Skip to main content
Vraag

SuperWifi1 werkt niet meer goed draadloos na update

• 4 maart 2025
  • 10 reacties
  • 204 keer bekeken

Ik heb mij ook al in een ander topic gemeld en bij de klantenservice maar helaas nog geen oplossing. Bij mij zijn, net als bij velen, de problemen ontstaan na de update van de box 12 en sw 1 punten op 19 februari. 

Situatie: Box 12 en 2 superwifi-1 punten waarvan 1 bedraad en 1 draadloos. Het draadloze sw punt kreeg geen verbinding meer na de update. Alles meerdere malen gereset, ook het modem, bekabeld aangesloten, kortom het hele reset scenario meerdere keren doorlopen, en alles leek weer te werken, maar helaas...

Inmiddels ben ik er door veel uitzoekwerk achter gekomen dat de box 12 en het bekabelde sw punt goed werken. Ook wanneer het draadloze sw punt rechtstreeks contact maakt met de box 12 gaat het goed. Echter in mijn setup is het zo dat de draadloze sw via de bedrade sw verbinding maakt en dan gaat het dus mis.

1) Verschillende devices die overgaan van het draadloze sw 1 punt naar een van de andere access points en vice versa geven de melding "verbonden, geen internet", dus wel wifi maar geen verkeer mogelijk.

2) Het gastnetwerk werkt niet op het draadloze sw 1 punt, devices geven de melding "kan niet verbinden" of "kan geen ipadres verkrijgen". Het gastnetwerk werkt wel op het modem en via het bekabelde sw punt, maar ook wanneer het draadloze punt direct verbind met het modem.

3) Devices die verbinden via het draadloze sw 1 punt worden niet weergeven in de interface van het modem.

De eerste twee problemen zijn te herleiden naar het feit dat de devices geen ip-adres toegewezen krijgen. Ze verbinden immers wel met de WiFi, maar er is geen dataverkeer mogelijk. Mijn conclusie is dus dat er bij een sw 1 punt dat draadloos verbinding maakt met een ander sw 1 punt een probleem optreed in het via dhcp toewijzen van ip-adressen. Dit wordt niet goed doorgegeven vanaf de master en werkt pas nadat het device opnieuw verbinding maakt. De ip-adressen van het gastnetwerk worden helemaal niet uitgedeeld via dit sw 1 punt.

Ik ga er vanuit dat veel van de problemen die ik hier op het forum lees bij andere klanten hier ook mee te maken hebben. Het gaat immers vaak om draadloze sw 1 punten en vaak het 2e of 3e punt.

@kpn developers ik hoop dat jullie gauw met een fix komen voor dit probleem. Ik heb nu eenmaal niet de mogelijkheid het tweede sw 1 punt met een kabel aan te sluiten of dichter bij het modem te plaatsen. Deze setup is juist ingezet om een wat grotere afstand naar een bijgebouw te overbruggen. En juist daar is het gastnetwerk nodig...

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8176 reacties
  • 4 maart 2025

Beste ​@Chris678 zie onderstaande link voor aanvullende info:

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 4 maart 2025

Dat is inderdaad de update die de problemen veroorzaakt Jan.

​@KPN Plaatje voor de duidelijkheid. SW1-Garage is het probleem omdat deze dus verbind via SW1-Kantoor.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Chris678, in het artikel waar Jan naar verwijst wordt de reset ook  beschreven, had je die stappen precies op die manier gedaan ook? Soms kan het ook helpen om de SuperWifi1 punten wat dichter bij elkaar te zetten, helpt dat?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 6 maart 2025

Ja, het standaard reset stappenplan van modem en aankoppelen etc heb ik twee keer exact en volledig doorlopen. In de dagen daarna het haperende sw punt nog zeker 3x gereset en weer met kabel een half uur aan het modem gehangen. Geen verbetering. Ook het sw punt dichterbij zetten gaf geen verbetering totdat ik het sw punt zo dichtbij het modem had dat deze rechtstreeks verbinding maakte, toen was het probleem weg, maarja dat is niet mijn gebruiksscenario. Het probleem zit echt in het treintje van sw1 punten.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 7 maart 2025

Dag,

Ook hier gedoe sinds de update. Terwijl het altijd erg stabiel en betrouwbaar heeft gewerkt.

Algemene problemen met connectie, roaming en internettoegang waardoor het gevoel ontstaat dat het hele mesh-principe verstoord is. 

Alle onderdelen meerdere keren netjes een factory default gegeven en stap voor stap in de lucht gebracht. Het blijft slecht.

Verder dezelfde configuratie als Chris678 én zelfde probleem met het draadloss gekoppelde AP. Ook het vreemde verschijnsel dat het gastnetwerk daar niet op werkt.

NB: Terwijl Wi-Fi via dit draadloos gekoppelde AP niet goed functioneert werkt de TV ontvanger, via UTP op de LAN poort van dit AP prima…

Jasper van KPN
Moderator

Heb je het WPA niveau ook al aangepast ​@Chris678? Het kan soms helpen om die in het modem van WPA3 naar WPA2 te zetten. Dat kan hierbij ook een verbetering geven.

​@Gerben J ik zie dat je dit ook al in een ander topic bespreekt, voor het overzicht is het makkelijker als je dat op 1 plek doet. Anders lopen er mogelijk dingen door elkaar.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 10 maart 2025

​@Jasper van KPN 

WPA stond en staat op WPA2, maakt geen verschil. IPv6 uitzetten maakt ook geen verschil.

Sinds vandaag laten beide SW punten geen verbonden devices meer zien ondanks dat ze nog wel verbonden zijn. Volgens de overzichtpagina 24 devices, in de topologie en lijst slechts 14 te zien aan het modem. Lijk dus puur aan de weergave te liggen...

Wordt er al gewerkt aan een update? Blijft wel behelpen zo.

Jasper van KPN
Moderator

De weergave kan soms dingen missen inderdaad, maar als ze op dat moment wel werken is dat niet het belangrijkste. De weergave heeft wel de aandacht van de ontwikkelaars voor een toekomstige update.

Onder de Wifi-Radio tab van de Wifi instellingen kan je ook de bandbreedte kiezen voor het 5 GHz netwerk, waar staat die bij jou nu op? We zien daar dat het aanpassen naar 80 MHz een verbetering kan geven. Ook kan het helpen om de SuperWifi1 punten iets dichter bij elkaar te zetten, dat kan de onderlinge verbinding verbeteren.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 11 maart 2025

Het enige wat bij mij hielp was een extra wifi aanzetten met alleen 2.4Ghz en daarmee verbinden. Niet ideaal (want trager), maar in elk geval weer stabiele wifi. Probleem zat blijkbaar in de 5GHz band.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 11 maart 2025

Dank Joris, zal dat nog eens proberen.

De bandbreedte stond al standaard op 80 mhz in zowel modem als wifipunten.

Nieuw probleem: m'n slimme lampen (op 2,4ghz wifi) verliezen nu constant de verbinding. Voorheen was dit wel stabiel.

Ik begin zo langzamerhand mijn geduld wel te verliezen met kpn, het lijkt wel of het alleen maar slechter wordt in plaats van beter...

Reageer