Skip to main content
Beantwoord

Nogmaals vraag: wanneer komt er een update voor Android voor de KPN TV+ Boxen?

• September 11, 2025
  • 23 reacties
  • 352 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+5

Even een opsomming waarom het hoog tijd is voor een nieuwe android versie

• Adaptive Refresh Rate (ARR):

Vanaf Android 15 is er een ingebouwde ondersteuning voor ARR. Met deze functie kan het systeem de refresh rate van het scherm aanpassen aan de inhoud die wordt weergegeven.

• Lagere frame rates:

Standaard kan het systeem de refresh rate verlagen om stroom te besparen, en deze alleen verhogen naar een hogere rate wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld bijafspelen van video.

• Voordelen:

Door deze adaptieve aanpak wordt niet alleen energie bespaard, maar ook "jank" (schokkerige bewegingen) verminderd, omdat het systeem niet telkens hoeft te schakelen tussen verschillende modi

Arr kan zelfs worden geimplementeerd in android 11 waarom na alle klachten wordt dit niet opgepakt. De soundbox heeft met android 12 al minder problemen. Is hier de arr ingeschakeld?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@steffen1 Veel mensen zitten met smart te wachten op de Android TV update van de TV+ box en de Soundbox. En je noemt ook een paar mooie verbeteringen die gepaard gaan met zo'n update. Al moet ik wel zeggen dat we eerst nog bezig zijn met een update naar Android TV 14. We maken mooie stappen in het proces om deze update klaar te maken voor de boxen. Wanneer dit exact gaat gebeuren kan ik helaas nog niet zeggen, want daar is nog geen concrete datum voor bekend. 

Of ARR aan staat op de Soundbox weet ik zo nu even niet. Die vraag heb ik voor je uitgezet. Zelf twijfel ik daarover want had laatst nog last van judder bij het kijken van een Netflix-serie op mijn Soundbox. Of het moet ergens anders aan liggen bij mij. Dat kan ook nog. 

Ik zou nog navragen of Adaptive Refresh Rate is ingeschakeld op de Soundbox en daar heb ik antwoord op gekregen. Dat is wel het geval. Alleen hangt het wel van de (streaming) app zelf af of het ook daadwerkelijk toegepast wordt. Voor Netflix zou dit wel het geval moeten zijn. De meeste andere apps ondersteunen het nog niet. 

Of ARR met de update naar Android TV 14 ook naar de KPN TV+ box (DIW7022) komt is nog wat onzeker. We zijn er wel mee bezig, maar kunnen daar pas later uitsluitsel over geven. 

23 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Ps kan titel niet aanpassen wel berichten. Dus de typfout kan ik niet aanpassen.

.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 15, 2025

Hoi ​@steffen1 Veel mensen zitten met smart te wachten op de Android TV update van de TV+ box en de Soundbox. En je noemt ook een paar mooie verbeteringen die gepaard gaan met zo'n update. Al moet ik wel zeggen dat we eerst nog bezig zijn met een update naar Android TV 14. We maken mooie stappen in het proces om deze update klaar te maken voor de boxen. Wanneer dit exact gaat gebeuren kan ik helaas nog niet zeggen, want daar is nog geen concrete datum voor bekend. 

Of ARR aan staat op de Soundbox weet ik zo nu even niet. Die vraag heb ik voor je uitgezet. Zelf twijfel ik daarover want had laatst nog last van judder bij het kijken van een Netflix-serie op mijn Soundbox. Of het moet ergens anders aan liggen bij mij. Dat kan ook nog. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Thnx voor de uitgebreide reactie.

Ik ben wel eerelijk liever eerst goed testen en dan uitbrengen. . Er is hier wel iets veranderd de tb box en de soundbox hebben nu dezelfde kwaliteit. Wat ik eerst niet had.

Persoonlijk begeijp ik niet waarom arr uit staat en niet gewoon aan , bij meerdere boxen.

Ook de codec waarin content wordt soorgevoerd is het nu h264 of h265 of.…

Dit geeft ook weer effect op ,haperingen.

En natuurlijk  niet alles ligt bij kpn...... 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 18, 2025

Je bedoelt dat de KPN TV+ box en de Soundbox eerst niet dezelfde beeldkwaliteit doorgaven? Bij mijn weten heeft daarin nooit een verschil gezeten. Maar ik ben het verder met je eens dat het een goed plan is om pas te gaan updaten als iets door en door getest is. En daarna zitten er altijd nog wel een paar kleine bugs in, maar dat kunnen we dan hopelijk snel verhelpen. 

Ook de kwaliteit en de instellingen van de tv hebben een impact op de beeld- en geluidskwaliteit inderdaad. Dat is ook goed om rekening mee te houden en mee te nemen in het diagnosetraject. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 19, 2025

Je bedoelt dat de KPN TV+ box en de Soundbox eerst niet dezelfde beeldkwaliteit doorgaven? Bij mijn weten heeft daarin nooit een verschil gezeten. Maar ik ben het verder met je eens dat het een goed plan is om pas te gaan updaten als iets door en door getest is. En daarna zitten er altijd nog wel een paar kleine bugs in, maar dat kunnen we dan hopelijk snel verhelpen. 

Ook de kwaliteit en de instellingen van de tv hebben een impact op de beeld- en geluidskwaliteit inderdaad. Dat is ook goed om rekening mee te houden en mee te nemen in het diagnosetraject. 

Maar de frote vraag is: wordt er al getest cq ontwikkeld aan de nieuwe android?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 19, 2025

Aan de ontwikkeling van Android TV 14 voor de boxen wordt nu druk gewerkt ja. 

• Deelnemer
  • September 30, 2025

Dat ARR moet er echt komen. Ik kijk nu noodgedwongen op Tizen tv, Netflix en YouTube omdat dat judder echt verschrikkelijk is. Gelukkig werkt de Tizen app ook redelijke goed met dezelfde beeldkwaliteit (of ik zie het niet)

Dus op YouTube, op Tizen, loop deze video mooi:

https://youtu.be/5SSU-s0AUH0?si=A9AO7NS85YdcF-tU 

Maar op de kpn box is het een verschrikkelijk drama. Met de refresh rate aanpassen loop deze video redelijk maar dan andere videos weer niet. 

Snap werkelijk niet waarom dit niet de hoogste prio heeft. Mega impact op de kijkervaring. Bij mij ligt  die kpn box nu in een la, mn ogen konden het niet langer aanzien 🥹😭

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 30, 2025

Dat ARR moet er echt komen. Ik kijk nu noodgedwongen op Tizen tv, Netflix en YouTube omdat dat judder echt verschrikkelijk is. Gelukkig werkt de Tizen app ook redelijke goed met dezelfde beeldkwaliteit (of ik zie het niet)

Dus op YouTube, op Tizen, loop deze video mooi:

https://youtu.be/5SSU-s0AUH0?si=A9AO7NS85YdcF-tU 

Maar op de kpn box is het een verschrikkelijk drama. Met de refresh rate aanpassen loop deze video redelijk maar dan andere videos weer niet. 

Snap werkelijk niet waarom dit niet de hoogste prio heeft. Mega impact op de kijkervaring. Bij mij ligt  die kpn box nu in een la, mn ogen konden het niet langer aanzien 🥹😭

Hierbij komt de vraag: is bij de ontwikkeling van de a14 wel rekening gehouden met de ARR.

Wat ik voorral mis van kpn ondersteuning is of er daadwerkelijk feedback komt via hier of de service+ of klantenservice. Dit probleem is al vanaf de introductie van de diw7022.

Nu had ik een tijdje de tv soundbox met a12. En vilgens mij is daar arr niet toegepast. Altans ik had nog slechte kijkervaring wat betreft de haperingen. Wel weer beter beeld. Met de soundbox.

• Deelnemer
  • September 30, 2025

Ja zullen wel meer (marketing) managers rondlopen dan technici. Is geen prioriteit want we leveren primair tv en geen Netflix YouTube. Zo iets zal de beargumentering wel zijn. 

Arjan van KPN trek ze over tafel ! 

Forum|alt.badge.img+7
  • September 30, 2025

Ik heb een Google TV Streamer voor de TV op de slaapkamer en die schijnt dit jaar nog van Android TV 14 naar 16 te gaan. Dan zouden alle ARR problemen opgelost moeten zijn, zelfs zonder aanpassingen van app ontwikkelaars. Ik erger me ook vreselijk aan dit haperende/schokkige beeld dat zich vooral voordoet bij horizontale camerabewegingen zoals in het voorbeeld van ​@Sjpprrjj. Gek genoeg hebben andere gezinsleden er bijna of geen last van. Het lijkt dus nogal persoonlijk en misschien zijn er daarom niet veel klachten. Ik gebruik de Netflix app die wel goed werkt op mijn inmiddels oude Samsung TV uit 2017 ipv de vip5202 box (Linux based heb ik begrepen) die hetzelfde ARR probleem heeft als de TV+ box

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 30, 2025

Ik heb een Google TV Streamer voor de TV op de slaapkamer en die schijnt dit jaar nog van Android TV 14 naar 16 te gaan. Dan zouden alle ARR problemen opgelost moeten zijn, zelfs zonder aanpassingen van app ontwikkelaars. Ik erger me ook vreselijk aan dit haperende/schokkige beeld dat zich vooral voordoet bij horizontale camerabewegingen zoals in het voorbeeld van ​@Sjpprrjj. Gek genoeg hebben andere gezinsleden er bijna of geen last van. Het lijkt dus nogal persoonlijk en misschien zijn er daarom niet veel klachten. Ik gebruik de Netflix app die wel goed werkt op mijn inmiddels oude Samsung TV uit 2017 ipv de vip5202 box (Linux based heb ik begrepen) die hetzelfde ARR probleem heeft als de TV+ box

Hier accepteren veel personen het , thuis en bekenden. 

Het probleem blijkt ook bij andere providers te zijn. Ook puur andriod en implementatie van ARR.  Mijn hum

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 30, 2025

Het probleem blijkt ook bij andere providers te zijn. Ook puur andriod en implementatie van ARR.  

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 30, 2025

Het probleem blijkt ook bij andere providers te zijn. Ook puur andriod en implementatie van ARR.  Mijn hum

Ps andeoid 14 zit arr niet standaard in verwerkt,

Dus voor kpn:ga testen met android 15

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 1, 2025

Android OS 15 is niet nodig.

Mijn Nokia 8000 loopt, ook met Netflix, vloeiend met OS 12. En de chromecast Google-TV 4k deed dat ook onder 12 en nu nog steeds onder 14.

Kpn gaat naar Android OS 14 en dat is dus prima.

Ik denk dat je het verward met VFR. Bijvoorbeeld voor 24 fps bij veel films van Netflix. Dat wordt al ondersteunt met OS 12 en werkt dus ook prima met OS 14, zo weet ik uit ervaring uit eerste hand. 

ARR voor 100 en 120 Hz uitvoer is vanaf OS 15 optimaal. Maar helemaal niet nodig. Elke moderne tv gebruikt zelf al 100 en 120 Hz weergave. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

Ik denk dat je het verward met VFR. Bijvoorbeeld voor 24 fps bij veel films van Netflix.

Ik neem aan dat je VRR (Variable Refresh Rate) bedoeld? VRR en ARR zijn dezelfde, alleen andere benoeming. VRR is hardware baseert (AMD FreeSync, NVidia G-Sync), ARR is software baseert (Android 15). Van jouw voorbeeld met Netflix is geen VRR/ARR maar automatic refresh rate matching, vanaf Android 11 (NVidia Shield) of Android 12 (Google))

Om makkelijker te begrijpen hier een afbeelding hoe ARR werkt bij 120/240Hz

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

Mijn Nokia 8000 loopt, ook met Netflix, vloeiend met OS 12. En de chromecast Google-TV 4k deed dat ook onder 12 en nu nog steeds onder 14.

Ik denk dat je het verward met VFR. Bijvoorbeeld voor 24 fps bij veel films van Netflix. Dat wordt al ondersteunt met OS 12 en werkt dus ook prima met OS 14, zo weet ik uit ervaring uit eerste hand. 

ARR voor 100 en 120 Hz uitvoer is vanaf OS 15 optimaal. Maar helemaal niet nodig. Elke moderne tv gebruikt zelf al 100 en 120 Hz weergave. 

Ik verwar het niet. Het is het gebruik ervan. Android 15 zit jet standaard in verwerkt. En ja dat werkt zeker soepeler. Android 11 heeft het niet. 

Het gaat erom wat kpn gebruikt in zijn kastje, ik heb een thomson 240 daar draait alles wel soepel. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

Ik verwar het niet. Het is het gebruik ervan. Android 15 zit jet standaard in verwerkt. En ja dat werkt zeker soepeler. Android 11 heeft het niet. 

Het gaat erom wat kpn gebruikt in zijn kastje, ik heb een thomson 240 daar draait alles wel soepel. 

Ps maakt niet uit hoe het heet. Schokkend beeld hoort niet. En 90 %heeft het maar het is zo gewoon dat het niet meer opvalt.

Zie het zo: ik heb een 4k tv dan wil ik ook netflix met 4k en alle functies werkend.Veel mensen hebben genoeg aan de goedkope versie met 1080p. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 1, 2025

Nee. Echt VFR. Variabele frame rate. En daar gaat het hier om. Met name met betrekking tot Netflix. Dat wordt ondersteunt vanaf Android OS 12, dus met Android OS 14 zit kpn straks helemaal goed. Zodat 24 fps films ook vloeiend gaan.

Een refresh rate van 100 (bij 50 fps) is helemaal niet belangrijk. 

Ik ervaar de verspringing ook. Alleen bij Netflix films. In HD. Vaak meer dan 1 per minuut. Wel heel storend. 

Maar ik heb 6 jaar geleden bewust een smart-tv gekocht. Daarin werkt Netflix prima. Want ja, waarom hebben we anders (duurdere) smart-tv's?

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

Ik denk dat je het verward met VFR. Bijvoorbeeld voor 24 fps bij veel films van Netflix.

Ik neem aan dat je VRR (Variable Refresh Rate) bedoeld? VRR en ARR zijn dezelfde, alleen andere benoeming. VRR is hardware baseert (AMD FreeSync, NVidia G-Sync), ARR is software baseert (Android 15). Van jouw voorbeeld met Netflix is geen VRR/ARR maar automatic refresh rate matching, vanaf Android 11 (NVidia Shield) of Android 12 (Google))

Om makkelijker te begrijpen hier een afbeelding hoe ARR werkt bij 120/240Hz

Arr is automatic refresh rate matching

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

Nee. Echt VFR. Variabele frame rate. En daar gaat het hier om. Met name met betrekking tot Netflix. Dat wordt ondersteunt vanaf Android OS 12, dus met Android OS 14 zit kpn straks helemaal goed. Zodat 24 fps films ook vloeiend gaan.

Nee, je heb het fout. In jouw voorbeeld gaat het niet om VRR of VFR (zoals je foutief noemde, het is geen frame rate van de video maar refresh rate van jouw scherm) of ARR maar om automatic frame rate matching. De app of het apparaat herkent de FR van de contents en schakelt automatisch naar deze frame rate en blijf ook bij deze statische FR. Bij VRR/ARR wordt de frame rate on the fly automatisch tijdens het kijken verandert, maar als het te vaak doet, ervaren de kijkers toch de verandering als storend. Dus, bij mijn beeld daarboven als voorbeeld te nemen. Een video van 240Hz wordt afgespeeld op een apparaat met maximaal 120Hz, de software/hardware kan tussen verschillende FR kiezen. Om energie te sparen, wordt de laagste RR (hier 48Hz) gekozen. Voor beste kijkervaring wordt de hoogste mogelijks RR (hier 120Hz) gekozen, als de hardware/software deze niet aankan en het komt tot framedrops, kan hij automatisch omlaag schakelen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 1, 2025

Maar Netflix 24 fps werkt al goed bij Android 12…. Onder andere op mijn Nokia 8000. Dus zal het op de kpn box met Android 14 ook prima werken. En dáár gaat het toch om?

VFR is er vanaf Android 12. Essentieel voor 24 fps weergave in Europa.

ARR is er vanaf Android 15. Een uitbreiding op VFR met 100 / 120 Hz weergave.

Zelfs de Google TV Streamer heeft geen Android OS 15. Maar Android OS 14.

Netflix gaat prima werken op de KPN TV+ boxen onder Android OS 14.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

Arr is automatic refresh rate matching

Nee, automatic refresh rate matching is een deel van ARR, maar ARR is niet automatic refresh rate matching. Bij automatic refresh rate matching wordt bij het begin het juiste RR gekozen. Bij ARR wordt ook gedaan, maar tijdens het afspelen kan de RR ook nog veranderd (omhoog of omlaag) worden.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 3, 2025

Ik zou nog navragen of Adaptive Refresh Rate is ingeschakeld op de Soundbox en daar heb ik antwoord op gekregen. Dat is wel het geval. Alleen hangt het wel van de (streaming) app zelf af of het ook daadwerkelijk toegepast wordt. Voor Netflix zou dit wel het geval moeten zijn. De meeste andere apps ondersteunen het nog niet. 

Of ARR met de update naar Android TV 14 ook naar de KPN TV+ box (DIW7022) komt is nog wat onzeker. We zijn er wel mee bezig, maar kunnen daar pas later uitsluitsel over geven.