot woensdag had de DR7 ook een issue met pppoe en wifi performance welke woensdag een patch voor kwam (wordt echter wel gefaseerd uitgerold)

@JC78 ik heb juist voor de Dream router gekozen vanwege complete apparaat en prijs. Deze router heeft 4 2.5 GB poorten en een sfp met mogelijkheid voor 10GB. Nu het werkt draait het als een zonnetje