Skip to main content

Ik heb een Iphone XS toestel via KPN. Deze had ik met een KPN abo + verzekering. Het toestel is een keer stuk gegaan en ik heb een direct een nieuwe ontvangen, echt top service die verzekering. Echter blijkt nu achteraf dat het toestel dat ik heb gekregen uit de verzekering een simlock heeft. Daar kom ik dus net pas achter, niet tijdens de levering want toen ging er nog een KPN sim in. 

Meerdere keren met KPN gebeld. Die zegt niets te kunnen omdat er geen toestellen met simlock geleverd worden (hoewel ik er dus wel 1 in mijn hand heb op dit moment). KPN heeft mij doorverwezen naar Apple, maar Apple wijst mij terug naar KPN. KPN heeft mij doorverwezen  naar de KPN shop, ik ben daar geweest en die zegt ook niets te kunnen en verwijst mij terug.

 

Zojuist nogmaals gebeld, maar ben behoorlijk teleurgesteld dat KPN mij niet kan en/of wilt helpen. Naar mijn mening is KPN hier verantwoordelijk voor. 

 

Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Dat heb ik gedaan en dan zegt KPN dat de garantie verlopen is :(


Dat heb ik gedaan en dan zegt KPN dat de garantie verlopen is :(

Hun levering. Dan mag je ervanuitgaan dat hun een deuglijk product sturen. En dat garantie verhaal gaat niet op, wat je hebt het nog niet eens gebruikt.


Maar @AriënC als dit toestel gewoon gefunctioneerd heeft is er geen garantie (garantie van het defecte toestel bleef gelden, niet van het vervangende) of non conform meer, daarnaast is non conform een voorwaarden dat moeilijk te claimen valt. Hetgeen wat je aansnijdt met een DOA is een 24 uurs melding. DOA is trouwens Dead on Arrival, maar dit toestel was verre van '’dead'’ en anders had de ts een meldplicht binnen deze termijn.  Ik vrees dat er niet veel aan te doen is, verzekeraars hebben ook eisen gesteld. Waarschijnlijk is dit toestel dan alleen op het KPN netwerk te gebruiken. 


Ah, op die fiets. Dan is het iets wat je via Apple moet regelen.
Wel een complexe zaak inderdaad.

 


Ja dit is heel ingewikkeld inderdaad.  Maar Apple kan je hier ook niet mee helpen vrees ik, gezien de garantie ook lang en breed verlopen is, wordt het een lastig geval. 

Ik weet bijvoorbeeld dat Tullip verzekeringen (aangeboden via BS), zelfs eigenaar blijft van een vervangende iPhone binnen de verzekering.  Misschien dat dit bij KPN verzekeringen ook zo is, maar dat durf ik niet te zeggen.


Er bestaat zoiets als de wet consumentenkoop. Fabrieksgarantie is een wassen neus. Daarmee proberen ondernemerstjes hun verantwoordelijkheid te ontlopen. 

Hebben ze je niet gewoon een buitenlands toestel in de maag gesplitst?


Tsja maar ik vraag mij af of het de moeite is om hiervoor een juridische procedure te starten. Het toestel heeft al flink waarde verloren en vraag mij af of dit de moeite is om voor een rechter te laten komen. Maar goed het staat ieder vrij om dat te doen, maar vanuit persoonlijk oogpunt zou ik er niet aan gaan beginnen. 


Het ding is dus dat de collega aan wie ik de telefoon verkocht heeft nu zijn geld terug wilt omdat het toestel niet te gebruiken is. Daar komt nog bij dat het toestel is ook niet in het buitenland te gebruiken is als je een locale simkaart erin doet (zo kwam het probleem als eerste naar voren).

In mijn ogen moet KPN het fixen of het toestel vervangen. 

Het juridische traject is inmiddels opgestart, gelukkig heb ik daar een verzekering voor 🙂 We zullen zien. Ik zal als ik updates heb het hier posten.


Het ding is dus dat de collega aan wie ik de telefoon verkocht heeft nu zijn geld terug wilt omdat het toestel niet te gebruiken is.

En dat geld heb je niet meer?

Daarna kun je 'm gewoon aan iemand verkopen met kpn abonnement, toch?


@alexvo ik denk dat je moet aankloppen bij de destijds verzekeraar van je telefoon. Zij hebben de Simlock er op geplaatst en niet KPN. Je had een verzekering voor je toestel en daar heeft KPN niets mee te maken. 


De verzekering was via KPN 


Het ding is dus dat de collega aan wie ik de telefoon verkocht heeft nu zijn geld terug wilt omdat het toestel niet te gebruiken is.

En dat geld heb je niet meer?

Daarna kun je 'm gewoon aan iemand verkopen met kpn abonnement, toch?

Ik ga dat toestel nooit meer kunnen verkopen voor het geld wat ik er toen voor ving en sowieso gaat niemand een toestel kopen met simlock.


De verzekering was via KPN 

Dan nog zal je moeten aankloppen bij de verzekering. Een telefoontje naar de verzekering kan er wellicht voor zorgen dat je collega de telefoon weer kan gebruiken en jij deze niet hoeft terug te betalen. En heb je een goede prijs gehad voor je telefoon. WIN WIN situatie. 


Ik heb net mijn mails bekeken, alles is via KPN gegaan. Het is zelfs KPN die zegt dat het toestel door hun wordt omgeruild. 


Screenshot van 1 van de mails


Ook op de bevestiging mails van de oorspronkelijke bestelling staat enkel dat het om een toestelverzekering gaat van KPN. Niet wie dat voor KPN regelt. Het enige wat ik mee kreeg vanuit KPN helpdesk is dat ze inmiddels nu met een ander bedrijf werken voor de verzekering. Ik heb niet zo’n zin in een nieuw kastje muur verhaal met die verzekering.


De verzekering heb met KPN afgesloten, ik heb KPN betaald en daarmee is KPN het aanspreekpunt en dus ook verantwoordelijk in mijn ogen. Ik heb nooit met een ander bedrijf contact gehad of moeten betalen voor de verzekering.

 

KPN zou ook klantvriendelijk kunnen zijn en deze zaak gewoon kunnen oppakken en contact nemen met de met het verzekeringsbedrijf. Het is gek dat ik dat moet doen, daarom heb ik ook inmiddels een jurist ingeschakeld.


Er bestaat zoiets als de wet consumentenkoop. Fabrieksgarantie is een wassen neus. Daarmee proberen ondernemerstjes hun verantwoordelijkheid te ontlopen. 

Hebben ze je niet gewoon een buitenlands toestel in de maag gesplitst?

 

Ik denk en vind ook dat KPN verantwoordelijk is. 

Verder denk ik niet dat het een buitenlands toestel is, buitenlandse simkaarten werken ook niet. Enkel het KPN netwerk (of dochteronderneming simkaarten).


Okay zoals het er nu naar uitziet heeft Apple (niet de store maar de helpdesk) het probleem verholpen. Ik moet het toestel nog in mijn handen krijgen voor ik het geloof, maar mijn collega zegt dat de simlock weg lijkt te zijn :)

 

Case closed, thanks to Apple :)