Skip to main content
Antwoord

Denon receiver schakelt uit als HDMI-CEC met KPN TV+ Box is ingeschakeld

• July 23, 2025
  • 14 reacties
  • 169 keer bekeken

tedel2000
Topper
Forum|alt.badge.img+1

Hi,

Mijn probleem is, ik heb een nieuwe receiver de denon avr x3800 en op de hdmi poort cbl/sat mijn kpn tv+ box. Maar als ik hdmi cec op de denon en kpn tv+ box inschakel en bij instellingen cec activeer en kies dat de kpn box inschakelt, schakelt de receiver weer uit af en toe.

Beste antwoord door Alex van KPN

Ok, mag ik heel duidelijk weten hoe je alles hebt aangesloten?

Zit de KPN ontvanger aangesloten op een HDMI poort van de tv? En de Denon dan aangesloten op HDMI poort 2 van de tv? Dat is namelijk de eARC HDMI poort. Die stuurt dan een signaal naar de Denon zodat deze aangaat. Die instelling staat al aan lees ik op de Denon. 

Klopt het dat je het zo hebt aangesloten? 

14 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • July 27, 2025

Hi ​@tedel2000, ik denk graag mee. 

Heb je alle instellingen aan staan in de TV+box? Ook starten en stand-by dus zoals in de link hieronder wordt weergegeven? Dan moet dit goed werken. 

tedel2000
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • July 27, 2025

Hi Alex van kpn,

ja alles staat aan. Maar soms gaat de receiver weer uit als die opstart. Een hdmi cec probleem tussen mijn receiver en kpn tv+ box en lg oled c3 denk ik.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 29, 2025

Ok, mag ik heel duidelijk weten hoe je alles hebt aangesloten?

Zit de KPN ontvanger aangesloten op een HDMI poort van de tv? En de Denon dan aangesloten op HDMI poort 2 van de tv? Dat is namelijk de eARC HDMI poort. Die stuurt dan een signaal naar de Denon zodat deze aangaat. Die instelling staat al aan lees ik op de Denon. 

tedel2000
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • July 31, 2025

De kpn tv ontvanger zit aangesloten op de denon hdmi sat/cbl poort. En de denon aangesloten idd de hdmi 2 earc poort.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • July 31, 2025

Welke zet je als eerste aan? De tv box of de receiver?

tedel2000
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • July 31, 2025

Ik zet de tv aan, die zet de receiver aan en die zet de kpn tv box aan.

tedel2000
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • July 31, 2025

Het is gelukt ik zet nu de eerst de kpn box aan en die zet alles aan

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • July 31, 2025

Het is gelukt ik zet nu de eerst de kpn box aan en die zet alles aan

Fijn om te horen, dankjewel ook voor de terugkoppeling hier! 

tedel2000
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • July 31, 2025

Hi sorry, ik zet nu alles aan om te beginnen met de kpn box maar toch gaat de receiver nog uit af en toe. Kunnen jullie me nog tips geven.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • July 31, 2025

Gebeurt dit terwijl je tv aan het kijken bent? Of na een tijdje als je (bijvoorbeeld) radio vanuit kpn tv box aan het luisteren bent?

Gaat op datzelfde moment ook de kpn box op standby? (Dat gebeurt na bepaalde tijd zonder bediening, de duur kun je aanpassen in de instellingen van de tv box.) Mogelijk triggert dat het uitzetten van de receiver.

Misschien kun je het automatisch uitzetten van de receiver uitschakelen in de receiver cec instellingen?

(Betekent wel dat je receiver voortaan handmatig moet uitzetten…)

tedel2000
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • July 31, 2025

Hi,

De receiver gaat soms uit bij opstarten van alle apparaten. Hij gaat niet uit als die eenmaal aanstaat.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • August 1, 2025

Zou je nog een antwoord willen geven op mijn vraag over hoe alles is aangesloten? Dan kunnen we hier iets meer over zeggen. 

tedel2000
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • August 1, 2025

Hi,

Bedankt voor je reactie. Ik heb nu de kpn box op mijn tv aangesloten via hdmi poort en dan mijn tv via earc inderdaad. Dat werkt wel. Maar helaas kpn box direct naar mijn receiver heb ik problemen met cec.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • August 5, 2025

Ik verwacht dat ze dan toch niet helemaal soepel met elkaar communiceren. Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat het op deze manier wel werkt.