Skip to main content

Ik wordt veel gebeld, door mensen die zeggen, u heeft mij gebeld, maar dat is niet zo,ik zie hun nummers ook, zij worden dus door mijn telefoon nummer lastig gevallen, wat kan ik hier aan doen 


Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Helaas is er weinig aan te doen. Je kunt een nieuw nummer vragen bij KPN maar onthoudt dat je direct geen gebruik meer kan maken van je ouder nummer. Je bent dus direct toegang kwijt voor bijvoorbeeld twee staps verificatie.


Het is wel zo dat ik een hele grote update heb  gehad,kort geleden,en daarna is het begonnen,ik wil mijn nummer niet kwijt ik heb een geweldig mooi nummer


Hopelijk stopt het dan vanzelf. Alle bekende gewoon op de hoogte stellen van dit feit en dan is er vanzelf ook meer begrip.

 


Hallo @Sing, dit klinkt inderdaad als spoofing, zoals @Jeroen Ruiter aangeeft. We spreken van spoofing als er kenmerken vervalst worden met als doel om tijdelijk een valse identiteit aan te nemen. Dit kan op verschillende manieren, zo ook telefoonnummerspoofing. Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan. Oplichters maken hierbij slim misbruik van de werking van het mobiele telefoonnetwerk. Je kunt apps downloaden waarmee je je eigen telefoonnummer kunt vervangen door een telefoonnummer van iemand anders. In beginsel kan dus ieder willekeurig telefoonnummer op deze manier worden nagebootst. Helaas is hier weinig aan te doen, behalve een nieuw nummer te nemen. Ik snap ook dat je dit niet zomaar wilt. In dat geval is het hopen dat het stopt.


dit is hier niet het geval,het zijn bestaande nummers en bestaande mensen die mij bellen, en ook een bericht sturen ,of zelf bellen,naar mijn nummer dat ik hun heb gebeld,het zijn dus gewone ook nog aardige mensen,die door mijn telefoon worden lastig gevallen,er zit volgens mij een fout ergens in verbindingen of zo, het is geloof ik nu opgehouden,maar ik heb  14 dagen steeds mensen aan de telefoon gehad,u heeft mij gebeld,en ze noemen dan ook hun naam,en ik zie ook hun telefoonnummers,dus niks geheimzinnigs

maar het voelt wel heel vervelend,net of ik die mensen heb gebeld,endan nu lieg van nee dat heb ik niet gedaan,er werd ook naar hun gebeld door ( mij ) terwijl mijn telefoon net eens aan stond,ik vind het maar heel raar en ook vervelend


dit is hier niet het geval,het zijn bestaande nummers en bestaande mensen die mij bellen, en ook een bericht sturen ,of zelf bellen,naar mijn nummer dat ik hun heb gebeld,het zijn dus gewone ook nog aardige mensen,die door mijn telefoon worden lastig gevallen,er zit volgens mij een fout ergens in verbindingen of zo, het is geloof ik nu opgehouden,maar ik heb  14 dagen steeds mensen aan de telefoon gehad,u heeft mij gebeld,en ze noemen dan ook hun naam,en ik zie ook hun telefoonnummers,dus niks geheimzinnigs

maar het voelt wel heel vervelend,net of ik die mensen heb gebeld,endan nu lieg van nee dat heb ik niet gedaan,er werd ook naar hun gebeld door ( mij ) terwijl mijn telefoon net eens aan stond,ik vind het maar heel raar en ook vervelend

Zeker weten doe ik het niet maar als tientallen mensen dezelfde klachten hebben en KPN hier een blog aan heeft gewijd, waarom zou het bij u dan niet zo zijn.

Als u in de gespreksgeschiedenis niets terugziet en in de facturen op mijn KPN ook niet, dan is de kans groot dat dit toch het probleem is.


Ik ben vrij zeker dat er in dit geval sprake is van spoofing, @Sing. Als je, zoals @Jeroen Ruiter aangeeft, de telefoongesprekken niet in jouw gesprekgeschiedenis terug ziet, dan is het zeer aannemelijk dat jouw nummer is gebruikt voor spoofing.

het zijn bestaande nummers en bestaande mensen die mij bellen, en ook een bericht sturen ,of zelf bellen,naar mijn nummer dat ik hun heb gebeld,het zijn dus gewone ook nog aardige mensen,die door mijn telefoon worden lastig gevallen

Dat kan helemaal kloppen, hoor. Het probleem ligt ook niet bij de mensen die jou bellen met de vraag of jij hen had gebeld. Bij spoofing is het zo dat oplichters een willekeurig telefoonnummer gebruiken om mensen op te lichten. In dit geval wordt dus jouw telefoonnummer gebruikt om anderen te bellen. De ontvangers van deze telefoongesprekken zien jouw telefoonnummer staan, bellen deze vervolgens terug en krijgen jou aan de lijn. Terwijl ze in eerste instantie zijn gebeld door een oplichter die jouw telefoonnummer gebruikte.