Skip to main content
Beantwoord

Geluid valt vaak 20 seconden weg op Discovery Channel (15) op TV+ Box

  • 11 februari 2025
  • 15 reacties
  • 360 keer bekeken

Fotomansje
Topper
Forum|alt.badge.img

Het geluid op Discovery (kanaal 15) valt onvoorspelbaar vaak voor 20 of soms meer seconden uit. Maakt niet uit op welk tijdstip van de dag. Ook in de verschillende geluidsinstellingen gebeurt het. Ik heb de tv+ met v10 en alles up to date. TV is een Sony Bravia en alles is bekabeld. Alle andere zenders zijn goed. 
Ik zie de topic ook van een jaar geleden, maar geen oplossing. Dus KPN los het nu eindelijk eens op. Overigens zie ik ook dat ZIGGO er last van heeft via hun kanaal 17.

Beste antwoord door TV Apps Team

Ik begrijp dat alles teruglezen niet te doen is, maar we hebben toch al lang en breed aangegeven dat de hele bron van deze audio storing op Discovery niet bij de klanten thuis zit? We dachten dat dat wel duidelijk was inmiddels, dat staat inmiddels buiten kijf. Zo niet, bij deze.

Jouw beschrijving hier wijkt behoorlijk af van de impact zoals we die kennen uit eigen testen en beschrijvingen van andere klanten. Dáár haak ik op in om te helpen dat te begrijpen en verklaren, want als er één klant is die dat zo anders ervaart, zijn er vast meer. Mede daarom is besloten → dolby vervangen door stereo want jouw beschreven impact is nog véél heftiger dan voorheen bekend.
De conscensus die bekend is, is dat het tot max 3 seconden stil kon zijn (afhankelijk van de thuis apparatuur) en dan weer meestal 10sec+ goed. En dat dan wel meerdere keren per minuut in de uren dat de storing het heftigst aanwezig was (recentelijk waren die storingsblokken naar de middag en avond verschoven, waardoor er weer veel reuring ontstond, óók logisch, in de nacht kijkt bijna niemand). We weten dat de ene TV er anders mee om kan gaan dan de andere, dus dat de impact wat verschilt per klant is op zich óók niet gek. Dat kunnen we inmiddels ook meten en komt overeen met die klachtomschrijvingen. 

Maar jouw beschrijving wijkte zó erg af (of misschien begrijp ik die verkeerd), dat dat opviel en interesse wekte. Daar is toch niets mis mee? Niet om jouw apparatuur de schuld te geven maar je ervaring te kunnen verklaren, je gaf ook daadwerkelijk tellingen, dat is heel waardevol en zijn we dankbaar voor. Details waar we altijd verlegen om zitten. Heeft die hardware invloed op hoe het in de huiskamer klinkt? Ja! Zelfs precies hetzelfde bitje wat om is gevallen bij álle klanten, klinkt niet precies hetzelfde in elke huiskamer.

En misschien zijn er ook wel meer mensen die afgelopen weken ook wel eens stukken van 10 of 20 seconden aanééngesloten geen audio hoorden op Discovery, maar dat niet als zodanig gemeld hebben. Aan die personen, graag melden zou ik zeggen.

Ik dacht meteen aan een 20+ jaar oude audio installatie die seconden nodig heeft voor een audio join, zoals we dat van sommige oude audio apparatuur kennen. Dat zou dit wellicht hebben kunnen verklaren. Elke korte onderbreking (zelfs van 0,2 sec) is in theorie dan een nieuwe join met als gevolg seconden lang geen audio achter díe apparatuur. Stel: 5 van zulke hele korte hikjes verdeeld over 10 seconden, zou dan voor ~13 seconden geen audio kunnen verzorgen, maar alleen achter die specifieke hardware; dat was de theorie. Audioapparatuur die het hikje alleen als hikje afspeelt, heeft in diezelfde 13 seconden ‘gewoon’audio, maar met 5 hele korte hikjes. Óók niet goed, maar wel een héél andere ervaring voor een identieke verstoring. 

Maar dat is het duidelijk niet, je hebt zowel een moderne TV als soundbar. Ik heb voor nu geen verklaring voor jouw ervaring, of wellicht begrijp ik die niet goed. Voor nu kunnen we er ook weinig meer me aangezien er nu stereo is en (ik neem aan) dat niet meer optreedt. 

Feit blijft, er zitten fouten in die dolby audio stream voor iedereen en als die eruit zijn, heeft niemand meer klachten (zoals op al die andere zenders die wel dolby audio hebben). Dus dat is de oplossing. Zo simpel is het. Waar die storingen vandaan komen is voor de klant ook niet interessant. De impact werd echter van dien aard dat we dus besloten dan maar dolby voorlopig niet meer aan te bieden (pleister). Of de kern van deze langlopende storing nou helemaal in de bron bij Discovery ligt of niet of deels, is in feite niet interessant voor de klant, correct. Maar sommige gebruikers vinden dat wél heel interessant om te weten en hebben zelfs geholpen met patronen ontdekken tussen verschillende providers. Die patronen zien we recentelijk niet meer of minder, de klachten wel bij ons, dus we zoeken wel degelijk in ons eigen domein ook. Vele vele uren wekelijks. Als het niet zo gecompliceerd was, hadden we het issue ook al lang verholpen.

Ook begrijpen we dat een storing hoog in de emotie kan komen te liggen, we zijn allemaal mensen.

Op het forum hebben helpen we elkaar door een storing beter te begrijpen. Jullie helpen ons met ervaringen te beschrijvingen waardoor sneller patronen zichtbaar zijn, wij doen een deurtje open waar mogelijk over details die je anders niet te horen krijgt. Ik hoop dat je begrip hiervoor kunt hebben en waarom de vragen werden gesteld die werden gesteld. 

Bekijk origineel

15 reacties

  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 11 februari 2025

Ik heb het zelfde probleem bij Discovery kanaal 15 sinds afgelopen week. Het geluid valt steeds weg na paar seconde. Hoop dat het snel wordt opgelost


  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 11 februari 2025

Zelfde probleem. Is blijkbaar al eerder aan de hand geweest als ik een eerdere reactie van kpn lees. Zou erg prettig zijn als dit zsm wordt opgelost  erg irritant :-)

 

Beste antwoord door TV Apps Team

Even navraag gedaan bij mijn collega's die hierover gaan: we hebben vorige week de mededeling gekregen vanuit Discovery dat het issue opgelost moet zijn. Dat geldt in dit geval ook voor andere telco's die dezelfde bron ontvangen. Dus ga uit van heel grof 1 juli (waarschijnlijk al eind juni ), daarna dient dit issue niet meer (structureel) voor te komen. Dat is de huidige status. 


Fotomansje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 12 februari 2025

Als Discovery zegt dat het is opgelost en vervolgens zegt KPN reken op eind juni of 1 juli, wat moet je dan geloven? Vanmorgen weer gekeken en het is niet om aan te horen. We betalen voor tv inmiddels een godsvermogen en dan mag je ook iets verwachten zoals een snelle oplossing. KPN ga aan het werk en los het “NU” op! Ik ben het helemaal zat en er bijna klaar mee!


  • Topper
  • 23 reacties
  • 12 februari 2025

Hier ook hetzelfde probleem. Ook uitgesteld kijken heeft last van wegvallend geluid om de zoveel seconden. Lijkt wel in het signaal naar KPN toe te liggen...?


Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • 623 reacties
  • 12 februari 2025

Het probleem zit in het Dolby geluid wat bij Discovery zelf ligt. Helaas kan de TV+ box alleen het Dolby geluid doorzetten. En als je stereo selecteer dan zet de TV+ box Dolby zelf om naar stereo dus blijf je het probleem houden. Bij de oudere TV ontvangers kan je wel apart het stereo geluid selecteren en dan is het probleem niet meer aanwezig.

Of je volgt dit stappenplan wat meer werk kost of KPN moet tijdelijk het Dolby geluid blokkeren en alleen stereo doorgeven.

De wens dat de TV+ box ook het originele stereo geluid op kan pakken wordt alleen maar groter.


Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 10757 reacties
  • 13 februari 2025

Hallo ​@Fotomansje, we zien inderdaad problemen met het geluid op Discovery Channel (kanaal 17). Het ​@TV Apps Team heeft een uitgebreide reactie gegeven in een ander topic over dit onderwerp:

 


Het is dus in onderzoek en er wordt hard gewerkt aan een oplossing.


Fotomansje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 13 februari 2025

Hallo ​@Jeroen van KPN, wat er in andere topics wordt gezegd of wordt gedaan, die heb ik wel gelezen. Het probleem speelt al minstens anderhalf jaar of meer en KPN doet er alles aan om het op te lossen? Geloven jullie het zelf nog? Nou ik niet en velen met met mij ook niet meer. Mijn mening is, jullie draaien er omheen, want de klanten blijven maar meldingen maken. Overigens is het kanaal 15 en niet 17. Ik en alle andere klanten betalen voor het pakket tv en gaan er dan vanuit dat het dan ook werkt, zonder storingen. Ergernissen gaan op den duur klanten kosten en dat zal toch niet de bedoeling zijn, of misschien toch wel. Ik lees hier en daar dat KPN het heeft over een paar dips per uur gaat. Ik kijk elke dag meerdere keren en op 12-02-2025 heb ik de dips en langere pauzes maar eens geteld. Kortere dips tot 10 sec in 1 uur waren 84 en dips die langer waren tot wel een minuut, 17 stuks. Het is daarom niet meer om aan te gluren.


TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+7
  • KPN TV apps
  • 337 reacties
  • 18 februari 2025
Fotomansje schreef:

Hallo ​@Jeroen van KPN, wat er in andere topics wordt gezegd of wordt gedaan, die heb ik wel gelezen. Het probleem speelt al minstens anderhalf jaar of meer en KPN doet er alles aan om het op te lossen? Geloven jullie het zelf nog? Nou ik niet en velen met met mij ook niet meer. Mijn mening is, jullie draaien er omheen, want de klanten blijven maar meldingen maken. Overigens is het kanaal 15 en niet 17. Ik en alle andere klanten betalen voor het pakket tv en gaan er dan vanuit dat het dan ook werkt, zonder storingen. Ergernissen gaan op den duur klanten kosten en dat zal toch niet de bedoeling zijn, of misschien toch wel. Ik lees hier en daar dat KPN het heeft over een paar dips per uur gaat. Ik kijk elke dag meerdere keren en op 12-02-2025 heb ik de dips en langere pauzes maar eens geteld. Kortere dips tot 10 sec in 1 uur waren 84 en dips die langer waren tot wel een minuut, 17 stuks. Het is daarom niet meer om aan te gluren.

Zulke impact hebben we ook nog niet eerder gelezen of zelf waargenomen. Welke hardware gebruik je achter welke ontvanger en met welke kabels aangesloten? Kennelijk is jouw setup dan dus érg gevoelig voor afwijkingen het Dolby signaal, of er is een andere verklaring voor (die we graag willen weten)

Hoe dan ook, vanaf de 14e feb geven we alleen stereo door op Discovery (kanaal 15), mede door je post, want die impact is nog weer vele malen erger. Dus voor nu zal dat probleem op Discovery niet meer te ervaren zijn.

Je hebt daar toevallig niet een video van gemaakt toen dat zo erg was? Tot een minuut géén audio… Wat definieer je onder korte en lange dip, want dat is wel cruciaal natuurlijk. Langer dan 2-3 sec een audio drop en dan weer even aan paar seconden audio hebben wij zelf niet waargenomen. Maar in die periode kon dit wel vele malen per minuut voorkomen. Soms met amper een paar sec tussen de ene en de volgende fout.

Als je met jouw setup naar een andere zender zappt, hoeveel seconden zit er tussen het daadwerkelijk zappen van de ontvanger en het moment dat je de eerste audio hoort uit je boxen? B.v. van NPO1 naar NPO2. Daar zijn we heel benieuwd naar, zou je dat willen meten met een stopwatch? Dat is mogelijk cruciale info in dit geval.
Liefst met de P+ of P- knop. Van NPO1 dan P+ drukken en timen vanaf indrukken van die knop, tot het moment dat de eerste audio van NPO2 te horen is. En dat dan een paar keer repeteren (tussen NPO1 en NPO2 wisselen) en dan al die waarden zouden dan ongeveer gelijk moeten zijn.


Fotomansje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 18 februari 2025

Beste TV apps team,

Ten tijde ik deze reactie geef ervaar ik geen drops/dips meer. Natuurlijk doordat jullie 14 februari hebben ingegrepen.

Verder vraag me geen technische dingen zoals hardware e.d. Ik gebruik alleen kabels geleverd door kpn die bij de apparatuur geleverd wordt. Alles is bekabelt en dus niets draadloos. Nieuwste kastje van TV+ en V10 modem. Sony Bravia van 1 jaar oud en soundbar Sony HT 5000.

Het zappen ervaar ik soms dat het wel erg lang duurt en een andere keer is het er zo. Ik moet ook geregeld (2 a 3x p mnd) een herstart doen, omdat een en ander vast loopt. alles van de stroom en kabeltjes eruit. Ik in het verleden vaak over geklaagd en meestal opgelost. Misschien is het kastje waar de glasvezel in binnenkomt wel de schuldige. Ik weet het niet en bel er ook niet meer over. Altijd weer die domme vragen van klantenservice van is alles bekabeld, wilt u ze er allemaal eens uithalen en na 10 seconden weer aansluiten? Stroom er overal van af halen en er weer op. Schijnbaar ligt het altijd aan de klant, maar nooit bij kpn zelf.    


TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+7
  • KPN TV apps
  • 337 reacties
  • 18 februari 2025

Dank, helder. Sony HT-A5000 vermoedelijk dan dus? En die is aangesloten met HDMI op de TV? Of is deze soundbar direct aangesloten met een optische kabel met het TV+ boxje? Maar verder dus heel moderne apparatuur, dan is het me eigenllijk een raadsel waarom er langer dan een paar seconden geen audio zou zijn zoals bij anderen. Maargoed, voor nu door de aanpassing verleden tijd.


Fotomansje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 18 februari 2025

TV Apps Team,

De HT-A5000 is aangesloten met HDMI op de tv. Ik heb hem wel eens losgekoppeld en dat maakte dan geen verschil. Dat raadsel was tot voor kort ook hier.

Toch de vraag, kan de aansluiting met de glasvezel hierin een rol spelen? Misschien dat daar iets niet helemaal in de haak is.


TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+7
  • KPN TV apps
  • 337 reacties
  • 18 februari 2025
Fotomansje schreef:

TV Apps Team,

De HT-A5000 is aangesloten met HDMI op de tv. Ik heb hem wel eens losgekoppeld en dat maakte dan geen verschil. Dat raadsel was tot voor kort ook hier.

Toch de vraag, kan de aansluiting met de glasvezel hierin een rol spelen? Misschien dat daar iets niet helemaal in de haak is.

Zeg nooit nooit in dit vak, maar eigenlijk uitgesloten. Tot aan de decoder (in je TV+ ontvanger), zijn het nulletjes en eentjes over jouw glasvezel en daarbij zitten audio en video in dezelfde transport stream. Het enige wat daarmee kan gebeuren is dat er nulletjes en eentjes omvallen/kwijtraken. Je glasvezel/het netwerk heeft echter dan geen flauw benul of het de nulletjes en eentjes zijn die video pakketjes bevatten of dat die audio bevatten, die dan misgaan. Alleen dat ze missen, niet welke info die pakketjes dragen (omdat het in één en dezelfde transportstream zit). 
De hoeveelheid data (nulletjes en eentjes) nodig voor elke seconde audio is een fractie van de hoeveelheid die nodig is voor elke seconde video. Een factor 20 of veel meer doorgaans. Als er veel nulletjes en eentjes omvallen/kwijtraken (willekeur) en dat dan dan precies alleen data is die audio zou bevatten, en dat keer op keer op keer op keer is dan praktisch nul. 
Je zou dan ook heel veel beeldverstoringen moeten ervaren namelijk aangezien dat willekeur is. ‘In a nutshell’ is dit, het ligt nog wel stuk gecompliceerder.

Maar dank voor de info, al blijft het voor nu onduidelijk waarom die impact zo groot was in de setup met die Sony HT-A5000.


Fotomansje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 19 februari 2025

Begrijp ik het nu dat de soundbar de schuld krijgt? Als deze er niet aan hangt, waren de drops er ook. Ik heb de telling gedaan puur met geluid op de tv. Dus soundbar losgekoppeld.


TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+7
  • KPN TV apps
  • 337 reacties
  • Antwoord
  • 19 februari 2025

Ik begrijp dat alles teruglezen niet te doen is, maar we hebben toch al lang en breed aangegeven dat de hele bron van deze audio storing op Discovery niet bij de klanten thuis zit? We dachten dat dat wel duidelijk was inmiddels, dat staat inmiddels buiten kijf. Zo niet, bij deze.

Jouw beschrijving hier wijkt behoorlijk af van de impact zoals we die kennen uit eigen testen en beschrijvingen van andere klanten. Dáár haak ik op in om te helpen dat te begrijpen en verklaren, want als er één klant is die dat zo anders ervaart, zijn er vast meer. Mede daarom is besloten → dolby vervangen door stereo want jouw beschreven impact is nog véél heftiger dan voorheen bekend.
De conscensus die bekend is, is dat het tot max 3 seconden stil kon zijn (afhankelijk van de thuis apparatuur) en dan weer meestal 10sec+ goed. En dat dan wel meerdere keren per minuut in de uren dat de storing het heftigst aanwezig was (recentelijk waren die storingsblokken naar de middag en avond verschoven, waardoor er weer veel reuring ontstond, óók logisch, in de nacht kijkt bijna niemand). We weten dat de ene TV er anders mee om kan gaan dan de andere, dus dat de impact wat verschilt per klant is op zich óók niet gek. Dat kunnen we inmiddels ook meten en komt overeen met die klachtomschrijvingen. 

Maar jouw beschrijving wijkte zó erg af (of misschien begrijp ik die verkeerd), dat dat opviel en interesse wekte. Daar is toch niets mis mee? Niet om jouw apparatuur de schuld te geven maar je ervaring te kunnen verklaren, je gaf ook daadwerkelijk tellingen, dat is heel waardevol en zijn we dankbaar voor. Details waar we altijd verlegen om zitten. Heeft die hardware invloed op hoe het in de huiskamer klinkt? Ja! Zelfs precies hetzelfde bitje wat om is gevallen bij álle klanten, klinkt niet precies hetzelfde in elke huiskamer.

En misschien zijn er ook wel meer mensen die afgelopen weken ook wel eens stukken van 10 of 20 seconden aanééngesloten geen audio hoorden op Discovery, maar dat niet als zodanig gemeld hebben. Aan die personen, graag melden zou ik zeggen.

Ik dacht meteen aan een 20+ jaar oude audio installatie die seconden nodig heeft voor een audio join, zoals we dat van sommige oude audio apparatuur kennen. Dat zou dit wellicht hebben kunnen verklaren. Elke korte onderbreking (zelfs van 0,2 sec) is in theorie dan een nieuwe join met als gevolg seconden lang geen audio achter díe apparatuur. Stel: 5 van zulke hele korte hikjes verdeeld over 10 seconden, zou dan voor ~13 seconden geen audio kunnen verzorgen, maar alleen achter die specifieke hardware; dat was de theorie. Audioapparatuur die het hikje alleen als hikje afspeelt, heeft in diezelfde 13 seconden ‘gewoon’audio, maar met 5 hele korte hikjes. Óók niet goed, maar wel een héél andere ervaring voor een identieke verstoring. 

Maar dat is het duidelijk niet, je hebt zowel een moderne TV als soundbar. Ik heb voor nu geen verklaring voor jouw ervaring, of wellicht begrijp ik die niet goed. Voor nu kunnen we er ook weinig meer me aangezien er nu stereo is en (ik neem aan) dat niet meer optreedt. 

Feit blijft, er zitten fouten in die dolby audio stream voor iedereen en als die eruit zijn, heeft niemand meer klachten (zoals op al die andere zenders die wel dolby audio hebben). Dus dat is de oplossing. Zo simpel is het. Waar die storingen vandaan komen is voor de klant ook niet interessant. De impact werd echter van dien aard dat we dus besloten dan maar dolby voorlopig niet meer aan te bieden (pleister). Of de kern van deze langlopende storing nou helemaal in de bron bij Discovery ligt of niet of deels, is in feite niet interessant voor de klant, correct. Maar sommige gebruikers vinden dat wél heel interessant om te weten en hebben zelfs geholpen met patronen ontdekken tussen verschillende providers. Die patronen zien we recentelijk niet meer of minder, de klachten wel bij ons, dus we zoeken wel degelijk in ons eigen domein ook. Vele vele uren wekelijks. Als het niet zo gecompliceerd was, hadden we het issue ook al lang verholpen.

Ook begrijpen we dat een storing hoog in de emotie kan komen te liggen, we zijn allemaal mensen.

Op het forum hebben helpen we elkaar door een storing beter te begrijpen. Jullie helpen ons met ervaringen te beschrijvingen waardoor sneller patronen zichtbaar zijn, wij doen een deurtje open waar mogelijk over details die je anders niet te horen krijgt. Ik hoop dat je begrip hiervoor kunt hebben en waarom de vragen werden gesteld die werden gesteld. 


Fotomansje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 19 februari 2025

Door deze uitleg begrijp ik het beter. Bedankt. Eerder vroeg je ook nog om even op te nemen, de overschakeling van npo1 naar npo2. Heb dit inmiddels gedaan en geluid heeft daarin 3 á 4 seconden voor nodig. Daar heb ik vooralsnog geen moeite mee. Heb wel eens gehoord dat Sony tv’s iets langer werk hebben als andere merken.


Reageer