Skip to main content
Beantwoord

Klacht; portforward werkt niet meer op Experia Box v10 na update

  • 23 december 2024
  • 21 reacties
  • 387 keer bekeken

Afgelopen week is de V10 (H369A) automatisch geupdate; wanneer alle instellingen (Portforwards, wifi instellingen ed gereset waren.) (Nieuwe firmware: V10.C.24.12.11)

Na het opnieuw toevoegen van de portforwards werken deze niet meer.

Uiteraard netjes de nieuwe handleiding gevolgd op: Modems met KPN Software: Port Forward instellen / UPnP aanzetten | KPN Community

Maar helaas werkt dit ook niet. 
Maakt niet uit of ik nou HassIO, een willekeurige webserver of een NVR op wil zetten; welke poort ik ook kies, ik kom er vanaf buitenaf niet bij.

 

Contact opgenomen met de klantenservice om een nieuwe modem te ontvangen, inmiddels zitten we al zeker op de V12. Maar helaas. Dat was niet mogelijk. 

“Probeer de firewall instellingen maar op laag te zetten, en als dat niet werkt. Maak dan maar een klacht aan op forum.kpn.com" Kreeg ik als antwoord.

“Laag” bestaat niet. Het beveiligingsniveau kan op Middel; Hoog, Aangepast of Standaard……..

 

Dus bij deze. Graag een reactie en het liefst gewoon een V12. Daar heb ik geen problemen mee bij kennisen om netjes hun portforwards in te stellen.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Keida. Welkom op de KPN Community! Goed dat je met je vraag naar de community toegekomen bent. Hopelijk kunnen de knappe koppen hier met je meedenken en uiteindelijk tot een oplossing van je probleem komen.

Ben je inmiddels al wat verder gekomen of zit je helemaal vast? Soms willen onverklaarbare problemen na een update nog wel eens met een fabrieksreset opgelost worden. Je leest hieronder hoe je dat kunt uitvoeren. 

En het klopt wat ​@Marlon92 aangeeft. Een nieuwe Box 12 zal dit probleem niet gaan oplossen, want eenmaal aangesloten haalt deze dezelfde modem software op. 

 

Bekijk origineel

21 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 194 reacties
  • 23 december 2024

Ik zie dat je een 192.168.1.x adres hebt. heb je ook het modem aangepast naar 192.168.1.254. Standard gebruikt de experiabox 192.168.2.254 als range.

je zou voor test even het ip in de dmz kunnen gooien.

mocht dit ook niet werken. Check dan even of je wel het juist ip adres hebt of deze misschien is veranderd 


  • Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 24 december 2024

Dag Maikel. 

De DHCP scope is aangepast inderdaad. 
het adres is juist; intern gewoon te bereiken. 


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3629 reacties
  • 24 december 2024
Keida schreef:

“Probeer de firewall instellingen maar op laag te zetten, en als dat niet werkt. Maak dan maar een klacht aan op forum.kpn.com" Kreeg ik als antwoord.

“Laag” bestaat niet. Het beveiligingsniveau kan op Middel; Hoog, Aangepast of Standaard……..

Bij V12 kan je bij "aangepast” op "alles toelaten” en dan bepaalde porten blokkeren of "alles blokkeren” en dan bepaalde porten toelaten. Of het bij V10 ook zo is, weet ik niet.


  • 3705 reacties
  • 24 december 2024
TDN schreef:
Keida schreef:

“Probeer de firewall instellingen maar op laag te zetten, en als dat niet werkt. Maak dan maar een klacht aan op forum.kpn.com" Kreeg ik als antwoord.

“Laag” bestaat niet. Het beveiligingsniveau kan op Middel; Hoog, Aangepast of Standaard……..

Bij V12 kan je bij "aangepast” op "alles toelaten” en dan bepaalde porten blokkeren of "alles blokkeren” en dan bepaalde porten toelaten. Of het bij V10 ook zo is, weet ik niet.

Ja. Dat is bij de v10 precies hetzelfde. 

Maar dat heeft hier niets mee te maken. De firewall gaat over verkeer van binnen naar buiten. ​@Keida wil van buiten naar binnen. 

 


  • 3705 reacties
  • 24 december 2024
Keida schreef:

... en het liefst gewoon een V12. 

Dat is nutteloos. Want daar staat precies dezelfde firmware op. Als het je op de v10 niet lukt, dan lukt het je op de 12 ook niet.

Krijgt het apparaat een ip adres via dhcp van de Experiabox? Er staat dus geen ip adres vast ingesteld op het apparaat? In de Experiabox heb je het ip adres gereserveerd voor dat apparaat? 


  • Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 24 december 2024

Uiteraard is het een statisch IP. Ook gereserveerd. 


Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1229 reacties
  • Antwoord
  • 27 december 2024

Hoi ​@Keida. Welkom op de KPN Community! Goed dat je met je vraag naar de community toegekomen bent. Hopelijk kunnen de knappe koppen hier met je meedenken en uiteindelijk tot een oplossing van je probleem komen.

Ben je inmiddels al wat verder gekomen of zit je helemaal vast? Soms willen onverklaarbare problemen na een update nog wel eens met een fabrieksreset opgelost worden. Je leest hieronder hoe je dat kunt uitvoeren. 

En het klopt wat ​@Marlon92 aangeeft. Een nieuwe Box 12 zal dit probleem niet gaan oplossen, want eenmaal aangesloten haalt deze dezelfde modem software op. 

 


  • 3705 reacties
  • 27 december 2024
Keida schreef:

Uiteraard is het een statisch IP. Ook gereserveerd. 

Niet statisch maken. Gewoon via DHCP laten ophalen. In de  Experiabox reserveren. Maar op de pc/server niet statisch instellen dus.


  • Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 30 december 2024
Arjan van KPN schreef:

Hoi ​@Keida. Welkom op de KPN Community! Goed dat je met je vraag naar de community toegekomen bent. Hopelijk kunnen de knappe koppen hier met je meedenken en uiteindelijk tot een oplossing van je probleem komen.

Ben je inmiddels al wat verder gekomen of zit je helemaal vast? Soms willen onverklaarbare problemen na een update nog wel eens met een fabrieksreset opgelost worden. Je leest hieronder hoe je dat kunt uitvoeren. 

En het klopt wat ​@Marlon92 aangeeft. Een nieuwe Box 12 zal dit probleem niet gaan oplossen, want eenmaal aangesloten haalt deze dezelfde modem software op. 

 

Bedankt. Uiteraard een fabrieksreset ook gedaan. Maar dit lost het probleem ook niet op


Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1229 reacties
  • 31 december 2024

Ok helaas. Mijn kennis wat betreft port forwarding is beperkt, maar ik doe ook even een duit in het zakje wat betreft de probleemoplossing: Heb je al een geprobeerd IPv6 uit te schakelen en gecheckt of de poort/poorten dan wel open staan? 


  • Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 31 december 2024

Helaas ook het uitzetten van IPv6 maakt geen verschil...


Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

En heb je de tip van ​@Marlon92 opgevolgd om geen statisch IP te gebruiken maar via DHCP laten ophalen?


  • Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 2 januari 2025
Denise van KPN schreef:

En heb je de tip van ​@Marlon92 opgevolgd om geen statisch IP te gebruiken maar via DHCP laten ophalen?

 Zeker. Zowel een vast DHCP lease, als DHCP lease, als statisch op het device zelf maakt geen verschil. 
 

Een vast IP adres binnen de DHCP scope werkt niet. 
buiten de DHCP scope werkt ook niet. 
 

ook een ander apparaat (camerasysteem met webinterface) werkt niet. Zowel poort 80 als 443. 
de HA server met port 8123 werkt niet. 
 

Experiabox factory reset werkt niet. 
IPv6 aan of uit maakt geen verschil. 
 

Wat wel werkt is als ik de experiabox weghaal en als test een UDM gebruik. WAN met vlan 6 krijgt netjes het externe ip en de portforwards gaan dan goed. 
 

Ook een TPlink AX55 en AXE75 werkt prima….
 

maargoed. Dat wil ik niet. Ik wil gewoon een poortje kunnen openzetten op de v10…, netzo als op de v12 van mn schoonouders


Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1229 reacties
  • 6 januari 2025

Je hebt al veel geprobeerd en getest. Dank daarvoor ​@Keida. Alleen jammer dat het maar niet lukt met de portforwarding.

Het is wel bekend dat er met de poorten boven het getal 10000 een issue is met de V10 en de nieuwe software, maar in je laatste bericht benoem je poorten met lager nummer. Toch nog even een vraag om iets meer te weten te komen: Gebruik je ook apparaten in je netwerk waarbij port forwarding wel werkt? Of werkt het op geen enkel apparaat? 


  • 3705 reacties
  • 6 januari 2025

Kun je het eens proberen om de Experiabox te resetten, dan het subnet gewoon op default 192.168.2.x laten staan, en zo een poort te forwarden? 


  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 20 januari 2025

Hey keida.  Ik neem aan dat je home assistant gebruikt? Ik liep tegen exact dit probleem aan na de update van mijn modem afgelopen maandag. Mij is het wel gelukt na veel gedoe om poort 443 open te zetten. 

Bij mij had het met interne en externe poorten te maken. De experiabox is nogal vaag wat nou wat is.

Bij mij was dit probleem opgelost door met 1 uitzondering beide poorten open te zetten.


  • 3705 reacties
  • 20 januari 2025
Habbezak schreef:

Bij mij was dit probleem opgelost door met 1 uitzondering beide poorten open te zetten.

Wat bedoel je hier mee? Uitzondering? Kun je een schermafdruk plaatsen?


  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 20 januari 2025
Marlon92 schreef:
Habbezak schreef:

Bij mij was dit probleem opgelost door met 1 uitzondering beide poorten open te zetten.

Wat bedoel je hier mee? Uitzondering? Kun je een schermafdruk plaatsen?

Marlon92 ik ga er vanuit dat je de Experiabox hebt met een ZTE interface router.
Daarbovenin bij “Instellingen” kan je “Poort Forwarding - IPv4” instellingen aanpassen.

 

“Deze pagina biedt de mogelijkheid om de IPv4 poort forwarding parameter(s) te configureren.”

Daar wil je voor een nieuwe applicatie een poort open zetten; bij mij ziet dat er zo uit:

Wat ik bedoel met beide poorten is dit, je hebt blijkbaar bij deze instellingen een “interne” en een “externe” poort. Ik gebruik DuckDNS om mijn Home Assistant te benaderen. Hiervoor heb ik poort 443 nodig. Ik kreeg hem na de update echt niet open door hem in een aparte regel open te zetten.

 

Nadat je deze applicatie hebt gedefinieerd moet je hem nog toewijzen aan een lokaal ip adres. Dat doe je door een nieuw item aan te maken:

Bij “LAN Host” voer je het ip-adres van je Home Assistant in en bij Appnaam de nieuw aangemaakte applicatie.

 

Thats it, ik hoop dat u er uit komt dit heeft mij verleden week door die klote update veel teveel tijd gekost.


  • Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 23 januari 2025
Habbezak schreef:
Marlon92 schreef:
Habbezak schreef:

Bij mij was dit probleem opgelost door met 1 uitzondering beide poorten open te zetten.

Wat bedoel je hier mee? Uitzondering? Kun je een schermafdruk plaatsen?

Marlon92 ik ga er vanuit dat je de Experiabox hebt met een ZTE interface router.
Daarbovenin bij “Instellingen” kan je “Poort Forwarding - IPv4” instellingen aanpassen.

 

“Deze pagina biedt de mogelijkheid om de IPv4 poort forwarding parameter(s) te configureren.”

Daar wil je voor een nieuwe applicatie een poort open zetten; bij mij ziet dat er zo uit:

Wat ik bedoel met beide poorten is dit, je hebt blijkbaar bij deze instellingen een “interne” en een “externe” poort. Ik gebruik DuckDNS om mijn Home Assistant te benaderen. Hiervoor heb ik poort 443 nodig. Ik kreeg hem na de update echt niet open door hem in een aparte regel open te zetten.

 

Nadat je deze applicatie hebt gedefinieerd moet je hem nog toewijzen aan een lokaal ip adres. Dat doe je door een nieuw item aan te maken:

Bij “LAN Host” voer je het ip-adres van je Home Assistant in en bij Appnaam de nieuw aangemaakte applicatie.

 

Thats it, ik hoop dat u er uit komt dit heeft mij verleden week door die klote update veel teveel tijd gekost.

Dit lijkt op de oude interface. De interface van mijn EB ziet er heel anders uit. 

Met deze interface heeft het overigens altijd goed gewerkt.

 

Marlon92 schreef:

Kun je het eens proberen om de Experiabox te resetten, dan het subnet gewoon op default 192.168.2.x laten staan, en zo een poort te forwarden? 

Done; werkt ook niet.

Arjan van KPN schreef:

Je hebt al veel geprobeerd en getest. Dank daarvoor ​@Keida. Alleen jammer dat het maar niet lukt met de portforwarding.

Het is wel bekend dat er met de poorten boven het getal 10000 een issue is met de V10 en de nieuwe software, maar in je laatste bericht benoem je poorten met lager nummer. Toch nog even een vraag om iets meer te weten te komen: Gebruik je ook apparaten in je netwerk waarbij port forwarding wel werkt? Of werkt het op geen enkel apparaat? 

Nope; geen enkel apparaat werkt. Zowel boven als onder de 10000


  • 3705 reacties
  • 23 januari 2025

Apparaten moeten hun ip adres ophalen via dhcp. Er mag geen ip adres op het apparaat zelf ingesteld staan. Want dan werkt een poort forwarding niet bij de nieuwe firmware. Volgens mij.

Als apparaten zelf een ip adres ophalen bij de Experiabox, dan krijgen ze een laag ip adres. Bijvoorbeeld 192.168.2.6 of 192.168.2.14 ofzo. Dit reserveer je in de Experiabox. En daarbij kan je het ook aanpassen. Je kan er bijvoorbeeld 192.168.2.180 van maken. 

Daarna start je het apparaat opnieuw op en controleer je het ip adres. Dat moet dan daadwerkelijk 192.168.2.180 hebben.

Dit moet zo goed werken. Anders werkt een poort forwarding niet volgens mij.


  • Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 23 januari 2025
Marlon92 schreef:

Apparaten moeten hun ip adres ophalen via dhcp. Er mag geen ip adres op het apparaat zelf ingesteld staan. Want dan werkt een poort forwarding niet bij de nieuwe firmware. Volgens mij.

Als apparaten zelf een ip adres ophalen bij de Experiabox, dan krijgen ze een laag ip adres. Bijvoorbeeld 192.168.2.6 of 192.168.2.14 ofzo. Dit reserveer je in de Experiabox. En daarbij kan je het ook aanpassen. Je kan er bijvoorbeeld 192.168.2.180 van maken. 

Daarna start je het apparaat opnieuw op en controleer je het ip adres. Dat moet dan daadwerkelijk 192.168.2.180 hebben.

Dit moet zo goed werken. Anders werkt een poort forwarding niet volgens mij.

Helaas werkt bovenstaande dus bij mij niet.

Daarnaast maakt het niet uit of het een statisch of DHCP adres is.


Reageer