Sinds mijn zonnepanelen op mijn Wifi-netwerk zijn aangesloten valt de verbinding tussen de Experiabox V10 en de KPN buiten weg. De rode lampen ‘services’ en ‘internet’ verschijnen. Als ik de zonnepanelen afschakel treedt de storing niet op, maar werken de zonnepanelen natuurlijk niet meer.
Configuratie: Experiabox V10 met twee Experia WIFI’s (primaire naast de Experiabox in de meterkast, een tweede in de garage) De Experia WiFi’s kunnen met elkaar verbonden worden via een draadloze verbinding door twee WiFiExtenders. Inmiddels heb ik ook een S/FTP CAT-6 afgeschermde netwerkkabelverbinding.
24 zonnepanelen worden aangestuurd door een Energy communication unit model ECU-R van APsystems (EMA)
Inmiddels geprobeerd:
De installateur verbond de ECU-R aan mijn gewone WiFi-netwerk. Onmiddellijk begonnen de storingen. Door 1 voor 1 de netwerkkabels uit mijn Experiabox V10 te halen is interferentie uitgesloten.
KPN gebeld: de storingen traden op in de verbinding tussen mijn Experiabox V10 en de KPN, dus naar buiten toe. Niet bij mij in huis. De KPN-collega zag dat deze storing wel zestig keer per dag optrad.
2.4GHz op afgescheiden Gastnetwerk:
Een tweede KPN-collega belde terug: De communicatie van de ECU-R verstoort die van de Experiabox V10. Ze drukken elkaar weg, als het ware. Een apart WiFi-netwerk 2.4GHz waar alleen de ECU-R op komt lost dit op, via de Gast-WiFi.
Gastnetwerk:
Ik heb in de KPN Thuis-app Gast-WiFi geactiveerd en daar alleen de ECU-R aan verbonden. Ik kon niet afdwingen dat de Gast-WiFi uitsluitend 2.4GHz gebruikte. Dit hielp niet.
Extra Wi-Fi:
Via de webinterface van de Experia WiFi 192.168.2.150 heb ik onder Wi-Fi instellingen “Extra Wi-Fi Netwerk 2.4GHz” ingeschakeld. Met de EMA Manager-app verbond ik deze keer de ECU-R van de zonnepanelen met ExtraWiFi2G. Ook dit hielp niet. Nu is wel afgedwongen dat uitsluitend de 2.4GHz gebruikt wordt, maar ik zie in de KPN Thuis-app dat de ECU-R weer wel aan mijn gewone WiFi-netwerk verbonden zit en niet meer aan de Gast-WiFi.
Gast-WiFi alleen op 2.4GHz?
Zou de oplossing liggen in een Gast-WiFi die uitsluitend 2.4GHz gebruikt? Ik zie geen mogelijkheid om dat te proberen. Iemand misschien ideeën?