Ik heb mij ook al in een ander topic gemeld en bij de klantenservice maar helaas nog geen oplossing. Bij mij zijn, net als bij velen, de problemen ontstaan na de update van de box 12 en sw 1 punten op 19 februari.
Situatie: Box 12 en 2 superwifi-1 punten waarvan 1 bedraad en 1 draadloos. Het draadloze sw punt kreeg geen verbinding meer na de update. Alles meerdere malen gereset, ook het modem, bekabeld aangesloten, kortom het hele reset scenario meerdere keren doorlopen, en alles leek weer te werken, maar helaas...
Inmiddels ben ik er door veel uitzoekwerk achter gekomen dat de box 12 en het bekabelde sw punt goed werken. Ook wanneer het draadloze sw punt rechtstreeks contact maakt met de box 12 gaat het goed. Echter in mijn setup is het zo dat de draadloze sw via de bedrade sw verbinding maakt en dan gaat het dus mis.
1) Verschillende devices die overgaan van het draadloze sw 1 punt naar een van de andere access points en vice versa geven de melding "verbonden, geen internet", dus wel wifi maar geen verkeer mogelijk.
2) Het gastnetwerk werkt niet op het draadloze sw 1 punt, devices geven de melding "kan niet verbinden" of "kan geen ipadres verkrijgen". Het gastnetwerk werkt wel op het modem en via het bekabelde sw punt, maar ook wanneer het draadloze punt direct verbind met het modem.
3) Devices die verbinden via het draadloze sw 1 punt worden niet weergeven in de interface van het modem.
De eerste twee problemen zijn te herleiden naar het feit dat de devices geen ip-adres toegewezen krijgen. Ze verbinden immers wel met de WiFi, maar er is geen dataverkeer mogelijk. Mijn conclusie is dus dat er bij een sw 1 punt dat draadloos verbinding maakt met een ander sw 1 punt een probleem optreed in het via dhcp toewijzen van ip-adressen. Dit wordt niet goed doorgegeven vanaf de master en werkt pas nadat het device opnieuw verbinding maakt. De ip-adressen van het gastnetwerk worden helemaal niet uitgedeeld via dit sw 1 punt.
Ik ga er vanuit dat veel van de problemen die ik hier op het forum lees bij andere klanten hier ook mee te maken hebben. Het gaat immers vaak om draadloze sw 1 punten en vaak het 2e of 3e punt.
@kpn developers ik hoop dat jullie gauw met een fix komen voor dit probleem. Ik heb nu eenmaal niet de mogelijkheid het tweede sw 1 punt met een kabel aan te sluiten of dichter bij het modem te plaatsen. Deze setup is juist ingezet om een wat grotere afstand naar een bijgebouw te overbruggen. En juist daar is het gastnetwerk nodig...