Skip to main content
Beantwoord

Oplossing voor probleem dat geluid verlaagd wordt na overschakelen op optische uitgang (KPN TV+)

• 28 februari 2025
  • 3 reacties
  • 35 keer bekeken

Gegeven:

TV-ontvanger (Sagemcom type: DIW7022) is via HDMI aangesloten op TV om televisie te kunnen kijken.

TV-ontvanger is ook via optical aangesloten op een converter*. Van converter naar versterker met aux-ingang (tulp) om radio te kunnen luisteren.

TV aan, dan 100% volume uit TV en versterker. TV uit, dan halveert het geluid van de versterker.

* Converter: Optisch naar tulp stereo.

Gevraagd:

Continue vol optisch uitgangssignaal.

Oplossing:

Van Dolby Vision naar HDR10 via:
Drukt op het huisje op de afstandsbediening van KPN.
1. Ga naar het tandwieltje rechts bovenin.
2. Ga naar 'Apparaat' (open algemene instellingen).
3. Ga naar 'Apparaatvoorkeuren'.
4. Ga naar 'Weergave en geluid'.
5. Ga naar 'Schermresolutie'.
6. Ga naar 'HDR prioriteit'.
7. Ga naar naar 'HDR10'.
8. U krijgt nu een tekst in beeld. Druk op het pijltje naar rechts en klik op de OK-knop.

Vr. 28-02-2025

Beste antwoord door Martin_H

@JanD gaf aan dat je ook, ik neem aan tegen de afstandsbediening, ‘geluid maximaal’ kan zeggen. Ik ben dit gaan testen. De DIW7022 heb ik terug laten zetten naar de fabrieksinstellingen. Geprobeerd om de stappen te volgen die ik eerder beschreef. Dit gaf, tot mijn verbazing, niet meer het gewenste resultaat. Conclusie was dat ​@JanD echt het verschil moest gaan maken.

Wat wel telkens werkte was:

• Terug naar de fabrieksinstellingen*.
  • Tijdens de setup aangeven dat spraakcommando’s gebruikt mogen worden.
  • TV uitgedaan, want anders werkt het niet, en geluid via de aux naar de versterker. (Ik hoorde de zender Sky Radio.)
  • Op de afstandsbediening gedrukt en wel op het knopje met het blauwe/rode/oranje bolletje. Ca. 3 seconden gewacht (om er “zeker” van te zijn dat ik mocht gaan praten) en toen ‘geluid maximaal’ gezegd. Daarna hoorde ik via de luidsprekers dat mijn verzoek was geaccepteerd.
  • Daarna TV aan of uit, het maakt nu geen verschil met het signaal naar de aux-ingang. Met andere woorden: Opgelost en dankjewel ​@JanD.

* Instellingen, Apparaat, Apparaatvoorkeuren, Over, Terugzetten op fabrieksinstellingen

Bekijk origineel

3 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8361 reacties
  • 28 februari 2025

Beste ​@Martin_H een andere oplossing is tegen de DIW te 'zeggen’: geluid maximaal, dan wordt het geluidsvolume binnen de DIW op maximaal gezet voor alle uitgangen.

MelskeH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 165 reacties
  • 1 maart 2025

OP de afstand bediening kan je instellen welk apparaat het geluid regelt. Ook kan je via de HDMI van de DIV7022 naar de versterker gaan. Die zal toch wel meerdere HDMI ingangen hebben.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • Antwoord
  • 18 maart 2025

@JanD gaf aan dat je ook, ik neem aan tegen de afstandsbediening, ‘geluid maximaal’ kan zeggen. Ik ben dit gaan testen. De DIW7022 heb ik terug laten zetten naar de fabrieksinstellingen. Geprobeerd om de stappen te volgen die ik eerder beschreef. Dit gaf, tot mijn verbazing, niet meer het gewenste resultaat. Conclusie was dat ​@JanD echt het verschil moest gaan maken.

Wat wel telkens werkte was:

• Terug naar de fabrieksinstellingen*.
  • Tijdens de setup aangeven dat spraakcommando’s gebruikt mogen worden.
  • TV uitgedaan, want anders werkt het niet, en geluid via de aux naar de versterker. (Ik hoorde de zender Sky Radio.)
  • Op de afstandsbediening gedrukt en wel op het knopje met het blauwe/rode/oranje bolletje. Ca. 3 seconden gewacht (om er “zeker” van te zijn dat ik mocht gaan praten) en toen ‘geluid maximaal’ gezegd. Daarna hoorde ik via de luidsprekers dat mijn verzoek was geaccepteerd.
  • Daarna TV aan of uit, het maakt nu geen verschil met het signaal naar de aux-ingang. Met andere woorden: Opgelost en dankjewel ​@JanD.

* Instellingen, Apparaat, Apparaatvoorkeuren, Over, Terugzetten op fabrieksinstellingen