Skip to main content
Beantwoord

KPN Box 12 zendt wifi signaal uit terwijl ik superwifi punten heb

• June 11, 2025
  • 9 reacties
  • 115 keer bekeken

Hoi,

Ik heb sinds kort vanwege slecht internet signaal mijn Deco's weggehaald en er 2 superwifi punten voor in de plaats gebracht om te testen of dit beter werkt.

In de setup lees ik dat de superwifi punten het wifi signaal van mijn modem uit zetten, en zelf dit wifi signaal overnemen. Mijn wifi signaal van het modem had ik echter al uitgezet vanwege de Deco's.

Bij het installeren van de superwifi punten werkte alles ‘goed’, de lampjes waren op groen, echter was er helemaal geen WiFi signaal, helemaal 0. Ik heb toen in het modem ingelogd om het wifi signaal vanuit de modem weer aan te zetten en voila alles werkt.

Echter als ik nu inlog op mijn modem, en ik zie mijn home network, zie ik dat er óók apparaten met mijn modem wifi verbinden, in plaats van alleen de superwifi punten.

M.i. moet de modem wifi uit en moeten de superwifi punten dit overnemen, anders heb ik nu zowel een modem, als daarbij ingeplugd een superwifi punt die precies hetzelfde doet. Echter zoals ik zei, bij de setup als ik de modem wifi uit zette, maakten de superwifi punten niet zelf een WiFi punt aan.

Alle devices zijn geupdate en zitten op de laatste firmware.

Hoor graag of iemand tips & tricks heeft!

Beste antwoord door M.Meijer

Hallo ​@JanD  7 ​@Sanderalb ,

Als je SW 2 hebt kunnen de accespoints als meshed worden gebruikt zonder kabel.

Je zal wel je instellingen op het modem als volgt je wifi moeten instellen.

Dit werkt prima, afgelopen weekend door KPN monteur bij me thuis geïnstalleerd en geconfigureerd.

In eerste instantie als ze via kabel geprogrammeerd zijn zullen ze op 2.4 netwerk koppelen maar naar enkele minuten gaan ze naar 5 toe.

SW 1 access points zijn niet compatibel en zullen zover ik begrepen hebben vervangen moeten worden om wifi ellende te voorkomen, hoe je deze ook aansluit en configureert, ze zullen problemen blijven geven.

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 11, 2025

Beste ​@Sanderalb de modem/router en de SW#2 punten vormen nu samen een wifi-netwerk.

Het is dus de bedoeling dat de wifi op de modem aan blijft en dat je wifipunten daar kunt plaatsen, waar de modem geen bereik meer heeft.

Je kunt er ook voor kiezen de wifi op de modem uit te zetten, maar dan heb je dus een wifipunt minder.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 11, 2025

Beste ​@Sanderalb de modem/router en de SW#2 punten vormen nu samen een wifi-netwerk.

Het is dus de bedoeling dat de wifi op de modem aan blijft en dat je wifipunten daar kunt plaatsen, waar de modem geen bereik meer heeft.

Je kunt er ook voor kiezen de wifi op de modem uit te zetten, maar dan heb je dus een wifipunt minder.

Bedankt voor je antwoord.

Dus als ik het goed begrijp kan ik het Superwifi punt wat bedraad is aangesloten op het modem nu loskoppelen en elders in het huis kan inpluggen?

Want ik dacht dat er altijd 1 punt bedraad aan het modem moest hangen.

Alvast hartelijk bedankt,

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 11, 2025

Beste ​@Sanderalb KPN is bezig te programmeren dat de 1e SW#2 draadloos kan, als het werkt is het prima, maar KPN ondersteunt dit officieel nog niet, zo heb ik begrepen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 11, 2025

Beste ​@Sanderalb KPN is bezig te programmeren dat de 1e SW#2 draadloos kan, als het werkt is het prima, maar KPN ondersteunt dit officieel nog niet, zo heb ik begrepen.

Hoi JanD,

Dit antwoord snap ik niet goed. In je eerste post lijk je aan te geven dat de modem wifi onderdeel uit maakt van het netwerk en dat ik de Superwifi's los kan plaatsen in huis, maar nu blijkt dat dit misschien nog niet werkt zo.

Zou ik dan kunnen terugkomen op mijn eerste punt, moet / kan ik de wifi op mijn modem uitzetten zodat de superwifi's het wifi signaal overnemen en het hierdoor beter werkt? En zo ja hoe werkt dit precies omdat zo het lijkt, de superwifi's niet zelf een wifi signaal aanmaken en uitzenden (dit gebeurd via het modem).

Alvast hartelijk dank!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 11, 2025

Beste ​@Sanderalb als het niet werkt zoals ik in mijn vorige reactie schreef, dan sluit je de 1e SW#2 bekabeld op het modem aan en de 2e kun je draadloos plaatsen.

De modem is dan de master en de 2 SW#2 punten zijn dan de slave.

• Topper
  • Antwoord
  • June 11, 2025

Dit werkt prima, afgelopen weekend door KPN monteur bij me thuis geïnstalleerd en geconfigureerd.

In eerste instantie als ze via kabel geprogrammeerd zijn zullen ze op 2.4 netwerk koppelen maar naar enkele minuten gaan ze naar 5 toe.

SW 1 access points zijn niet compatibel en zullen zover ik begrepen hebben vervangen moeten worden om wifi ellende te voorkomen, hoe je deze ook aansluit en configureert, ze zullen problemen blijven geven.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 17, 2025

Dankjewel voor je antwoord.

Ik heb het SW punt die bedraad aan mijn modem zat losgekoppeld en deze kan ik nu inderdaad elders in het huis aanzetten en daarbij pakt hij het signaal op als zijnde versterker.

Wat in de installatie instructie staat is dus onjuist. Er hoeft géén SW punt ten alle tijden bedraad aan de modem te blijven hangen.

Ik heb overigens geen instellingen gewijzigd in mijn modem zoals jij aangeeft in je screenshot. Alles werkte plug and play. (in dit geval, ‘plug and wait’)

• Topper
  • June 17, 2025

Ik heb er plug & pray van gemaakt sinds KPN update.. ;-)

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi Sander! Ik kwam je topic nog even tegen. Wanneer je modem de nieuwste KPN Software draait het modem gewoon mee in het netwerk. Excuses voor de ontstane verwarring. Even voor de zekerheid alles werkt nu wel weer naar wens? 

Kijk voor de meest actuele informatie ook op onze kennisbank: 

Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust!Â