Skip to main content
Beantwoord

Uitval bij internet via de LAN-poorten van de Box 12

• 17 december 2024
  • 37 reacties
  • 270 keer bekeken

Beste forumleden,

Ik beschik over een Box12. Aan de aan-poorten zijn ondermeer een switch en een TP-Link BE65 aangesloten. Alles heeft altijd perfect gewerkt, maar sinds kort valt de internetverbinding over de lan-poorten weg. Over Wifi heb ik nog wel internet.

Kijk ik achter op de Box12, dan blijken alle ledjes nog te knipperen ten teken dat er wel dataverkeer is, maar geen internetsignaal. Trek ik een van de lan-kabels los en sluit die weer aan, dan is het internetsignaal weer hersteld.

Wat heb ik inmiddels gedaan? De Box12 al een aantal keren opnieuw opgestart, twee keren gereset en ook de TP-link gereset en herstart.

Het lastige is, dat ik vanwege mijn handicaps alles spraakgestuurd is. Wanneer het internetsignaal weg valt, dan werken de smart bridges ook niet meer.

Frans.

Beste antwoord door Erik van KPN

Ik denk dat het handig is om dit eens door een collega te laten doormeten. Om te kijken of we gekke dingen zien in je aansluiting en/of je modem. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je per direct of op een moment dat jou uitkomt. De collega kan dan de boel doormeten, en als het nodig is, een nieuw modem opsturen of een monteur plannen.

Bekijk origineel

37 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • 17 december 2024

kan meerdere oorzaken hebben

Het kan zijn dat er een loop in het netwerk hebt.

Of de switch die niet kan omgaan met IGMP (TV box)

Mocht je tv boxen hebben deze dan aansluiten op je experiabox en kijken of het probleem zich oplost

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 17 december 2024

Beste forumleden,

Hier nog een aanvulling op mijn bericht hierboven: De TP-Link heb ik ingesteld als access point. Alles kan best één tot anderhalve dag goed werken om dat plots een of twee keer kort achter elkaar in de fout gaan. Gaat het fout, dan heb ik nog wel internetverkeer over wifi, maar het internetverkeer wordt over alle vier lan-poorten valt weg. De ledjes achter op de Box12 knipperen ten teken dat er schijnbaar wel dataverkeer is, maar geen internet.

Ik hoop dat ik alles duidelijk heb uitgelegd.

Frans.

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 17 december 2024
Maikel Drost schreef:

kan meerdere oorzaken hebben

Het kan zijn dat er een loop in het netwerk hebt.

Of de switch die niet kan omgaan met IGMP (TV box)

Mocht je tv boxen hebben deze dan aansluiten op je experiabox en kijken of het probleem zich oplost

Hoi Maikel,

Ik heb geen TV-box, alleen telefoon en internet via KPN. Het rare is, dat alles tot een aantal dagen geleden gewoon heeft gewerkt.

Voor zover ik kan beoordelen, zit er geen loop in het netwerk.

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 18 december 2024

Afgelopen nacht is internet over de lan-poorten weer twee keer onderbroken. Vanmorgen contact gehad met een medewerker van de helpdesk. Alles doorgenomen maar ook hij heeft geen verklaring en oplossing. De storingen zijn zichtbaar in het logbestand van het modem. De medewerker heeft aangegeven dat, indien het probleem blijft voortbestaan, ik de Box12 kan ‘proberen’ om te ruilen in een KPN-winkel. Tja, toch een oplossing!?

Frans.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • 18 december 2024

Heb je toevalling al je modem terug gebracht naar fabrieksinstellingen.

en probeer is wat kabels op je modem te wisselen met de switch. Zijn dan de problemen verplaatst of blijven ze 

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 18 december 2024
Maikel Drost schreef:

Heb je toevalling al je modem terug gebracht naar fabrieksinstellingen.

en probeer is wat kabels op je modem te wisselen met de switch. Zijn dan de problemen verplaatst of blijven ze 

Nee Maikel, ik probeer eerst nog wat kabels te wisselen. Omdat ik de BE65 in acces point modus heb staan, heb ik de eerste switch nu aan de BE65 gehangen in plaats van rechtstreeks aan de Box12 router, Tot nu toe hebben zich geen problemen voorgedaan. Werkt dit niet, dan wil ik de twee andere BE65’s van de hoofd BE65 loskoppelen en aan de switch hangen. Volgens de schema’s van TP-Link is dit ook een correcte aansluiting.

Frans.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15470 reacties
  • 19 december 2024

Hoi ​@JacoPlaza, welkom op onze community! Inhoudelijk heb ik er niet zoveel verstand van maar het klinkt wel alsof er ergens op je netwerk iets niet helemaal lekker gaat.

We hebben hier wel een paar handige topics over!

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 22 december 2024

Inmiddels is het probleem opgelost: ik heb de TP-Link BE65 aan een lan-poort van de Box 12 gehangen en alle andere apparaten zijn verbonden aan een switch. Deze switch heb ik aan de TP-Link gehangen.

Zijn daar alle problemen mee opgelost? Nee, nu start mijn Box 12 met een regelmaat opnieuw op. De melding die ik in het log-bestand zie is: “Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)”..

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 22 december 2024

Ik zit met eenzelfde probleem met een Box 12. Het betreft hier diverse apparaten die op zich goed lijken te werken, maar het log-bestand laat toch iets anders zien. Kan iemand mij aangeven wat de oorzaak kan zijn?

Admin: samengevoegd met jouw eigen topic. 

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 22 december 2024

Met een regelmaat zie ik de volgende melding in het log-bestand van mijn Box 12 voorbij komen: Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)

Ook valt het mij op dat het modem zo nu en dan opnieuw opstart. Nog erger zijn de errors die in het log-bestand te zien zijn. De betreffende apparaten lijken op zich goed te werken zei het, dat deze apparaten (ondermeer Nest home speakers en een Envoy gateway) ook met een regelmaat laten horen dat de apparaten die zij moeten bedienen offline staan. Heeft iemand een verklaring voor deze meldingen die in het log-bestand te zien zijn?

Admin: samengevoegd met je bestaande topic

• 5897 reacties
  • 22 december 2024

Is het een glasvezel verbinding of via koper ?

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 22 december 2024
KeesYagi schreef:

Is het een glasvezel verbinding of via koper ?

Koper, en dat koper ligt er al héél lang (1974 🤔).

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 22 december 2024

Het lijkt erop dat ik sinds kort met mijn Box 12 van het ene probleem in het andere rol. Of…, is er iets met de verbinding aan de hand? Kan iemand mij uitleggen waarom ik deze meldingen in mijn log-bestand zie?

Admin: samengevoegd met je bestaande topic

• 5897 reacties
  • 22 december 2024

Aha, dan is het interessant om in het modem te kijken, met een www-browser om te zien of de DSL(koper) verbinding uitvalt.

O, dat heb je al gedaan zie ik nu, wat en hoe je daar iets uit af kan leiden dat laat ik aan anderen over.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2343 reacties
  • 22 december 2024

@JacoPlaza Hoe vaak krijg je die warnings?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3491 reacties
  • 22 december 2024

@JacoPlaza Deze melding ziet je na een rebooten of een onderbreking met wijkcentrale. Als in de log niet overmatig veel ERRORS staan, is niet aan de hand. De Info/Warning meldingen kan je negeren.   

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 22 december 2024
AriënC schreef:

@JacoPlaza Hoe vaak krijg je die warnings?

De laatste dagen steeds meer. Maar dat kan ook zijn omdat ik nu vaker in het log-bestand kijk omdat ik meer problemen ervaar.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2343 reacties
  • 22 december 2024

Hoevaak zie je die meldingen? Een keer per dag, vijf keer per dag? Tien keer per dag?

Een belletje naar 0800-0402 kan denk ik geen kwaad voor een lijnmeting.

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 22 december 2024
AriënC schreef:

Hoevaak zie je die meldingen? Een keer per dag, vijf keer per dag? Tien keer per dag?

Zojuist gekeken en tel vijf keer in de laatste drie dagen.

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 22 december 2024

Sorry luitjes,

In alle haast heb ik hierboven een verkeerde afbeelding geplaatst. Hier alsnog het juiste screenshot.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2343 reacties
  • 22 december 2024

Heb je hem al herstart? Als het aanhoudt raad ik aan om KPN te bellen. 

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 22 december 2024
AriënC schreef:

Heb je hem al herstart? Als het aanhoudt raad ik aan om KPN te bellen. 

Jawel, al meerdere keren herstart en ook via de GUI en met een paperclip gereset. Afgelopen week ook al contact gehad met de helpdesk vanwege het wegvallen van internet over de lan-poorten. Dit probleem heb ik inmiddels zelf opgelost. Zie topic: 

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28412 reacties
  • Antwoord
  • 24 december 2024

Ik denk dat het handig is om dit eens door een collega te laten doormeten. Om te kijken of we gekke dingen zien in je aansluiting en/of je modem. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je per direct of op een moment dat jou uitkomt. De collega kan dan de boel doormeten, en als het nodig is, een nieuw modem opsturen of een monteur plannen.

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 24 december 2024
Erik van KPN schreef:

Hoi Erik, zojuist het log-bestand bekeken en zie dat de laatste errors en warnings dateren van 22-12-2024. Kortom, ik wacht nog even tot na de kerstdagen. Nu moet ik er wel bij vermelden, dat ik nu alles aan de TP-Link BE65 heb hangen en weet niet of dat een verschil maakt met de meldingen die in log-bestand van de Box 12 komen. Bij de BE65 zijn geen meldingen en schijnt alles naar behoren te werken. Sowieso bedankt voor jouw reactie!

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 27 december 2024

Het blijft tobben. Op de eerste kerstdag viel internet over de lan-poorten in de namiddag weg om na een korte tijd weer te herstellen. Dit gebeurde een aantal keren, maar uiteindelijk bleef het internetsignaal volledig achterwege. Opnieuw opstarten van het TP-link BE65 trio en de Box 12 hielp niet. Ik heb daarop de TP-link set volledig verwijderd en alles in de originele situatie hersteld.

Tweede kerstdag heb ik een testopstelling met de TP-Link set gemaakt. De hoofd BE65 heb ik aan poort 4 van Box 12 gehangen. De twee satelliet BE65’s heb ik draadloos aan de hoofd BE65 gekoppeld. Alles bleef goed werken.

Vanmorgen heb ik de twee satelliet BE65’s bekabeld. Echter, meteen toen ik de eerste BE65 kabel inplugde, viel de internetverbinding van de Box 12 weg. Op dat moment is er wel een internetverbinding over WiFi van de Box 12. Nadat ik het TP-Link trio opnieuw had opgestart, kwam ook het internetsignaal over de lan-poorten van de Box 12 terug.

Bovenstaande zal voor menigeen vreemd klinken, maar het is voor mij wel de nare realiteit. Ik ben van spraakbesturing van de verlichting afhankelijk en bij TP-Link wijst men naar KPN. Kortom, een heel vervelende situatie!

Reageer