E-mail lijkt een simpele techniek maar achter de schermen gebeurt een hoop om te zorgen dat jouw e-mail veilig bij de bedoelde afzender aankomt, zonder dat anderen mee kunnen kijken. E-mailcertificaten zijn hier een belangrijk onderdeel van. Hiermee bewijst een mailserver zijn identiteit.
In een browser is dit duidelijk te zien, door het slotje in de adresbalk of een groene achtergrond. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de adresbalk op deze pagina. Certificaten moeten regelmatig worden vernieuwd. Dat is deze week ook gebeurd, echter zien we dit keer een toename in het aantal meldingen over mailproblemen. Dit probleem doet zich niet voor op de webmail, alleen in e-mailprogramma's en apps.
Als je geen instellingen hebt gewijzigd en opeens tegen een van de volgende meldingen aanloopt, lees dan verder:
- De server reageert niet
- Er kan niet worden geauthenticeerd of gesynchroniseerd
- Gebruikersnaam of wachtwoord klopt niet
Je kunt de volgende stappen uitvoeren om dit op te lossen:
- Zorg dat je e-mailprogramma is bijgewerkt naar de nieuwste versie
- Stel het e-mailaccount opnieuw in (hierdoor worden de nieuwe certificaten opgehaald)
- Als het nog niet werkt kun je hier het ‘root certificaat’ downloaden: http://crt.comodoca.com/USERTrustRSACertificationAuthority.crt. Open dit bestand na downloaden en kies voor “certificaat installeren”. Herstart vervolgens je e-mailprogramma.
Update:
Het lijkt een probleem te zijn op de apparaten zelf (hoewel dat niet zo lijkt). Technisch lijkt er geen storing te zijn aan onze kant. Ik zet even een paar dingen op een rij die wellicht kunnen helpen.
- Pas op met verwijderen van POP instellingen op je apparaat, je kunt hierdoor mail kwijt raken. De voorkeur is IMAP. Kijk voor de juiste IMAP instellingen voor jouw apparaat/mailclient op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm bij instellen.
- Mail veilig gesteld? Wijzig POP3.telfort.nl (of eventueel andere servernaam) in pop.kpnmail.nl (hierdoor wordt geforceerd het juiste certificaat gedownload). Kies je voor IMAP: kijk dan op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm bij het kopje instellen.
- Als dat niet helpt kun je het root certificaat op het apparaat laten downloaden en installeren. Dit geldt voor oude apparaten van voor 2011: http://crt.comodoca.com/USERTrustRSACertificationAuthority.crt. (Bij eventuele waarschuwing ervoor kiezen het certificaat te vertrouwen)
Houd dus de instellingen aan die je op kpn.com vindt. Het account opnieuw instellen is dus vaak de oplossing, en weet dat de webmail sowieso werkt.
Outlook 2016/2019/Office365:
Doorloop het stappenplan op deze pagina om de instellingen te controleren: Stel e-mail in op Outlook 2019 & 2016 | KPN
- Zorg dat er géén vinkje staat bij “Aanmelding via beveiligd wachtwoordverificatie”
- Kies voor TLS als versleutelingstype (of SSL/TLS, STARTTLS)
GData
We lezen verschillende reacties over het beveiligingspakket GData Internet Security. Zorg dat je bent voorzien van de meest recente update. Als het nog niet werkt kun je controleren of de mail wel binnenkomt als je de e-mailscanner uitschakelt. Omdat dit voor een verminderde beveiliging zorgt is dit niet de beste optie.
Ervaar je nog problemen na deze stappen? Laat dan hier een bericht achter. We kunnen je beter helpen als je je profiel invult (in ieder geval adresgegevens, klantnummer en het betreffende e-mailadres in het vakje “Persoonlijke opmerkingen”) en als je laat weten welk e-mailprogramma je gebruikt.
Laatste update: 09-10