Skip to main content
Beantwoord

Welke Fritzbox is geschikt voor KPN Glasvezel?

• 15 mei 2025
  • 18 reacties
  • 330 keer bekeken

Wij hebben sinds kort Glasvezel waar verschillende providers gebruik van kunnen maken. Ik heb nu als kpn zonder daar om te hebben gevraagd het glasvezel kasje de converter van glasvezel naar utp toegestuurd gekregen. Nu is het niet de bedoeling dat ik weg ga bij kpn, maar ik wil wel van die Experiabox af. Heb daar de laatste tijd veel problemen mee. Internet valt uit of is erg traag, ik zou nu het liefst een eigen Fritzbox willen aanschaffen. Alleen weet ik niet zeker welke daar voor geschikt is. Ik lees allerlei termen over XGS-PON dan zou de 5590 de juiste moeten zijn. Hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven. 

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@mooijer 

Zelf heb ik de Fritz!Box 5590 Fiber direct aangesloten (met een cover patch) op het glasvezelnetwerk van KPN, en dat werk goed en perfect zonder problemen.
Zelf zit ik nog op het AON (GOF) netwerk van KPN, en dan is het aansluiten van deze Fritz!Box heel simpel en gemakkelijk, mist je het zorgvuldig en rustig doet om beschadigingen te voorkomen.

Op welk type glasvezelnetwerk jij precies zit kan ik uiteraard niet zeggen.

Maar de volgende Fritz!Boxen zijn speciaal gemaakt door AVM om direct aan te sluiten op het glasvezelnetwerk, zonder het glasvezelmodem (FTU) er tussen:

Het is wel van belang om de te weten, welke glasvezel aansluiting je momenteel hebt.
AON (GOF) of XGS-PON aangezien je dan wel de juiste Fritz!Box in huis haalt, maar ook de juiste cover patch.

Hierbij nog de instructie vanuit AVM, hoe je de gekozen Fritz!Box dient aan te sluiten op het glasvezelnetwerk van KPN: FRITZ!Box voor gebruik op de glasvezelaansluiting van KPN configureren

Bekijk origineel

18 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38076 reacties
  • 15 mei 2025

Hallo ​@mooijer ,

Je kunt anders ook eerst (tijdelijk?) een Fritzbox 7590 huren bij KPN. Dan ervaar je zelf of deze bevalt. 

Meer informatie:

Erik van KPN

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10328 reacties
  • 15 mei 2025

Tijdelijk is wel minimaal 6 maanden ​@mooijer 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 15 mei 2025

Dat Genius glasvezel kasje van kpn wordt ook weer aangesloten op 230volt, ik heb geen zin in al die losse elementen. Heb vorige week een nieuw Ziggo modem aangesloten bij een kennis, vijf minuten en de zaak was online. Kapje over het glasvezel punt geschoven, glasvezel kabel rechtstreeks het modem in en klaar. Waarom komt kpn weer met deze oplossing. Gewoon een modem op de markt brengen waar direct het glasvezel in gaat.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2749 reacties
  • 15 mei 2025

Omdat er maar weinig modems en routers op de markt zijn, die direct glasvezel ondersteunen. Daarom is er een aparte NTU-kast die stroom nodig heeft. 

En daarnaast is glasvezel erg kwetsbaar.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@mooijer 

Zelf heb ik de Fritz!Box 5590 Fiber direct aangesloten (met een cover patch) op het glasvezelnetwerk van KPN, en dat werk goed en perfect zonder problemen.
Zelf zit ik nog op het AON (GOF) netwerk van KPN, en dan is het aansluiten van deze Fritz!Box heel simpel en gemakkelijk, mist je het zorgvuldig en rustig doet om beschadigingen te voorkomen.

Op welk type glasvezelnetwerk jij precies zit kan ik uiteraard niet zeggen.

Maar de volgende Fritz!Boxen zijn speciaal gemaakt door AVM om direct aan te sluiten op het glasvezelnetwerk, zonder het glasvezelmodem (FTU) er tussen:

Het is wel van belang om de te weten, welke glasvezel aansluiting je momenteel hebt.
AON (GOF) of XGS-PON aangezien je dan wel de juiste Fritz!Box in huis haalt, maar ook de juiste cover patch.

Hierbij nog de instructie vanuit AVM, hoe je de gekozen Fritz!Box dient aan te sluiten op het glasvezelnetwerk van KPN: FRITZ!Box voor gebruik op de glasvezelaansluiting van KPN configureren

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@mooijer 

Zo ziet het er bij mij in de meterkast uit.
De Fritz!Box 5590 Fiber is direct (met cover patch) aangesloten op het glasvezelnetwerk, en het glasvezelmodem (FTU) ligt veilig en goed opgeborgen op mijn zolder.

• 5730 reacties
  • 15 mei 2025
mooijer schreef:

Heb vorige week een nieuw Ziggo modem aangesloten bij een kennis, vijf minuten en de zaak was online. Kapje over het glasvezel punt geschoven, glasvezel kabel rechtstreeks het modem in en klaar.

Ziggo werkt niet op glasvezel. Dat werkt met coax. Verder snap ik je punt.

mooijer schreef:

Waarom komt kpn weer met deze oplossing. Gewoon een modem op de markt brengen waar direct het glasvezel in gaat.

Omdat deze manier meer flexibiliteit bied. Er zijn namelijk verschillende verbindingstypes over glasvezel. Je hebt AON, GPON en XGS-PON. Daar zijn verschillende glasvezelkastjes voor. Het modem wat KPN levert kan zo op alle types verbinding werken. En ook een eigen modem gebruiken is zo veel eenvoudiger.

Maar ja, het kost inderdaad een extra stopcontact. En extra snoeren wat er minder fraai uitziet. Als je het hele spulletje in de woonkamer hebt hangen in het zicht, dan is dat een dingetje.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2749 reacties
  • 15 mei 2025
Marlon92 schreef:
mooijer schreef:

Heb vorige week een nieuw Ziggo modem aangesloten bij een kennis, vijf minuten en de zaak was online. Kapje over het glasvezel punt geschoven, glasvezel kabel rechtstreeks het modem in en klaar.

Ziggo werkt niet op glasvezel. Dat werkt met coax. Verder snap ik je punt.

Maar ze hebben ook beperkt een glasvezellevering, En met name in Edam-Volendam.

https://tweakers.net/nieuws/233388/ziggo-wil-voor-eind-2025-25000-xgs-pon-glasvezelaansluitingen-aanleggen.html

Als ik even de foto van deze gebruiker op Tweakers even mag plaatsen om te laten zien dat er steeds meer wildgroei is van glasvezelnetwerken, dan is dit het bewijs ervan:

Dicksooo
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 234 reacties
  • 15 mei 2025

Eerlijk gezegd heb ik nooit goed begrepen waarom je fiber rechtstreeks op een Fritz!Box aan zou willen sluiten, wat is het feitelijke voordeel?

De ONT wordt geleverd door KPN en valt onder hun verantwoording, ONT defect dan komt er een nieuwe.

Energiebesparing? Bij die Fritz!Box 5590 is het gemiddeld opgenomen vermogen 12 Watt. Hier heb ik een Fritz!Box 4050 waarbij het gemiddeld opgenomen vermogen 6 Watt is, samen met de ongeveer 6 Watt voor de ONT is dat ook 12 Watt.

Wat zie ik over het hoofd?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 15 mei 2025
Michel.uit.Arnhem schreef:

Hoi ​@mooijer 

Zo ziet het er bij mij in de meterkast uit.
De Fritz!Box 5590 Fiber is direct (met cover patch) aangesloten op het glasvezelnetwerk, en het glasvezelmodem (FTU) ligt veilig en goed opgeborgen op mijn zolder.

Dit is een antwoord op mijn vraag, de 5590 is dus geschikt voor KPN  XGS-Pon. Dit ziet er goed.

Dank voor uw bericht. 

Oja, en Ziggo zit hier in de Gemeente Edam-Volendam gewoon op de Glasvezel en ook nog 

via de coax, totdat iedereen over is. Dan komt er na 50 jaar een einde aan de CAI.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10328 reacties
  • 15 mei 2025
Dicksooo schreef:

Eerlijk gezegd heb ik nooit goed begrepen waarom je fiber rechtstreeks op een Fritz!Box aan zou willen sluiten, wat is het feitelijke voordeel?

De ONT wordt geleverd door KPN en valt onder hun verantwoording, ONT defect dan komt er een nieuwe.

Energiebesparing? Bij die Fritz!Box 5590 is het gemiddeld opgenomen vermogen 12 Watt. Hier heb ik een Fritz!Box 4050 waarbij het gemiddeld opgenomen vermogen 6 Watt is, samen met de ongeveer 6 Watt voor de ONT is dat ook 12 Watt.

Ben ik helemaal met je eens ​@Dicksooo , zelfs onze zeer gewaardeerde wjb vond het regelrechte onzin, en dat was een echte techneut pur sang.

Het wordt er niet sneller van, je bespaart er niets mee, want je moet de aanvullende hardware zelf kopen en onderhouden en standaard is tot en met de router alles de verantwoordelijkheid van de provider.

CC ​@mooijer 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@JanD en ​@Dicksooo 

Je zult altijd voorstanders en tegenstanders hierin houden, en dat is uiteraard ook prima.
De enne klant gebruikt gewoon de KPN Modem aangesloten op de FTU (glasvezelmodem) in de meterkast, en is daar gewoon tevreden mee.
Maar er zijn ook klanten die graag hun modem (meestal de Fritz!Box) direct willen aansluiten op het glasvezelnetwerk van KPN, zonder dat daar nog de FTU tussen zit.
Ook dat is prima, en is ook gewoon mogelijk als je het maar zorgvuldig en met de benodigde beleid uitvoert, kan er weinig fout gaan.

De Fritz!Boxen 5530 en 5590 Fiber zijn ook gemaakt om direct aangesloten te worden op het glasvezel, daar heeft de AVM ze ook op ontworpen en gemaakt.
In beide Fritz!Boxen zit het glasvezelmodem in gebouwd, dus je hebt in feite twee-in-één.

Daarnaast heeft de Fritz!Box een zeer uitgebreid menu, waar binnen je veel naar eigen hand kunt zetten, wat bij een provider modem vaak niet kan.
Ook kun je zelf het glasvezelsignaal inzien binnen een submenu van de Fritz!Box, of te wel je kunt zelf de Fritz!Box uitlezen op bepaalde waardes.

Een echte Fritz!Box fan wil geen andere modem in huis, plus dat AVM een zeer goede en vakkundige helpdesk heeft waar je altijd terecht kunt met al je vragen of problemen.

En ja ons zeer gewaardeerde ​@wjb, maar ook KPN monteur ​@Ik_Combineer denken daar totaal anders over, en dat mag ook gewoon.

Dat is het mooie van vrije modem keuze, je kiest zelf welke modem je wenst te gebruiken en ook op welke manier.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4459 reacties
  • 15 mei 2025

Een Fritzbox is een Plug&Play router, voor mensen zonder vele kennis is deze router optimaal met veel features. Maar voor hetzelfde geld kan je beter andere router kopen, de vaak beter of meer features hebben.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10328 reacties
  • 15 mei 2025

Ik vind echter het punt van energie besparen zonder glasvezelkast die op stroom moet geen goed argument, het aanschaffen en onderhouden van eigen apparatuur kost veel meer dan het beetje stroomverbruik vsn de glaskast.

Dat men eigen apparatuur wil gebruiken prima, maar verschuil je niet achter het argument stroom besparen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+13
  • KPN Monteur
  • 4946 reacties
  • 15 mei 2025

​@Michel.uit.Arnhem wil jij me niet taggen als het niet nodig is? Verder snap ik ook niet waarom wjb hier bij wordt gehaald. 

• 2036 reacties
  • 15 mei 2025

Gelukkig is er een willekeur aan mogelijkheden,.. Ik ben juist voorstander van zo weinig mogelijk apparatuur, dus al het onnodige eruit, én gebruik van eigen apparatuur, opzeker in de MK, mijn huidige glasvezel provider kán juist alleen maar rechtstreeks met een glas kabel worden aangesloten,…

Zij leveren een Nokia glasvezelmodem standaard erbij. Los hiervan wat mij vooral enorm opvalt, of je nu een V10, een losse ONT, een Ziggo modem, of iets van welke willekeurige providers dan ook, al die apparatuur die meegeleverd wordt word letterlijk altijd warm tot bloedheet. Trek je de MK open, krijg je een hele warme Zonnevloed op je af geworpen. En Fritsie doet gewoon probleemloos zijn ding en blijft vooral lekker koel.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 806 reacties
  • 18 mei 2025
mooijer schreef:

Wij hebben sinds kort Glasvezel waar verschillende providers gebruik van kunnen maken. Ik heb nu als kpn zonder daar om te hebben gevraagd het glasvezel kasje de converter van glasvezel naar utp toegestuurd gekregen. Nu is het niet de bedoeling dat ik weg ga bij kpn, maar ik wil wel van die Experiabox af. Heb daar de laatste tijd veel problemen mee. Internet valt uit of is erg traag, ik zou nu het liefst een eigen Fritzbox willen aanschaffen. Alleen weet ik niet zeker welke daar voor geschikt is. Ik lees allerlei termen over XGS-PON dan zou de 5590 de juiste moeten zijn. Hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven. 

De vraag gaat nu weer in een hele andere richting. Kort en bondig kan iedere FRITZ!Box met een blauwe WAN-poort via een FTU of ONT op iedere soort glasvezel aangesloten worden.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 806 reacties
  • 18 mei 2025
Dicksooo schreef:

Ik kan je wel vertellen wat één voordeel is van het rechtstreeks aansluiten op glasvezel. Wanneer je dat zo doet kun je de blauwe WAN-poort veranderen (heb je dan niet meer nodig voor internet omdat je dan de SFP+-module gebruikt voor internet)) in een LAN 5-poort die een snelheid heeft van 2.5 Mbit/s.

Reageer