Skip to main content
Vraag

KPN Box 12 en SuperWifi 2.0 punten. Hoe optimaliseer ik mijn verbinding

  • 13 november 2024
  • 14 reacties
  • 172 keer bekeken

Kan iemand mij uitleggen hoe het V12 modem precies werkt met de superwifi 2.0 punten?

Moet ik de wifi van het modem zelf uitzetten? En fungeert een superwifi punt dan als "hoofdunit"?

In principe werkt alles redelijk goed, alleen verliezen apparaten (vooral telefoons) af en toe de verbinding bij het wisselen tussen de versterkers. Ik heb er momenteel 3 verspreid in huis en ga er dit weekend nog een toevoegen. 

Verder hebben apparaten die bijna op het modem staan, slechte wifi verbinding terwijl ze er slechts een halve meter van verwijderd zijn. Ik heb geen wifiversterker in de meterkast (bij het modem) staan, maar verspreid over de onder en boven verdieping. Alle versterkers zijn bekabeld aangesloten. 

Wanneer ik de wifi van het modem uitzet verlies ik alle wifi verbinding. Dus deze heb ik weer aangezet. Moet deze in combinatie met de versterkers aan blijven staan? Ik hoor graag van jullie!

Alvast bedankt

14 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23353 reacties
  • 15 november 2024

Hi ​@Perrel, welkom hier. 

Ik denk graag mee. Laten we bij het begin beginnen. Jij hebt dus een Box 12 en daarnaast nog 3 SuperWiFi's. Zo te lezen werkt dit redelijk goed maar verliezen mobiele telefoons af en toe de verbinding. 

Mag ik van je weten welke SuperWiFi's je hebt? De witte of zwarte? Mag ik ook weten op welke afstand ze staan van de modem en van elkaar, en hoe de lampjes branden op de SuperWiFi's? Welke kleur bedoel ik dan. 


  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 15 november 2024

Hallo Alex,

Dat klopt, ik heb de zwarte superwifis, inmiddels 4 stuks 😁 ze staan redelijk ver uit elkaar, ik schat een meter of 12 tot 15. Een staat er zeker 25 meter bij vandaan, maar ook deze is bekabeld en deze werkt ook prima. Van ze allemaal branden de lampjes groen en ze zijn allemaal bekabeld aangesloten. 

Eigenlijk is het enige probleem dat af en toe de verbinding wegvalt. Verder zijn de snelheden en functionaliteit prima 


Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23353 reacties
  • 15 november 2024

Dat zit dus goed. De wegvallende verbinding, gaat dit om een of meerdere apparaten? Mobiele telefoons? Of ook laptops/tablets? 


  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 15 november 2024

Meerdere mobiel telefoons, laptops hebben we geen en pc's zijn ook bekabeld aangesloten


Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23353 reacties
  • 15 november 2024

Dan sta ik voor een raadsel. Als de SuperWiFi's verder goed werken stel ik voor om de verbinding te resetten op een van de mobiele apparaten. Puur om te testen of dit werkt. 

Iemand toevallig een iPhone? Dan gaat dit als volgt: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'

Mocht dit niet werken, dan gaan we de SuperWiFi's opnieuw instellen. 


  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 15 november 2024

De superwifis heb ik al twee maal gereset en opnieuw geïnstalleerd. Dat heeft helaas niet mogen baten. We hebben geen Iphones.


Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23353 reacties
  • 18 november 2024

Dan gaat het hier dus om Android toestellen. Zou je willen proberen om automatisch over te schakelen naar 4G/5G uit te zetten? Ik ben benieuwd wat er dan gebeurd. Dit doe je als volgt(ongeveer, het verschilt per merk): 

  • Tik op Instellingen.
  • Tik op Verbindingen.
  • Tik op Wi-Fi.
  • Tik op de drie puntjes rechtsboven.
  • Tik op Intelligent Wi-Fi.
  • Tik op het schuifje achter 'Oversch. naar mobiele gegevens' zodat het uit staat. 

  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 20 november 2024

Gedaan, we gaan het proberen  👍🏻 ik kom er op terug. Alvast bedankt


  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 25 november 2024

Het heeft helaas niet mogen baten. Alsnog verlies is tijdens het wisselen van de pods de verbinding.


Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23353 reacties
  • 27 november 2024

Ik sta dan wel voor een raadsel waar dit aan kan liggen, bekabeld horen deze wel gewoon te werken. Heb je de modem ook al eens gereset met de kleine resetknop aan de achterkant toen je de versterkers opnieuw hebt gekoppeld? Voor de volledigeheid hieronder nog even alle stappen. Wat ik me nog afvraag is of je enig verschil merkt als je de telefoons via de Extra WiFi optie aansluit. Dit omdat je dan alleen de 2,4 GHz frequentie gebruikt. 

 


  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 27 november 2024

Ja wij vinden het ook erg vreemd. Ja het modem is ook al eens volledig gereset. En nee, de extra wifi optie maakt totaal geen verschil 🤔


Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23353 reacties
  • 1 december 2024

Puur om te testen of het aan de SuperWiFi ligt, zou je deze tijdelijk helemaal uit willen zetten en alleen de modem gebruiken voor WiFi? Ik ben namelijk benieuwd of het dan ook wegvalt. 


  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 1 december 2024

Dan valt die zeker weg, want onze woonkamer is dermate groot dat het modem alleen niet tot de andere zijde komt. Vandaar ook de boosters, zonder hadden we aan de andere zijde van de kamer helemaal geen wifi 🥲


Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23353 reacties
  • 4 december 2024

Dat snap ik, ik vroeg me alleen af of je een mogelijkheid had om te testen of dit ook gebeurt in de buurt van de modem. 

Zou ik ook een kijkje mogen nemen in je configuratie? Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Even kijken of ik daar iets zie. 


Reageer