Skip to main content
Antwoord

VIP5202 blijft hangen op 85% bij het opstarten

• July 22, 2025
  • 4 reacties
  • 317 keer bekeken

Ons TV modem (VIP5202) is bekabeld aangesloten op het internetmodem van Fritzbox (7590AX, zelf aangeschaft). Dit werkte goed totdat onze TV het begaf na 17 jaar trouwe dienst. 

Bij installeren van de nieuwe TV bleef het TV modem hangen op “Opstarten …. 85%” met de mededeling “Configuratie is geactiveerd”. Op het modem brandde een rood lampje, het modem reageerde niet meer op de afstandsbediening van KPN. 

Op de KPN site komt dit probleem vaker aan de orde en daar vond ik de instructie

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/tv-ontvanger-loopt-vast-bij-het-opstarten-op-85-procent-596192

Deze instructie bleek bij mij niet te werken. Halverwege de beschreven stappen moest ik de knop menu van de afstandsbediening indrukken waarna er niets gebeurde. Na enig zoeken vond ik op een andere andere forumdiscussie van KPN dat ik halverwege de beschreven stappen de knop op het TV modem twee maal moest indrukken. Dat werkte wel en zo kwam dan het beschreven menu tevoorschijn.

Zoals beschreven in de instructie, verwijderde ik vervolgens de software, bevestigde ik die keuze, gaf de opdracht ‘terug naar fabrieksinstellingen’, bevestigde de keuze, sloot het menu af, alles op de voorgeschreven manier. 

Het modem startte op, meldde dat het software downloadde en installeerde waarna het vervolgens opnieuw opstartte en vervolgens 3 kwartier bleef hangen op 85% waarbij het lampje van het modem groen brandde. Op één van de forum discussies las ik dat je moest rekenen met 20 minuten. 

Dit heb ik nogmaals geprobeerd, na 3 kwartier hing het modem nog steeds op 85%.

Het leek me niet waarschijnlijk dat het probleem te maken had met die nieuwe TV maar toch maar voor derde maal de procedure doorlopen, nu met een eenvoudig computerscherm aangesloten op de HDMI uitgang van het TV modem. Het resultaat bleef hetzelfde.

Vragen:

1. Hoe krijg ik dat modem zover dat ik weer TV kan kijken.
  2. Op internet kom ik strijdige opmerkingen tegen dat het TV modem eisen stelt aan de instellingen van het internet modem. Is dat zo, welke eisen zijn dat volgens KPN?
  3. Is de werkwijze van KPN om problemen van klanten op te lossen met forumdiscussies en meerdere instructies die op kleine maar essentiële details verschillen, wel de goede? Dat is de aanpak bij open source software zoals Linux, gratis software gemaakt door liefhebbers en dan mag je van hulp bij problemen niet veel verwachten. KPN is echter een gerenommeerd bedrijf dat zich goed laat betalen voor de dienstverlening. Daar hoort toch een hulp aan klanten met problemen bij die consistent is en de mogelijkheid openhoudt dat het de klant niet lukt om het probleem op te lossen met aanbieden van de mogelijkheid van overleg per telefoon of app? 

Beste antwoord door ProbleemJW

Beste PeterG en Berteman, 

Bedankt voor de suggesties. Ik ben gaan experimenteren met veranderen modem en heb de switch die tussen internet modem en TV ontvanger er tussenuit gehaald. Die laatste was het. Die switch deed het altijd keurig in het verleden maar nu dus niet. Volgens specs van KPN moet die de mogelijkheid hebben v IGMP snooping en dat werkt kennelijk niet en heeft dan kennelijk dit effect.

Resultaat: TV - ontvanger start keurig door en werkt weer. 

4 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 22, 2025

Het heeft natuurlijk niets met je nieuwe televisie van doen. Dat is voor de tv ontvanger alleen maar een 'dom’ scherm.

Ik lees vaker (op)start problemen met de Arris ontvangers in combinatie met het Fritzbox modem. Dat heeft toch iets te maken met de IGMP Proxy instellingen. Of met IGMP Snooping op apparaten tussen de verbinding, meestal een switch.

Waarom is trouwens de ontvanger (helemaal) uit geweest? Die had gewoon op stand-by kunnen blijven.

Het is alleen een kwestie van hdmi uit oude tv, nieuwe tv neerzetten, hdmi daar weer in. En gaan met die banaan.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 22, 2025

De Fritzbox werkt prima in combinatie met TV van kpn (en andere providers), zonder dat er iets met IMPG Proxy ingesteld hoeft te worden. Voor zover ik weet, is er geen menuoptie om iets in te stellen vwb IMPG proxy. 

Wat je zou kunnen proberen is om (het eventuele glasvezel nt kastje en) de Fritzbox te herstarten  ​@ProbleemJW. Daarna de Arris VIP5202 rechtstreeks op de Fritzbox aansluiten.

Mocht de VIP 5202 daarna nog steeds op 85% blijven hangen, dan is die vrijwel zeker defect. Om dat helemaal te sluiten, zou je tijdelijk het kpn internet modem aan kunnen sluiten en kijken of de Arris VIP 5202 dan wel doorstart. 

Succes!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • July 23, 2025

Beste PeterG en Berteman, 

Bedankt voor de suggesties. Ik ben gaan experimenteren met veranderen modem en heb de switch die tussen internet modem en TV ontvanger er tussenuit gehaald. Die laatste was het. Die switch deed het altijd keurig in het verleden maar nu dus niet. Volgens specs van KPN moet die de mogelijkheid hebben v IGMP snooping en dat werkt kennelijk niet en heeft dan kennelijk dit effect.

Resultaat: TV - ontvanger start keurig door en werkt weer. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 23, 2025

Aha. Dader opgespoord! Goede zaak.

De switchen van de kpn shop zijn zeker geschikt. Zie

http://apparatuurvoorthuis.kpn.com