Skip to main content
Antwoord

KPN TV+ box draadloos aangesloten via Box 12 en SuperWifi 1

• April 21, 2025
  • 8 reacties
  • 193 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

KPN TV+ box gekoppeld aan wifi in combinatie met Box 12 en SuperWifi 1

Mijn internet werkt al enige weken stabiel na de instellingen aangepast te hebben in Box 12 en de twee SuperWifi 1 met de laatste uitgebrachte softwareversie.

Mijn twee TV's heb ik al jaren middels een verbindingsset aangesloten, eerst de DVS 650 en de laatste jaren met de DVS 1200, werkt redelijk zelfs met multicast.

Ik heb nu de twee KPN TV+ boxen via wifi gekoppeld en de verbindingsset DVS 1200 er tussen uitgehaald, dit omdat de combinatie m.i. niet meer wordt ondersteund door KPN.

Ik lees dat KPN een draadverbinding beter vindt, dat begrijp ik. Maar kabels trekken is nog geen optie voor mij.

De KPN vermeldt ook dat de combinatie, Box 12, SuperWifi 2 en KPN TV+ box via wifi gekoppeld ook wordt ondersteund.

Opmerking:

Op dit moment werkt mijn gekozen configuratie goed en ik ga het afwachten of het zo blijft.

Ik ben wel benieuwd wat de technische verschillen zijn tussen Superwifi 1 en 2,  in mijn situatie.

Beste antwoord door Klopt

De combinatie KPN TV+ Box en SuperWifi 1 is niet geweldig (eerder slecht), het ging enige dagen goed zelfs met multicast. Terug gezet naar unicast en dat ging beter, een paar storingen.

Ik schreef al eerder dat ik van de DVS 1200 af wilde voor mijn twee TV's. Het werkte wel redelijk met die DVS 1200 kastjes al die jaren, maar als het stoorde dan was je uren bezig om het weer goed te krijgen, wat je gedaan had om het weer goed te krijgen was altijd onduidelijk.

Ik ben gisteren overgestapt naar SuperWifi 2 (2 stuks huur).

Modem gereset en de twee SuperWifi's gekoppeld, beide draadloos. Mijn oude PC “zag” het wifi signaal niet en die heb dan ook maar direct bedraad gekoppeld aan de Superwifi 2 die in de buurt stond, zelfs beter dan voorheen.

E.e.a. werkt nu goed, maar weer even afwachten. Ik kan altijd nog naar unicast.

Wat mij wel opvalt is dat één van de SuperWifi 2 wel goed werkt, maar af en toe koppelt een apparaat er mee. Het lijkt wel willekeur, het is niet zo dat meestal de kortste afstand gekozen wordt door de apparatuur. Eén SuperWifi 2 is populair en toch verder weg van de apparatuur.

Tot zover, we gaan het zien.

Wat zal ik doen met de 2 DVS 1200 kastjes en de 2 SuperWifi 1 ?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

• April 21, 2025

De Superwifi 1 ondersteund geen "multicast tot unicast" en dan zal de TV+ Box in unicast werken, ook als deze in multicast staat ingesteld. bron

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • April 21, 2025

Beste is natuurlijk met UTP kabels.

Dan heb je geen enkele storing of probleem en werkt het altijd perfect.

WIFI (draadloos) gaat altijd via de lucht en soms kan je daar een storing in krijgen (ook als is die kans klein). Maar op (met) tv beeld zie je het heel snel als er een storing is.

Als dat niet mogelijk is (UTP kabel trekken), dan kan je het beste 1 Super WIFI 2 kopen of huren.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 21, 2025

Verder ondersteunt de SW#1 geen wifi6 ax, hetgeen de SW#2 wel doet.

Zie onderstaand een kaartje van de door KPN ondersteunde aansluitmogelijkheden ​@Klopt :

en

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Klopt, ik hoop dat je verder gekomen bent met de informatie en suggesties hierboven!

Nog even als aanvulling voor wat de manieren van aansluiten betreft, en meer informatie daarover, kijk dan ook eens hier:

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 24, 2025

Die link had ik dus ook in mijn reactie al gegeven ​@Alexandra van KPN 😉

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • April 25, 2025

De combinatie KPN TV+ Box en SuperWifi 1 is niet geweldig (eerder slecht), het ging enige dagen goed zelfs met multicast. Terug gezet naar unicast en dat ging beter, een paar storingen.

Ik schreef al eerder dat ik van de DVS 1200 af wilde voor mijn twee TV's. Het werkte wel redelijk met die DVS 1200 kastjes al die jaren, maar als het stoorde dan was je uren bezig om het weer goed te krijgen, wat je gedaan had om het weer goed te krijgen was altijd onduidelijk.

Ik ben gisteren overgestapt naar SuperWifi 2 (2 stuks huur).

Modem gereset en de twee SuperWifi's gekoppeld, beide draadloos. Mijn oude PC “zag” het wifi signaal niet en die heb dan ook maar direct bedraad gekoppeld aan de Superwifi 2 die in de buurt stond, zelfs beter dan voorheen.

E.e.a. werkt nu goed, maar weer even afwachten. Ik kan altijd nog naar unicast.

Wat mij wel opvalt is dat één van de SuperWifi 2 wel goed werkt, maar af en toe koppelt een apparaat er mee. Het lijkt wel willekeur, het is niet zo dat meestal de kortste afstand gekozen wordt door de apparatuur. Eén SuperWifi 2 is populair en toch verder weg van de apparatuur.

Tot zover, we gaan het zien.

Wat zal ik doen met de 2 DVS 1200 kastjes en de 2 SuperWifi 1 ?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • April 25, 2025

I.v.m. multicast, kan je de Super Wifi 2 het beste de eerste bekabeld aansluiten op de Experiabox V10

Dan werkt het beter.

De DVS1200 en SuperWifi1, probeer ze verkopen via Marktplaats. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 5, 2025

Tenslotte:

Een en ander werkt goed, 2 × KPN TV+ boxjes middels wifi gekoppeld, V12 modem, 2 × draadloos SuperWifi 2,  multicast en een aantal draadloos gekoppelde apparaten (enkele 2.4).

Na enige dagen hebben de apparaten zich verdeeld over de wifi punten.