Skip to main content
Beantwoord

Kan je televisie kijken zonder DVS en SuperWifi?

• 3 maart 2025
  • 13 reacties
  • 132 keer bekeken

Subaron09
Topper
Forum|alt.badge.img

Goedenavond,

Al meer dan 10 jaar ben ik een tevreden klant van KPN. Dit vooral vanwege de toen veel betere en klantvriendelijke service vergeleken met mijn toen vorige aanbieder.

7 jaar geleden ben ik verhuist. Een monteur heeft toen keurig alles weer voor ons geïnstalleerd en de juiste apparaten beschikbaar gesteld om ook overal gebruik van de kunnen maken.

Voor onze tv ontvanger op de 1e verdieping is toen gebruik gemaakt van het DVS650 systeem icm de Aris vip2952 ontvanger. Dit heeft altijd goed gewerkt en dus geen reden gehad om mij verder te verdiepen.

Helaas is afgelopen week één van de DVS punten overleden door een stroomstoring. Geen tv boven meer dus. Nu durf ik niet met zekerheid te zeggen maar in mijn beleving hebben wij die DVS punten toen gewoon gekregen. Nu hoopte ik deze dus om te kunnen ruilen voor een werkende. Helaas na telefonisch contact te hebben gehad en daarna verwezen naar een winkel bleek dit niet zo vanzelfsprekend te zijn. 

De DVS is een koop product en als deze stuk gaat buiten de garantie periode dan moet je zelf een nieuwe kopen. Dit vond ik lastig omdat ik in de veronderstelling ben dat ik deze gekregen heb om überhaupt gebruik te kunnen maken van de producten die ik al had. 

Ook werd mij meermaals verteld dat het hele DVS systeem al verouderd en achterhaald is. Toch wilde ze in de winkel alsnog dat ik €39,95 betaalde voor 1 dvs650 punt. Dit vond ik eigenlijk al te veel voor een verouderd systeem. 

Andere optie is superwifi punten. Huren €2,50 per stuk per maand of €60 per stuk eenmalig. Dit moest ik even laten inwerken want dat vond ikzelf op dat moment wel weer een behoorlijke uitgave.

Dus eerst maar even verdiepen. Ik had natuurlijk allang gezien dat er al nieuwere modems beschikbaar zijn, nieuwe tv ontvangers ect. Maar wat ik had werkte dus had mij er tot op heden nog weinig in verdiept. 

Nu zag ik dat het televisie abbonement tegenwoordig tv+ word genoemd en hier horen zover ik kan lezen de nieuwe tv+ boxen bij met Android en cromecast. In december 2024 mijn oude hussel abbonementje verlengd en nu zie ik dat het volgens mij standaart al tv+ is. Stiekem hopende dat ik met dit verlengen ook tv+ had en nooit de nieuwe ontvangers heb gekregen. Maar helaas nog steeds het oude hussel abbonement. 

Wel voor zover ik kan zien voor dezelfde prijs als een nieuwe abbonement hier beginnen bij mij toch wat vragen te komen. 

Toevallig vandaag een mailtje dat alles weer een tikkeltje duurder word gekregen. Het bedrag van beide ontvangers gaan met €1 omhoog. 

Dus ondanks dat ik een ouder model heb, zonder cromecast (die ikzelf heb aan moeten schaffen) en zonder Android systeem waardoor ik weer met 2 afstandsbedieningen moet werken 1 voor tv apps en 1 voor kpn tv kijken (ik kan niet overweg met die samsung bediening, mis de cijfers en een aantal andere functies) ik toch net zoveel betaal als iemand met een nieuwer model met deze functies.

Ook zie ik dat de nieuwere ontvangers de tv+ boxen via WiFi verbonden kunnen worden met het 12 modem. Als zijn berichten hierover nog wat sceptisch betekend dit eigenlijk geen kosten voor een DVS systeem of superwifi punten. Spullen die je als trouwe ouwe klant dus wel zelf zou moeten aanschaffen. 

En ik ken de berichten ook wel ouwe klanten worden niet eerlijk behandeld, maar ze krijgen andere voordeeltjes bla bla. 

Ik hoef geen actie die nieuwe klanten lokt ofzo. Maar ik vind het niet eerlijk dat ik vanwege een stroomstoring nu apparatuur moet aanschaffen of mijn abbonement moet verhogen om gebruik te maken van diensten/technieken die nieuwe klanten eigenlijk voor zelfs een lager bedrag gewoon toegestuurd krijgen.

Dit was mijn naslagwerk graag jullie mening of reactie.

Dank

Beste antwoord door PeterG

In december 2024 mijn oude hussel abbonementje verlengd en nu zie ik dat het volgens mij standaart al tv+ is.

Helaas kun je dat tot december 2026 niet verlengen naar TV+.

De Arris heeft LAN verbinding nodig. Dat kan met Powerline adapters, ze bestaan van verschillende merken, of via een SuperWifi. Verbinding met modem is dan via wifi, de Arris sluit je bekabeld aan op deze SuperWifi.

ANDERE OPTIE.

Hoe recent is je SMART televisie? Die is met wifi te verbinden en daarin kun je de app van kpn gebruiken. Samsung (v.a. 2019) of LG (v.a. 2020). Of een toestel of zelf aan te schaffen streamingbox met Android TV of Google TV. Die losse streamers werken ook allemaal via wifi. 

Ik gebruik tegenwoordig in de slaapkamer een Google TV streamer via wifi. In plaats van voorheen de Arris VIP2952 via DVS. 

Bekijk origineel

13 reacties

• 3346 reacties
  • 3 maart 2025

Dat je die DVS toen gratis gekregen hebt is heel fijn. Maar ze zijn wel gewoon jouw eigendom geworden. Het zijn geen leen of huur apparaten. Ze zijn je eigendom. Dus buiten de garantie stuk is zelf op eigen kosten vervangen. 

Sinds een paar weken verkoopt KPN ze niet meer begreep ik pas van hier op het forum. 

Subaron09
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 3 maart 2025

Dag ​@Marlon92 

Dit heb ik ook begrepen. En ook wel begrip voor maar inmiddels is de techniek al zover ontwikkeld dat deze dvs of zelf superwifi punten niet eens meer nodig zijn. 

Waarom zouden mensen met oudere apparatuur deze middelen moeten aanschaffen terwijl dat bij nieuwere niet eens nodig is?

• 3346 reacties
  • 3 maart 2025
Subaron09 schreef:

Dag ​@Marlon92 

Dit heb ik ook begrepen. En ook wel begrip voor maar inmiddels is de techniek al zover ontwikkeld dat deze dvs of zelf superwifi punten niet eens meer nodig zijn. 

Waarom zouden mensen met oudere apparatuur deze middelen moeten aanschaffen terwijl dat bij nieuwere niet eens nodig is?

Omdat jij die nieuwere apparatuur niet hebt. En ook niet gaat krijgen gedurende de contractperiode. 

De nieuwe TV+ ontvanger zit gekoppeld aan het nieuwe TV+ abonnement. Jij hebt dat abonnement niet. Dus die TV+ ontvanger kan jij ook niet krijgen. 

Misschien kan je via marktplaats voor een klein prijsje een andere DVS aanschaffen. 

Subaron09
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 3 maart 2025

@Marlon92 dit klopt, ik heb een ouder abbonementsvorm. Maar zover ik kan achterhalen is dit abbonement zonder deze functies en met verouderde apparatuur net zo duur als een nieuw abbonement. 

Alleen moet het oudere abbonement er nog extra apparatuur bij huren of kopen waardoor dit zelfs nog duurder word.

• 3346 reacties
  • 3 maart 2025
Subaron09 schreef:

@Marlon92 dit klopt, ik heb een ouder abbonementsvorm. Maar zover ik kan achterhalen is dit abbonement zonder deze functies en met verouderde apparatuur net zo duur als een nieuw abbonement. 

Misschien nog wel duurder zelfs.

Subaron09 schreef:

Alleen moet het oudere abbonement er nog extra apparatuur bij huren of kopen waardoor dit zelfs nog duurder word.

Ja dat kan gebeuren. Het is zoals het is.

KPN is een commercieel bedrijf. Geen liefdadigheidsinstelling die het beste met jouw voor heeft. Bedenk dat even heel goed.

Je hebt zelf dat oude abonnement verlengd. Nu zit je er aan vast met bijbehorende apparatuur. Gedurende de contractperiode. Ik kan er ook niks aan doen. Ik ben maar gewoon klant net als jij. 

Subaron09
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 3 maart 2025

@Marlon92 dank je voor jouw reacties. Uiteindelijk draait het allemaal om de centen en dit begrijp ik allemaal heel goed. 

Ik heb dit bericht geplaatst om mijn persoonlijke mening en ideeen hierover te geven en te horen wat anderen hiervan vinden.

Van jou had ik ook niet een oplossing verwacht hoor. 

Nog een prettige avond. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 102 reacties
  • 3 maart 2025

Ethernet kabel trekken naar je modem is een andere optie, maar waarschijnlijk lastiger naar een andere verdieping…

• 386 reacties
  • 3 maart 2025

Op marktplaats staan diverse dvs650.
extra info Kennisbank: De Draadloze Verbindingsset [DVS]

Subaron09
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 4 maart 2025

@Wartywolfs  ​@VwDt 

Dank voor jullie ideeën, kabel trekken gerust aan gedacht maar eigenlijk geen optie.

Marktplaats, dat kan heel goed. 

Maar dat is niet echt waar mijn bericht om gaat.

Waar het mij om gaat is dat ik als trouwe klant van alles aan de hand moet halen zoals kabels trekken of extra apparatuur moet aanschaffen waardoor ik uiteindelijk na mijn idee meer voor betaal.

Terwijl KPN de apparatuur al beschikbaar heeft en uitdeelt waarbij dit niet meer nodig is.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 83 reacties
  • 5 maart 2025
VwDt schreef:

Op marktplaats staan diverse dvs650.

Het hoeft natuurlijk niet specifiek een KPN DVS 650 Powerline te zijn.
Powerline/Homeplug adapters van andere fabrikanten zijn met elkaar te combineren.

Zelf heb ik hier ook Powerline adapters/WiFI-AP’s van diverse merken (KPN/Devolo/TP-Link enz.) gecombineerd.

Er zijn wel enkele uitzonderingen zoals de Ziggo Powerline boosters.
Deze zijn niet compatible met de standaard Powerline/Homeplug adapters en kan je dus beter laten liggen als je die tegenkomt in de kringloop. 😏

PeterG
Superuser
  • 61140 reacties
  • Antwoord
  • 5 maart 2025

In december 2024 mijn oude hussel abbonementje verlengd en nu zie ik dat het volgens mij standaart al tv+ is.

Helaas kun je dat tot december 2026 niet verlengen naar TV+.

De Arris heeft LAN verbinding nodig. Dat kan met Powerline adapters, ze bestaan van verschillende merken, of via een SuperWifi. Verbinding met modem is dan via wifi, de Arris sluit je bekabeld aan op deze SuperWifi.

ANDERE OPTIE.

Hoe recent is je SMART televisie? Die is met wifi te verbinden en daarin kun je de app van kpn gebruiken. Samsung (v.a. 2019) of LG (v.a. 2020). Of een toestel of zelf aan te schaffen streamingbox met Android TV of Google TV. Die losse streamers werken ook allemaal via wifi. 

Ik gebruik tegenwoordig in de slaapkamer een Google TV streamer via wifi. In plaats van voorheen de Arris VIP2952 via DVS. 

Subaron09
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 5 maart 2025

@PeterG mijn SMART tv is vrij recent. Alleen ben ik er zelf nog niet zo smart mee haha. Maar dit is wel iets wat ik interresant vind om eens in de duiken bedankt voor de tip.

PeterG
Superuser
  • 61140 reacties
  • 5 maart 2025

Geen tv boven meer dus.

Ik doel dus met name op dié tv natuurlijk. Waar je nu niet meer kunt kijken wegens defecte DVS.

Reageer