Sinds de update V10.C.24.12.11 is geïnstalleerd op onze EB V10 werken diverse Android-apps (Outlook, PostNL, NOS, Google Maps, Spotify, 3FM en vele andere) niet (goed) meer op onze telefoons. Vandaag ben ik met Wireshark op zoek gegaan naar oorzaak en oplossing. Ik heb een hele duidelijke oorzaak gevonden, maar de oplossing moet denk ik van KPN gaan komen…
Aan ons modem hangt, bedraad, een TP-Link RE3000X access point. Het probleem blijkt alleen op te treden bij apparaten die via dit AP verbonden zijn. Toch ben ik er heel zeker van dat het probleem bij het modem vandaan komt (het MAC-adres van het modem is zichtbaar in Wireshark bij onderstaande). Want wat gaat er mis?
Nu wordt het technisch: het modem blijkt via het AP twee verschillende ICMPv6 Router Advertisements (RA's) te verspreiden, normaal is dat er maar één. Op de modem-eigen WiFi wordt alleen de IPv6-prefix 2a02:a46c:xxxx:0::/64 verspreid (deze is ook in de webinterface van het modem zichtbaar als “Delegated Prefix”). Via het AP komen er ook RA's voorbij met IPv6-prefix 2a02:a46c:xxxx:1::/64. Apparaten gebruiken zo'n RA (en andere ICMPv6-berichten) om zichzelf een IP-adres te geven en hun route naar het internet in te stellen.
Het probleem is dit: de IPv6-prefix met de :1: biedt geen toegang tot internet. Android-devices raken hier helemaal van in de war en verliezen hun IPv6-verbinding zodra het RA met :1: voorbij komt. Erger nog, ze vallen niet terug op de :0: prefix en ook niet op IPv4. Op Windows gaat het beter, maar ook daar kun je ontdekken dat de prefix met :1: niet werkt, door ping commando zoals “ping -6 -S 2a02:a46c:xxxx:1:yyyy:yyyy:yyyy:yyyy v6.ipv6-test.com” te draaien.
De oplossing laat zich raden: het modem moet dat :1: prefix helemaal niet advertisen! En daarom schrijf ik dit hier, in de hoop dat iemand een oplossing heeft óf dat bovenstaande KPN kan helpen om het in de volgende update (hopelijk snel!) te fixen. Ik heb Wireshark captures beschikbaar om bovenstaande te ondersteunen en verder te onderzoeken.