Skip to main content
Vraag

Instabiele FTP verbinding sinds update van Box 12

• 9 maart 2025
  • 19 reacties
  • 104 keer bekeken

Recent heeft mijn modem (KPN Box 12) meerdere updates gehad, waarvan de eerste de beruchte-beveiligingsinstellingen heeft toegepast. Hierdoor kon ik geen VPN- en FTP-verbindingen meer maken. Na veel zoeken en uiteindelijk contact met de klantenservice, is de beveiliging op ‘laag’ gezet. Sindsdien werkte alles weer perfect.

Helaas was dit van korte duur, want op 6 en 12 februari zijn er opnieuw updates uitgevoerd, waardoor mijn FTP-verbindingen zeer instabiel zijn geworden. Vaak krijg ik helemaal geen verbinding, of de verbinding komt tot stand maar valt constant weg. Ik heb FTP dagelijks nodig voor mijn werk en moet nu noodgedwongen via de hotspot van mijn telefoon verbinden om een stabiele FTP-verbinding te krijgen. Kortom: zeer frustrerend.

Ik hoop via deze weg een permanente oplossing te vinden voor dit probleem, want sinds ik bij KPN ben, heb ik constant netwerkproblemen. Bij andere providers, zoals Ziggo en Delta, had ik hier nooit last van.

Hoe ziet mijn netwerk eruit:
KPN Box 12  / Switch / PC (instabiele ftp verbinding)
KPN Box 12 / Deco mesh wifi / Laptop (instabiele ftp verbinding)

Bedankt alvast!

19 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 11 maart 2025

Is er al een stabiele oplossing hiervoor? Want de workaround die ik van andere gebruikers heb gelezen om de beveliginginstellingen tijdelijk op middel te zetten en dan weer terug naar laag helpen maar tijdelijk. Dit is gewoon niet werkbaar op deze manier.

Geef mij de oude firmware maar die prima werkte.

Firmware versie: V12.C.24.05.14

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2342 reacties
  • 11 maart 2025

Heb je de problemen ook als je jouw computer direct op de KPN box aansluit? En heb je dit ook al getest bij meerdere FTP servers? 

Ik heb wel gehoord dat mensen met de verkeerde instellingen geen verbinding konden maken, maar een knipperlicht-situatie heb ik nog niet gehoord. 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 11 maart 2025

Hoi ​@Joostbold .  Wat vervelend dat je deze issues nu ervaart.

Met die meest recente update is het veiligheids level opgeschroefd en die blokkeert FTP.   Je kunt die zelf weer omlaag zetten. Zie dit artikel:

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 11 maart 2025

Oh, en kun je een screenshot/screenshots plaatsen van je instellingen? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 11 maart 2025

@AriënC klopt dan heb ik hetzelfde probleem. Ik gebruik dagelijks verschillende FTP verbindingen en nooit problemen mee gehad sinds de laatste updates. Dus ik weet 100% zeker dat het niet aan de FTP verbinding zelf ligt. Sterker nog ik ben nu noodgedwongen om via mijn hotspot op mijn telefoon verbinding te maken om fatsoenlijk FTP te kunnen gebruiken. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2342 reacties
  • 11 maart 2025
Joostbold schreef:

@AriënC klopt dan heb ik hetzelfde probleem. Ik gebruik dagelijks verschillende FTP verbindingen en nooit problemen mee gehad sinds de laatste updates. Dus ik weet 100% zeker dat het niet aan de FTP verbinding zelf ligt. Sterker nog ik ben nu noodgedwongen om via mijn hotspot op mijn telefoon verbinding te maken om fatsoenlijk FTP te kunnen gebruiken. 

Heb je dit ook al geprobeerd direct aan je KPN BOX aan de kabel?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 11 maart 2025

@Erwin van KPN Bedankt voor je reactie maar de handleiding helpt niet want daar zit het probleem niet. Ik heb de instellingen op laag staan en verder geen aanpassingen gedaan. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 11 maart 2025
AriënC schreef:
Joostbold schreef:

Heb je dit ook al geprobeerd direct aan je KPN BOX aan de kabel?

Ja dat heb ik ook al geprobeerd, maar helaas hetzelfde resultaat. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2342 reacties
  • 11 maart 2025

Op welke manier gebruik je FTP? Passive?

Zo niet, probeer deze mogelijkheid eens in je FTP-cliënt. In het algemeen werkt deze vaker doeltreffender.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 11 maart 2025
AriënC schreef:

Op welke manier gebruik je FTP? Passive?

Zo niet, probeer deze mogelijkheid eens in je FTP-cliënt. In het algemeen werkt deze vaker doeltreffender.

Klopt gebruik hiervoor FilezZilla. Verbindingen vallen na een tijdje (uurtje) gewoon weg en zijn dan niet meer te verbinden. Ook als ik een andere ftp verbinding wil maken dan komt de verbinding niet tot stand. Switch ik de beveilings instellingen in de modem dan werkt het weer voor even.

• 3333 reacties
  • 11 maart 2025
Joostbold schreef:

Is er al een stabiele oplossing hiervoor? Want de workaround die ik van andere gebruikers heb gelezen om de beveliginginstellingen tijdelijk op middel te zetten en dan weer terug naar laag helpen maar tijdelijk.

Hoe lang is tijdelijk? Een paar uur? Enkele dagen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 11 maart 2025
Marlon92 schreef:
Joostbold schreef:

Is er al een stabiele oplossing hiervoor? Want de workaround die ik van andere gebruikers heb gelezen om de beveliginginstellingen tijdelijk op middel te zetten en dan weer terug naar laag helpen maar tijdelijk.

Hoe lang is tijdelijk? Een paar uur? Enkele dagen?

Zoals eerder gemeld max een uurtje. Daarna geen enkele verbinding meer mogelijk. 

• Topper
  • 10 reacties
  • 12 maart 2025

Zet beveiliging op ‘laag’ dan kun je weer ftp-en. Het heeft me drie telefoontjes kost voor iemand me dit wilde vertellen, want eigenlijk mogen ze dat niet. 
Is niet bepaald klantvriendelijk dat je na een modem update niet meer kunt ftp-en. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 12 maart 2025
jackvans schreef:

Zet beveiliging op ‘laag’ dan kun je weer ftp-en. Het heeft me drie telefoontjes kost voor iemand me dit wilde vertellen, want eigenlijk mogen ze dat niet. 
Is niet bepaald klantvriendelijk dat je na een modem update niet meer kunt ftp-en. 

@jackvans bedankt voor je reactie maar zoals je hierboven leest heb ik de beveiliging al op laag staan. Dit werkt voor even en dan wordt de ftp verbinding instabiel en valt dan helemaal weg. Opnieuw verbinden met welke ftp verbinding dan ook is niet meer mogelijk. Ik moet dan de beveiliging tijdelijk op middel zetten opslaan en vervolgens weer terug naar laag zetten. Ook dit werkt niet altijd. 

Kortom heel blij met deze situatie, geef mij de oude firmware maar...

• Topper
  • 10 reacties
  • 12 maart 2025

Mmm, bij mij werkt het gelukkig goed met ‘laag’. Werd tijdens mijn tweede van drie telefoontjes over het ftp-probleem doorverbonden met een ‘technische’ man, die hoog opgaf van zichzelf. Zijn verhaal kwam erop neer dat de DNS-instellingen vast lagen, dat ik daardoor ik niet kon ftp-en. En dat dit niets met de modem instellingen te maken had. Hij kon me niet helpen.
In mijn derde telefoontje zei de mevrouw die ik aan de lijn had, dat als veiligheid op ‘laag’ stond het wel zou werken, maar dat mocht ze eigenlijk niet vertellen.
Belachelijk dat KPN zijn klanten die willen ftp-en zo in de steek laat.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 13 maart 2025
Joostbold schreef:
jackvans schreef:

@jackvans bedankt voor je reactie maar zoals je hierboven leest heb ik de beveiliging al op laag staan. Dit werkt voor even en dan wordt de ftp verbinding instabiel en valt dan helemaal weg. Opnieuw verbinden met welke ftp verbinding dan ook is niet meer mogelijk. Ik moet dan de beveiliging tijdelijk op middel zetten opslaan en vervolgens weer terug naar laag zetten. Ook dit werkt niet altijd. 

Kortom heel blij met deze situatie, geef mij de oude firmware maar...

Ik weet niet wat er aan de hand is maar dit deugt natuurlijk niet.  Je hebt de Box12 ook al eens helemaal gereset?

Kun je ook wat meer vertellen over hoe jij ftp precies gebruikt? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 13 maart 2025

@Erwin van KPN 

Ja, die is al zeker een keer gereset. Dit heb ik toen telefonisch via een medewerkster van KPN gedaan. Wat ik ook doe, het blijft niet stabiel. Ik moet wel zeggen dat ik gisteren ruim vier uur achter elkaar een prima FTP-verbinding had, met veel uploads en downloads. Het is dus erg wisselvallig.

Ik gebruik FTP via FileZilla, waarmee ik diverse websites beheer. Om alles uit te sluiten, heb ik FTP niet gekoppeld aan een extern ontwikkelprogramma, zoals bijvoorbeeld VS Code. Ik verplaats de bestanden dus handmatig. Of dit daadwerkelijk verschil maakt, weet ik niet.

Verder is mijn netwerk totaal niet spannend en is er al jaren niets veranderd. Het enige wat ik heb uitgezet op de Box 12, is het eigen wifi-kanaal. Hiervoor gebruik ik mijn Deco's.

Of ik nu FTP via mijn laptop (wifi) of via mijn desktop (bekabelt) gebruik ik ervaar dezelfde problemen. Het enige wat stabiel werkt is een hotspot via mijn telefoon naar mijn laptop en dat werkt perfect. Overigens via een KPN abbo ;).

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 17 maart 2025

Het blijft merkwaardig.  Ik probeer uiteraard in te schatten of dit iets van het modem is maar ik vermoed dat we dan flink wat meer meldingen binnen zouden krijgen.  Ik heb je topic wel doorgestuurd naar de ontwikkelaars maar vooralsnog lijkt dit niet iets wat aan de box12 ligt. (ik sluit nog niks uit trouwens)

Wat er dan wel aan de hand is kan ik vanaf hier niet goed beoordelen.

Je kunt overwegen om een terugbel afspraak te maken via : Contact en klantenservice | KPN    

Desnoods verwijs je naar dit topic.  De collega kan zijn/haar stappenplan gebruiken.  Wellicht eindigt dat in een monteur of een nieuwe router. Dat kan ik nu niet voorspellen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 18 maart 2025

@Erwin van KPN, bedankt voor je reactie. Het is inderdaad merkwaardig, omdat ik dezelfde problemen ervaar op zowel mijn laptop als mijn desktop. Sinds deze week lijken de FTP-verbindingen stabiel te werken. Ik heb er nog niet veelvuldig gebruik van gemaakt, dus ik houd het deze week even in de gaten. Eind deze week laat ik je weten wat mijn ervaring tot dan toe is.

Reageer