Skip to main content
Beantwoord

Waarom gaan jullie verder met het uitvoeren van -bekend- foutieve firmware versies?

• 10 januari 2025
  • 4 reacties
  • 97 keer bekeken

Goedemorgen allen, 

Afgelopen week kwam ik erachter dat een deel van de functionaliteiten op mijn thuisnetwerk niet meer goed functioneerden. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat dit kwam doordat mijn V10 een firmwareupdate heeft gehad. Ik heb wat feedback voor jullie, omdat dit werkelijk amateuristisch is aangevlogen.

Communicatie over de update

Deze update is aangekondigd via meerdere kanalen. Wat echter niet in de e-mail of op de website staat is dat je álle instellingen opnieuw moet zetten (portforwarding, wachtwoord interface etc). 

Crappy firmware

Ik ben begin december overgezet op deze versie V10.C.24.10.03. Waarvan ik hier op het forum lees dat al sinds oktober hier bekende problemen inzetten die nogal basaal van aard zijn. Zoals na een herstart alle instellingen teruggezet worden op fabrieksstand. Dan ben je dus na elke herstart (getriggerd door stroomuitval, door jouzelf omdat sommige functionaliteiten niet werken, of door KPN omdat ze vinden dat de modems in de regio herstart moeten worden) een behoorlijke tijd bezig om álles opnieuw juist te zetten. 

Communicatie over verdere uitrol

De klantenservice en hier op het forum heeft het over een gefaseerde uitrol. Dat kan ik me goed voorstellen, maar vooralsnog lijk ik de functionaliteiten die ik nodig heb bij mijn vaste internetverbinding niet goed te kunnen gebruiken. 

Waarom kiest KPN er dan ook voor om telkens oude versies uit te blijven rollen, of wellicht beter, firmware uit te rollen die op z'n minst basala functionaliteit invult. Of in ieder geval ACTIEF te communiceren dat er bekende problemen zijn, zodat mensen niet op zoek hoeven naar informatie… 

Overigens is er door de klantenservice wel aangegeven dat er mogelijk een individuele update mogelijk zou zijn en heeft dit voor mij ‘aangevraagd’ (maar geen garanties dat dit zou lukken). 

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@robbierzz, welkom op onze community.

We zetten klanten in groepen over naar de nieuwe modem software om te zorgen dat dit zo soepel mogelijk gaat. Tegelijk moet iedereen wel over uiteindelijk. 
Dit staat beschreven in de product update van deze V10 update: Wanneer krijg ik deze update? Welke update krijg ik? 

Op onze product updates pagina kun je je ook abonneren, dan krijg je bij iedere update een notificatie e-mail.

Bekijk origineel

4 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15612 reacties
  • Antwoord
  • 14 januari 2025

Hoi ​@robbierzz, welkom op onze community.

We zetten klanten in groepen over naar de nieuwe modem software om te zorgen dat dit zo soepel mogelijk gaat. Tegelijk moet iedereen wel over uiteindelijk. 
Dit staat beschreven in de product update van deze V10 update: Wanneer krijg ik deze update? Welke update krijg ik? 

Op onze product updates pagina kun je je ook abonneren, dan krijg je bij iedere update een notificatie e-mail.

• 3700 reacties
  • 14 januari 2025

De meeste klanten hebben niets op hun modem ingesteld. Dus daar gaat het gewoon goed. Dat is voor KPN leidend. 

Voor die paar klanten die wel wat ingesteld hebben gaat KPN er vanuit dat die de kennis hebben om het opnieuw in te stellen. 

Heb je er heel erg veel moeite mee dat je instellingen zomaar weg zijn? Neem een eigen router. 

Dit is niet de eerste update waarbij er instellingen niet goed overgenomen zijn. Dat is in het verleden vaker gebeurt. 

• Topper
  • 12 reacties
  • 14 januari 2025
Marlon92 schreef:

De meeste klanten hebben niets op hun modem ingesteld. Dus daar gaat het gewoon goed. Dat is voor KPN leidend. 

Voor die paar klanten die wel wat ingesteld hebben gaat KPN er vanuit dat die de kennis hebben om het opnieuw in te stellen. 

Heb je er heel erg veel moeite mee dat je instellingen zomaar weg zijn? Neem een eigen router. 

Dit is niet de eerste update waarbij er instellingen niet goed overgenomen zijn. Dat is in het verleden vaker gebeurt. 

Dat is natuurlijk grote onzin! Als zo’n beetje sinds het bestaan van modems is er een optie om de configuratie op te slaan. Sterker nog.. in de vorige firmware kon dat wel gewoon. Als ze alleen al die optie er in zouden laten zitten, dan was het probleem al een stuk minder erg.

Een apparaat wat zijn instellingen verliest na een spanningsuitval is gewoon “not done”

• 3700 reacties
  • 14 januari 2025
MarcoJ schreef:

Als zo’n beetje sinds het bestaan van modems is er een optie om de configuratie op te slaan. Sterker nog.. in de vorige firmware kon dat wel gewoon.

Daar ging dit topic helemaal niet over. Je begint nu over iets nieuws.

Maar om hier op in te gaan: nee. Dat kon niet. De v10 heeft nooit een backup mogelijkheid gehad. Niet bij de oude firmware, niet bij de nieuwe firmware. 

De v10a heeft die volgens mij wel. En dat is daarmee ook het enige model van KPN wat dat kan. Bij de KPN Box 12 en 14 is er ook geen mogelijkheid om een backup van de instellingen te maken.

Reageer