Skip to main content

Hallo,

 

Ik heb sinds vorige week dinsdag een nieuwe telefoon (Samsung Galaxy S20FE). Sinds vrijdag gebeurt er echter iets vreemds. Ik kreeg zowel vrijdag avond als gister avond een sms van KPN dat ik op 80% van mijn databundel zat en een half uur later was dat 100%. Ik was op dat moment niet thuis en aan het werk en de telefoon stond in de houder in de auto en was verder niet in gebruik. Ik heb een unlimited databundel dus na middernacht (ik was inmiddels thuis) gekeken en toen stond de bundel weer op 0 MB gebruikt. Een uur later nog steeds op 0 MB. Ik dacht toen laat ik de wifi eens uitzetten. En ja hoor het dataverbruik van mijn bundel schoot weer omhoog. Ik ben toen gaan kijken en wat bleek, de Email app was hier verantwoordelijk voor. Ook in het dataverbruik tijdens wifi was het te zien. Die stond nog hoger maar ja dat gaat niet van de databundel. In 2 dagen tijd is er ruim, 40 GB aan gebruikt door de Email app. 18 GB mobiel en ruim 25 GB via de wifi. Ik heb gekeken naar de instellingen in de Email app maar niets vreemds te zien. Ook geen gekke dingen in de inbox of verzonden items. Nou ja 1 gek ding maar dat is al sinds ik de telefoon in gebruik heb en dit hoge verbruik is pas sinds 2 dagen. In de inbox komen om de paar uur lege berichten waar ik alleen zie (geen onderwerp). Deze berichten staan niet in mijn webmail of in mijn mailprogramma op de pc. Alleen dus in de Email app op mijn telefoon. Maar goed wat is er aan de hand dat mijn email programma opeens zoveel data verbruikt? Ik hoop dat iemand het antwoord weet.

Hallo @tajvdz , je zou eens een andere app voor de mail kunnen proberen en de instellingen zo doen dat er alleen handmatig gekeken wordt of er mail en en niet automatisch iederkwartier of zo.

Je zou ook de databesparing op AAN kunnen zetten.

 


Nou ik heb het opgelost. Wat bleek? De synchronisatie balk van de email app bleef telkens lopen. Het veranderen van wat instellingen zoals handmatig synchroniseren hielp niet en de app was ook ge-update. Ik heb toen het account gewist en vervolgens de app opnieuw geïnstalleerd. Telefoon even opnieuw opgestart en daarna de app weer terug gezet en account toegevoegd. Ik heb wat instellingen veranderd. Synchronisatie staat nog steeds op altijd. . Tijd van blijven synchroniseren stond ook op altijd en heb ik nu op 1 maand gezet. Ook heb ik ingesteld om alleen de berichtkoppen te downloaden. Van dat laatste merk je trouwens helemaal niets want zodra je een email opent zie je meteen de inhoud. Ik ga nog even proberen als ik de synchronisatie tijd weer op altijd zet. Ik vind het verschil tussen 1 maand en altijd overigens wel groot. Was mooi als je die bijvoorbeeld op 1 jaar kon zetten ofzo. Nadat ik mijn account opnieuw had ingesteld zijn die lege berichten trouwens verdwenen en komen er ook geen nieuwe meer binnen tot nu toe.


Net wel weer een leeg bericht zonder onderwerp binnengekregen dus dat is nog niet helemaal opgelost. Het zijn er wel veel minder dan eerst.


Hallo @tajvdz welke mail-app gebruik je op je mobiel?

 


Hallo @tajvdz welke mail-app gebruik je op je mobiel?

 

De standaard mail app van Samsung. Ik wil eigenlijk ook geen andere want deze is simpel en doet normaal gesproken precies wat hij moet doen. Hij verbruikt ook niet meer de grote hoeveelheid data nu. Enige is dus dat ik sinds zondag nu 1 leeg bericht in de inbox krijg. Dat waren er eerst meer. Maar goed dit is op zich geen groot probleem. Het is alleen vreemd want deze berichten staan niet op de webmail of mailprogramma op mijn pc.