Skip to main content
Beantwoord

Bellen en gebeld worden werkt niet via een Motorola Lex F10

  • 1 June 2024
  • 10 reacties
  • 134 keer bekeken

Hallo.

Onlangs een nieuwe Motorola Lex F10 aangeschaft.  (Bouwjaar 2017) 4G/lte  werkt prima met alle apps via prepaid kpn kaart. Echter gewoon bellen gaat niet.  Na opbouw verbinding wordt de telefoon direct verbroken. Bellen gaat niet via F10 naar mobielnummer gaat ook niet van F10 naar vast nummer. Bellen naar de F10 resulteert in doorschakelen naar voicemailbox.  Kortom internet werkt bellen niet. Wat is er mogelijk aan de hand?

Kun je wel telefoontjes ontvangen en in welke sleuf zit het sim kaartje en is het wel een 4g simkaartje

 


Nee telefoontjes ontvangen gaat niet. Sms etc wel .  De kaart zit juist geplaatst en in de bovenbalk staat 4g/lte . Internet en apps werken prima via dat netwerk.  Het toestel was origineel niet voor de particuliere markt bedoeld, maar voor professioneel gebruik voor oa hulpdiensten en bedrijven.  Het is dan ook very rugged uitgevoerd. 

ik heb wel altijd de mededeling in de bovenbalk dat het toestel geconfigureerd is voor band 14. Dat is een speciale band voor nationwide hulpdiensten in de VS. Maar waarom geen telefoonfunctie geen idee. Ik zal er eens een kaartje van een andere provider in zetten. 


Of zet jouw kaartje eens in een andere telefoon en check dan of je met je nummer kunt bellen. 

Overigens. Werkt sms'en wel?

Als ik Google heb ik de indruk dat deze niet gemaakt is voor netwerken in Europa, maar alleen VS / Canada. Dan werkt het hier niet volledig. 


ik heb wel altijd de mededeling in de bovenbalk dat het toestel geconfigureerd is voor band 14. Dat is een speciale band voor nationwide hulpdiensten in de VS. Maar waarom geen telefoonfunctie geen idee. 

Band 14 wordt niet gebruikt van KPN. Een import telefoon uit Azië of USA zonder ondersteuning voor Europa werkt vaak niet of niet goed. Je kan proberen VoLTE te activeren in jouw telefoon, anders gebruikt hij waarschijnlijk 2G voor bellen.


Ik heb er een ander kaartje in gezet en daarna weer verwijderd.  Opnieuw kaartje van KPN er in gedaan en dan vraagt de telefoon wel of geen commercieel kaartje geplaatst heb. Deze keer voor  commercieel gekozen en nu is de waarschuwing mbt band 14 verdwenen. Als ik probeer te bellen schakelt hij naar E terug. Ik denk dat hij via het afgesloten oude gsm  netwerk  belt. Sms etc schakelt hij naar 4g/lte en dat werkt prima.  Ik ben zendamateur en gebruik hem voornamelijk voor speciale apps en afstandbediening (remote control) van mijn repeater die elders staat opgesteld en ten alle tijden uitgezet moet kunnen worden.  Ik ga wel zoeken naar een voip optie zodat ik via een omweg alsnog  via de 4g  met een app naar landline kan bellen 


Goed om te horen dat het probleem grotendeels opgelost is, @Peter Pi.

Heb je nog wel kunnen checken of VoLTE aanstaat in jouw telefoon? Het simkaartje ondersteunt dat, dus als het aanstaat in jouw telefoon zou ik verwachten dat bellen dan ook dat zou moeten pakken.


Hoi,  ik kan de optie  Voice over LTE nergens vinden. Het besturingssysteem is overigens Lollypop 5.1.1. Zoals al eerder vermeld is dit apparaat uit 2017.  Ik heb het hele menu uitgespit en ook de developersmode geactiveerd maar niks kunnen vinden.  Het proefalarm van vandaag ging wel goed. Bericht kwam binnen maar hij begon ook spontaan in het Engels een verhaal af te steken over wat te doen by Emergency….  Als iemand weet of de optie VoLTE  aanwezig is en waar te vinden houd ik mij aanbevolen.


@Peter Pi Met Lollipop kan je VoLTE alleen activeren in custom-rom. Maar omdat jouw telefoon niet erg populair is, is de kans een custom-rom te vinden echt bijna nul.


@Peter Pi Met Lollipop kan je VoLTE alleen activeren in custom-rom. Maar omdat jouw telefoon niet erg populair is, is de kans een custom-rom te vinden echt bijna nul.

Ah, kijk. Dan zal het lastig worden vermoed ik, Peter.

Dan zal je telefoon bij bellen waarschijnlijk blijven terugvallen op 2G. Dan is wat je eerder aangaf waarschijnlijk de beste optie (los van het toestel vervangen)

Ik ga wel zoeken naar een voip optie zodat ik via een omweg alsnog  via de 4g  met een app naar landline kan bellen 

 


Dank allen voor de tips, het topic is wat mij betreft afgesloten. 


Reageer