Skip to main content
Beantwoord

Bedraad SuperWifi 1 neemt instellingen Box12 niet over

• 12 februari 2025
  • 8 reacties
  • 159 keer bekeken

Beste forum leden, 

Voor mij is dit forum nieuw. Ik heb heel veel topics gelezen om te proberen mijn probleem te verhelpen, maar helaas zonder succes. 

het probleem: 

Nieuwe KPN router box v12 gehad en probeer Superwifi punten bedraad aan te sluiten. Dit lukt helaas niet. SSID wordt niet overgenomen en het Superwifi punt blijft om de paar minuten herstellen (192.168.2.151 niet meer bereikbaar) 

geprobeerd:

Na meerdere keren hard reset vh superwifi punt, ook de kpn router gereset:

1- Alle superwifi punten netwerk kabel eruit en gereset totdat de lampen container paars branden en daarna uitgezet

2- Router alle kabels eruit (behalve die vd modem) en daarna gereset 

3- eerste superwifi punt weer bekabeld en aangezet

4-volledig laten opstarten, min 30 gewacht 

5- inloggen via de webportal op 192.168.2.151

6- verplichte wachtwoord reset uitgevoerd

7- instellingen gecontroleerd op SSID, deze staat op WE2-7989E0 (de cijfer-letter combinatie na de WE2- zijn de laatste karakters vh mac address vh superwifipunt)

Helaas blijft het probleem er (wifi punt blijft herstarten) en de netwerk instellingen worden niet overgenomen. 

Heeft iemand nog een idee? 

Hartelijk dank alvast voor het meedenken

Beste antwoord door Wifilosoof

Hoi ​@JP_KPN, de oplossing zoals jij hem nu hebt werkt wel. Alleen is het nog geen mesh. Dit omdat de roaming tussen de verschillende wifizenders in je woning niet werkt, de modem en het wifipunt stemmen niet op elkaar af wie, wat, waar moet verbinden en waarom. Je telefoon zal dus niet automatisch zal overschakelen en hierdoor kan je nog steeds verbindingsproblemen met de wifi ervaren. Meestal is dan wifi op de telefoon aan/uit handmatig de optie want dan verbind die met het dichtsbijzijnde punt.

Zoals je al gelezen had is KPN bezig met het uitrollen en testen van de Software op de SW1. Wanneer deze software ook daadwerkelijk uitrolt op jou adres is echt afwachten. Hopelijk is de tijdelijke oplossing goed genoeg voor je tot je een update hebt ontvangen van de SW1! Anders adviseer ik toch echt om over te gaan op de SW2. Deze biedt naast de juiste software natuurlijk ook WIFI6 aan.

Bekijk origineel

8 reacties

• 3514 reacties
  • 12 februari 2025

Welke firmware staat er op de KPN Box? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 12 februari 2025

Hi Marlon92,

Dank voor je reactie. 

firmware versie is V12.C.24.05.08

en mode staat op Master

meteen aanvullend voor het wifi punt: 

• firmware voor het wifi punt is 1.00.22
  • naam vh wifipunt: WiFiExtender-7989E0(Primary)
  • en voor de heerlijke verwarring: uptime is 2 uur nu
  • SSID nog steeds verkeerd

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 februari 2025

Goedemorgen allemaal, 

de wonderen zijn de wereld nog niet uit. 

gisteravond toch weer geprobeerd het SSID en wachtwoord te veranderen en deze gelijk te maken aan die vd KPN Box V12 zodat er een Mesh-netwerk ontstaat en nu werkt het eindelijk. 

Uptime is nu 11 uur. Ben benieuwd of het stabiel blijft. 

Het wifipunt is nog steeds bedraad aangesloten (en dat blijft ook ivm hogere snelheid daardoor).

Voordat ik het tweede punt aansluit wacht ik nog een paar dagen om te kijken of dit wifipunt stabiel blijft. Daarna zal ik het tweede punt bedraad proberen aan te sluiten.

Hartelijk dank voor het meedenken ​@Marlon92 .

Uiteraard zal ik deze melding bijwerken met het resultaat de komende dagen.

• 3514 reacties
  • 13 februari 2025

Je hebt het in de titel over SuperWiFi 1. Je hebt dus witte SuperWiFi's? Klopt dat?

Die werken in principe niet samen met firmware versie is V12.C.24.05.08 op de KPN Box. Daarom moet jij ze ook handmatig instellen zoals je beschreef.

KPN is wel net sinds een paar dagen begonnen met het uitrollen van een firmware update voor de witte SuperWiFi's. 

Maar jij zult die update nog niet hebben.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 februari 2025

Hi @Marlon92,

Hartelijk dank voor je toelichting. 

Ik heb inderdaad de witte Superwifi 1.

In de verschillende meldingen op dit forum had ik ook gelezen dat de V12 Box niet compatible was met deze punten. Wat ik echter vreemd vond/vind is het uren lang opnieuw opstarten vd wifi punten. 

Vanaf 17.00 gistermiddag heb ik de stappen zoals in het eerste bericht beschreven uitgevoerd en daarna laten staan. Terugrekenend betekend dat pas rond 19.30/20.00 het wifipunt zichzelf niet meer heeft herstart. Dit is veel leuker dan de 15 tot 30 minuten die ik standaard teruglees in andere berichten.

Nu,  na de laatste handige aanpassingen, werkt het wifipunt. (Voorheen herstartte het wifipunt zich en verdwenen de instellingen ook).

Omdat ik in andere berichten op dit forum lees dat soms de werking vd wifipunten stopt, want ik nog even een paar dagen om te kijken of de situatie stabiel blijft.

Fijn om te lezen dat er voor de gebruikers toch een firmware update komt. Gisteren bij controle op nieuwe updates zag ik deze nog niet. Enig idee wanneer deze voor iedereen beschikbaar komt?

Wifilosoof
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN Monteur
  • 44 reacties
  • Antwoord
  • 13 februari 2025

Hoi ​@JP_KPN, de oplossing zoals jij hem nu hebt werkt wel. Alleen is het nog geen mesh. Dit omdat de roaming tussen de verschillende wifizenders in je woning niet werkt, de modem en het wifipunt stemmen niet op elkaar af wie, wat, waar moet verbinden en waarom. Je telefoon zal dus niet automatisch zal overschakelen en hierdoor kan je nog steeds verbindingsproblemen met de wifi ervaren. Meestal is dan wifi op de telefoon aan/uit handmatig de optie want dan verbind die met het dichtsbijzijnde punt.

Zoals je al gelezen had is KPN bezig met het uitrollen en testen van de Software op de SW1. Wanneer deze software ook daadwerkelijk uitrolt op jou adres is echt afwachten. Hopelijk is de tijdelijke oplossing goed genoeg voor je tot je een update hebt ontvangen van de SW1! Anders adviseer ik toch echt om over te gaan op de SW2. Deze biedt naast de juiste software natuurlijk ook WIFI6 aan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 februari 2025

Hi ​@Wifilosoof ,

Dank voor de toelichting. Je hebt inderdaad gelijk. 

Doordat de apparaten software matig niet samenwerken, is er technisch geen sprake van een Mesh.

Gelukkig kiezen de meeste (nieuwe) apparaten op basis van signaalsterkte (in combinatie met de controle of er ook een internetverbinding is) welke verbinding ze gebruiken en schakelen daarom automatisch (maar niet altijd even vloeiend zoals bij een echte Mesh) over naar het sterkste Wifi signaal (met internet verbinding).

Doordat mijn 1e superwifi punt niet naast de KPN box / router staat, maar bedraad (direct op de router) op de 1 verdieping staat (router staat beneden), schakelen de apparaten als nog automatisch over op het superrwifi punt voor de verbinding zodra we op de 1e verdieping komen, omdat dit wifipunt het sterkste Wifi signaal op dat punt in de woning aanbiedt. Dit kan ik ook zien als ik inlog via de webportal (192.168.2.151) op de superwifi punten.

Uiteraard zou het helemaal top zijn als de SuperWifi 1 punten door de aangekondigde firmware update ook weer daadwerkelijk (en automatisch) een Mesh netwerk van vormen 😊

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 3 maart 2025

Hi Allemaal,

even een update: 

Van KPN een mail gehad dat de SuperWifi punten (de witte) nu een update hebben ontvangen waardoor ze wel goed werken met de KPN Box V12.

Netjes een complete reset van de SuperWifi punten gedaan en ze worden nu inderdaad herkend als een wifi extenders!

Reageer