Skip to main content
Beantwoord

Portforward probleem na software update V10

• 22 januari 2025
  • 7 reacties
  • 130 keer bekeken

Probleem: mijn VPN netwerk is na software update van het modem extern niet meer toegankelijk (wel vanuit eigen wifi omgeving)

• tot 20 januari 2025 geen enkel probleem
  • In de nacht van 20-21 januari '25 is een aangekondigde software update op het modem experiabox v10 uitgevoerd
  • daarna portforwarding weg in instellingen.
  • portforwarding opnieuw ingesteld.
  • VPN service niet extern te bereiken (wel vanuit eigen wifi omgeving)
  • na overleg met de helpdesk modem geruild voor de zwarte V12 in de KPN winkel
  • nieuwe modem aangesloten. internet, wifi en netwerk zijn ok.
  • opnieuw portforward geinstalleerd
  • geen externe toegang VPN toegang (wel vanuit eigen wifi omgeving)
  • portforward op poort 80 en poort 81 werkt wel (webserver)
  • zie screenshot voor alle portforward instellingen
  • Er zijn verder geen wijzigingen in instellingen of apparatuur geweest, anders dan de hiervoor genoemde modem.

ter info:

modem draait op 192.168.2.254
synology NAS draait op 192.168.2.1 (met webserver en vpn server, pptp service & L2TP/IPSec service)

hoe krijg ik externe toegang tot mijn NAS via VPN?

Beste antwoord door Robbert_ophetforum

Beste Arjan,

Dank voor je reactie.

Update: na de zoveelste factory-reset heb ik de nieuwe software van KPN gekregen. De problemen lijken hiermee opgelost. zie onderstaand screenshot. De VPN is van buitenaf toegankelijk.

Het moet me van het hart dat ik achterblijf met een enorme kater. Ik heb urenlang tevergeefs met de helpdesk gebeld die me niet konden of wilden helpen en waarvan een aantal medewerkers mij ronduit onkundig te woord hebben gestaan.

Ik werd doorverwezen naar dit forum, waar men mij wel zou willen helpen… nou niet dus.

Als jarenlange loyale KPN klant had ik echt een stapje meer verwacht. Helaas kan ik nergens anders dan op dit forum mijn ontevredenheid aangeven over de service. dus bij deze...

Als er een KPN-medewerker meeleest, of dit bericht onder ogen krijgt, zou ik graag mijn verhaal doen, om deze frustratie voor anderen in de toekomst te voorkomen. Luistert u vooral mijn laatste gesprek met een helpdeskmedewerker terug.

gr

Robbert

Bekijk origineel

7 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1012 reacties
  • 24 januari 2025

Hoi ​@Robbert_ophetforum. Welkom op de KPN Community! Jammer dat het is misgegaan met je port forwarding instellingen sinds een modem update. 

Je geeft aan dat je in de KPN winkel een nieuw modem (Box 12) hebt opgehaald, dus ik verwacht dat je nu weer op de SGE-firmwareversie zit? Of is het nieuwe modem ook al geüpdatet naar de nieuwste update? Ik heb zelf niet echt een idee wat hier misgaat of wat je zou kunnen aanpassen. Het enige wat ik je nog kan adviseren is om te kijken naar de firewall instellingen. Misschien dat ​@Marlon92 of ​@wjb nog wil meedenken hierin en je wat aanwijzingen en tips kunnen geven. 

Hi Arjan van KPN,

Ja, ik heb de box 12, met de SGE firmware. Zie onderstaand voor de device-info.

Wat bedoel je met de firewall instellingen. Op mijn NAS heb ik niks veranderd (en ik heb nog steeds VPN toegang vanaf mijn lokale netwerk) Op het modem heb ik geen mogelijkheid om de firewall settings aan te passen.

Maar zelfs als ik mijn NAS (met 192.168.2.1) via de DMZ openbaar maak, kom ik er extern nog steeds niet bij. Het lijkt echt een blokkade in het modem.

Het enige wat veranderd is, is de softwareupdate van afgelopen zondag. (is er een mogelijkheid tot roll back?)

gr

Robbert

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1012 reacties
  • 27 januari 2025

Ik was even in de war met de nieuwste KPN software voor de Box 12. Daar kun je de firewall instellingen in het modem aanpassen en dat had mogelijk effect gehad op de werking van de VPN. Jij hebt echter de SGE-versie en dat is de oude software voor de Box 12, dus van een rollback is dan ook geen sprake meer. Jij wordt op den duur overgezet op de KPN software. 

Jammer dat we geen hulp hebben gekregen van de Community, maar we gaan kijken hoe ver we komen. Er zijn verder geen issues bekend met port forwarding met deze software. Kun je ook testen of de poorten ook openstaan zonder de VPN te gebruiken? En verder wil ik je nog eens aanraden om je Box 12 te resetten en ook ons kennisbankartikel over port forwarding goed te bestuderen. Hopelijk kom je met onderstaande links verder.

Beste Arjan,

Dank voor je reactie.

Update: na de zoveelste factory-reset heb ik de nieuwe software van KPN gekregen. De problemen lijken hiermee opgelost. zie onderstaand screenshot. De VPN is van buitenaf toegankelijk.

Het moet me van het hart dat ik achterblijf met een enorme kater. Ik heb urenlang tevergeefs met de helpdesk gebeld die me niet konden of wilden helpen en waarvan een aantal medewerkers mij ronduit onkundig te woord hebben gestaan.

Ik werd doorverwezen naar dit forum, waar men mij wel zou willen helpen… nou niet dus.

Als jarenlange loyale KPN klant had ik echt een stapje meer verwacht. Helaas kan ik nergens anders dan op dit forum mijn ontevredenheid aangeven over de service. dus bij deze...

Als er een KPN-medewerker meeleest, of dit bericht onder ogen krijgt, zou ik graag mijn verhaal doen, om deze frustratie voor anderen in de toekomst te voorkomen. Luistert u vooral mijn laatste gesprek met een helpdeskmedewerker terug.

gr

Robbert

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1012 reacties
  • 6 februari 2025

Ik ben blij dat het nu uiteindelijk is opgelost doordat je de nieuwe KPN Software voor je Experia Box hebt gekregen. Alleen jammer dat je nu met zo'n vervelend gevoel blijft zitten door je ervaringen met de helpdeskmedewerkers en de Community hier. Ter verdediging kan ik alleen aangeven dat de hulp die je zocht niet onder de standaard ondersteuning valt. Het valt niet te verwachten dat elke helpdeskmedewerker hier iets vanaf weet en dat wordt ook niet verwacht. Het is dan geluk hebben dat je iemand treft die er net iets meer vanaf weet. Dit geldt ook min of meer voor de Community en springen wij Moderators bij waar dat kan. Dit is meer een plek bedoeld dat klanten elkaar helpen, alleen in jouw geval schoot er helaas niemand te hulp. Dat is spijtig geweest, want het had ook voor meelezers nuttig kunnen zijn. 

Jij kunt gelukkig je tijd weer aan andere dingen besteden en ga er vanuit dat het vanaf nu goed voor je blijft werken :)

Beste Arjan,

Nogmaals dank voor je reactie.

Even voor de duidelijkheid. Mijn frustratie is zeker niet tegen jou, of de community(?) hier gericht.

Mijn ontevredenheid zit hem in de onkunde van de helpdeskmedewerkers, de onwil om mij echt te willen helpen (tsja, dit valt niet in onze scope) het weigeren mij door te schakelen naar een 2e lijns (dat is service extra en kost €5 p/m) of een leidinggevende om me verder te helpen, foutief advies van het ruilen van mijn modem, etc, etc.

KPN is prima, totdat je met de helpdesk te maken krijgt 😡… jarenlang trouw klant en ik krijg stank voor dank.

Nog steeds zou ik mijn klacht willen delen met een zaakverantwoordelijke, dus als er iemand meeleest. Jullie hebben mijn nummer.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1012 reacties
  • 10 februari 2025

Als je er nog over wilt praten met een klachtbehandelaar, dan raad ik je aan om het online klachtformulier in te vullen. Dan kun je je signaal in ieder geval telefonisch met ons bespreken en kan bekeken worden of het intern doorgezet kan worden. Ik hoop in ieder geval dat het vervelende gevoel wat je nu hebt, langzaamaan weer plaats maakt voor een beter gevoel bij je KPN abonnement. 

Reageer