Skip to main content
Beantwoord

Port forward op KPN Box 12 werkt niet sinds de laatste update

• 13 december 2024
  • 49 reacties
  • 515 keer bekeken

Ik probeer sinds twee dagen een portforward te doen. In het verleden lukte dit prima zonder gedoe maar sinds ik glasvezel heb gaat dit met geen mogelijkheid. de ports die ik wil forwarden zijn 80 en 2700. Mijn modem is een KPN Box 12. Ik heb mijn computer een statisch ip adres gegeven en alles ingesteld zoals ik altijd deed. Ik lees heel veel berichten van mensen met hetzelfde probleem, ik heb KPN gebeld en die willen dat ik geld betaal voor hun hulp of ik moest een fritzbox! bij ze afnemen. Het lijkt mij dat een simpele port openen toch wel tot de basisfuncties van een modem behoort. Ik ben ten einde raad en als iemand mij zou kunnen helpen zodat ik mijn server weer kan draaien zou ik daar erg dankbaar voor zijn. Als er meer informatie nodig is dan hoor ik het wel.

Pixel

Beste antwoord door Marlon92

Pixels schreef:
Maikel Drost schreef:

Uhm in je powershell test je met een intern ip. 
En als je dan al een failed hebt dan zit het niet in je forwarding maar op de host waar jeje services hebt draaien. 
als je op de browser http://localhost gebruikt krijg je dan wel de webservices te zien 

Nee, ik krijg dan err_connection_refused

Eerst zorgen dat dit werkt. Poortforwardings hebben hier niets mee te maken. Die komen pas in beeld als je de site/service vanaf internet wilt benaderen. Locaal moet het zonder poortforwarding werken. 

Bekijk origineel

49 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7444 reacties
  • 15 december 2024

Hi ​@Pixels en welkom bij de KPN Community! 

Glasvezel zou hier geen invloed op moeten hebben, dus ik ben benieuwd waarom dit niet lukt. 😕
Ik stuur voor de zekerheid de stappen voor port forwarding instellen op een modem met KPN Software mee. Die stappen volg je en dan lukt het nog steeds niet? 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 144 reacties
  • 15 december 2024

Kan je ons een screenshot delen van de forwarding die je hebt gemaakt

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 17 december 2024

Hallo, bedankt voor jullie snelle reacties.

Dit zijn mijn forwards.

De internal host verwijst naar de pc waar de server op draait. Het ip adres van die pc heb ik overigens statisch gemaakt.

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 17 december 2024

• 3021 reacties
  • 17 december 2024

Je hebt ook een ander ip gekregen sinds dat je glasvezel hebt. Dat weet je?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 144 reacties
  • 17 december 2024

Heb je heel toevallig ook je windows firewall uitgeschakeld als test 😅

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 17 december 2024
Marlon92 schreef:

Uiteraard, maar dat is een niet aan de orde toch? Het enige waar de geopende port aan gelinkt is is toch het ip van de betreffende machine binnen mijn LAN?

Maikel Drost schreef:

Heb je heel toevallig ook je windows firewall uitgeschakeld als test 😅

Ja, ik heb het getest terwijl de firewall uitgeschakeld is en ook dan zijn de ports nog gesloten

Nog een twee puntjes die ik bijzonder vind, misschien niet iets waar jullie wat aan hebben maar die mij opvielen.

1. Zodra ik een statisch ip toewijs aan de betreffende pc kan ik bij het invullen van de dns niet kiezen voor cloudflare of google dns. Dit resulteerd er namelijk in dat ik niet kan inloggen op http://mijnmodem.kpn/2.0/gui . Ik krijg dan een dns failed error. Ik moet dus bij het toewijzen van de dns 192.168.254 aanhouden. 
  2. Zodra ik mijn server draai kan ik hem ook niet vinden of inloggen binnen mijn eigen LAN.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 144 reacties
  • 17 december 2024

Je kan de externe dns servers gewoon gebruiken.

maar dan zou je 192.169.2.254 moeten gebruiken voor inloggen modem.

zet je ip 2.4 is in de dmz werkt het dan wel 

• 3021 reacties
  • 17 december 2024
Pixels schreef:
Marlon92 schreef:

Uiteraard, maar dat is een niet aan de orde toch? Het enige waar de geopende port aan gelinkt is is toch het ip van de betreffende machine binnen mijn LAN?

Maar die machine bereik je dan door je externe ip te gebruiken. Daar is een poortforwarding toch voor?

• 3021 reacties
  • 17 december 2024

Zodra je de dns wijzigt werkt "mijnmodem.kpn" niet meer. Dat is logisch. De domeinnaam "mijnmodem.kpn" word niet door andere dns servers geresolved. 

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 18 december 2024
Maikel Drost schreef:

Je kan de externe dns servers gewoon gebruiken.

maar dan zou je 192.169.2.254 moeten gebruiken voor inloggen modem.

zet je ip 2.4 is in de dmz werkt het dan wel 

Ik heb dmz enabled en ingesteld, daarna ook de modem en mijn pc ge reboot maar nog dicht.

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 18 december 2024
Marlon92 schreef:
Pixels schreef:
Marlon92 schreef:

Maar die machine bereik je dan door je externe ip te gebruiken. Daar is een poortforwarding toch voor?

Klopt, maar waar zou ik dan mijn externe ip moeten invoeren voor de forward?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 144 reacties
  • 18 december 2024

Weet je zeker dat je het juiste wan ip gebruikt.

https://www.watismijnip.nl
of even in je modem kijken of het ip juist hebt wat je gebruikt.

Mocht het nog niet werken zou ik je modem terug zetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw je port forwarding instellen voor mogelijk een beter resultaat   

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 18 december 2024
Maikel Drost schreef:

Weet je zeker dat je het juiste wan ip gebruikt.

https://www.watismijnip.nl
of even in je modem kijken of het ip juist hebt wat je gebruikt.

Mocht het nog niet werken zou ik je modem terug zetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw je port forwarding instellen voor mogelijk een beter resultaat   

Waar in het portforward proces moet ik mijn wan ip adres dan invoeren dat wordt mij niet echt duidelijk. Alle stappenplannen zeggen duidelijk dat ik het external host veld leeg moet laten. Vandaar

• 3021 reacties
  • 18 december 2024
Pixels schreef:
Marlon92 schreef:
Pixels schreef:
Marlon92 schreef:

Klopt, maar waar zou ik dan mijn externe ip moeten invoeren voor de forward?

Nergens. Dat schrijf ik ook niet. Maar als je de poortforwarding gemaakt hebt moet je wel je externe ip gebruiken om gebruik te maken van die poortforwarding. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17522 reacties
  • 18 december 2024
Pixels schreef:

Waar in het portforward proces moet ik mijn wan ip adres dan invoeren dat wordt mij niet echt duidelijk. Alle stappenplannen zeggen duidelijk dat ik het external host veld leeg moet laten. Vandaar

Dat klopt ​@Pixels . De wijziging van jouw wan ip adres is voor de port forwards instellen niet van belang. Je laat het external host veld idd leeg. Alleen als jij (of een ander) de openstaande poort van buitenaf wil benaderen, zal jouw nieuwe ip adres gebruikt moeten worden.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 144 reacties
  • 18 december 2024

Klopt in de forwarding is dat niet nodig. Alleen als je multi wan ip hebt.

maar de vraag is hoe test je of je webserver poort 80 werkt. Dat is doormiddel van je kpn wan ip lijkt me. 

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 18 december 2024
Maikel Drost schreef:

Klopt in de forwarding is dat niet nodig. Alleen als je multi wan ip hebt.

maar de vraag is hoe test je of je webserver poort 80 werkt. Dat is doormiddel van je kpn wan ip lijkt me. 

Ahh ik dacht al, en klopt ik test de poort doormiddel van https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Daar komt het WAN ip overeen met wat mijn modem aangeeft en ook wat bijv. https://www.watismijnip.nl/ aangeeft. 

Ik had mijn modem al eens op fabrieksinstellingen gezet en zelfs een KPN medewerker gevraagd om een complete reset te maken, dus zowel van de experia box als het glasvezelmodem.

Hier uitkomst van portscan d.m.v. powershell

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 144 reacties
  • 18 december 2024

En als je dan al een failed hebt dan zit het niet in je forwarding maar op de host waar jeje services hebt draaien. 
als je op de browser http://localhost gebruikt krijg je dan wel de webservices te zien 

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 19 december 2024
Maikel Drost schreef:

• 3021 reacties
  • Antwoord
  • 19 december 2024
Pixels schreef:
Maikel Drost schreef:

Eerst zorgen dat dit werkt. Poortforwardings hebben hier niets mee te maken. Die komen pas in beeld als je de site/service vanaf internet wilt benaderen. Locaal moet het zonder poortforwarding werken. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 144 reacties
  • 19 december 2024

Idd. De forwarding is in deze niet het probleem. Maar de services die je draait op de machine.

Lijkt er op dat de services niet gestart zijn omdat localhost ook al niet werkt  

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 26 december 2024
Maikel Drost schreef:

Idd. De forwarding is in deze niet het probleem. Maar de services die je draait op de machine.

Lijkt er op dat de services niet gestart zijn omdat localhost ook al niet werkt  

Sorry voor de late reactie, ik was helemaal vergeten de server aan te zetten dus dat was de rede dat de localhost niets deed.

Het werkt dus gelukkig wel ( zie screenshot) maar nog steeds niet mogelijk om een poort (welke dan ook) te openen

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 144 reacties
  • 26 december 2024

Gelukkig heb je het gevonden.

probeer nu is met https://192.168.2.4 kom je dan ook op deze webservices uit. Dan kan je zien of de windows firewall het wel toelaat.

daarna zou ik even kijken in je modem of het public ipv4 adres nog steeds het zelfde is

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 27 december 2024
Maikel Drost schreef:

Gelukkig heb je het gevonden.

probeer nu is met https://192.168.2.4 kom je dan ook op deze webservices uit. Dan kan je zien of de windows firewall het wel toelaat.

daarna zou ik even kijken in je modem of het public ipv4 adres nog steeds het zelfde is

Ja, ik kom dan ook op de webservices uit. Het publieke ipv4 adres was ongewijzigd. Ik heb uit radeloosheid kpn nogmaals gebeld en deze keer werd ik door een dame te woord gestaan die (net zoals jullie in de community) de tijd genomen heeft om mij te helpen, ze had een collega die haar hielp en beide hebben ze alle stappen ondernomen om te kijken wat er nu precies aan de hand is. Uiteindelijk kon haar collega uit mijn modem lezen dat de poorten "gefilterd" werden en hadden we van alles geprobeerd om dat op te lossen. Uiteindelijk liepen we vast en na wat navragen bij nog wat andere collegae, kwam het er op neer dat het vaker voor kwam dat de software van de kpnbox 12 ervoor zorgde dat porten niet open waren. Ze zei dat ik de KPN box bij een fysieke winkel kon inruilen voor een V10 met oudere software. Ik vroeg toen of het met een Fritzbox ook moest lukken, dat zou moeten kunnen dus ben overstag gegaan en heb een Fritzbox besteld.

Beetje een lang verhaal en had het liefste dat ik via de kpnbox12 de porten kon forwarden. Is eigenlijk toch best een basisfunctie als je het mij vraagt. 

Maikel Drost en Marlon92 ik wil jullie hartelijk bedanken voor jullie vriendelijkheid, het meekijken en geduld met mijn probleem.

Reageer