Skip to main content
Vraag

Draadloze SuperWifi 1 werken niet meer na update van KPN Box 12

• 11 maart 2025
  • 2 reacties
  • 45 keer bekeken

Helaas hier hetzelfde probleem. Ik heb 3 (witte) superwifipunten beide compleet gereset en opnieuw gekoppeld maar alleen het punt die aangesloten is met een draad werkt. De onbedrade geven wel groene lampjes maar het lijkt alsof ze niks doen. Als ik kijk in de online omgeving van het modem staat er ook dat er geen apparaten zijn verbonden aan de onbedrade superwifi punten.

Wat kunnen we hier aan doen?

2 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27406 reacties
  • 13 maart 2025

Hoi ​@Thijs498 . Ik hergebruik even een antwoord wat ik in een ander topic hebt gegeven: 

Check welke firmware er op je apparaten zit:

Al je apparaten moeten over zijn op de nieuwe firmware anders gaat het onherroepelijk voor problemen zorgen., In de kennisbank artikelen staat  uitgelegd hoe dit kunt checken: https://community.kpn.com/product%2Dupdates/superwifi%2D1%2Dupdate%2Dnaar%2Dsw1%2Dc%2D24%2D13%2D06%2D629390

Hoe herken je of een SuperWifi over is naar SAH?
Open de webinterface van het modem. In het midden, onder de afbeelding van het modem, zit de netwerkknop. Klik daarop. Alle SuperWifi die je in die pop-up ziet, zijn over naar SAH. Je kunt het ook zien na inloggen in het modem door in het Thuisnetwerkoverzicht te kijken. Klik daar een SuperWifi aan en dan zie je in het tabblad ‘Apparaat info’ ook welke softwareversie erop zit. 

Ter info: soms heeft een SW1 moeite om de nieuwste update binnen te halen. Dat komt omdat de huidige firmware al wat ouder is. Volg, als je merkt dat één of meerdere SW1's nog niet de juiste firmware hebben de volgende stappen exact op:

-Sluit de SW1 bekabeld aan op het modem.
-Reset de SW1
-Wacht tot het lampje weer groen brand. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Op dit punt is de SW1 geupdate naar de juiste oudere firmwareversie die gemigreerd kan worden.
-Herstart het modem.
-Laat de SW1 sowieso nog een half uur bekabeld aangesloten aan het modem. In deze periode zal de SW1 de migratie naar SAH doen. 
-Daarna kan de SW1 losgekoppeld worden en op zijn normale plaats gezet worden.

•    Bij een oranje lampje is de verbinding niet optimaal, maar nog wel actief. De kwaliteit van de verbinding laat hier te wensen over. Oplossing is de Wifipunten dichterbij plaatsen.
•    Bij een rood lampje is er geen verbinding tussen SuperWifi en modem. Verbinden met een SW1 is op dat moment ook onmogelijk.   Ook hier is de oplossing dichterbij zetten.-

Verminderde performance door bug:
Er kan een bug zijn die de 5GHz bandbreedte van de Wifiradio van de SW1 op 40 MHz zet. Je kunt dit zelf aanpassen in de webinterface van het modem. Ga hiervoor naar het Thuisnetwerkoverzicht, klik op een SW en ga naar het tabje WiFi-Radio. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 13 maart 2025

Alle stappen geprobeerd en heeft ondertussen een tijdje op groen gestaan maar helaas nu weer op rood. Als ik het punt even uit en weer aanzet dan is hij weer groen maar nog steeds is het niet de wifi die het was voor de update.

Reageer