Ik heb een update gehad naar V12.C.24.05.08 op de KPN BOX 12, mijn SuperWifi1 hebben firmware SW1.C.24.13.06. Sinds de update hebben beide punten 0 connecties, en komt blijkbaar alles op mijn KPN BOX 12 WiFi uit. Ik heb reeds de punten gereset (al 2 keer), dat heeft niets geholpen. Ze hebben beide de status “Synced” en zijn groen in mijn Topologie. De punten zijn bedraad aangesloten.
Wat kan ik hier nog aan doen om het werkende te krijgen? Voor de update draaide alles als een zonnetje.
Beste antwoord door Erwin van KPN
Dit topic wordt goed gevonden en veel mensen hebben nog issues met de update van de SW1. Als je goed leest zie je dat de oorzaak ook telkens verschilt. Hier volgen een aantal praktische tips. Als het daarmee uiteindelijke niet lukt wil ik jullie vragen om een eigen topic aan te maken. Dit topic gaat hierna op slot.
Hoe herken je of een SuperWifi over is naar SAH? Open de webinterface van het modem. In het midden, onder de afbeelding van het modem, zit de netwerkknop. Klik daarop. Alle SuperWifi die je in die pop-up ziet, zijn over naar SAH. Je kunt het ook zien na inloggen in het modem door in het Thuisnetwerkoverzicht te kijken. Klik daar een SuperWifi aan en dan zie je in het tabblad ‘Apparaat info’ ook welke softwareversie erop zit.
Ter info: soms heeft een SW1 moeite om de nieuwste update binnen te halen. Dat komt omdat de huidige firmware al wat ouder is. Volg, als je merkt dat één of meerdere SW1's nog niet de juiste firmware hebben de volgende stappen exact op:
-Sluit de SW1 bekabeld aan op het modem. -Reset de SW1 -Wacht tot het lampje weer groen brand. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Op dit punt is de SW1 geupdate naar de juiste oudere firmwareversie die gemigreerd kan worden. -Herstart het modem. -Laat de SW1 sowieso nog een half uur bekabeld aangesloten aan het modem. In deze periode zal de SW1 de migratie naar SAH doen. -Daarna kan de SW1 losgekoppeld worden en op zijn normale plaats gezet worden.
• Bij een oranje lampje is de verbinding niet optimaal, maar nog wel actief. De kwaliteit van de verbinding laat hier te wensen over. Oplossing is de Wifipunten dichterbij plaatsen. • Bij een rood lampje is er geen verbinding tussen SuperWifi en modem. Verbinden met een SW1 is op dat moment ook onmogelijk. Ook hier is de oplossing dichterbij zetten.-
Verminderde performance door bug: Er kan een bug zijn die de 5GHz bandbreedte van de Wifiradio van de SW1 op 40 MHz zet. Je kunt dit zelf aanpassen in de webinterface van het modem. Ga hiervoor naar het Thuisnetwerkoverzicht, klik op een SW en ga naar het tabje WiFi-Radio.
Nog even een update. Ik heb het voorelkaar gekregen om ze toch weer in het netwerk te krijgen. Maar het blijkt nu dat 1 van de superwifi punten wel connecties accepteert maar dit niet weergeeft. Dit heb ik kunnen testen door de WiFi op de Box uit te zetten en de andere fysiek uitgezet.
Als ik de andere er bij schakel, dus weer aanzet, krijgt deze ook connecties en dit zie je WEL daadwerkelijk in de interface.
Als test nog even de supwerwifis verwisseld vwb locatie om er zeker van de zijn de dit niet het probleem is, en dan toont hij op die andere plek ook niet dat er verbinding zijn, en de superwifi die dat wel toonde ook op de nieuwe locatie gewoon connecties laat zien.
Conclusie is dan volgens mij dat 1 superwifi punt gewoon niet meer 100% functioneert. Dit is te delen bij de helpdesk?
Dank Jan dat is een een mooi uitgebreid artikel met uitleg inderdaad. Maar volgens mij verklaart dit in mijn geval nog niet waarom 1 superwifi de connecties niet inzichtelijk maakt. Ze zijn beide bedraad aangesloten, en gaat het master slave verhaal volgens mij niet op, dat is als ze allemaal draadloos zijn dat ze de master nodig hebben.
Ik straks nog even een test doen door ze simpelweg draadloos aan te sluiten met de WiFi op de Box ook aan en kijken wat die ene probleem superwifi laat zien.
Nog even een eindconclusie. 1 van de wifipunten blijft weergeven 0 apparaten verbonden, maar dit is niet het geval. Lijkt puur visueel. Mochten mensen daar ook tegen aanlopen, in dezelfde situatie.
Wat een drama update dit. Ik kom vandaag boven op zolder waar amper signaal is (en waar zelfs 1 van mijn bedraade SW1 staat) Blijkt dat nu beide SWs weer geen enkele connectie hebben, en dus alles probeert de connecten met de modem beneden. Status van beide SWs zijn gewoon groen, maar connecties ho maar.
En wat dan dus resulteert in een slechte verbinding op een laptop die zo’n beetje naast de SW staat:
Leuk dit, als dit bedraad al niet goed aan de praat te krijgen is. Waar en hoe kan ik deze omruilen voor de SW2? Dit kan ik voor mijn werk morgen niet gebruiken.
Hoi @Stealthius . Wat ergerlijk dat je er zoveel werk van hebt. De update zou uiteindelijk goed moeten werken. Zeker met bekabelde SW1's. Heb je alles nog even spanningsloos gehad? (ik weet dat dit een hoop gedoe is maar wellicht is dat de oplossing)
Hoi @Stealthius . Wat ergerlijk dat je er zoveel werk van hebt. De update zou uiteindelijk goed moeten werken. Zeker met bekabelde SW1's. Heb je alles nog even spanningsloos gehad? (ik weet dat dit een hoop gedoe is maar wellicht is dat de oplossing)
Hoi Erwin, ja meerdere malen. En ook meerdere malen resets uitgevoerd, op de correcte manier. 1 van de 2 laat sowieso geen enkele verbinding meer zien, en dat terwijl ik zeker weet dat deze connecties heeft. De andere laat sporadisch wel zien dat er verbinding zijn, maar nooit 5Ghz verbinding.
Ik zit nu bijvoorbeeld met met laptop op een 5Ghz punt, die nergens terug te vinden is in de interface. Op de KPN box zie je deze niet terug en op de SWs ok niet. Gisteravond stond zelfs weer 1 van de SWs helemaal uit zonder enkel brandend lampje.
Ik krijg vandaag een SW2 binnen, en wil eens kijken hoe die zich gedraagt in het netwerk.
Zojuist de SW2 binnen gekregen en in mijn netwerk geplaatst. Meteen al en wereld van verschil.
Er komen meteen verbindingen binnen op de 5Ghz, zoals het hoort, en een mooie mix van WIFI4, 5 en 6.
In de schermprinten die ik van andere gebruikers voorbij heb zien komen met een SW1 zit ook alles op de oranje lijntjes, oftwel 2.4 Ghz. Die SW1s zijn na update gewoon onbetrouwbaar en instabiel geworden, dat blijkt wel uit alle reacties hier. Wat voor oplossing hebben jullie hier voor op de plank liggen? De 2 SW1 destijds zelf aangeschaft, gaat mij een beetje te ver om nu maar 2 SW2’s te gaan aanschaffen.
Er is iets structureels mis met die update dat de SW’s niet goed weergeven wat de binnenkomende verbindingen zijn (die er dus wel zijn) Betreft dus zowel SW1 en SW2 modellen. Het lijkt even goed te gaan maar uiteindelijk zul je er geen sessies meer op zien. Die SW2 gaat ook weer retour.
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan met de twee Superwifi 2.0 punten, geen apparaat wat connect erop. Gevolg, geen verbinding met de laadpaal van de auto, geen solar integratie, dus alles handmatig en duurder.. Een firmware update die dit fixed is zeer welkom.
hier dezelfde problemen. geen brandende lampjes op SW punten weer. Deze gereset naar fabrieksinstellingen maar zelfs na harde reset modem lukt het niet deze bedraad te koppelen. Wat n puinbak heeft KPN van gemaakt. Vandaag 4 uur aan de telefoon gezeten. If ain’t broken don’t fix it
Als het met die informatie niet lukt om de zaak weer stabiel te krijgen, maak dan aub een eigen topic aan en vertel ons welke firmware er op je apparaten zit, hoe het is aangesloten etc.
Hi Erwin, ik heb de SW punten volledig gereset en opnieuw toegevoegd gisteren. Tot nu toe lijkt het weer te werken. Ik zal vanavond nog eens controleren. Bedankt zover.
@Erwin van KPN dit al meermaals telefonisch besproken. Er loopt een klacht, Morgen komt er een monteur. Zal mij benieuwen of die wonderen kan verrichten als het in de apparatuur/software zit.
@Stealthius doen die SW2 punten het inmiddels wel?
Nee, deze deed het even goed na het aansluiten. De volgende dag had ik hetzelfde resultaat als met die sw1, 0 connecties. Ik heb deze weer losgekoppeld en gaat retour (ik had hem gehuurd)
@Erwin van KPN De SW1 punten hebben weer het zelfde probleem. Een werkt gewoon, de tweede laat geen connecties zien.
Weet je zeker dat die ene wel ge-update is naar de nieuwste firmware? Als je daar over twijfelt doe dan het volgende:
Sluit de SW1 bekabeld aan op het modem.
Reset de SW1
Wacht tot het lampje weer groen brand. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Op dit punt is de SW1 geupdate naar de juiste oudere firmwareversie die gemigreerd kan worden.
Herstart het modem.
Laat de SW1 sowieso nog een half uur bekabeld aangesloten aan het modem. In deze periode zal de SW1 de migratie naar SAH doen.
Daarna kan de SW1 losgekoppeld worden en op zijn normale plaats gezet worden.
laat even weten. Als dit al wel is gebeurd heb ik nog een praktische tip
@Erwin van KPN hier is er een monteur langs geweest stond voor een raadsel want ook een nieuw modemV12 haalde de soft@home software niet op. Dat verklaarde waarom de SW1 punten niet meer wilden connecten en zelfs uitgingen. Na bellen met 3 collega’s bleek de work-around om een V14 modem dat normaal voor 4G glasvezel wordt gebruikt te installeren. Dat haalde de soft@home software wel op, om daarna het geresette nieuwe modemV12 nog een keer te koppelen. Wonder boven wonder haalde toen de V12 wel alle software op. Daarna was het koppelen met de naar fabrieksinstelling teruggezette SW1 punten peace of cake. Alleen mijn telefoon lijkt niet te switchen tussen de wifi punetn. ZIt ik beneden heb ik goed bereik, ga ik naar zolder blijft mijn telefoon verbonden met het SW1 punt beneden ipv het SW1 punt te pakken dat op mijn bureau op zolder staat. Kan dat? en hoe los ik dat nog op?
Ik heb exact hetzelfde probleem: na de update naar firmware V12.C.24.05.08, werken de SW1 punten (SW1.C.24.13.06) niet meer. Nu twee keer contact gehad met de helpdesk en resets / updates uitgevoerd, spanning eraf / erop you name it. Ik heb iets dergelijks in het verleden ook al eens gehad, toen werd het opgelost door een rollback naar de vorige firmware. Is dat nu ook mogelijk?
Ik heb ook exact hetzelfde probleem. Zwarte Experia v12 modem in de meterkas, 3x bedrade superwifi punten op BG, 1e en 2e verdieping. 2 switches. Door KPN monteur 3 jaar geleden geinstalleerd. Wifi op modem stond uit.
Nu meermaals “schone installatie” gedaan, zowel met wifi uitgeschakeld op het modem als wifi ingeschakeld op het modem. Maar wifi lijkt alleen via het modem tot stand te willen komen. Wat is nu de oplossing? Telefonische helpdesk komt niet verder dan de ususal tricks als resetten, stroom eraf etc. @Erwin van KPN
Zojuist de SW2 binnen gekregen en in mijn netwerk geplaatst. Meteen al en wereld van verschil.
Er komen meteen verbindingen binnen op de 5Ghz, zoals het hoort, en een mooie mix van WIFI4, 5 en 6.
In de schermprinten die ik van andere gebruikers voorbij heb zien komen met een SW1 zit ook alles op de oranje lijntjes, oftwel 2.4 Ghz. Die SW1s zijn na update gewoon onbetrouwbaar en instabiel geworden, dat blijkt wel uit alle reacties hier. Wat voor oplossing hebben jullie hier voor op de plank liggen? De 2 SW1 destijds zelf aangeschaft, gaat mij een beetje te ver om nu maar 2 SW2’s te gaan aanschaffen.
Ik heb ook een SW2 punt gehuurd om te kijken of alles werkt. En hier is alles al een week super stabiel . De SW1 punten zijn waardeloos geworden na de update
Wat een aaneenschakeling aan problemen met mijn 5 witte superwifi punten. Instabiel netwerk geworden met groene licht uit bij superwifi, opeens op rood springen, zwakker wifi signaal, niet superwifi punt zichtbaar bij netwerk. Al contact gehad met helpdesk, reset, bekabeld opnieuw aansluiten werkt niet. De update lijkt een sof. Vervangen naar superwifi 2 lijkt -gezien de commentaren boven- ook niet de oplossing. Dit mag toch niet gebeuren bij zo’n grote speler als KPN. De update lijkt slecht getest. Hoor graag oplossingen
Dit topic wordt goed gevonden en veel mensen hebben nog issues met de update van de SW1. Als je goed leest zie je dat de oorzaak ook telkens verschilt. Hier volgen een aantal praktische tips. Als het daarmee uiteindelijke niet lukt wil ik jullie vragen om een eigen topic aan te maken. Dit topic gaat hierna op slot.
Hoe herken je of een SuperWifi over is naar SAH? Open de webinterface van het modem. In het midden, onder de afbeelding van het modem, zit de netwerkknop. Klik daarop. Alle SuperWifi die je in die pop-up ziet, zijn over naar SAH. Je kunt het ook zien na inloggen in het modem door in het Thuisnetwerkoverzicht te kijken. Klik daar een SuperWifi aan en dan zie je in het tabblad ‘Apparaat info’ ook welke softwareversie erop zit.
Ter info: soms heeft een SW1 moeite om de nieuwste update binnen te halen. Dat komt omdat de huidige firmware al wat ouder is. Volg, als je merkt dat één of meerdere SW1's nog niet de juiste firmware hebben de volgende stappen exact op:
-Sluit de SW1 bekabeld aan op het modem. -Reset de SW1 -Wacht tot het lampje weer groen brand. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Op dit punt is de SW1 geupdate naar de juiste oudere firmwareversie die gemigreerd kan worden. -Herstart het modem. -Laat de SW1 sowieso nog een half uur bekabeld aangesloten aan het modem. In deze periode zal de SW1 de migratie naar SAH doen. -Daarna kan de SW1 losgekoppeld worden en op zijn normale plaats gezet worden.
• Bij een oranje lampje is de verbinding niet optimaal, maar nog wel actief. De kwaliteit van de verbinding laat hier te wensen over. Oplossing is de Wifipunten dichterbij plaatsen. • Bij een rood lampje is er geen verbinding tussen SuperWifi en modem. Verbinden met een SW1 is op dat moment ook onmogelijk. Ook hier is de oplossing dichterbij zetten.-
Verminderde performance door bug: Er kan een bug zijn die de 5GHz bandbreedte van de Wifiradio van de SW1 op 40 MHz zet. Je kunt dit zelf aanpassen in de webinterface van het modem. Ga hiervoor naar het Thuisnetwerkoverzicht, klik op een SW en ga naar het tabje WiFi-Radio.
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.