Skip to main content
Beantwoord

Zwakker wifi signaal na KPN software update? KPN Experia Box V10

• 24 januari 2025
  • 2 reacties
  • 99 keer bekeken

Beste allemaal, sinds de overgang naar de KPN software/webinterface lijkt het wifi signaal en dan vooral 2.4ghz een heel stuk zwakker/langzamer te zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld een slimme stekker in de schuur die voorheen prima werkte maar nu helemaal geen verbinding meer kan maken. Het signaal was voorheen zwak maar nog wel genoeg dat hij het prima deed.

Nog een voorbeeld is het feit dat ik soms niet eens de 5mbps haal met een speedtest op minder dan 10 meter afstand van de router, zie de foto hieronder op zo'n 9 meter afstand. Ik snap dat 2.4ghz niet zo snel is als 5ghz maar de snelheden die ik nu haal zijn wel heel laag, voorheen lagen de snelheden zelfs op zolder hoger dan dit. Wat vooral ook opvalt tijdens de speedtest is dat de verbinding lijkt te haperen, de meting lijkt regelmatig stil te staan. 5ghz lijkt ook minder te werken, de snelheden liggen hier meer richting normaal maar ook hier merk ik inconsistente snelheden. Ik heb uiteraard de router al gereset maar helaas zonder resultaat, ook heb ik de speedtest al op meerdere apparaten uitgevoerd. Zijn er meer mensen die hier last van hebben, en heeft iemand enige idee hoe ik het op zou kunnen lossen? Ik durf niet 100% zeker te zeggen dat de problemen inderdaad door de update komen, maar dat komt wel overeen met wanneer dit is begonnen.

EDIT: Bepaalde instellingen onder wifi signaal lijken overigens niet te werken, zo kan ik het kanaal van de 2,4ghz verbinding niet aanpassen, deze springt na opslaan altijd weer terug naar kanaal 1. De 2,4ghz bandbreedte optie kan ik ook niet aanpassen, deze gaat altijd weer terug naar 20mhz, of ik nu 40mhz of auto kies.

Beste antwoord door Denise van KPN

Wat gek dat je sinds de update van het modem problemen met jouw verbinding ervaart, ​@TMCThomas. Heb je het modem al eens een reset gegeven? Dit lost veel problemen op.

Bekijk origineel

2 reacties

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 24 januari 2025

Er is overigens nog een ander probleem waar ik sinds de update tegenaanloop. Wat ik geregeld doe is vanaf een computer een video/film afspelen die op een andere computer in huis staat. Dat doe ik gewoon in windows waarbij je mappen kan delen binnen je netwerk. Oftewel volledig lan. Dit ging altijd prima, echter sinds de update valt nu regelmatig ( zo ongeveer 1 keer per twee uur) het hele modem uit tijdens het kijken. Niet alleen de wifi valt weg ook de tv en telefoon houden er mee op. Het lijkt me dus dat op een of andere manier tijdens het gebruik van lan er iets fout gaat waardoor het modem crasht en herstart. Kan ik op een of andere manier de log bekijken? Dan kan ik wellicht zien wat er fout gaat. 

Ter opsomming ik heb dus de volgende 4 problemen:

- slecht bereik en snelheid 2.4ghz (vast op kanaal 1)

- verminderde snelheid 5ghz

- niet kunnen wijzigen bepaalde instelling wifisignaal

• probleem met lan waardoor modem crasht.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7726 reacties
  • Antwoord
  • 27 januari 2025

Wat gek dat je sinds de update van het modem problemen met jouw verbinding ervaart, ​@TMCThomas. Heb je het modem al eens een reset gegeven? Dit lost veel problemen op.

Reageer