Skip to main content
Beantwoord

Problemen met Android-apps na update V10.C.24.12.11

• 15 januari 2025
  • 11 reacties
  • 311 keer bekeken

Sinds de update V10.C.24.12.11 is geïnstalleerd op onze EB V10 werken diverse Android-apps (Outlook, PostNL, NOS, Google Maps, Spotify, 3FM en vele andere) niet (goed) meer op onze telefoons. Vandaag ben ik met Wireshark op zoek gegaan naar oorzaak en oplossing. Ik heb een hele duidelijke oorzaak gevonden, maar de oplossing moet denk ik van KPN gaan komen…

Aan ons modem hangt, bedraad, een TP-Link RE3000X access point. Het probleem blijkt alleen op te treden bij apparaten die via dit AP verbonden zijn. Toch ben ik er heel zeker van dat het probleem bij het modem vandaan komt (het MAC-adres van het modem is zichtbaar in Wireshark bij onderstaande). Want wat gaat er mis?

Nu wordt het technisch: het modem blijkt via het AP twee verschillende ICMPv6 Router Advertisements (RA's) te verspreiden, normaal is dat er maar één. Op de modem-eigen WiFi wordt alleen de IPv6-prefix 2a02:a46c:xxxx:0::/64 verspreid (deze is ook in de webinterface van het modem zichtbaar als “Delegated Prefix”). Via het AP komen er ook RA's voorbij met IPv6-prefix 2a02:a46c:xxxx:1::/64. Apparaten gebruiken zo'n RA (en andere ICMPv6-berichten) om zichzelf een IP-adres te geven en hun route naar het internet in te stellen.

Het probleem is dit: de IPv6-prefix met de :1: biedt geen toegang tot internet. Android-devices raken hier helemaal van in de war en verliezen hun IPv6-verbinding zodra het RA met :1: voorbij komt. Erger nog, ze vallen niet terug op de :0: prefix en ook niet op IPv4. Op Windows gaat het beter, maar ook daar kun je ontdekken dat de prefix met :1: niet werkt, door ping commando zoals “ping -6 -S 2a02:a46c:xxxx:1:yyyy:yyyy:yyyy:yyyy v6.ipv6-test.com” te draaien.

De oplossing laat zich raden: het modem moet dat :1: prefix helemaal niet advertisen! En daarom schrijf ik dit hier, in de hoop dat iemand een oplossing heeft óf dat bovenstaande KPN kan helpen om het in de volgende update (hopelijk snel!) te fixen. Ik heb Wireshark captures beschikbaar om bovenstaande te ondersteunen en verder te onderzoeken.

Beste antwoord door hmmsjan_2

Bingo. Ook bij versie 15 komt er af en toe een gastnetwerk router advertisement in een 802.1Q VLAN met ID 1977 voorbijzetten. Dus twee bugreports: een voor KPN om het LAN schoon te houden, een voor TP-LINK om als er een VLAN pakket voorbijkomt, dit niet te strippen en als normaal pakket de Wifi op te sturen.

Ik weet niet wat je eraan kunt doen, behalve IPv6 uitzetten. Tenzij je een managed switch hebt liggen waarmee je VLAN pakketten eruit kunt filteren.

Bekijk origineel

11 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 448 reacties
  • 15 januari 2025

Wordt het apparaat als range extender gebruikt of met kabel aangesloten?

De prefix met 0 is van het normale netwerk, die met 1 van het gastnetwerk. En nee, die komt niet op internet, alleen op het gastnetwerk.

Ik weet zeker dat de 11 versie van de software op het normale netwerk geen :1: uitzendt, alleen nog een lokaal adres dat begint met fd5a.

Ik heb nergens een beschrijving of emulator kunnen vinden van dit type, wel gezien bij de specs dat het ook een gastnetwerk aanbiedt. Kan het zijn dat je ook het gastnetwerk op de 2.4 of 5GHz hebt gezet? Ik neem aan dat de extender zijn gastnetwerk met eigen DHCP server regelt, maar zoals gezegd, ik heb geen handleiding dus ik weet het niet zeker.

In ieder geval: die :1: komt niet van de LAN of normale Wifi.

Ik heb zelf nog andere problemen met een TP-Link extender gehad in combinatie met Linux/NetworkManager en de nieuwe firmware,  maar daar kreeg ik geen IPv4 adres.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 448 reacties
  • 16 januari 2025

Excuses, slecht antwoord. Ik lees dat het apparaat bedraad is aangesloten. Inmiddels heb ik ook een handleiding opgeduikeld, maar dat geeft weinig extra info. Als je een unmanaged switch hebt zou je met wireshark VOOR de extender kunnen kijken of die verkeerde router advertisements te zien zijn en zo ja, al dan niet ingepakt in een VLAN pakket. De KPN superwifis hebben ook gast modus, daar wordt gezegd dat de V10 een VLAN heeft voor gast, maar dan weet je weer niet of dat voor oude of nieuwe firmware of beide geldt. Wordt de TP-Link als access point herkend en het gast netwerk als VLAN toegevoegd???

Ik hoop dat iemand van KPN met kennis van alle hardware dit oppikt en uitsluitsel geeft.

Het enige dat ik nog weet is dat poort 4 op het modem schakelbaar is tussen gast en normaal Dat zou een VLAN operatie moeten zijn waar weinig mee mis kan gaan, maar als je toevallig op die poort zit met het access punt zou je een andere kunnen proberen.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • 1349 reacties
  • 16 januari 2025

Dit probleem is al eerder voorbij gekomen op het forum. Er zit een software bug in die via de LAN poorten een dubbele RA verspreid, ook die van het gast netwerk. Die route naar het gast netwerk is vanaf een LAN poort gezien een doodlopende route vandaar dat sommige aangesloten apparaten hierop struikelen. Er kan mogelijk ander gedrag zijn met bv windows of macOs doordat die mogelijk anders met die dubbele gateways omgaan. Uiteindelijk dient KPN dit aan te passen middels een software update.

Ik dacht dat het probleem alleen speelde met RA komende van de LAN poorten en niet vanaf de wifi zelf.

• 362 reacties
  • 16 januari 2025

Het volgende staat in de update notities van V10.C.24.12.11:

Het kon gebeuren dat IPv6 capabele apparaten onterecht via de gateway van het gastnetwerk naar internet werden geleid. Afhankelijk van het soort apparaat en hoe deze verbonden was met de V10 konden er haperingen in de communicatie ontstaan. Dit is opgelost.
De workaround voor dit probleem was IPv6 uitzetten. Als je dit gedaan hebt, kun je na deze update IPv6 ook weer aanzetten

Ik heb zelf voornamelijk problemen met de IPad en het lezen van mail. Dit gaat niet of bijzonder traag. IPv6 aan- en uitzetten helpt dan tijdelijk. Als de IPad via de WiFi loopt via Access point TP-Link EAP245v3 heb ik juist geen problemen dus alleen op WiFi van de v10 zelf.

Vandaag zie ik voor het eerst dat de v10 een foutmelding geeft: geen IPv6 internet verbinding. IPv6 aan- en uitzetten werkt nu helaas niet.

Later als huisgenoten stoppen met tv en internet zal ik de v10 eens herstarten. (Update: na herstart v10 heb ik weer IPv6 verbinding)
(Ik heb nog versie V10.C.24.10.03).

Geeft versie V10.C.24.12.11 dan weer een ander IPv6 probleem?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 16 januari 2025

Hoi ​@hmmsjan_2 en ​@BruisTablet, bedankt voor jullie reacties!

Eerst ​@hmmsjan_2. Goed punt dat het met de opties voor gastnetwerk of extra netwerk te maken kan hebben. Dit lijkt ​@BruisTablet ook te bevestigen. Ik had nog geprobeerd om de RE3000X aan te sluiten op LAN-poort 4 (hij hing eerst aan 2), omdat er in de modem interface een schuifje “Gast Netwerk” bij die poort staat. Dat schuifje staat uit. Ik ben de afgelopen week meerdere keren alle settings nagelopen (ook omdat ik 2x factory reset heb gedaan en om dingen te proberen):

• IPv6 staat aan (natuurlijk)
  • Gastnetwerk staat uit (stond eerst aan maar heb ik vorige week uitgezet)
  • Extra wifi staat uit, zowel op 2,4 als op 5 GHz
  • DHCP (v4) staat aan op thuisnetwerk. Terwijl ik dit schrijf zie ik het schuifje bij gastnetwerk hier ook aan staan. Die ga ik eens proberen uit te zetten, misschien dat dat ICMPv6 RA's ook uitzet..!
  • IPv6 Prefix Delegation staat uit
  • Beveiliging staat op Middel, DMZ gebruik ik niet

Dan ​@BruisTablet, het klopt dat het inderdaad alleen speelt op de LAN poorten en niet op de modem-eigen wifi. Ik had nog wel gezocht op het forum, maar vond zelf alleen andere topics van problemen die hier mogelijk verband mee houden (met de strekking “wel wifi, maar na een paar minuten geen internet meer”). Als er al een topic loopt om dit issue te tracken excuseer ik me voor de dubbeling. Maar dan was hij dus niet zo goed meer te vinden ;)

EDIT: En terwijl ik zat te typen kwam daar nog ​@Edu2020. Ik draai hier V10.C.24.12.11, dus óf ze hebben het daar over een ander probleem dat er heel erg op lijkt, of het is toch niet opgelost. Maar zoals gezegd speelt het bij mij dus juist alléén op de LAN-poorten en niet via de WiFi van het modem zelf.

EDIT2: DHCPv4 uitzetten op het (al uit staande) gastnetwerk loste het ook niet op...

• 362 reacties
  • 16 januari 2025

@Jerrythafast , ik ben helaas geen techneut op dit gebied echter je weet maar nooit….ik heb inmiddels door een herstart van de v10 weer IPv6 verbinding maar behaalde via https://ipv6-test.com nog geen hele goede resultaten. Vervolgens heb ik de firewall naar beveiligingsniveau standaard gezet en krijg ik wel prima resultaten. En inderdaad, bij mij gaat het om WiFi.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 448 reacties
  • Antwoord
  • 17 januari 2025

Bingo. Ook bij versie 15 komt er af en toe een gastnetwerk router advertisement in een 802.1Q VLAN met ID 1977 voorbijzetten. Dus twee bugreports: een voor KPN om het LAN schoon te houden, een voor TP-LINK om als er een VLAN pakket voorbijkomt, dit niet te strippen en als normaal pakket de Wifi op te sturen.

Ik weet niet wat je eraan kunt doen, behalve IPv6 uitzetten. Tenzij je een managed switch hebt liggen waarmee je VLAN pakketten eruit kunt filteren.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 17 januari 2025

Aha, dat heb je mooi gevonden ​@hmmsjan_2! Ik was me nog aan het beraden op hoe ik de LAN-poorten direct zou kunnen capturen (ik heb weinig apparaten meer met LAN-poort...) Op mijn laptop, verbonden via de TP-link, zat er inderdaad geen VLAN-tag aan het :1: router advertisement.

Ik heb even gezocht hoe dit probleem normaliter voorkomen wordt en de resultaten vielen een beetje in twee categorieën: 1. “gebruik geen unmanaged switch op een netwerk met VLAN-tagged traffic” en 2. “zoek een unmanaged switch dat VLAN-tagged traffic weggooit”. Zo'n access point gedraagt zich eigenlijk als een soort unmanaged switch. En deze zijn dus (inderdaad...) niet goed te gebruiken achter een KPN-box die het netwerk opdeelt in VLANs.

Oké, VLANs zijn dus eigenlijk unsupported op de TP-link… maar de enige reden waarom dat een probleem is, is omdat de EBv10 RA’s voor het gastnetwerk(-VLAN) blijft uitzenden terwijl ik die functie uitgeschakeld heb.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 448 reacties
  • 17 januari 2025

Een met kabel aangesloten PC met wireshark en ICMP6 filter, dat was voldoende. Ik dacht nog: als die extender doet wat hij moet doen, stuurt hij wat bij binnen krijgt over de WiFi en is Android de boosdoener, maar ik weet niet of VLAN over Wifi überhaupt kan. Ik kan een VLAN interface op een Wifi adapter zetten maar krijg er geen data door. Maar je hebt dus al gezien dat die advertisements geen tag hebben. Het lijkt me dus absoluut niet de bedoeling om twee netwerken door elkaar op de Wifi te zetten.

Een unmanaged switch is alleen geïnteresseerd in het eerste stukje met het bron MAC adres om zijn  poort vs MAC database op te bouwen. VLAN gaat gewoon door, maar dus wel inclusief VLAN tag.

Als er switches bestaan die VLAN tagged verkeer weggooien is het OK. Managed kun je per poort een VLAN naar untagged zetten, of alleen untagged doorlaten. Het access point maakt chaos, van de andere kant: een PC of access point hoort eigenlijk alleen untagged verkeer te krijgen… Who to blame? 

De simpelste oplossing voor het moment die je kunt proberen is de kabel losmaken en 2.4 of 5GHz Wifi oppikken.

Het extendertje dat ik heb (TP-Link RE190) pikt op de overloop alleen 5GHz op en zendt naar zolder 2.4 GHz, een laptop haalt 80Mbit/sec, bijna de abonnement limiet voor de glasvezel. Zelfs IPv6 werkt grotendeels. Uiteraard hangt het er helemaal van af wat je nodig hebt, verlies heb je altijd t.o.v. kabel.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 2 maart 2025

Zelf heb ik niet zoveel netwerkkennis als jullie, maar aangezien mijn situatie erg vergelijkend is (ook TP access point, en probleem alleen op android apparaten), ga ik er vanuit dat hetzefde probleem hier aan de hand is. Ik zit echter wel op de v12 software. Maar het probleem is direct onstaan na de laatste update. 

Is er ondertussen al wat meer bekend over een oplossing voor dit probleem?

Zelf heb ik er nog een TL-SG2210P switch tussen zitten k (eigenlijk alleen voor de PoE), ik zal eens kijken of ik hier wat mee kan. Mocht iemand nog tips hebben dan is het heel erg welkom.

Alvast bedankt voor de hulp

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 2 maart 2025

Hoi ​@Tronar, ik heb helaas nog niks van KPN gehoord m.b.t. een eventuele oplossing. Het probleem speelt nog steeds (er is ook nog geen update geweest van de software voor het Box10 modem sinds ik dit topic opende).

Mede n.a.v. jouw bericht ben ik de actuele topics op de KPN Community weer even door gelopen en het ziet ernaar uit dat er vorige week voor de Box12 ook een update is verspreid met iets wat heel erg lijkt op deze bug. Misschien dat iemand met de Box12 die sinds vorige week ook problemen ervaart dit even kan checken.

Als je denkt er last van te hebben, er is een hele makkelijke manier om te zien of de bug ook jouw netwerk overhoop gooit. Je apparaten hebben dan tegelijkertijd IPv6-adressen met een :1: en met een :0: ertussen. Dit is een (bewerkt) screenshot van mijn laptop (Windows 11):

Dit kun je vinden bij de WiFi-instellingen van je apparaat. Het is trouwens normaal om verschillende IPv6-adressen te hebben, maar alle adressen die beginnen met 2a02 moeten tot en met de vierde dubbele punt helemaal hetzelfde zijn.

Ik kreeg trouwens van de week wel een email met een kortingsaanbieding om nog 2 jaar te blijven als klant (!! dat is me in 7 jaar nog niet gebeurd), maar dat heb ik nog maar even niet gedaan. Toch wel lekker dat je gewoon weg kunt met dit soort bugs :)

Reageer