Skip to main content
Beantwoord

2,4 GHz en 5 Ghz sinds update anders op V10?

• 17 januari 2025
  • 15 reacties
  • 162 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 135 reacties

sinds de update ben ik weer voor het eerst ingelogd in de experia v10, ik zie dat 2,4ghz en 5ghz beide uistaan na de update?

welke frequentie wordt er nu gebruikt dan?

en waarom heten de 2,4ghz en 5ghz extra netwerk?

onder instellingen staan namelijk 5ghz wifi en extra 5ghz wifi beide met een verschillend mac adres, idem voor 2,4ghz…..maar hoe zet ik de normale 2,4ghz aan ipv de extra?

Beste antwoord door Erik van KPN

Ik snap je vraag, ​@HE1. Bij de V10 op de oudere firmware was er één hoofdnetwerk. En binnen dat hoofdnetwerk kon je de keus maken om de 2,4 en de 5 GHz apart in te stellen. Standaard had dit dezelfde netwerknaam en wachtwoord zodat het zoveel mogelijk als één netwerk functioneerde. Maar je  kon er ook voor kiezen om aparte namen ervoor in te stellen, waardoor het echt twee losse netwerken werden.

In de modems die na de V10 kwamen was het al niet meer mogelijk  om je hoofdwifi op deze manier te splitsen. Maar, omdat we wel zagen dat mensen soms tegen problemen aanliepen met oudere apparatuur die niet goed overweg kan met een netwerk dat zowel 5GHz als 2,4GHz heeft, hebben we Extra Wifi geïntroduceerd.

Met Extra Wifi kun je een tweede wifinetwerk aanzetten. En voor dat wifinetwerk kan vrij ingesteld worden of het 5GHz of 2,4 GHz gebruikt. Of ook gewoon beide, net wat voor de klantsituatie het beste werkt. Dit zijn wel beide netwerken binnen je thuisnetwerk. Dus apparaten op de ene wifi kunnen wel communiceren met apparaten op de andere. Als je echt een volledig afgescheiden netwerk zou willen, dan is daarvoor de Gastwifi optie beschikbaar.

Nu zijn we bezig met de overgang naar KPN Software op al onze modems. En deze software hanteert ook deze manier van werken. Voor de V10A, Box 12 en Box 14 verandert dat dus niets. Maar voor de V10 wel. Betekent dat, na de update, jouw hoofdwifi een geombineerde 2,4 & 5 GHz is. En dat je de Extra Wifi kunt gebruiken als je wilt. 

Qua instellingen zou het zo moeten zijn na de update:

Voor update Na update
Wifi gesplitst in een 2,4GHz en 5GHz netwerk met elk een eigen naam en/of wachtwoord
  • Hoofdwifi krijgt de naam en het wachtwoord van je 5GHz netwerk 
  • Extra Wifi wordt aangezet met alleen 2,4GHz actief en de naam en het wachtwoord van je 2,4GHz netwerk
Wifi niet gesplitst, 2,4 & 5 GHz hebben beide dezelfde naam en wachtwoord
  • Hoofdwifi is actief met die naam en wachtwoord
  • Extra Wifi staat uit

Maar, de migratie is nogal een onderneming, dus het kan wel eens gebeuren dat dit niet helemaal vloeiend loopt. En dat de Extra Wifi, bijvoorbeeld, wel aan staat. Ook als je niet van te voren je wifi gesplitst had. Als jouw Extra Wifi nu aanstaat, en je hebt dat niet nodig, dan kun je dat ook gerust uitzetten.

Verder heb ik nog linkje voor je naar het overzichtsartikel over de nieuwe KPN Software in onze Kennisbank. Die vertelt je iets meer over wat er veranderd is, en linkt door naar aanvullende handleidingen over hoe je bepaalde dingen kunt aanpassen als je dat zou willen.

Bekijk origineel

15 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 135 reacties
  • 17 januari 2025

niemand?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 135 reacties
  • 17 januari 2025

misschien moet ik de vraag herformuleren:

Na de update is zowel 2,4ghz als 5ghz actief, vóór de update kon je die aan of uitzetten, die mogelijkheid zie ik nu niet meer.

Daarnaast is er ook nog een optie om een extra 2,4ghz en 5ghz netwerk actief te maken. Deze functionaliteit snap ik niet want zowel 2,4 als 5 zijn standaard beide actief. Of is het zo dat de extra netwerken compleet gescheiden zijn van de standaard netwerken, en de apparaten van beide elkaar niet zien? in beide gevallen snap ik de functionaliteit niet.

Ik vindt het heel verwarrend, kan iemand dit uitleggen?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 18 januari 2025

Goeie vraag ​@HE1 . Bij het standaard wifinetwerk is het inderdaad niet mogelijk om de 2.4ghz band en de 5ghz band te splitsen. En het klopt dat er een extra wifi netwerk is waar je de twee banden wel kunt splitsen. Hier kan je er meer over lezen. Is je vraag hiermee beantwoord?

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8253 reacties
  • 18 januari 2025
HE1 schreef:

sinds de update ben ik weer voor het eerst ingelogd in de experia v10, ik zie dat 2,4ghz en 5ghz beide uistaan na de update?

onder instellingen staan namelijk 5ghz wifi en extra 5ghz wifi beide met een verschillend mac adres, idem voor 2,4ghz…..maar hoe zet ik de normale 2,4ghz aan ipv de extra?

Beste ​@HE1 de wifi staat gewoon aan, zoals je ook aan het brandende wifilampje kunt zien op de modem.

Beide frequenties worden gewoon gebruikt, alleen kunnen sommige oudere en inferieure apparaten soms niet meer automatisch de 2.4- of de 5.0-band van elkaar onderscheiden.

Vandaar dat de rubriek ‘extra wifi’ is bedacht om de 2.4- en de 5.0-band weer van elkaar te scheiden.

Het zijn geen aparte banden, maar maken gewoon deel uit van het hoofdwifinetwerk, alleen nu weer zichtbaar gemaakt.

Waarom KPN dat bedacht heeft is mij ook nog steeds een raadsel en zorgt ervoor dat er veel onnodige vragen binnen dit forum komen.

Met de oude firmware op de V10 had je een duidelijke scheiding tussen beide banden.

Succes.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 135 reacties
  • 18 januari 2025
Joep1965 schreef:

Goeie vraag ​@HE1 . Bij het standaard wifinetwerk is het inderdaad niet mogelijk om de 2.4ghz band en de 5ghz band te splitsen. En het klopt dat er een extra wifi netwerk is waar je de twee banden wel kunt splitsen. Hier kan je er meer over lezen. Is je vraag hiermee beantwoord?

Hier staat inderdaad beschreven hoe je het activeert maar dat was mijn vraag helemaal niet.

Vóór de update kon je 2,4ghz uitzetten zodat je die helemaal niet meer actief had. Nu staat 2,4 en 5 aan en op het default wifi netwerk kan je die nu helemaal niet meer uitzetten, oftewel je zend altijd 2,4 en 5 uit.

Daarnaast kun je dan weer extra 2,4 en 5 ghz wifi netwerken maken met een andere ssid, maar de logica en nut en noodzaak daarvan ontgaat me geheel, je zend namelijk altijd al beide banden uit.

Een ouder apparaat dat niet met 5ghz werkt pakt automatisch het 2,4ghz van het standaard netwerk dus waarom een extra netwerk maken.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 135 reacties
  • 18 januari 2025
JanD schreef:
HE1 schreef:

Waarom KPN dat bedacht heeft is mij ook nog steeds een raadsel en zorgt ervoor dat er veel onnodige vragen binnen dit forum komen.

Met de oude firmware op de V10 had je een duidelijke scheiding tussen beide banden.

Welke scheiding bedoel je dan met de oude firmware ? zowel 2,4 als 5 hadden gewoon de standaard ssid zoals bij de nieuwe firmware, je kon ze alleen beide apart aan/uit zetten en dat kan niet meer.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 18 januari 2025

Er zijn apparaten zoals bijvoorbeeld diverse lampen die niet om kunnen gaan met bandsteering zoals dat heet. Vandaar het extra netwerk. Is dit wel het juiste antwoord?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 135 reacties
  • 18 januari 2025
Joep1965 schreef:

Er zijn apparaten zoals bijvoorbeeld diverse lampen die niet om kunnen gaan met bandsteering zoals dat heet. Vandaar het extra netwerk. Is dit wel het juiste antwoord?

Zal er wellicht mee te maken hebben, volgens mij kon je in de oude firmware bandsteering apart aan en uit zetten, die instelling zie ik in de nieuwe ook niet meer. 

Er zit hier blijkbaar een ontwerp beslissing achter die ik niet kan uitleggen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 135 reacties
  • 18 januari 2025

Daarnaast is het ook nog eens zo dat die extra wifi netwerken helemaal niet samenwerken met repeaters in huis….die deco repeaters worden veel gebruikt en daar stel je dezelfde ssid in als je modem, die kunnen dus helemaal niet samen werken met extra wifi netwerken.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8253 reacties
  • 18 januari 2025

Beste ​@HE1 

Welke scheiding bedoel je dan met de oude firmware ? zowel 2,4 als 5 hadden gewoon de standaard ssid zoals bij de nieuwe firmware, je kon ze alleen beide apart aan/uit zetten en dat kan niet meer.

Ik bedoel te zeggen dat de V10 standaard de 2.4- en de 5.0-band al gescheiden hadden en dat je bij de nieuwe software ‘extra wifi’ moet activeren om hetzelfde weer te bereiken.

Duidelijk zo?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 135 reacties
  • 18 januari 2025
JanD schreef:

Beste ​@HE1 

Ik bedoel te zeggen dat de V10 standaard de 2.4- en de 5.0-band al gescheiden hadden en dat je bij de nieuwe software ‘extra wifi’ moet activeren om hetzelfde weer te bereiken.

Duidelijk zo?

mmm eigenlijk niet, in welke zin waren ze bij de oude firmware gescheiden dan? ze hadden hetzelfde ssid en dat is na de update ook zo. En zowel in de oude als nieuwe firmware kan je 2,4 en 5 gebruiken door bandsteering.

De scheiding van de extra wifi netwerken is anders want dan geef je ze een eigen ssid dus die scheiding snap ik want dan is er geen bandsteering meer als je een device connect naar één van de extra netwerken en daarme fixed de 2,4 of 5 band gebruikt.

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28362 reacties
  • Antwoord
  • 20 januari 2025

Ik snap je vraag, ​@HE1. Bij de V10 op de oudere firmware was er één hoofdnetwerk. En binnen dat hoofdnetwerk kon je de keus maken om de 2,4 en de 5 GHz apart in te stellen. Standaard had dit dezelfde netwerknaam en wachtwoord zodat het zoveel mogelijk als één netwerk functioneerde. Maar je  kon er ook voor kiezen om aparte namen ervoor in te stellen, waardoor het echt twee losse netwerken werden.

In de modems die na de V10 kwamen was het al niet meer mogelijk  om je hoofdwifi op deze manier te splitsen. Maar, omdat we wel zagen dat mensen soms tegen problemen aanliepen met oudere apparatuur die niet goed overweg kan met een netwerk dat zowel 5GHz als 2,4GHz heeft, hebben we Extra Wifi geïntroduceerd.

Met Extra Wifi kun je een tweede wifinetwerk aanzetten. En voor dat wifinetwerk kan vrij ingesteld worden of het 5GHz of 2,4 GHz gebruikt. Of ook gewoon beide, net wat voor de klantsituatie het beste werkt. Dit zijn wel beide netwerken binnen je thuisnetwerk. Dus apparaten op de ene wifi kunnen wel communiceren met apparaten op de andere. Als je echt een volledig afgescheiden netwerk zou willen, dan is daarvoor de Gastwifi optie beschikbaar.

Nu zijn we bezig met de overgang naar KPN Software op al onze modems. En deze software hanteert ook deze manier van werken. Voor de V10A, Box 12 en Box 14 verandert dat dus niets. Maar voor de V10 wel. Betekent dat, na de update, jouw hoofdwifi een geombineerde 2,4 & 5 GHz is. En dat je de Extra Wifi kunt gebruiken als je wilt. 

Qua instellingen zou het zo moeten zijn na de update:

Voor update Na update
Wifi gesplitst in een 2,4GHz en 5GHz netwerk met elk een eigen naam en/of wachtwoord
  • Hoofdwifi krijgt de naam en het wachtwoord van je 5GHz netwerk 
  • Extra Wifi wordt aangezet met alleen 2,4GHz actief en de naam en het wachtwoord van je 2,4GHz netwerk
Wifi niet gesplitst, 2,4 & 5 GHz hebben beide dezelfde naam en wachtwoord
  • Hoofdwifi is actief met die naam en wachtwoord
  • Extra Wifi staat uit

Maar, de migratie is nogal een onderneming, dus het kan wel eens gebeuren dat dit niet helemaal vloeiend loopt. En dat de Extra Wifi, bijvoorbeeld, wel aan staat. Ook als je niet van te voren je wifi gesplitst had. Als jouw Extra Wifi nu aanstaat, en je hebt dat niet nodig, dan kun je dat ook gerust uitzetten.

Verder heb ik nog linkje voor je naar het overzichtsartikel over de nieuwe KPN Software in onze Kennisbank. Die vertelt je iets meer over wat er veranderd is, en linkt door naar aanvullende handleidingen over hoe je bepaalde dingen kunt aanpassen als je dat zou willen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 135 reacties
  • 20 januari 2025

Kijk dat is een prima uitleg en onderbouwing, hartelijk dank voor je reactie!!

• Topper
  • 13 reacties
  • 24 januari 2025

Maar er komt dus geen mogelijkheid om het gecombineerde netwerk uit te zetten? Ik heb alleen de losse 2.4ghz en 5ghz nodig. Een 3e combi is een beetje overbodig, die zou ik graag uitzetten.

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28362 reacties
  • 4 maart 2025
TMCThomas schreef:

Maar er komt dus geen mogelijkheid om het gecombineerde netwerk uit te zetten? Ik heb alleen de losse 2.4ghz en 5ghz nodig. Een 3e combi is een beetje overbodig, die zou ik graag uitzetten.

Ik zie dat hier nog niet op gereageerd is, maar het is inderdaad niet mogelijk om het hoofdnetwerk uit te zetten.

Reageer