Skip to main content
Antwoord

Haperend en schokkend beeld op 2 bekabelde Arris VIP 5202 ontvangers

• July 23, 2025
  • 13 reacties
  • 177 keer bekeken

wtalmnl
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

Situatie Interactieve TV en internet (“Ultrasnel" 1 Gbit/s download en upload).

Wij hebben sinds ongeveer een week ineens haperend en schokkend beeld op 2 bekabelde Arris VIP 5202 ontvangers. Audio is goed. Op de ene ontvanger is een LG TV aangesloten, op de andere een Samsung. Er is niets veranderd in onze opstelling, configuratie of netwerkinrichting. Maar “ineens” is het of we een Powerpoint presentatie aan het bekijken zijn in plaats van een tv opname. Het geluid loopt gewoon goed door. YouTube, Netflix, Disney, Prime en HBO Max streamen probleemloos. Zowel bedraad (KPN Apps) als via WiFi (Google TV).

Via de KPN App op de telefoon draadloos streamen naar Google TV kán, maar is ook niet ideaal. Het beeld hapert dan niet, maar de kwaliteit van het beeld is dan niet stabiel (wordt af en toe wazig). Maar vergeet dit verder, de KPN App is sowieso troep, interesseert me verder niet en is geen acceptabel alternatief om het huidige probleem te omzeilen.

De twee Arris VIP 5202 ontvangers zijn beiden bedraad (en rechtstreeks, niet via een switch) aangesloten op de Experia KPN BOX 12 en functioneren al jaren.

Wat heb ik inmiddels al (vaak “meermaals") gedaan / geprobeerd:

• Gecontroleerd of er landelijke of regionale storing is: die is er niet.
  • De Arris ontvanger herstart ⟫ geen effect.
  • De Arris ontvanger stroomloos gemaakt en weer aangesloten ⟫ geen effect.
  • De Arris ontvanger hersteld naar standaard instellingen ⟫ geen effect.
  • Arris VIP 5202 ontvangers omgewisseld, dit had geen effect en zo ontdekten we ook dat beide ontvangers dit fenomeen vertonen.
  • Andere netwerkkabels ⟫ geen effect.
  • HDMI Ultra uitgeschakeld op de LG TV  ⟫ geen effect.
  • Beeldmodus ingesteld op ECO op de LG TV ⟫ geen effect.
  • Op de Arris ontvanger kwaliteit gewijzigd van UHD naar SD ⟫ geen effect.
  • Op de Arris ontvanger HDR mode uitgezet ⟫ geen effect.
  • De Arris ontvanger teruggezet naar fabrieksinstellingen ⟫ geen effect.
  • De Experia KPN BOX herstart ⟫ geen effect.
  • Het glasmodem herstart ⟫ geen effect.
  • De Experia KPN BOX en het glasmodem langere tijd (uurtje) uitgezet en daarna herstart ⟫ geen effect.
  • De Experia KPN BOX teruggezet naar fabrieksinstellingen ( veel persoonlijke instellingen zitten er niet in: een FTP port forward en WiFi ) ⟫ geen effect.
  • De naast de TV geplaatste KPN WiFi ontvanger (SW1) - die verder uiteraard niets met de opstelling te maken heeft, de Arris ontvanger zijn bekabeld - op een andere locatie gezet, verder verwijderd van de Arris ontvanger⟫ geen effect.
  • De kabel tussen Arris ontvanger en TV op een andere LAN-poort van de Experia KPN BOX aangesloten ⟫ geen effect.
  • Alles aansluitingen op Experia KPN BOX verwijderd, behalve één naar de Arris ontvanger ⟫ geen effect.
  • Het online stappenplan van TV storingen bij KPN doorlopen (waarbij een aantal van hierboven genoemde stappen nogmaals worden uitgevoerd). Eindconclusie was dat de Arris VIP 5202 ontvanger vervangen zou moeten worden (vreemd genoeg één terwijl het programma wist dat beiden hetzelfde gedrag vertonen). Er zou een nieuw kastje komen (met retouretiket) en een dag later kwam er een nieuwe Arris VIP 5202 ontvanger (zónder retouretiket). Dit kastje aangesloten ⟫ geen effect. 

Uiteraard ook wel op dit onderwerp gezocht, maar ik vind eigenlijk nergens een oplossing of andere ideeën dan de dingen die ik zelf al heb gedaan.

Iemand toch nog frisse ideeën? Want inmiddels ben ik na een week lang kl*ten de situatie inmiddels helemaal zat. Als ik KPN zou bellen en zouden me gaan vragen nogmaals te testen wat ik hierboven al heb gedaan denk ik dat ik iemand door de telefoon heen ga trekken. En als ik vanuit het online stappenplan een monteur kies, krijg ik een tarievenlijst voorgeschoteld. Ik ga principieel niet betalen voor een monteur om dit op te lossen. Denk dat de €85 die we maandelijks aan KPN betalen (exclusief mobiel) meer dan genoeg is om in 2025 gewoon een stabiel TV beeld te mogen verwachten. En volgens mij heb ik zelf al (meer dan) een redelijke inspanning geleverd om de situatie te onderzoeken. Helaas zonder enig effect. Mijn eerstvolgende overweging zou/zal zijn om dan maar naar Ziggo of zo over te stappen. Maar dat is mijn uiterste weg gezien o.a. de consequenties die dat met zich meebrengt (gekoppelde abonnementen voor mobiel, gekoppeld Netflix abonnement, mailadressen, enzovoorts). Maar als het moet, dan moet het ….

Beste antwoord door wtalmnl

Eind goed, al goed. Met een aantal dingen ben ik erg blij: ten eerste en bovenal de monteur. De beste man is hier van 9:30 tot 12:30 bezig geweest. Uiteindelijk hadden we om 11:30 internet en rond 14:30 weer TV. De monteur was erg vriendelijk, super beleefd en geduldig. En hij drinkt koffie zoals het hoort: zwart en zonder suiker.

Een aantal dingen is me ook echt tegengevallen: ten eerste en bovenal de adequaatheid (of het ontbreken ervan) bij KPN.

Nu heb ik niet de illusie dat dit elders beter is. Alle providers zijn in mijn ogen goed zolang “alles werkt”. Maar zodra er een probleem opgelost moet worden (beter nog: voorkomen had kunnen worden) toont zich de echte kwaliteit van een organisatie.

13 reacties

wtalmnl
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 23, 2025

Oh, nog even dit: we gebruiken de twee tv-ontvangers niet tegelijk. We gebruiken de tweede sowieso zelden. We kijken dus gewoon TV via 1 ontvanger, direct bekabeld op de V12 via glas en zonder noemenswaardige andere gelijktijdige internetgebruikers. Er wordt dus niet gelijktijdig gestreamd, gedownload, gegamed of wat dan ook. 

wtalmnl
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 23, 2025

wtalmnl
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 23, 2025

En zo af en toe loopt het beeld écht vast. Dan is even naar een andere zender springen en weer terug de manier om e.e.a. weer lopend (zij het “schokkerig”) te krijgen…. 

wtalmnl
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 24, 2025

En na alle vruchteloze pogingen rest er weinig anders dan hopen dat “iets dat vanzelf komt” ook weer “vanzelf weggaat". Maar tot nu toe is dat niet het geval. Ook vandaag nog altijd iedere 3 á 4 seconden schokkend beeld.

Inmiddels wel gezien dat mijn contract met KPN in augustus afloopt. Dus hoe dan ook een lichtpuntje aan de horizon.

Want hier in het Kennisforum loopt het nog niet storm. Op zijn minst blijft deze ervaring (ook als het onoplosbaar blijkt) dan bruikbaar voor toekomstige KPN klanten.

wtalmnl
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 24, 2025

Zojuist nog bedacht dat wellicht een “terug naar begininstellingen” van de TV zelf mogelijk nog zou helpen. Een eventuele cache van de TV zou dan ook opgeschoond worden. Maar helaas eindigde dit in hetzelfde resultaat als alle andere pogingen ⟫ geen effect. 

wtalmnl
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 25, 2025

Nu dit weer. Het wordt van kwaad tot erger. Nu is er dus naast een TV issues ook een internet issue. Hoe KPN darbij van (een kruisje bij) "wijkcentrale” op de conclusie “een probleem bij jouw thuis" (ja, dat schrijf je mét een “w”) komt is me ook een raadsel.

Enfin, het (hopelijk) goede nieuws: er komt morgen een monteur. Niet als gevolg van dit forum trouwens; ik heb telefonisch contact met KPN geïnitieerd. Wordt vervolgd.

wtalmnl
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 25, 2025

Internet connectie (b)lijkt hersteld. Dit was dus een gevalletje van “iets dat vanzelf komt” en ook weer “vanzelf weggaat". Helaas is het TV issue er nog steeds. Dus die planning voor de monteur laten we maar bestaan.

“Helemaal lekker” is trouwens anders …..

Ups en downs ...
​​​​​​

wtalmnl
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 25, 2025
🤦🏻‍♂️

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@wtalmnl .  Welkom hier.

Het is druk bij de community vandaag dat er een doorlooptijd op een topic zit en ik er nu pas aan toe kom.

Ik heb het hele verhaal gelezen en ik zie dat je op het laatst ook allemaal internet issues hebt gekregen.  Dan krijg ik sterk het vermoeden dat er iets niet lekker gaat buiten de woning en daar kun jij zelf weinig in betekenen.

Gelukkig heb je op eigen initiatief al een monteur geregeld ( die trouwens, als je dit via de helpdesk hebt gedaan,  kosteloos zou moeten zijn mits het issue niet bij jou thuis zit .. Iets wat ik me gezien jouw grondige analyse moeilijk kan voorstellen)

Ik hoop dat de monteur het voor jou netjes kan oplossen en je hierna weer gewoon stabiele diensten hebt. 

wtalmnl
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 25, 2025

Ik hoop het ook. Ben er goed klaar mee. Vandaag een werkdag verloren.

Mocht het niet opgelost worden of mocht er een factuur voor die monteur komen, dan ben ik sowieso weg bij KPN. 

wtalmnl
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 26, 2025

Internet connectie (b)lijkt hersteld. Dit was dus een gevalletje van “iets dat vanzelf komt” en ook weer “vanzelf weggaat". Helaas is het TV issue er nog steeds. Dus die planning voor de monteur laten we maar bestaan.

“Helemaal lekker” is trouwens anders …..

Uiteindelijk blijkt: de verbinding is niet terug geweest. Niet stabiel tenminste. Het lijkt haast alsof er iets in een loop staat. De verbinding duurt soms 2 minuten, soms een uur.

Tijdens een moment van internetconnectie is alles traag. TV werkt dan nog steeds niet. Zelfs nieuwe software ophalen voor de ontvanger lukt niet meer. En het groene lampje voor internet op het V12 modem is soms (een tijdje) aan, en soms knipperend. En áls er dan even een internetconnectie is, (b)lijkt me name de download een issue te zijn.

Mijn storingsbeelden kwartet is inmiddels wel compleet.

wtalmnl
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • July 28, 2025

Eind goed, al goed. Met een aantal dingen ben ik erg blij: ten eerste en bovenal de monteur. De beste man is hier van 9:30 tot 12:30 bezig geweest. Uiteindelijk hadden we om 11:30 internet en rond 14:30 weer TV. De monteur was erg vriendelijk, super beleefd en geduldig. En hij drinkt koffie zoals het hoort: zwart en zonder suiker.

Een aantal dingen is me ook echt tegengevallen: ten eerste en bovenal de adequaatheid (of het ontbreken ervan) bij KPN.

Nu heb ik niet de illusie dat dit elders beter is. Alle providers zijn in mijn ogen goed zolang “alles werkt”. Maar zodra er een probleem opgelost moet worden (beter nog: voorkomen had kunnen worden) toont zich de echte kwaliteit van een organisatie.

Forum|alt.badge.img+7
  • July 28, 2025

@wtalmnl , heel mooi dat het is opgelost. Ik ben wel een beetje nieuwsgierig wat het probleem uiteindelijk was en wat deze prima monteur heeft hersteld.