Skip to main content
Vraag

Moet ik TV+ op automatisch hebben staan voor geluid via Dolby Atmos?

• 2 februari 2025
  • 20 reacties
  • 186 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb TV+ in combinatie met een LG televisie en een Denon soundbar die beiden geschikt zijn voor het afspelen van Dolby Atmos content. De Denon soundbar is met een HDMI kabel aangesloten op de LG televisie.  Om Dolby Atmos content af te spelen maak ik gebruik van o.a. Netflix films die dit aanbieden. Als een film met een Dolby Atmos signaal wordt herkend geeft de Denon soundbar een blauw ledlicht waardoor je ziet dat je Dolby Atmos content ontvangt. De geluidsinstellingen van TV+ staat op “automatisch”. Nu blijkt dat ik, bij ongewijzigde instellingen, bij het bekijken van dezelfde content (Netflix film met Dolby Atmos) ik soms geen Dolby Atmos doorkrijg.

Is de geluidsinstelling van TV+ op “automatisch’ de juiste instelling?

20 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3624 reacties
  • 2 februari 2025
HansjePansje schreef:

Nee, passthrought is de juiste instelling.

MelskeH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 166 reacties
  • 3 februari 2025

Als je daarbij ook een wegvallend geluid heb, zoals wij dat hebben. Kijk dan ook eens naar de HDR en Dolby Vision instellingen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 13023 reacties
  • 3 februari 2025
MelskeH schreef:

Als je daarbij ook een wegvallend geluid heb, zoals wij dat hebben. Kijk dan ook eens naar de HDR en Dolby Vision instellingen.

Zie ook je andere topic.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16283 reacties
  • 4 februari 2025

Hoi ​@HansjePansje, Passthrough is vaak de beste instelling zoals TDN al aangeeft. Heb je die al geprobeerd?

Voor jou is het inderdaad het beste om in je eigen topic te reageren ​@MelskeH, anders lopen er dingen door elkaar en geeft dat verwarring.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 87 reacties
  • 4 februari 2025
TDN schreef:
HansjePansje schreef:

Nee, passthrought is de juiste instelling.

Dat vermoeden had ik al en heb ik ook geprobeerd. Ik ben bij voorbaat geen voorstander van “automatische instellingen” 😀. De passtrough  geeft echter ook niet het gewenste resultaat en ik heb (volgens mijn soundbar) nog steeds geen doorgifte van Dolby Atmos

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 87 reacties
  • 4 februari 2025
MelskeH schreef:

Nee, ik heb geen last van wegvallend geluid. Dat werkt verder prima.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 87 reacties
  • 4 februari 2025
joop2011 schreef:
MelskeH schreef:

Zie ook je andere topic.

Dat ging over een “piek” in de geluidsweergave via Passtrough maar dat is inmiddels verholpen. Passtrough werkt verder goed alleen heb ik geen doorgifte van Dolby Atmos content terwijl dat er wel zou moeten zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 87 reacties
  • 4 februari 2025
Jasper van KPN schreef:

Hoi ​@HansjePansje, Passthrough is vaak de beste instelling zoals TDN al aangeeft. Heb je die al geprobeerd?

Voor jou is het inderdaad het beste om in je eigen topic te reageren ​@MelskeH, anders lopen er dingen door elkaar en geeft dat verwarring.

Ik heb met zowel Netflix als Youtube media met Dolby Atmos afgespeeld via Passtrough maar de soundbar herkend dit niet. Ik heb de instellingen van de LG televisie ook nagelopen, omdat de soundbar daar op aangesloten is, en die instellingen staan ook op Dolby Atmos (en Vision)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3624 reacties
  • 4 februari 2025
HansjePansje schreef:
Jasper van KPN schreef:

Ik heb met zowel Netflix als Youtube media met Dolby Atmos afgespeeld via Passtrough maar de soundbar herkend dit niet. Ik heb de instellingen van de LG televisie ook nagelopen, omdat de soundbar daar op aangesloten is, en die instellingen staan ook op Dolby Atmos (en Vision)

Als je geluid zo loopt KPN Ontvanger → TV → Soundbar, dan moet je in KPN Ontvanger en TV de audio instelling in beide apparaten op passthrough zetten. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 87 reacties
  • 7 februari 2025
TDN schreef:

Als je geluid zo loopt KPN Ontvanger → TV → Soundbar, dan moet je in KPN Ontvanger en TV de audio instelling in beide apparaten op passthrough zetten. 

Dat is een goeie tip en had ik nog niet geprobeerd. Dat ga ik eens proberen, THNX!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 87 reacties
  • 7 februari 2025
TDN schreef:

Vandaag alle geluidsinstellingen van mijn televisie doorlopen maar een “passthrough” van mijn televisie lost ook hier het probleem niet op. Waar ik wel achter ben gekomen is dat als ik Netflix content mét Dolby Atmos vanaf mijn televisie afspeel (dus de TV+ van KPN omzeilen) werkt het wel zoals het hoort. De soundbar is direct op de televisie aangesloten dus die routing werkt prima om Dolby Atmos te ontvangen.

Iemand nog ideeën?

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16283 reacties
  • 7 februari 2025

In de Kennisbank hebben we ook een artikel over de geluidsinstellingen, de verschillende opties die daar worden genoemd kan je ook proberen: 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 87 reacties
  • 8 februari 2025
Jasper van KPN schreef:

In de Kennisbank hebben we ook een artikel over de geluidsinstellingen, de verschillende opties die daar worden genoemd kan je ook proberen: 

Ik had het stuk in de Kennisbank al doorgelezen echter staat daar niets over de doorgifte van Dolby Atmos. Ik ben een dag aan het experimenteren geweest maar zolang de TV+ box er tussen zit krijg ik geen doorgifte van Dolby Atmos, welke geluidsinstelling je van de TV+ box ook probeert. Zonder de TV+ box er tussen werkt het prima.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 233 reacties
  • 8 februari 2025

Netflix speelt alleen Dolby Atmos geluid bij het duurste abonnement en YouTube heeft helemaal geen Dolby Atmos 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 87 reacties
  • 8 februari 2025

In mijn eerdere topic over de “geluidspiek” bij gebruik van Passthrough kan ik wel zeggen dat dit verholpen is door de geluidsinstellingen van de televisie ook op passthrough te zetten. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 87 reacties
  • 8 februari 2025
Ronald31 schreef:

Netflix speelt alleen Dolby Atmos geluid bij het duurste abonnement en YouTube heeft helemaal geen Dolby Atmos 

Ik heb inderdaad een Netflix premium account dus dat moet goed zijn. Bij het afspelen van Netflix films die Dolby Atmos gebruiken werkt dat ook prima direct vanaf de Netflix app op mijn televisie dus daar ligt het niet aan.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 233 reacties
  • 8 februari 2025

Ik zou dan ook gewoon de apps van je tv gebruiken, maar dat vinden wij zelf handiger. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 87 reacties
  • 8 februari 2025
Ronald31 schreef:

Ik zou dan ook gewoon de apps van je tv gebruiken, maar dat vinden wij zelf handiger. 

Ja dat snap ik maar ik heb juist gekozen voor TV+ omdat ik niet meer afhankelijk wil zijn apps op mijn televisie of een chromecast. Ik heb ook een soundbar gekocht met specifiek Dolby Atmos voor mijn Netflix premium account dus het zou wel fijn zijn als het werkt. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 233 reacties
  • 8 februari 2025

Owh natuurlijk als het kan moet het ook werken! Hopelijk kun je het werkend krijgen. Ik weet niet of Denon een forum heeft, op het Sonos forum komen dit soort vragen wel eens voorbij en er is vaak wel iemand die een oplossing heeft.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 87 reacties
  • 21 februari 2025

De afgelopen dagen heb ik veel uitgeprobeerd maar de eindconclusie is toch dat apps via TV+ geen Dolby Atmos doorgeven. Is er iemand die wél Dolby Atmos uit bv Netflix via TV+ krijgt?

#dolbyatmos #tv+

Reageer