Skip to main content
Vraag

Gezwollen batterij, maar valt niet onder garantie

• January 23, 2026
  • 7 reacties
  • 65 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een toestel van nog geen 1,5 jaar oud waarvan de batterij opeens begon te zwellen en daarmee ook de achterkant brak. KPN opgestuurd voor reparatie en nu moet ik 365 euro betalen. Ik kan niet begrijpen dat KPN zich niet houdt aan de wettelijk verplichting qua garantie. Dit is geen slijtage maar een frabricage fout. Ik heb onder protest betaald voor repartie, maar ben het er nog steeds niet mee eens. 

7 reacties

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Wie heeft bepaald dat dit een fabricage fout is? 

JanD
Superuser
  • January 23, 2026

Beste ​@ErikNennie als je het niet eens bent met de conclusie van KPN kun je via onderstaande link een klacht indienen:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Ik heb een toestel van nog geen 1,5 jaar oud waarvan de batterij opeens begon te zwellen

Na 1,5 jaar hebben meeste toestellen geen garantie meer voor batterij. De meeste merken bieden gratis vervangingsbatterij voor 6 of 12 maanden. Alleen Vodafone heeft een 3-jarige batterij garantie voor bij hun gekochte telefoons.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@ErikNennie, als een batterij zo erg opzwelt kan ik me goed voorstellen dat het heel vervelend is! Dat is gelukkig gerepareerd begrijp ik, maar niet zoals verwacht. Wat de oorzaak was is voor ons via deze weg niet te zien, wij hebben het toestel niet gezien en kunnen het daarom niet beoordelen. Zoals TDN al zegt is de garantie voor de batterij anders dan voor het toestel zelf, op de reparatiepagina wordt ook aangegeven dat we de garantie daarvan de eerste 6 maanden kunnen garanderen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • January 26, 2026

Op de door ​@Jasper van KPN hiervoor aangehaalde reparatiepagina staat: Voor batterijen garandeert KPN een goede werking tijdens de eerste 6 maanden. Hierna kan je nog steeds wettelijke rechten hebben.

Uit de laatste zin kan je opmaken dat KPN je wettelijke rechten helemaal niet beperkt en dat kan ook geeneens. Wat zijn dan je rechten? Art. 7:17BW zegt dat je recht hebt op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen. Dit is de zogenaamde “wettelijke garantie”, dat is wat anders dan de KPN garantie. Dit geldt natuurlijk ook voor de batterij en KPN kan zoals al gezegd, dit conformiteitsrecht niet beperken in de voorwaarden. Dat een batterij na 1,5 jaar niet bol staat hoort bij de redelijke verwachtingen, dus het is wel redelijk om op grond van de wet te eisen dat KPN tot herstel of vervanging overgaat zonder daar € 365,-- voor te rekenen. Dat heeft niks te maken met slijtage, dat zou bijvoorbeeld spelen als je herstel of vervanging eist omdat de capaciteit nog maar 80% is. Moet je nog wel aantonen dat er sprake is van non-conformiteit. Maar dat lukt wel: KPN is een premium merk, dus je verwachtingen zijn dat ook en een batterij die na 1,5 jaar kapot gaat is dat niet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 26, 2026

@Tanoor Wettelijke garantie geldt niet voor verbruiksartikelen zoals batterijen bij smartphone, banden bij smartwatches of de ruitenwisser bij autos … De hersteller geven vrijwillig een beperkte garantie op deze artikelen. Hoe kan men ook anders de garantieduur voor b.v. batterijen bepalen? Deze hebben normaliter maximale 1000 complete laadcycli, bij snelladen is de batterij nog sneller kapot. Apple geeft b.v. alleen 500 laadcycli voor hun batterij, dit getal is met een keer per dag opladen al bereikt na 1,5 jaren.

Een gezwollen batterij is meestal door onjuiste manier van opladen (permanent met 100% bij oplader laten staan) of het gebruik van valse oplader met te sterke laadstroom. Alle deze fouten zijn de gebruikers aan te rekenen en  niet fabrikanten. Als je denk dat je op wettelijke garantie kan beroepen voor batterij, kan je graag een precedent bij een rechtbank scheppen. We als gebruikers profiteren allemaal ervan.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • January 26, 2026

@TDN  juist dat laatste is waarom ik reageer. Het is natuurlijk veel te gemakkelijk dat leveranciers meteen voor slijtage gaan bij een gebruiksartikel als een batterij, naast slijtage kan er natuurlijk gewoon wel sprake zijn van dat de batterij kapot kan gaan zonder dat slijtage een rol speelt. Net als bij ruitenwissers of banden. Dat lijkt me technisch een moeilijk te winnen discussie met KPN, vandaar dat ik vind dat je dat als premium merk gewoon netjes moet regelen voor je klanten als het niet duidelijk slijtage is, zonder bewijslast. Met echte premium merken in hun branche Honeywell en Dyson heb ik persoonlijk deze ervaring wel. Zonder discussie vervanging bij gebrek aan product na jaren gebruik. Als gebruikers moeten we ons niet neerleggen bij onwillige partijen die wettelijke garantie afhouden. Of gewoon voor de goedkoopste gaan zoals Temu en dan inderdaad niet klagen als het tegenvalt. In iedergeval geen argumenten aandragen die KPN vergoedelijken in hun gebruiker  onvriendelijke standpunt. Die zijn er misschien technisch best wel, maar premium merk gezien niet.