Skip to main content
Beantwoord

Na recente update lukt terugspoelen/terugkijken etc. niet meer

• June 11, 2025
  • 19 reacties
  • 213 keer bekeken

Ik gebruik KPN TV op mijn laptop, als ik in het buitenland ben. Ik stream dan een opgenomen programma via Chromecast naar mijn tv. Dat doe ik al enkele jaren, en zonder problemen.

Nu echter (misschien ineens na recente updates, al weet ik niet welke dan), ervaar ik daarmee problemen. Kon ik eerder gewoon “doorspoelen” en op een ander moment van de opgenomen uitzending verder kijken, of juist even terugspoelen, dat lukt niet meer, en nu springt het voortgangsrondje in het balkje onderin het scherm dadelijk terug naar het begin van de opgenomen uitzending en moet ik dus eerst weer het hele stuk doorploegen tot ik daar ben waar ik al was.

Annex hiermee is dat ik, als ik in het menuutje ben, wel een uitzending kan kiezen, maar dan niet meer de mogelijkheid zie (zoals eertijds dus wel) om de uitzending “vanaf het begin terug te kijken”. Dus, bijvoorbeeld: om 18.00 uur begint het Journaal. Ik schakel in om 18.10 uur en wil dan gewoon kijken vanaf het begin van die uitzending om 18.00 uur. Maar dat kan dus niet meer.

Wat valt hieraan te doen?

Beste antwoord door Katana321

@FRF Wat betreft het doorspoelen, daar loop ik op sommige momenten ook tegenaan. In dit antwoord kun je lezen waar het vanaf hangt of het doorspoelen wel of niet lukt.

Het verschil zit hem erin dat je wanneer je de opname start in de eerste ~20 minuten nadat het programma zijn gids eindtijd bereikt heeft, je inderdaad niet verder vooruit kan spoelen (op de commericiële kanalen) in de huidige TV+ apps. Zeer waarschijnlijk wordt de logica toegepast voor Terugkijken in die 20 minuten.

Admin: quote toegevoegd voor volledigheid

19 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 11, 2025
  1. Welk programma gebruik je op de laptop?
  2. Stream je via de laptop of met mobiel naar de Chromecast?
  3. Welke Chromecast heb je? 
  4. Is het terugkijken via de gids of een opgenomen programma (er staat opgenomen, maar voor de zekerheid)?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 11, 2025

Hartelijk dank voor uw reactie.

Mijn antwoorden:

1. Chrome
  2. Meestal via de iPad, soms via de iPhone en soms ook via MacBook
  3. Ik heb Chromecast model NC2 6A5 1600
  4. Ik ga in de KPNapp naar “gids” en probeer dan terug te kijken of ik ga naar “opgeslagen” en probeer dan een opname af te spelen.

En dan doen zich de genoemde problemen voor. Vanavond kwam daar ineens ook nog bij dat een programma dat op”opnemen” gezet had, niet was opgenomen, maar dat ik het wel via “gids” kon terugkijken. Op de pagina die verscheen op mijn iPad zag ik het programma staan (en ik kon dus kijken), maar ook zag ik eronder aangegeven de volgende uitzendingen van hetzelfde programma, en dat die dus als “gepland” vermeld stonden. Echter in de gids zag ik niet dat zij zouden worden opgenomen. Vreemd!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 12, 2025

Punt 2. Er zijn sinds een aantal weken problemen met casten van Apple naar een Google Chromecast met KPN TV. Het ligt niet aan je apparaten. 

Die model code staat op Chromecast versie 2, maar ook versie 3. Beide nog de zwarte. Daar valt dus niet uit af te leiden welke je hebt.

Zwarte met Google Chrome symbool = versie 2.

Die met de letter G = versie 3.

https://www.androidplanet.nl/tips/welke-chromecast-heb-ik/

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2025

Ook u veel dank voor uw bericht. Ik heb Chromecast 2e generatie 2015 als ik kijk naar het lijstje op www.androidplanet (modelnummer NC2-6A5). Maar als ik kijk naar het logo dan zou het Chromecast derde generatie 2018 zijn gezien het kleine logo midden op het apparaatje. Ik weet het dus niet zeker…

Ik neem aan dat wat op www.androidplanet staat in dit geval ook geldt voor Apple?!

Indien het veel voorkomend is, wat kan ik dan misschien doen? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 12, 2025

Op de laptop zelf, zonder casten, lukt spoelen enzo wel neem ik aan.

En ik zou niet weten welke recente update (titel) je bedoelt. De website tv.kpn.com is al heel lang niet meer geüpdate. 

Tip: ik casten meestal niet vanaf de laptop. Ik verbond hem met hdmi met de televisie. 

➡ Er zijn momenteel problemen met casten naar chromecast. Apple producten zijn meer getroffen dan Android en Windows. Het is in onderzoek. 

Reactie van kpn moderator 2 uur geleden in ander topic 

Versie 2

Versie 3

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2025

Mijn apparaatje komt overeen met de tweede foto hierboven.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2025

Ja, doorspoelen, zonder casten, lukt op de iPad wèl. Ik neem aan op de laptop ook. Dus, inderdaad, het probleem moet dan toch bij het casten naar Chromecast zitten.

Wat de updates van KPN betreft, dat zijn er vele, bijna elke week wel eentje. Maar dat heeft er niets mee te maken?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 12, 2025

Wat de updates van KPN betreft, dat zijn er vele, bijna elke week wel eentje.

Maar dat is niet elke week de app voor mobiele apparaten. In de update topics zie je voor welk apparaat ze zijn en wat erin gefixt of toegevoegd wordt.

De fix voor chromecast zal echter op de backbone plaats vinden, dat probleem zal mijns inziens namelijk dieper zitten. . En dan in dit en alle andere gerelateerde topics gedeeld worden. 

En dan zet ik ook een berichtje op m'n eigen site.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2025

Wat fijn, dat u zich er zo mee bezig wilt houden. Ik ben -eerlijk gezegd- nogal een digibeet, en begrijp maar weinig van de technische kant van dit soort dingen. “Backbone” is ook al een term die mij niets zegt. Maar dat is niet erg natuurlijk. Veel dank voor uw goede zorgen, als gezegd!

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Welkom op de KPN Community, ​@FRF! Goed dat je ons gevonden hebt. Zoals je ziet, denkt onze community graag met je mee. ​@PeterG bedankt voor jouw antwoord. Hopelijk heeft ​@FRF hier iets aan.

Houd vooral de Product Updates in de gaten. Updates aan onze producten zullen we hier delen. Je kunt dan ook lezen wat er verbeterd is in de nieuwste versie.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • June 13, 2025

@FRF Wat betreft het doorspoelen, daar loop ik op sommige momenten ook tegenaan. In dit antwoord kun je lezen waar het vanaf hangt of het doorspoelen wel of niet lukt.

Het verschil zit hem erin dat je wanneer je de opname start in de eerste ~20 minuten nadat het programma zijn gids eindtijd bereikt heeft, je inderdaad niet verder vooruit kan spoelen (op de commericiële kanalen) in de huidige TV+ apps. Zeer waarschijnlijk wordt de logica toegepast voor Terugkijken in die 20 minuten.

Admin: quote toegevoegd voor volledigheid

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 17, 2025

Hartelijk dank. Moet ik nu maar een nieuwe Chromecast kopen, of liever een AppleTV-ding kopen? Of nog iets anders misschien? Of wachten tot er een keer een update komt van Chromecast of zo waarmee het euvel verholpen wordt?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 17, 2025

Ik denk dat het voor jouw niet opgelost is met een nieuwe Chromecast. 

Het door Katana benoemde probleem is een algemene. Voor iedereen dus.

Opname starten nog tijdens uitzending zou wel moeten kunnen. Of na eindtijd 20 minuutjes wachten. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 17, 2025

Ik stel “opname” in doorgaans lang tevoren. Via “opname plannen”. Dat is juist op zich ook het handige ervan. Je hebt er dan verder geen omkijken meer naar. Soms echter is een programma al begonnen, en dan zette ik altijd gewoon “vanaf het begin kijken” aan. Dát wil nu dus ook niet meer, meestal tenminste. Achteraf opnemen, tja, dat kan natuurlijk niet, ook niet na 20 minuten wachten. Of begrijp ik de -overigens heel erg gewaardeerde- antwoorden niet goed?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 17, 2025

Nee. Die begrijp je niet goed. Want ik reageer op de initiële vraag. Net als Katana. 

NOTA BENE 

Als een programma al (nog) bezig is gewoon alsnog opname maken. De opname is dan alsnog vanaf het begin 🙂 van het programma en is doorspoelen mogelijk. 

Bij terugkijken vanaf begin is doorspoelen namelijk geblokkeerd bij de commerciële zenders. Nogal logisch dat dat dan niet kan. 

En. Een laptop gewoon met HDMI met tv verbinden. Dat bedient ook makkelijker. 

Nee. Die begrijp je niet goed. Want ik reageer op de initiële vraag. Net als Katana. 

NOTA BENE 

Als een programma al (nog) bezig is gewoon alsnog opname maken. De opname is dan alsnog vanaf het begin 🙂 van het programma en is doorspoelen mogelijk. 

Bij terugkijken vanaf begin is doorspoelen namelijk geblokkeerd bij de commerciële zenders. Nogal logisch dat dat dan niet kan. 

En. Een laptop gewoon met HDMI met tv verbinden. Dat bedient ook makkelijker. 

Wat mbt terugspoelen als je live net even wat mist. Dat lukt nu niet?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 22, 2025

Terugspoelen lukt toch wel ​@Jandingemanse .

Dat staat toch nergens. Het gaat hier om doorspoelen in combinatie met een klassieke chromecast. 

Terugspoelen lukt toch wel ​@Jandingemanse .

Dat staat toch nergens. Het gaat hier om doorspoelen in combinatie met een klassieke chromecast. 

Ik heb naar de titel van het forum gekeken. Hier werkt terugspoelen niet. Niet enkele seconden of minuten. Voorheen kon dat wel (met het vorige kastje). Als het alleen om een Chromecast gaat maak ik een nieuw topic aan

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 22, 2025

Oh, ik heb gister nog een live uitzending even terug gespoeld. Op het TV+ kastje. Maak inderdaad even een nieuw topic hiervoor.